Graba a stricat pe alocuri treaba în goana după serii mari de producție, dar Tesla spune că are situația sub control Elon Musk o numește „fool cell”, dar mașina pe hidrogen „fuel cell” este considerată de mulți experți drept mai viabilă decât cea electrică – vom trăi și vom vedea (dar nu la noi...)

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Acțiunile Tesla scad după ce Consumer Reports anunță că nu mai recomandă Model 3

Un nou raport, bazat în parte pe aprecierile venite de la mii de clienți, ridică o serie de întrebări privind fiabilitatea automobilului Model 3. „Când analizăm Model 3, multe dintre probleme sunt electronicele”, spune Jake Fisher, director senior la divizia de testare a automobilelor de la Consumer Reports. „De exemplu, sunt probleme la înlocuirea ecranelor de navigație, informații și divertisment, dar am constatat unele probleme și la dotările de interior și geamuri”. Joi, acțiunile Tesla au scăzut cu 2% după publicarea raportului.

Recomandările de la Consumer Reports pentru anumite modele se bazează pe mai mulți factori, care includ opiniile primite de la posesori, testele de coliziune și cele efectuate de echipele proprii. După ce a tras unele concluzii citind plângerile proprietarilor despre finisajul automobilelor, Fisher a punctat și că Model 3 din parcul Consumer Reports a prezentat o mică fisură de stres a lunetei.

Raportul confirmă îngrijorările multor analiști cu privire la scăderea calității modelelor Tesla din cauza presiunii pentru creșterea producției. Pe când Elon Musk își îmboldea echipa pentru atingerea țintelor ambițioase, a repetat de mai multe ori că Tesla se află într-un „iad al producției”. La un moment dat, Tesla a instalat încă o linie de asamblare într-un cort lângă uzina din Fremont, California. Problemele de producție raportate mergeau de la roboți care nu lucrau precis până la piese defecte care impuneau reparații sau ajustări înainte de livrarea mașinilor.

Întrebat despre noua opinie a celor de la Consumer Reports, un purtător de cuvânt de la Tesla a spus: „Avem exigențe extrem de ridicate pentru Model 3. Am făcut deja îmbunătățiri semnificative pentru eliminarea problemelor clienților prezentate în raport, iar politica noastră de retur permite oricărui client care e nemulțumit să returneze mașina și să-și recupereze integral banii. Noile date de la Consumer Reports provin din sondajul anual privind satisfacția consumatorilor, care se derulează din iunie până în septembrie, așa că marea majoritate a problemelor au și fost corectate în proiectare și producție, iar datele noastre de pe piață confirmă o îmbunătățire semnificativă”.

În timp ce unii proprietari de Tesla pot avea unele nemulțumiri, Consumer Reports spune că posesorii sunt în general satisfăcuți de mașinile electrice. „Le plac mașinile, dar tot ne spun adevărul. Ne povestesc problemele pe care le au”, spune Fisher. Ca marcă, Tesla a căzut 11 locuri la nr. 19 din cele 33 de mărci clasificate de Consumer Reports. Împreună cu Chrysler are cea mai mare scădere în clasamentul anului.

În comparație, Subaru a urcat șase locuri și este în frunte, urmată de Genesis, Porsche, Audi, Mazda și Lexus. „Subaru face aproape totul foarte bine. Sunt mașini plăcute la condus și cu mare fiabilitate”, a spus Fisher. Marca cu cea mai mică apreciere este Fiat, imediat sub Jaguar și Land Rover. (CNBC)

  • Mașinile pe hidrogen sunt o amenințare pentru Tesla, chiar dacă Elon Musk spune că tehnologia este „copleșitor de proastă”

Un vehicul cu celulă electrică de combustibil (Fuel Cell Electric Vehicle – FCEV) combină hidrogenul din rezervor cu oxigenul din aer pentru a produce electricitate, cu vapori de apă ca reziduuri. Spre deosebire de mult mai comunele mașini cu baterii electrice, nu are nevoie să fie încărcat de la o priză, iar modelele curente parcurg peste 300 de mile (480 km) cu un rezervor. Sunt alimentate la pompe ca toate mașinile pe benzină sau motorină. Chiar dacă emit doar vapori de apă, producția de hidrogen este totuși poluantă în sine, câtă vreme principala sursă o reprezintă gazul natural extras tradițional. Totuși, impactul total general este inferior rivalelor alimentate cu benzină.

Motorizarea pe hidrogen este pe piață de mulți ani, dar la o capacitate extrem de limitată. În California sunt doar 39 de stații de alimentare (și 25 în lucru) și două în Hawaii. Acum se dezvoltă infrastructura pe Coasta de Est. Câteva sunt în funcțiune, iar mai multe sunt în lucru în New York, New Jersey, Connecticut, Massachusetts și Rhode Island. Dar hidrogenul este bine stabilit pe piața comercială. Sunt peste 23.000 de motostivuitoare în funcțiune în depozite și centre de distribuție în mai bine de 40 de state, inclusiv la centre Amazon și Walmart. Sunt zeci de autobuze pe hidrogen în Ohio, Illinois, Massachusetts și Michigan, ca și în California.

Stațiile de alimentare cu hidrogen pentru automobiliști se înmulțesc în toată lumea. Toyota și Honda lucrează cu guvernul din Quebec pentru a instala infrastructura pe hidrogen la Montreal în acest an, iar până și Arabia Saudită, bogată în petrol, își va avea prima stație. Toyota, al doilea mare producător auto al lumii, este actorul principal pe piața de consum pentru FCEV în SUA. Mirai, o mașină de familie pe hidrogen, a avut 5.000 de cumpărători de la intrarea pe piață în 2015. Honda este și ea puternic angajată. Sunt aproape 1.100 Honda Clarity Fuel Cell pe șosele, obținute în California doar prin leasing, spre deosebire de cele electrice și hibride, care sunt oferite prin leasing sau vânzare. Din totalul de 20.174 de Clarity înmatriculate în 2018, 624 au fost FCEV, 948 electrice cu baterii și 18.602 hibride. Și Hyundai are 220 de FCEV în exploatare și se așteaptă ca nord-estul să fie următoarea regiune cu infrastructură în creștere.

Elon Musk a ridiculizat mașinile pe hidrogen ca fiind „copleșitor de proaste” și nu e singurul lucru negativ pe care l-a spus despre această tehnologie. A numit-o „fool cell” (în loc de fuel cell), un „coș de gunoi” și le-a spus acum câțiva ani acționarilor Tesla la o adunare anuală că „succesul lor pur și simplu nu este posibil”. Dar industria auto în ansamblu nu a îmbrățișat ca atare vizunea baterie-sau-nimic a lui Musk. Într-un sondaj din 2017 cu 1.000 de executivi seniori din industrie efectuat de KPMG, 78% au apreciat că mașinile pe hidrogen au un viitor mai bun pe termen lung decât cele electrice, citând timpul de realimentare de numai câteva minute ca principal avantaj. 62% au spus că problemele de infrastructură vor provoca eșecul pieței vehiculelor cu baterii electrice.

Siguranța constituie o sursă de preocupare, hidrogenul fiind inflamabil, dar la fel sunt și benzina, și bateriile litiu-ion. Conform National Fire Protection Association, vehiculele cu combustibili alternativi, categorie care le include pe cele pe hidrogen și cu baterii electrice, nu sunt mai periculoase decât cele tradiționale cu ardere internă. Statisticile NFPA arată că în SUA la fiecare trei minute are loc un incendiu la un vehicul cu motor cu ardere internă.

  • Obstacolul principal rămâne costul

Mașinile pe hidrogen au autonomia între 312 și 380 de mile, umplerea unui rezervor gol costă 80 de dolari, dar o alimentare costă în medie între 55 și 65 de dolari (niciun șofer nu ajunge la stație cu rezervorul complet gol). Prețul este plătit în prezent de producători, care oferă utilizatorilor cartele preplătite pentru trei ani de alimentare, aproximativ 15.000 de dolari. În California, care are cele mai mari prețuri la benzină, alimentarea unei mașini convenționale cu rezervor mare costă peste 40 de dolari. Se estimează că alimentarea anuală cu combustibil pentru Mirai, Clarity Fuel Cell sau Hyndai Nexo costă 4.495 de dolari, adică de trei-patru ori mai mult decât alternativele pe benzină.

Cea mai mare problemă: și mașinile sunt scumpe. Nexo este cel mai scump Hyundai vândut în SUA, cu un preț de pornire de 59.345 dolari (Santa Fe, de mărime comparabilă, începe la 24.250 dolari), iar Mirai și Clarity Fuel Cell sunt tot acolo. Există subvenții guvernamentale, de 5.000 de dolari în California.

De aceea, leasingul este opțiunea populară pentru mașini pe hidrogen și electrice, tehnologiile fiind noi și clienții nevrând să fie legați pentru mult timp, în care tehnica evoluează și eficiența crește. Ca pentru toate tehnologiile noi, costurile FECV vor scădea pe măsură ce piața va crește și va atinge economii de scară în producție și infrastructură. Toyota planifică să crească producția anuală de Mirai de la 3.000 în prezent la 30.000 în 2021, adică de 10 ori în magnitudine. Iar când piața va absorbi câteva sute de mii de automobile pe hidrogen, acestea vor deveni competitive cu cele pe benzină. (CNBC)