Modalitatea pur formală și grăbită prin care Executivul consultă partenerii sociali continuă să accentueze starea de instabilitate economică și de impredictibilitate pe care o resimt agenții economici și investitorii, se arată într-un comunicat al Confederației Patronale Concordia, care reunește cele mai puternice federații sectoriale din economia românească, cuprinzând 7 din primele 10 companii după numărul de angajați și cifra de afaceri.

Mihai Bogza, Dir. Executiv Confederatia Patronala ConcordiaFoto: Hotnews

Totodată, această formă de legiferare se situează deasupra poziției Parlamentului României, acesta devenind doar un organism de aprobare al ordonanțelor de urgență ale Guvernului, care produc efecte înainte de a putea fi discutate de către forul legislativ, mai arată documentul.

Ce mai spun reprezentanții Confederației patronale:

  • OUG 114/2018 și OUG pentru modificarea acesteia nu sunt cazuri individuale, ci reflectă practica de legiferare a Guvernului din ultimii ani. Invităm din nou Guvernul României să limiteze drastic utilizarea ordonanțelor de urgență la situațiile a căror urgență este cu adevărat justificată și să asigure respectarea integrală a spiritului și literei legii, precum și practicile europene în ceea ce privește analizele de impact și consultarea partenerilor de dialog social înaintea emiterii de norme cu putere de lege. În acest fel s-ar îmbunătăți calitatea guvernanței cu rezultate vizibile în economie, precum și încrederea între parteneri.
  • ​Confederația Patronală Concordia (CPC) cere cu toată responsabilitatea Guvernului României să revizuiască practica legiferării prin Ordonanțe de Urgență a căror urgență nu este reală și justificată și al căror impact nu este discutat în mod aplicat și realist, părțile direct interesate nefiind consultate în mod judicios. Numai anul trecut Guvernul a emis 114 astfel de documente, ce au culminat cu controversata de-acum Ordonanță de Urgență 114/2018.
  • Nicio organizație patronală sau de reprezentare a mediului de afaceri, nicio asociație profesională sau organizație sindicală sau a societății civile nu a fost consultată înainte ca această ordonanță să fie adoptată. Cu aplicabilitate la începutul anului 2019, această OUG a modificat nu mai puțin de 40 de acte normative din cele mai importante domenii economice și sociale, a produs o tensiune fără precedent în rândul agenților economici din țară, afectați direct sau indirect de aceasta.
  • Urmare a cerințelor repetate din partea mediului de afaceri, precum și a marilor confederații sindicale și a societății civile, Guvernul a acceptat cu greu să asculte, în cele din urmă, argumentația acestora, împreună cu studiile de impact care i-au fost prezentate în mod obiectiv. Din păcate “rezolvarea” situației a urmat, la rândul ei, aceeași practică: Guvernul a pus mediul de afaceri sub presiunea timpului, obligându-l practic să accepte in extremis orice soluție de compromis care ar însemna un rău relativ mai mic față de prevederile inițiale în noua formă adoptată în 29 martie, fără ca acestea să garanteze soluții cu adevărat viabile pentru economie și cetățenii țării, pe termen mediu și lung.
  • Mai mult, deși mediul de afaceri a solicitat prorogarea actului normativ, Guvernul a respins această soluție. Noul proiect pentru modificarea OUG 114/2018, devenită în data de 29 martie OUG nr. 19/2019, a fost literalmente împins prin procedura de avizare a Consiliului Economic și Social într-o singură zi, doar pentru a fi bifată obligația formală de consultare a partenerilor de dialog social, fără a fi însă respectat spiritul acestui dialog.
  • Membrii Concordia consideră că este de datoria lor să avertizeze că rezultatul unui asemenea exercițiu superficial nu va putea fi decât unul incert, de instabilitate economică, în detrimentul tuturor părților, care se va răsfrânge și asupra populației.
  • Așa cum Concordia și alte organizații responsabile au afirmat și la momentul adoptării fără consultări cu partenerii de dialog social și cu mediul de afaceri și fără analiză de impact, OUG 114 avea să genereze efecte negative imediate în economie: cotațiile bursiere au scăzut dramatic și s-au înregistrat pierderi de peste 8 miliarde de lei, leul s-a devalorizat, au apărut numeroase incertitudini pe piața energiei și a fondurilor de pensii, iar unele prețuri de consum au crescut.
  • S-a dovedit că multe dintre aspectele reglementate prin OUG nu erau urgente, din moment ce, după trei luni de la emitere, aceasta a fost modificată, în anumite aspecte substanțial. În tot acest timp au ieșit la suprafață lacunele grave ale unui proiect de lege elaborat fără o înțelegere deplină a fenomenelor economice și fără ca acesta să conțină o perspectivă obiectivă a mediului de afaceri sau analize de impact reale.