Model X, următorul SUV Tesla, este noua speranță a lui Musk: va prinde oare aripi? ● Eine Frau, ein Wort, dacă te numești Angela Merkel ● Industriașii și comercianții din Regatul Unit sunt disperați să-i rețină pe producătorii auto japonezi

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Elon Musk pregătește o nouă senzație.

Tesla a anunțat că începe pregătirile pentru a lansa în 2020 cel mai important produs: SUV-ul Model Y, despre care prezice că va fi cel mai de succes din gama sa de automobile electrice: „Cererea va fi poate cu 50% peste Model 3, poate chiar dublă”, a declarat Elon Musk într-o teleconferință de săptămâna trecută. Dacă estimările se vor adeveri, Model Y are șanse să devină cel mai bine vândut SUV din SUA, titlu deținut în prezent de Toyota RAV4.

SUV-urile sunt vitale pentru toată industria auto, pe măsură ce cumpărătorii americani își întorc fața de la sedanuri. Fabricanții tradiționali ca General Motors, Ford și Fiat Chrysler plănuiesc să oprească în mare măsură producția de sedanuri. Unul din motivele pentru care n-au decolat vânzările de mașini electrice, care reprezintă doar 1% din piața americană, este acela că cele mai multe sunt disponibile doar în versiuni sedan, spune Michelle Krebs, analist senior la Auto Trade: „Singurul SUV disponibil este Tesla Model X. Dar nu pentru mult timp”.

SUV de lux, Model X n-a fost un succes pentru critici sau clienți. Musk a spus că mașina, cu distinctivele aripi de șoim ca portiere din spate și parbrizul înalt, s-a dovedit a fi dificil de produs: „Dar este un model incredibil. Probabil că nimic similar nu va mai fi produs vreodată; și nici n-ar trebui”.

(Foto: Tesla)

Musk are o tradiție de a supra-promite și a sub-livra în producția de mașini electrice. Problemele au grevat sedanul Model 3, primul efort al companiei în producția de masă, pe care s-a străduit tot anul 2018 să le rezolve. Model Y va fi realizat pe aceeași platformă ca Model 3 și va folosi 75% din componente, ceea ar trebui să reducă costurile și să accelereze lansarea, după cum spune Musk. Dar la trei ani de la debutul lui Model 3 cu promisiunea de a fi disponibil la 35.000 de dolari, Tesla încă n-a atins prețul de serie. Un motiv ar fi că Tesla a avut posibile constrângeri financiare și a avut nevoie să vândă mai multe versiuni mai scumpe și mai profitabile înainte să onoreze comenzile pentru cea mai ieftină.

Dar Model Y ar putea să fie așteptat încă destul timp. Având în vedere concurența, cadența livrărilor ar putea fi o problemă pentru Tesla. Iar găsirea locului ar putea fi încă o provocare. Pentru a-și atinge obiectivele de producție, a trebuit practic să construiască o fabrică nouă pentru Model 3 sub un cort la Freemont, California. Iar acolo nu este suficientă capacitate disponibilă pentru Model Y. Tesla a spus că îl va fabrica „probabil” la Gigafactory1, marea sa uzină de baterii din Nevada. Dar aceasta va necesita construirea unei noi linii de asamblare, fie sub un alt cort, fie în interiorul unei clădiri noi. Cele mai multe fabrici ale altor producători au avut nevoie de ani de la fundație până la producție, dar cu cortul pentru linia lui Model 3 Tesla a dovedit că se poate mișca mai repede. (CNN Business)

  • Merkel pune condiții pentru participarea lui Huawei la rețeaua 5G.

Cancelarul german Angela Merkel a spus marți la Tokyo că Germania are nevoie de garanții de la firma chineză Huawei Technologies că nu va livra date Chinei, înainte de a-i permite furnizorului să participe la realizarea rețelei pentru tehnologia 5G. Aflată în vizită în Japonia, Merkel a spus într-o discuție la Keio University că securitatea este importantă dacă firme vor să lucreze în Germania și că trebuie să fie limpede că statul chinez nu poate accesa toate datele din produsele chinezești. Este important să se vorbească cu guvernul Chinei astfel încât „compania să nu transmită pur și simplu date statului”, a declarat cancelarul german.

Huawei se află sub investigații internaționale cu privire la legăturile pe care le are cu guvernul chinez și la suspiciunile că Beijingul poate folosi tehnologiile Huawei pentru spionaj, ceea ce compania dezminte. Guvernul german urmează să hotărască dacă se va alătura altor țări în a exclude pe Huawei de pe piața sa din considerente de securitate națională. (Reuters)

  • Tratatul comercial dintre Japonia și UE amenință industria britanică post-Brexit.

Experții estimează aceasta după decizia lui Nisan de a da înapoi cu privire la extinderea uzinei din Sunderland, cea mai mare fabrică de automobile din Marea Britanie. Cel mai mare tratat de liber-schimb din lume a intrat în vigoare la 1 februarie și produce temeri că Japonia va înceta să mai folosească Regatul Unit ca bază de producție, în special datorită taxelor de 0% pe importurile de automobile fabricate în UE.

Meredith Crowley, economistă și specialistă în comerț la Universitatea Cambridge, a spus: „există riscul că, în condițile tratatului de comerț liber EU-Japonia și ale incertitudinii relațiilor dintre Regatul Unit și UE, firmele japoneze vor livra mărfuri în UE și vor exclude Regatul Unit din traseu”. Cercurile de afaceri estimează că beneficiile în urma tratatului ar fi pentru Regatul Unit de trei miliarde de lire sterline anual, dacă britanicii vor rămâne în UE. „Ar fi o imensă oportunitate ratată, de aceea producătorii sunt atât de interesați să se evite un Brexit fără acord”, declară Seamus Nevine, economist-șef la asociația industriașilor britanici. Alți experți cred că tratatul va face mai dificilă atragerea de investiții în Regatul Unit. Reducerea treptată a taxelor pe importurile auto, de la 10% la zero în șapte ani, va face mai simplu să se exporte direct în UE produsele japoneze, apreciază David Bailey, profesor de strategii industriale la Aston Business School. Dacă nu se negociază un acord, ar putea fi frânat unul din domeniile cu cea mai rapidă creștere din industria britanică. Exporturile de automobile din Regatul Unit spre Japonia au crescut în 2018 cu 26%, conform Societății Producătorilor și Comercianților de Vehicule. „Jaguar și Land Rover își vor expedia mașinile pe vapoare în Japonia și Coreea de Sud fără a ști dacă vor putea să le și vândă”, spune Bailey.

Departamentul pentru Comerț Internațional a declarat că este o prioritate să se asigure că nu vor exista disfuncționalități în relațiile cu Japonia după Brexit, dar aceasta necesită să se meargă dincolo de acordul semnat cu Bruxelles-ul. Regatul Unit a semnalat că vrea să participe la Acordul Comprehensiv și Progresiv de Parteneriat Trans-Pacific, care include 11 țări ca Japonia, Coreea de Sud, Chile, Australia și Noua Zeelandă. Nigel Driffield, profesor de afaceri internaționale la Warwick Business School, a spus: „Nu se mai pune problema a ceea se întâmplă, ci a ceea ce nu trebuie să se întâmple. În următoarele 12 până la 18 luni, toți cei trei producători japonezi din Regatul Unit – Nissan, Honda și Toyota – vor decide unde vor fabrica noile modele din 2023-24”. El mai spune că este un mit că Regatul Unit poate negocia condiții bilaterale mai bune pe cont propriu: „De aceea nu este niciun dezavantaj să rămânem în uniunea vamală”. (The Guardian)