​Începând cu 1 ianuarie 2019, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.114/2018, s-a instituit taxa pe activele financiare ale instituțiilor de credit al cărei eventual impact nu a fost inclus in proiecția de venituri bugetare, se arată în Raportul privind situaţia macroeconomică pe anul 2019, care însoțește bugetul.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Încasările din impozitul pe venit sunt prognozate să se reducă la 2,3% din PIB în anul 2019, fiind influențate de impactul negativ generat de scutirea acordată salariaților din sectorul de construcții, conform OUG nr.114/2018. Pe termen mediu, dinamica prognozată a fondului de salarii din economie (câștig salarial mediu brut și numărul mediu de salariați din economie) va conduce la creșterea ușoară a veniturilor din această sursă până la 2,5% în anul 2022", se arată în document.

Încasările din contribuții de asigurări sociale în anul 2019 sunt estimate să ajungă la 11,5% din PIB, în creștere cu 1,2 puncte procentuale din PIB față de anul 2018, fiind influențate în principal de creșterea semnificativă a fondului de salarii din economie (18,6%), de aplicarea la nivelul întregului an a condițiilor noi legislative comparativ cu 11 luni de aplicare în anul 2018 și de prevederile OUG nr. 114/2018 prin care se crează premisele pentru majorări salariale diferențiate pe domenii de activitate în cazul salariaților din sectorul construcții, concomitent cu scutirea de la plata contribuţiei datorată la fondul de pensii administrat privat (Pilonul II) în limita a 3,75%, în perioada 2019 -2028 inclusiv.

Proiecția veniturilor bugetare include și impactul generat de OUG 114/2018 prin:

  • creșterea taxării în domeniul jocurilor de noroc (0,5 mld lei);
  • creșterea nivelului accizelor pentru produsele din tutun (0,6 mld lei);
  • Operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat care aplică prevederile OG nr. 26/2013, distribuie şi virează în condiţiile legii, în termen de 60 de zile de la data aprobării situaţiilor financiare aferente anului 2018, sub formă de dividende sau vărsăminte la bugetul de stat, în cazul regiilor autonome, 35% din sumele repartizate la alte rezerve, în condiţiile art. 1 alin. (1) lit. g) din OG nr. 64/2001, regăsite în conturile de disponibilităţi băneşti existente în casă şi conturi la bănci precum şi cele aferente investiţiilor pe termen scurt la data de 31 decembrie 2018 şi care la aceeaşi dată nu sunt angajate, prin contracte de achiziţie, pentru a fi utilizate ca surse proprii de finanţare, conform art 43 din OUG 114/2018 (1,5 mld lei);

Alte venituri la care se așteaptă Finanțele, dincolo de Ordonanța lăcomiei

  • angajamentul ANAF de a colecta venituri suplimentare de aproximativ 7,5 mld lei prin intensificarea acțiunilor de îmbunătățire a colectării și reducerea evaziunii fiscale.
  • prevederile legislative actuale, inclusiv pentru TVA (cotă standard 19%, cotă redusă de 9% pentru alimente) și accize (menținerea nivelului accizei pentru produsele energetice);
  • aplicarea și în 2019 a măsurilor de repartizare a minimum 90% din profitul net realizat sub formă de vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, sau dividende, în cazul societăților naționale, companiilor naționale și societăților cu capital integral sau majoritar de stat ;
  • termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităților cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice și al gazului natural, cu modificările și completările ulterioare, precum și termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 261/2013, se prorogă până la data de 31 decembrie 2021, inclusiv;
  • Veniturile estimate a fi încasate în urma vânzării licențelor de telecomunicații de tip 5G de către ANCOM sunt de 2,1 miliarde lei.