București: statele UE vor da o replică pe măsură administrației americane ● Taxele auto americane i-ar putea costa pe producătorii germani șapte miliarde de dolari anual ● Replica europeană este deocamdată în proiect și poate lovi mari companii americane.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • București: statele UE vor da o replică pe măsură administrației americane.

Comisarul european pentru comerț Cecilia Malmstrom a declarat că miniștrii comerțului din Uniunea Europeană au discutat despre relațiile cu Washingtonul în cadrul unei reuniuni informale care a avut loc vineri la București. Ea a spus că există îngrijorări cu privire la „anumite aspecte ale politicii comerciale urmărite de actuala administrație a SUA”.

Președintele Trump a anunțat că Statele Unite consideră impunerea de noi taxe asupra importului de vehicule din Europa, sugerând că o decizie finală depinde de o posibilă înțelegere între cele două părți după negocierile din lunile următoare. Oficialul european a declarat că există „un sprijin deplin” din partea statelor membre pentru o replică în cazul în care președintele american va recurge la taxe sporite pe importul de vehicule și componente, UE pregătind o listă de „măsuri de reechilibrare”. (Associated Press)

  • Taxele auto americane i-ar putea costa pe producătorii germani șapte miliarde de dolari anual

Președintele Donald Trump va decide în mai puțin de 90 de zile dacă va impune tarife de 25% pe importul de vehicule, amenințare care a produs mulți nervi în puternicele citadele industriale germane. Taxele vor șterge din profiturile anuale 2,5 miliarde de euro la Volkswagen, 1,7 miliarde la BMW și două miliarde la Daimler, conform estimărilor Evercore ISI confirmate pentru Financial Times de Herbert Dies, șeful de la Volkswagen.

Întrucât automobilele contribuie cu aproape 30% la exporturile Germaniei, impactul economic va fi sever și mai larg. Ifo, institutul german de cercetări economice, a calculat săptămâna trecută că tarifele de 25% vor reduce exportul de mașini germane în SUA cu 50% în următorul deceniu, de la 34 la 17 miliarde de euro.

Și alte țări vor avea de suferit. Jumătate din vehiculele vândute anual în SUA sunt produse în alte țări, cele mai multe în Mexic, Canada și Japonia. Ifo a estimat că tarifele americane vor diminua PIB-ul Mexicului cu 0,39%, al Canadei cu 0,23% și al Japoniei cu 0,1%. Dar ele vor provoca un conflict mult mai mare între Europa și SUA, având în vedere importanța sectorului pentru Uniunea Europeană. Vehiculele reprezintă 10% din comerțul total dintre cele două regiuni, conform ACEA – Asociația europeană a producătorilor de automobile. Peste 13 milioane de locuri de muncă, adică 6% din toți salariații din UE depind de această industrie. „Asemenea tarife, la care UE va răspunde pe măsură, ar fi o escaladare masivă a tensiunilor comerciale dintre cele mai mari puteri economice ale lumii”, a spus Holger Schmiedig, economist-șef la Berenberg. „Ele pot dăuna sever creșterii economice de pe ambele maluri ale Atlanticului”.

Și americanii vor suferi de pe urma consecințelor. Președintele Trump amenință că tarifele vor privi și componentele importate, nu numai vehiculele finite. Iar producătorii americani, care folosesc piese din import pentru aproape toate modelele, spun că vor crește costurile de producție. Studii ale Centrului pentru Cercetări Auto, bazate pe date de la National Highway Traffic Safety Administration, arată că o mașină fabricată în SUA conține între 40 și 50% piese din import. Tarifele vor mări prețul unui automobil fabricat în SUA cu 2.750 de dolari în medie. Consumatorii americani vor plăti mai mult și pe alte bunuri ca urmare a represaliilor europene. Comerțul între SUA și Europa este mai mare decât cel dintre SUA și China. „În termeni comerciali, Uniunea Europeană poate lovi Statele Unite mult mai puternic decât China”, spune Schmiedig. (CNN Business)

  • Replica europeană este deocamdată în proiect

Uniunea Europeană are pregătit un proiect de tarife pentru a replica la intențiile americane, care i-ar putea lovi printre alții pe Caterpillar, Xerox și Samsonite, a declarat pentru Bloomberg News un oficial important european, fără a fi numit. Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, spusese în iulie că președintele Trump a promis că nu va mări tarifele un timp, cât cele două părți vor lucra pentru îmbunătățirea relațiilor comerciale, inclusiv prin tăierea taxelor pe „bunuri industriale non-auto”.

Dar un raport confidențial înaintat weekendul trecut președintelui Trump de Departamentul Comerțului pregătește terenul pentru impunerea de taxe de 25% pentru importul de vehicule și componente, desemnate ca amenințări la securitatea națională a SUA. Comisia Europeană le-a spus miniștrilor comerțului, reuniți la București, că are pregătită pentru această eventualitate o listă de produse americane, fără a-i divulga conținutul. Lista ar putea cuprinde importuri americane de 20 de miliarde de euro, mai degrabă sub forma unor categorii de produse, nu a unor anumite companii.

Exporturile europene de automobile și componente în SUA valorează 50 de miliarde de euro anual, cea mai mare parte provenind din Germania. Uniunea Europeană a impus deja propriile tarife pe importuri din SUA în valoare de 2,5 miliarde de euro, pentru produse mergând de la bourbon la motoare de motociclete, ca răspuns la cele punitive impuse de SUA pentru importuri de oțel și aluminiu în valoare de 6,4 miliarde de euro. (Reuters)