Ecnomiști de la HSBC semnalează creșterea puternică a comerțului cu amănuntul și declinul înmatriculărilor de mașini noi în SUA, în paralel cu dispariția a mii de locuri de muncă în industria auto europeană ● Pentru a răspunde provocărilor, doi coloși germani se asociază pentru a redefini serviciile de mobilitate auto pe o piață în schimbare profundă

HotNews.roFoto: Hotnews

Industria în declin a automobilelor împinge omenirea spre recesiune globală. Povestea de dragoste a oamenilor cu automobilele se răcește, iar acest factor poartă economia globală spre recesiune, după cum afirmă doi economiști de la HSBC. Ca argument, ei au trasat graficul de mai jos, care compară înmatriculările de mașini noi (Car registrations) cu evoluția comerțului cu amănuntul (Retail Sales) în Statele Unite. Economia americană a mers bine, iar cumpărătorii au menținut o cerere ridicată. Dar nu se poate spune același lucru despre automobile:

Foto: HSBC

„Cererea de mașini este în declin din cauza atenției sporite la problemele mediului, a urbanizării în creștere și investițiilor în mijloace alternative ca automobil la solicitare sau transport public”, conform economiștilor Janet Henry și James Pomeroy de la HSBC (Hongkong and Shanghai Banking Corporation). Graficul lor reflectă numărul de mașini înmatriculate aflate în circulație. Dacă cineva radiază un automobil și îl înlocuiește, numărul rămâne constant, spun analiștii. Înmatriculările sunt în scădere întrucât vânzările de mașini noi nu au ținut pasul cu cele scoase din circulație.

Vânzările de mașini mici pentru transport de persoane sunt în declin de ceva vreme în SUA. Dar cele de SUV și camionete au crescut. Cumulat, numărul este constant, dar tendința pe termen lung este de scădere a ratei de creștere a vânzărilor. Și nu doar în SUA. Industria auto din Europa este în restrângere ca număr de locuri de muncă:

• Honda a anunțat că va închide uzina cu 3.500 de muncitori din Swindon, Anglia și plănuiește să închidă și una din Turcia;

• Nissan a anunțat că nu va fabrica modelul X-Trail în Sunderland, Anglia;

• General Motors a anunțat în noiembrie că va închide șapte uzine pe plan global, iar ca urmare vor fi concediați sau relocați 14.000 de oameni;

• Ford reduce operațiunile în Europa, cu pierderea a „mii” de locuri de muncă;

• Jaguar Land Rover a anunțat în ianuarie că va elimina 5.000 de locuri de muncă în Regatul Unit

Cuplul de la HSBC este cel mai preocupat de reducerea comerțului global și de efectele asupra exportului global.

Războaiele comerciale – cel între SUA și China și cel între Regatul Unit și Uniunea Europeană – îi lovesc cel mai tare pe fabricanți, deoarece companiile și consumatorii caută să-și reducă expunerea la incertitudinea de pe piețele internaționale. Procedând astfel, au provocat o reducere a ofertei globale agregate, afectând locurile de muncă.

Daunele n-au fost uniforme. Statele Unite și China încă o duc relativ bine mulțumită stimulentelor fiscale guvernamentale. Dar producția industrială din Europa și Japonia este în suferință. „Estimările pentru SUA și China în 2018 sunt neschimbate față de prognozele din iunie, în timp ce creșterea anuală a PIB în Germania de 1,5% este cu 0,9% sub estimarea din aprilie. Japonia a fost în scădere cu 0.7 pp, iar cea mai recentă estimare pentru America Latină este cu 1,2 pp sub cea de la jumătatea anului. Scăderea economiei globale s-a resimțit cel mai mult în sectorul manufacturier: indexul PMI (n.red.: care este un indicator al situației economice din sectoarele manufacturier și al serviciilor) a scăzut cu 3,6 puncte de la începutul lui 2018, iar în servicii cu 1,6 puncte”, spune documentul de la HSBC.

S-ar putea să se vadă totuși și o lumină la capătul tunelului. „Recesiunile industriale” tind să fie scurte, de doar două trimestre. Iar cele mai multe din economiile mari se bazează pe servicii, nu pe producție. În Germania, analiștii se așteaptă ca sectorul industrial să-și revină după contracția din a doua jumătate a lui 2018. „Există semnale că ce-a fost mai rău în declinul industrial a rămas în urmă în Europa și în Japonia, mai ales că unii din factorii agravanți externi au început să pălească”, apreciază Henry și Pomeroy. (Business Insider)

Rivalii BMW și Daimler investesc împreună un miliard de dolari pentru viitorul transportului auto.

Fabricanții germani au făcut anunțul vineri la Berlin, descriind demersul lor comun al mobilității drept „o schimbare radicală globală” cu care vor răspunde provocărilor din partea unor noi actori ca Uber. Ei pun în comun un miliard de dolari într-o asociere care va dezvolta ride-sharing, servicii de încărcare electrică și parcare.

„Serviciile noastre de mobilitate au acumulat o puternică bază de clienți și acum facem următorul pas strategic”, a declarat Dieter Zetsche, șeful de la Daimler. Asocierea este un exemplu al modului în care producătorii auto tradiționali formează parteneriate pentru investiții comune în dezvoltarea de tehnologii noi care includ sisteme autonome de conducere și platforme pentru automobile electrice. „Cooperarea viitoare cu alți furnizori reprezintă de asemenea o opțiune posibilă, inclusiv cote din startup-uri și producători existenți”, a mai spus Zetsche, care coordonează și brandul Mercedes-Benz al lui Daimler.

Companiile și-au anunțat pentru prima oară intenția în martie 2018, dar planul a avut nevoie de aprobarea autorităților de reglementare. BMW și Daimler se concentrează pe cinci domenii: car-sharing, ride-hailing, parcare, încărcare și transport multimodal, care permite călătorilor să folosească mai multe mijloace de transport într-o singură deplasare. „Aceste cinci servicii se vor contopi îndeaproape pentru a forma un singur portofoliu de servicii de mobilitate”, a spus Harald Krüger, șeful lui BMW. „Cooperarea este mijlocul perfect pentru noi de a ne maximiza șansele pe o piață în creștere, partajând investiția”.

Și alți producători globali au format asocieri. Ford și Volkswagen au anunțat în ianuarie că vor produce în comun vehicule. Companiile au anunțat și că au fost de acord să „investigheze” cum pot lucra împreună la dezvoltarea noilor generații de vehicule. Tendința de cooperare s-a accelerat pe măsură ce producătorii sunt sub o presiune în creștere din partea unor companii tech ca Uber și Alphabet, deținătoarea lui Google. Upstart-uri ca Tesla sau demersuri comune ca acelea ale lui General Motors, Softbank și Honda pot și ele reformula viitorul industriei. (CNN Business)