Elon Musk este cel care a demonstrat că mașinile electrice pot fi excitante, dar Audi și Porsche sunt noile provocări ● După mai bine de opt ani de amânări, SpaceX vrea să arate prima că NASA nu aruncă opt miliarde de dolari în vidul cosmic ● Jaguar Land Rover este sufocată de căderea pieței chineze și a vânzărilor de mașini diesel (ca să nu mai spunem de Brexit)

HotNews.roFoto: Hotnews
  • În ciuda probabilităților, Tesla Model 3 este automobilul de lux cel mai bine vândut în SUA.

Este o constatare surprinzătoare din mai multe motive, nu doar pentru că vânzările de automobile electrice au reprezentat doar 1,2% din totalul vânzărilor pe piața americană în 2018. Model 3 a adunat 146.000 de clienți, deși prețul a fost redus la 42.900 de dolari doar în februarie 2019, numărul fiind remarcabil prin prisma handicapului că Tesla este un fabricant recent și care provoacă intens metodele tradiționale de vânzări.

O hartă a showroom-urilor Tesla din SUA vine cu multe pete albe. Din cauza protestelor în instanțe ale dealerilor care obiectează că o companie vinde direct cumpărătorilor, Tesla nu poate să vândă în anumite state. Aceasta înseamnă că unii cumpărători au drumuri cam lungi de făcut. Prețul relativ ridicat este alt obstacol. Când a fost anunțat, Model 3 se presupunea a avea un preț de bază de 35.000$, aliniat cu cel al altor mașini de lux și a stârnit mult interes. Tesla a avut 100.000 de rezervări preplătite cu 1.000$ înainte ca mașina să intre pe piață în 2016. Dar la un an după începerea producției, Tesla a început să vândă la un preț mai mare clienților fără rezervări. Aceasta însemna că mulți dintre cei cu rezervări mai aveau încă mult de așteptat pentru mașina mai ieftină promisă - și care în continuare așteaptă să fie produsă.

Performanța remarcabilă în vânzări în comparație cu alte mașini de lux se bazează pe puțini factori. Unul este acela că piața vehiculelor de lux este deosebit de fragmentată. Producători ca Mercedes-Benz sau BMW oferă nenumărate modele la prețuri similare, adeseori cu diferențe minore între ele. De exemplu, BMW Seria 3 și Seria 4 sunt în esență aceeași mașină, dar Seria 4 are o caroserie mai îndrăzneață și este disponibilă cu două uși sau decapotabilă, în timp ce Seria 3 poate fi sedan, hatchback sau break. Adică o persoană dispusă să cheltuiască între 45.000 și 65.000$ pe o mașină – prețuri curente și pentru Model 3 – are la dispoziție o gamă de 11 modele BMW diferite, de la sedan la crossover.

Ajută și faptul că Model 3 nu are un concurent direct, spune Doug Betts, vicepreședinte senior la J.D. Power and Associates. Tesla s-a autodefinit ca brand de lux și, dacă vrei un sedan 100% electric în acea gamă de prețuri, Model 3 este singura opțiune disponibilă.

Dacă ați ratat reclama Tesla la Super Bowl, este din cauză că n-a existat. Compania nu plătește pentru publicitate tradițională. Dar Elon Musk, șeful ei, excelează în arta de a stârni interesul.

Acum 10 ani, când ceilalți producători se străduiau să facă o mașină electrică practică, Tesla a sesizat importanța de a o face „cool”. Iar Tesla Roadster, bazată pe Lotus și cu accelerarea în 3,7 secunde de la 0 la 100 km/h, a demosntrat că, într-adevăr, mașinile electrice pot fi excitante și dezirabile.

„Tesla și Musk au creat un vehicul care atrage un segment demografic dacă nu mare, cel puțin influent - cel al oamenilor tech de pe Silicon Valley”, spune Karl Brauer, publicist executiv la Cox Automotive. Aceasta a creat un impuls cultural puternic, care a fost o unealtă de vânzări mai eficace decât orice banner de reclamă.

Întrebarea este dacă situația actuală este sustenabilă în viitor. În următorii doi ani, Tesla se va confrunta cu Audi și Porsche, pregătite să-și lanseze propriile linii de automobile electrice mai târziu în acest an. Dar Elon Musk pretinde că nu este înfricoșat de noii veniți. „Concurența noastră reală nu sunt micile picături de mașini electrice non-Tesla care vor fi produse, ci potopul enorm de mașini pe benzină care ies din fabrici în fiecare zi”, a scris el pe Twitter pe 31 ianuarie. În același timp, americanii vor fi tot mai familiarizați cu produsele Tesla din experiențe proprii, tot mai mult informații vor proveni de la cei care le utilizează zilnic. Iar Tesla are nevoie să facă față cu succes acestor examinări (CNN Business)

  • SpaceX poate lansa noua navă cosmică pentru NASA în martie.

Pentru prima dată în aproape opt ani, o navă spațială fabricată în SUA pentru a purta astronauți va putea fi lansată de pe pământ american. NASA a anunțat miercuri că SpaceX, compania aerospațială fondată de Elon Musk, a convenit să facă pe 2 martie lansarea inaugurală a noii capsule spațiale numită Crew Dragon. Vehiculul (foto) va fi lansat pe orbită de o rachetă Falcon 9 Block 5, se va andoca pe Stația Spațială Internațională (SSI) de 150 de miliarde de dolari și va reveni pe Pământ.

Boeing, celălalt partener cu care NASA plănuiește să lanseze cosmonauți, se gândește la aprilie pentru primul test orbital de lansare a vehiculului CST-100 Starliner. „Testele fără echipaj vor fi primele nave spațiale americane construite și operate comercial pentru oameni, care vor andoca la stația spațială”, a scris miercuri într-o postare pe blog Anna Heiney, reprezentantă a NASA. „Primele zboruri vor fi repetiții cu costume pentru misiuni cu oameni la bordul acelor vehicule”.

Lansarea experimentală a lui SpaceX, fără echipaj, a fost programată inițial în decembrie 2016. Dar după explozia pe rampa de lansare a unei rachete Falcon 9 în septembrie al acelui an, în care nimeni nu fost rănit, NASA și-a întărit supravegherea sistemului. Agenția a cerut mai multe ajustări ale proiectului și date ale zborului rachetei, amânând de peste 12 ori prima misiune demonstrativă.

Lansarea este parte dintr-un efort de aproximativ opt miliarde de dolari numit Commercial Crew Program (CCP - Program Comercial pentru Echipaje). Scopul programului, aflat în lucru din 2010, este ca NASA să reia zborurile din SUA cu astronauți, o capabilitate pierdută cu retragerea flotilei de navete spațiale în 2011. Conform estimărilor de costuri ale dezvoltării, fiecare lansare de navetă costa cam 1,5 miliarde de dolari din taxele contribuabililor. Din 2011, agenția depindea exclusiv de Rusia pentru a trimite astronauți la bordul navelor Soyuz. Aranjamentul a devenit tot mai costisitor pe măsură ce Rusia a mărit de patru ori prețurile într-un deceniu (în 2018, un bilet dus-întors pentru un cosmonaut american costa 81 de milioane de dolari; în 2008, costul era de 22 de milioane). Mai recent, o rachetă Soyuz a ratat lansarea (echipajul a scăpat nevătămat), iar în altă navă spațială rusească andocată la SSI a fost descoperită o gaură misterioasă.

NASA finanțează CCP pentru a dobândi mijloace americane fiabile de a transporta cosmonauți la costuri eficiente. Agenția a găzduit ani de zile o competiție comercială din care SpaceX și Boeing au ieșit câștigătoare pentru zboruri regulate cu echipaje. (Business Insider)

  • Jaguar Land Rover produce cea mai mare pierdere corporatistă din istoria Indiei.

Vânzările în cădere abruptă ale lui Jaguar Land Rover îi dau cumplite dureri de cap companiei-mamă din India. Acțiunile lui Tata Motors s-au prăbușit cu 30% vineri la Mumbai după ce a raportat o pierdere de 3,8 miliarde de dolari în trimestrul încheiat în decembrie, cea mai mare din istoria corporatistă a Indiei, conform mediilor locale. Pierderea a fost cauzată de valoarea în declin a celui mai mare producător auto britanic, care a contribuit cel mai mult la veniturile de 11 miliarde de dolari ale lui Tata din trimestru. Tata a încasat o lovitură de patru miliarde de dolari din reducerea la 7,8 miliarde de dolari a valorii lui Jaguar Land Rover din registre.

Jaguar Land Rover este sub presiune pe mai multe fronturi. Vânzările sale din China – cea mai mare piață auto a lumii – au scăzut cu 40% în ianuarie în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Piața chineză a fost puternic lovită de războiul comercial al țării cu Statele Unite, vânzările auto scăzând anul trecut pentru prima oară în ultimele două decenii. „Performanțele noastre generale continuă să fie afectate de condițiile dificile de pe piața din China”, a spus joi într-o declarație Ralph Speth, directorul general. „Continuăm să conlucrăm îndeaproape cu dealerii chinezi pentru a face față condițiilor”.

Mai aproape de casă, Jaguar Land Rover resimte prăbușirea vânzărilor de mașini diesel în Europa după scandalul emisiilor de la Volkswagen. Uriașa incertitudine privind ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, care reprezintă mai mult de 50% din exporturile auto britanice, a sporit durerea prin scăderea vânzărilor și a investițiilor. Producția lui Jaguar Land Rover a scăzut cu 16% anul trecut, la 450.000 de vehicule. Compania a renunțat la 6.000 de locuri de muncă în ultimele luni într-un program de reducere a costurilor cu 3,2 miliarde de dolari, iar anul trecut a redus săptămâna de lucru la trei zile pentru 1.000 de muncitori din regatul Unit.

Tata Motors a cumpărat legendarul producător britanic de la Ford cu 2,3 miliarde de dolari în 2008. Anul trecut, baza de producție locală a vândut peste o jumătate de milion de vehicule pe piața indiană și a făcut un profit de 87 de milioane de dolari în ultimul trimestru. (CNN Business)