​Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a ieșit, vineri seara, cu un nou proiect de Ordonanță de urgență din care reiese că viitorul Fondul Suveran ar putea include, printre altele, Loteria Român​ă și Imprimeria Națională. Momentan nu știm care sunt celelalte companii ce vor face parte din acel Fond.

Ministerul Finantelor PubliceFoto: Hotnews

Vezi proietul aici

Conform notei de fundamentare, pentru a se crea posibilitatea ca, la momentul înființării unui fond suveran, la capitalul social al acestuia să poată fi aportate acțiunile deținute de statul roman la CN Loteria Română S.A. și la C.N. Imprimeria S.A. , este necesară o intervenție legislativă la nivel primar.

"Ținând cont de faptul că nu se mai justifică reglementarea la nivel de lege a participației statului la aceste societăți (întrucât calitatea de acționar este prevăzută în Hotărârea de Guvern nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice), se propune abrogarea prevederilor corespunzătoare din OUG nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română” – S.A. și OUG nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., precum și a actelor constitutive ale celor 2 societăți, prevăzute în anexa la cele două acte normative, întrucât nu mai sunt aplicabile, fiind modificate prin hotărârile adunării generale a acționarilor, conform dispozițiilor legale", se arată în document.

Totodată, se propune modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și investiții în sensul că:

  • în cazul în care Institutul Național de Statistică reclasifică în sectorul administrației publice o societate ale cărei pachete de acțiuni au fost aduse ca aport în natură de către statul român la capitalul social al unui fond și care poate conduce la reclasificarea acestuia în sectorul administrației publice, toate acțiunile respectivei societăți se pot transfera cu titlu gratuit din proprietatea privată a fondului în proprietatea privată a statului prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor, capitalul social al fondului diminuându-se în mod corespunzător;
  • pentru a asigura flexibilitatea la nivel de selecție, se elimină prevederile potrivit cărora un membru al Consiliului de Supraveghere este reprezentant din cadrul autorității publice centrale, care exercită, în numele statului român, drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic iar altul este reprezentant din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.
  • aplicând principiul simetriei de reglementare legislativă, și luând în considerare prevederile legale aplicabile instituțiilor financiare deținute de statul român, potrivit cărora remunerațiile consiliului de administrație/consiliului de supraveghere și ale directorilor, respectiv directoratului, se stabilesc prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de către adunarea generală a acționarilor, se impune modificarea în acest sens a cadrului de reglementare privind remunerațiile membrilor consiliului de supraveghere și al directoratului fondurilor suverane.

Până la înființarea, în condițiile legii, a unui fond suveran de dezvoltare și investiții, la al cărui capital social se aportează în natură participația statului la Compania Naţională „Loteria Română” – S.A. și la Compania Naţională „Imprimeria Naţională” – S.A. calitatea de acționar a statului român la aceste companii se exercită de către Ministerul Finanțelor Publice.