- Primul obiectiv va fi să încercăm să împiedică ca ordinul să fie implementat din cauza prejudiciului financiar suferit de companii. Am putea motiva că este o clară încălcare a directivelor europene, deci există și posibilitatea de a merge la Curtea Europeană de Justiție.
Ordonanța de Urgență 114 aprobată de Guvernul României în data de 21 decembrie 2018 care vizează sectoarele electricitate, gaze, telecomunicații, bancar și pensii private a fost modificată în data de 29 martie 2019 printr-o nouă ordonanță.
Conform unei prezentări a FP, principalele prevederi în vigoare aprobate prin cele două ordonanțe, cu impact asupra valorii ativului net al Fondului sunt următoarele:
- Introducerea unei taxe de 2% pe cifrei de afaceri a companiilor din sectoarele electricitate și gaze. Producătorii de energie pe bază de cărbune, precum și unitățile de cogenerare vor fi scutite
- Plafonarea prețului gazelor pentru consumatorii casnici și centralele de producție energie termică ce livrează agent termic sistemelor locale de încălzire la 68 Lei pe MW/h de la 1 mai 2019 până în februarie 2022
- Plafonarea prețului energiei electrice pentru consumatorii casnici și întreprinderile mici (cu mai puțin de 50 de angajați și venituri mai mici de 50 milioane Euro) la un preț stabilit de reglementator (“ANRE”). Pentru perioada 1 martie – 31 decembrie 2019, ANRE a stabilit un preț pentru Hidroelectrica de 111,61 Lei/MWh și o cantitate ce va trebui vândută pe piața reglementată reprezentând 9,7% din producția de electricitate livrată în 2018. Pentru Nuclearelectrica prețul a fost stabilit la 188 Lei/MWh și o cantitate reprezentând 13,4% din producția de electricitate livrată în 2018.
- Taxa pe activele bancare: 0,4% pe an pentru băncile cu o cotă de piață mai mare de 1% și 0,2% pentru băncile cu o cotă de piață sub 1%
- Modificări la Pilonul II de Pensii:
‒ reducerea comisionului de contribuție de la 2,5% la 1%
‒ capital social mai mare pentru administratorii fondurilor de pensii din Pilonul II care trebuie plătit până la 31 decembrie 2019