Timp de secole, orașul-port Triest din vârful coastelor adriatice ale Italiei a fost o placă geografică turnantă între imperii. Apoi, pentru aproape 70 de ani, steaua geopolitică a Triestului a pălit și vechiul său amestec de culturi central-europene s-a ofilit ca un ștrudel vechi într-una din cafenelele sale elegante. Acum, datorită Chinei în ascensiune, orașul pare să revină în centrul unei lumi în remodelare.

HotNews.roFoto: Hotnews

Vizita președintelui Xi Jinping în Italia a făcut ca Italia să devină prima țară din Grupul celor 7 care participă la în vastul proiect de infrastructură al Chinei denumit „Noul drum al mătăsii”. Simbolul este semnificativ – o Chină puternică produce o fisură într-o alianță economică de anvergură globală și dă o lovitură puternică administrației Trump care a criticat inițiativa proiectului. Pentru Italia, aceasta reprezintă deschiderea țării pentru investiții mai mari în infrastructură din partea Chinei, în special în porturi ca Triestul. Oficialitățile se așteaptă ca marile conglomerate susținute de Beijing, precum China Communications Construction Company, să liciteze sute de milioane de euro pentru concesiuni în infrastructură. Iar pentru China, a pune piciorul într-unul din porturile istorice ale Europei va aduce condiții vamale mai favorabile, o rută de comerț mai rapidă spre centrul continentului și acces direct la căile ferate pentru livrarea de bunuri în Uniunea Europeană.

„Fundamental, ceea ce se întâmplă este revenirea portului Triest la rolul logistic pentru Europa pe care-l avea pentru vechiul Imperiu Austro-Ungar”, spune Zeno DʼAgostino, președintele căpităniei portului, al cărui birou este ticsit cu cadouri de la delegații chineze și cărți despre relațiile culturale dintre Europa și China. O plimbare prin Triest arată cât de mult s-a deschis orașul către China. Turiști chinezi cumpără cafeaua locală Illy și fotografiază cu telefoane Huawei eleganta cafenea Degli Specchi. Un vas de croazieră nou-nouț, construit într-un șantier naval din apropiere în special pentru pasageri chinezi, este amarat la piața centrală de pe malul mării, așteptând să plece pe ruta lui Marco Polo spre Orientul Îndepărtat. Mai semnificativ, constructori în echipamente de scufundători aștern fundațiile pentru noul chei care va deveni sediul Chinei în portul industrial.

În anii de după al doilea război mondial, americanii au avut mare influență la Triest și Washingtonul încearcă, până acum fără succes, să frâneze înțelegerile Italiei cu președintele Xi, caracterizând Drumul Mătăsii drept o potențială amenințare economică și militară. În timp ce alți membri ai Uniunii Europene, ca Franța și Germania, și-au exprimat rezervele, suporterii din Italia spun că nu e nici un motiv de îngrijorare, iar criticii sunt mai degrabă supărați că Triestul – și alte porturi italiene ca Genoa și Palermo – le vor lua din afaceri. Ei resping comparațiile cu portul Pireu din Grecia, care a fost practic cumpărat de China, spunând că legile italiene fac imposibile asemenea achiziții sau executări de datorii.

Oficialii italieni spun că omologii lor americani au fost inițial dezinteresați de subiect. Vicepremierul Luigi DiMaio, liderul mișcării Cinci Stele, a făcut mai multe drumuri la Beijing în ultimele luni și aproape a semnat un acord în timpul unei vizite din noiembrie. După aceea, diplomații americani au început să acorde atenție cazului, dar italienii spun că subiectul nu a fost în atenție pe parcursul recentelor întâlniri la nivel înalt de la Washington. Dar luna aceasta, Garett Marquis, purtător de cuvânt al consilierului american pentru securitate națională John R. Bolton, a atacat direct subiectul pe Twitter și în mai multe interviuri, în timp ce și contul oficial de Twitter al Consiliului Securității Naționale a emis un reproș pe 9 martie. Teziți de influența crescândă a Chinei, oficialii americani au avut mai mult succes în a convinge Italia să evite utilizarea echipamentelor Huawei în rețeaua 5G, despre care Washingtonul previne că pot fi utilizate de Beijing pentru întreruperi și spionaj. Italienii au eliminat orice mențiune despre tehnologie și comunicații din înțelegerea privind Drumul Mătăsii, au spus persoane familiarizate cu negocierile. (New York Times)