Nu suntem cei mai săraci din Europa, dar avem cele mai proaste condiții de locuire. Cum am ajuns aici și, mai ales, ce se poate face să părăsim coada Europei?

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 23 aprilie 2019, 18:54 Economie | Finanţe & Bănci


Calitatea locuirii lasa mult de dorit in Romania
Foto: sxc.hu
​Un fost coleg de liceu, medic în România, a preferat să emigreze lângă Paris. Într-o comună cu vreo 2000 de locuitori, unde i-am și făcut o vizită anul trecut. M-a luat de la aeroport și, din mașină, aflând că sunt obosit, a pornit imediat apa caldă, să se umple cada pe când ajungem acasă la el. Casa era construită în 2011, avea 7 camere plus o curte uriașă și îți oferea tot confortul pe care ți l-ai putea visa. Fără să vreau, am făcut involuntar o comparație cu apartamentul meu de două camere din Berceni. De aici a început totul.

La întoarcerea acasă, am luat datele - puține și precare- de care dispunem și m-am uitat peste ele. Nu suntem cei mai săraci din Europa, dar avem cele mai proaste condiții de locuire, asta e clar. Conform ultimului Recensământ, numărul locuințelor depășește numărul familiilor - aproximativ 8 milioane de locuințe la 7,2 milioane de familii, procentul locuințelor goale (vacante, neocupate, spuneți-le cum doriți) este de 16%. Printre cele mai ridicate din lume.

Mai adăugați faptul că suntem una dintre ţările cu cea mai mare viteză de scădere a populației din lume și veți înțelege de ce politicile publice în domeniul calității vieții românilor ar trebui să fie prioritare. Mai ales că, în domeniul locuirii, regresăm.

Amploarea fenomenului migraţiei din ultimul deceniu a generat, în domeniul locuirii, un dezechilibru al cererii şi ofertei, suprapopularea unor centre urbane şi o incidenţă ridicată a locuinţelor neocupate în alte localități.

Mai jos aveți un grafic cu evoluția (involuția) problemelor cu locuința, pe baza Anchetelor Bugetelor de Familie, conform Statisticii.




Fondul imobiliar se deteriorează rapid din cauza întreținerii necorespunzătoare și a gestionării inadecvate a blocurilor vechi, se arată într-un raport al MDRAP privind Strategia Națională a Locuirii.

Suma necesară pe care românii vor să o investească pentru îmbunătățirea calității locuirii această se ridica la 4.800 EUR în următorul an, arată o cercetare făcută de IRSOP la cererea băncilor pentru locuințe. Potrivit aceluiași document, în 2017, românii au cheltuit în medie pentru îmbunătățirea confortului locativ circa 2.600 EUR.

Principala sursă de finanțare pentru efectuarea lucrărilor de îmbunătățire locativa o reprezintă economiile deja realizate. Apoi urmează că sursă de finanțare importantă veniturile curente. Se observă o scădere a intenției de a recurge la credit pentru rezolvarea problemelor locative. Astfel se poate concluzionă că dacă românii economisesc mai mult vor avea încredere mai mare să se lanseze într-un proiect de renovare a locuinței în care stă familia lor. Prin urmare educația financiară este importantă și în ceea ce privește îmbunătățirea confortului locativ.

O soluție pentru rezolvarea proiectelor locative o reprezintă noul sistem de economisire-creditare. Atractivitatea sistemului de economisire creditare este data de dobândă fixă la credite, combinația economisire-creditare și prima de stat.

Numeroase familii cu venituri scăzute şi medii de la noi locuiesc în clădiri cu probleme. Care fie sunt monumente istorice fie clădiri cu risc seismic ridicat, imobile deteriorate, neavând la dispoziție resursele necesare pentru a face îmbunătățiri. Aceste clădiri reprezintă un pericol pentru locatari și public, o amenințare la adresa patrimoniului arhitectural al României și a vitalității orașelor.

Locuințele publice reprezintă sub 2% din fondul imobiliar și sunt insuficiente, după cum reiese din listele de așteptare pentru închirierea locuințelor sociale, arată raportul citat. Cheltuielile pentru locuinţe publice sunt efectuate prin intermediul mai multor programe iar, fondurile de la bugetul de stat, din total PIB, alocate asistenței pentru locuire sunt sub nivelul cotei medii din PIB-ul altor țări cu venituri medii, utilizat pentru același scop.

Piața de închiriere de locuințe este, în mare parte, neoficială și nereglementată. Criza din perioada 2008-2010 a afectat puternic sectorul construcții, determinând o scădere a prețurilor locuințelor, ceea ce a condus la falimentul multor dezvoltatori imobiliari. Piața este încă în curs de recuperare, iar orașe mari continuă să se confrunte în acelaşi timp cu fenomenul extinderii urbane rapide şi cu pierderi de populaţie, cu impact negativ pe segmentul rezidențial.
  • Cine și când a construit cel mai mult în România?
În anul 1990, 85% din stocul de locuințe din România era construit după anul 1945, reprezentând în prezent o provocare din punct de vedere al întreținerii acestui fond consistent de clădiri aflate în proces de învechire.

Cele mai multe clădiri rezidențiale aflate în prezent în uz în România au fost construite în a doua jumătate a secolului XX. Perioada socialistă (1961-1980) a fost cea mai semnificativă pentru construcția de locuințe. Ne place sau nu, trebuie să recunoaștem cifrele....

Fondul de locuințe din orașe e caracterizat prin predominanța locuințelor construite între anii 1971 și 1990. Ponderea locuințelor construite după anul 1990 este de aproximativ 5% pentru cvintila cu cele mai reduse venituri (ce poate fi explicată de construcția noilor locuințe sociale) și 1-3% pentru toate celelalte cvintile de venituri.
Pe scurt, în baza informațiilor de care dispunem, 90% din clădirile rezidențiale sunt vechi și au nevoie de modernizări sau reabilitări.

Fondul de locuințe din mediul rural este mai vechi decât cel urban, cele mai multe locuințe fiind construite între anii 1946 și 1970, în toate cvintilele de venituri. Totuși, pare să existe un procent mult mai mare de gospodării din zonele rurale care ocupă locuințe mai noi, în toate cvintilele de venituri. Locuințele vechi din mediul rural sunt în cele mai multe cazuri și insalubre, fără acces la utilități și folosesc mijloace de încălzire improvizate care pun în pericol viața locatarilor. Vechimea fondului de locuințe din mediul rural sugerează necesitatea modernizării și realizării de construcții noi.
  • Calitatea locuințelor- una din trei are nevoie de reparații urgente
Peste 35% dintre cele 8,8 milioane de locuinţe ale țării au nevoie de reparații urgente. Aceste unități, dintre care multe sunt blocuri de locuințe din perioada socialistă, fac ca multe orașe din România să pară neîngrijite. Este vorba de peste 10.000 de blocuri construite înainte de 1980 cu nevoi de reparații legate de structură, acoperiș și încălzire.
  • O altă problemă- supraaglomerarea...
Rata de supraaglomerare a României a fost de 52,3%, cea mai mare dintre țările UE-28, depășind de trei ori media de 16,9%. România a fost urmată de Polonia (44,2%) și Bulgaria (43,3%)14. Rata de suprapopulare în rândul populației expuse riscului de sărăcie din România a fost de 63,7%, depășită de Ungaria cu 71,0%.

Nu mai vorbim despre numărul locuințelor cu WC în curte, întrucât subiectul e deja ultra-mediatizat și nu ne face cinste absolut deloc în UE.






Scăderea cererii de locuințe care a urmat crizei a impus Guvernului României crearea programului „Prima Casă”, care oferă credite ipotecare în condiții favorabile celor care-şi cumpără pentru prima dată o casă. O persoană poate să apeleze la programul „Prima Casă” pentru cumpărarea unei locuințe sub 60.000 euro, ceea ce, pe piața actuală, direcționează cumpărătorii spre fondul imobiliar de locuinţe vechi, mai ieftine, deoarece o locuinţă nouă de dimensiuni comparabile costă mai mult. Creditele „Prima Casă” au inclus 90% din toate creditele ipotecare începând cu 2009 și au reactivat în mare parte piaţa ipotecară.

Cifrele oficiale privind locuirea indică faptul că 98% din locuințele din România sunt în proprietate personală. Aceasta, totuși, nu înseamnă că 98% din locuințe sunt ocupate de proprietari. Cifra oficială pentru locuințele închiriate este de 3% din fondul imobiliar total; totuși, estimările neoficiale situează cifra la 7-15% la nivel național și 15-20% în orașele mai mari precum București și Cluj. Cele mai multe tranzacții de închiriere au loc informal. Chiar dacă un contract este înregistrat, de multe ori chiria stipulată în contractul de închiriere este mult mai mică decât cea plătită efectiv de chiriaș proprietarului.





Conform unui raport al Băncii Mondiale, politicile și reglementările din sectorul închirierilor de locuințe din România înclină mult în favoarea chiriașului. Drept rezultat, mulți proprietari aleg fie să-și închirieze locuințele pe piața neagră, fie să le păstreze libere.

  • Ce probleme mai apar?
Companiile din construcții și imobiliare prezintă în continuare cel mai ridicat risc de credit, rata împrumuturilor neperformante în acest caz înregistrând cea mai mare valoare. Aceste rate au înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani față de valoarea de 22,1% în 2011. Companiile care au demonstrat o capacitate mai redusă de a face față unor condiții economice nefavorabile (cum sunt cele din construcții și imobiliare) demonstrează o abilitate mai redusă de contractare a unor noi datorii.

Evoluțiile din sectorul construcțiilor și cel imobiliar merită în continuare atenție în contextul vulnerabilităților pe care acestea le-au demonstrat în perioada de criză. Companiile din cele două ramuri de activitate sunt caracterizate de valori ridicate ale gradului de îndatorare, cu niveluri semnificativ peste media pe economie (indicatorul de pârghie în cazul firmelor din sectorul imobiliar s-a situat la 6,2 în decembrie 2014, iar în construcții la 3,8, în timp ce la nivelul economiei raportul dintre datorii și capitalurile proprii a fost de 2,2)43.
  • De menționat ar fi și calculele legate de costul activităţilor de construcţii
Costurile de construire au crescut exploziv în ultimii ani. Aceasta se datorează, în parte, faptului că mâna de lucru calificată a devenit mai scumpă și mai greu de găsit (această situație este atribuită emigrării lucrătorilor către țările occidentale, precum și în statele din Golf), iar costul materialelor de construcție a crescut semnificativ în perioada 2008-2013. Creșterea costurilor de bază pentru manoperă și materiale, împreună cu costul ridicat al furnizării infrastructurii a făcut ca mulți dezvoltatori - în special cei mici - să fie puși în situația de a-și reduce marja de profit sau a da faliment.

De asemenea, capacitatea redusă tehnică sau financiară a autorităților locale de a crea la timp infrastructura tehnico-edilitară pentru proiectele rezidențiale face de obicei ca dezvoltatorii să suporte la început costul. Efortul, timpul și resursele financiare necesare pentru a construi infrastructura (apă, electricitate, încălzire etc.) pentru cartierele rezidențiale din zonele marginale orașelor împovărează mult dezvoltatorul din punctul de vedere al costurilor, povară pe care acesta o va transfera cumpărătorului.

Soluţia de compromis între prețul stabilit de dezvoltator și capacitatea de suport a cumpărătorului potențial este reprezentată de obicei prin construirea în zonele periurbane în care rețeaua de transport nu este dezvoltată sau nu există și unde terenul este ieftin. Spre deosebire de construcțiile premergătoare crizei din cartierele exterioare principalelor orașe, aceste noi proiecte de dezvoltare au loc în localitățile mai mici din jurul orașelor mari și/sau a celor reședință de județ. Aceasta a dus la o extindere necontrolată, în special în centrele urbane mari precum Bucureștiul, unde terenul este greu de găsit în interiorul orașului sau foarte scump, arată Raportul MDRAP.
  • Care ar putea fi soluțiile?

O soluție pentru rezolvarea proiectelor locative -până Guvernul va lua problema de coarne și va încerca să o rezolve, o reprezintă sistemul de economisire-creditare. Dobânda e fixă, iar în plus Statul oferă o primă celor care aleg acest produs.

Recent, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) au adoptat normele metodologice de aplicare a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului. Normele metodologice au fost publicate în Monitorul Oficial din data de 4 martie 2019.

Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului a fost publicată pe 19 iulie 2018 în Monitorul Oficial.

Acest program guvernamental având la bază nouă lege vine în ajutorul persoanelor fizice care doresc să-și îmbunătățească standardul de viață în domeniul locativ:

• Orice cetățean român, indiferent de vârstă, poate beneficia de prima de stat (inclusiv minorii și persoanele de peste 65 ani);
• Prima de stat rămâne la același nivel: 25% din depunerile anuale, maxim 250 euro/an;
• Justificarea doar a primei de stat și a dobânzii aferente va fi obligatorie.

Prevederile noii legi nu se aplică retroactiv, ci doar noilor contracte de economisire-creditare, ce vor fi în vigoare, în conformitate cu nouă lege, după ce Bancă Națională a României va aprobă noile caracteristici.



Citeste mai multe despre   








17748 vizualizari

  • +12 (20 voturi)    
    BS (Marţi, 23 aprilie 2019, 19:27)

    JohnR [utilizator]

    Casele in Paris sunt atat de scumpe incat creditul se lasa mostenire la mai multe generatii.
    • +13 (13 voturi)    
      Corect, asta vroiam sa spun si eu (Marţi, 23 aprilie 2019, 19:52)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Cand compari, depinde ce compari. Socrii mei au o casa la 120 km de Bucuresti inspre munte, cu toate utilitatile, cu vreo 5-6 camere. Pot sa ma mut acolo oricand. Intrebarea este : din ce traiesc caci nu sunt medic sa pot lucra oriunde ? Aici, sigur ca toti ne dorim sa fugim din cutiile de chibrituri comuniste dar fiti siguri ca peste tot ce e mare, frumos, in pozitii bune, este scump. In Germania as zice ca e putin diferit in sensul ca au fost destepti si au dezvoltat sustenabil orasele mici astfel ca , de exemplu, multi oameni prefera sa locuiasca in orasele mici la 30 km de Stuttgart unde totul e gandit pentru oameni , nu pentru masini cu cartiere mici separate de zone impadurite, si unde nu exista blocuri mai inalte de 3-4 etaje si multe zone de case , unde e interzis sa construiesti blocuri.
      • +6 (8 voturi)    
        Germania (Marţi, 23 aprilie 2019, 22:34)

        JohnR [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Da Germania e ceva mai bine. Insa ce sens are sa ai ditamai casa daca tu faci naveta in fiecare zi 3 ore dus-intors (stiu cazuri)? Ajungi acasa seara obosit si ai nevoie doar de 1 pat nu 6. Iar in concediu pleci in Grecia oricum.
        • +1 (3 voturi)    
          mobilitatea este foarte importanta (Miercuri, 24 aprilie 2019, 12:08)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

          Romania a ramas la conceputl conservator de locuinta pe care o cumperi si traiesti in ea o viata. Sunt, desigur, avantaje in aceasta abordare, cel mai mare fiind lipsa stresului chiriei, mutarii, vanzari/cumpararii etc.

          Dar sunt si imense dezavantaje. Cel mai mare este ca iti limiteaza oportunitatile. Intotdeauna mi-am inchiriat locuinta la 2 pasi de locul de munca. De ceva timp imi permit sa si cumpar una (fara sa fiu sclav la banca..), dar inca nu ma entuziasmeaza ideea.

          Cred ca Romania ar beneficia imens de pe urma unui program ANL corect, prin care sa li se asigure tinerilor sansa sa inchirieze la nevoie o locuinta la costuri, in diverse orase din tara, cat mai aproape de parcurile industriale, de zonele de birouri etc.
      • 0 (12 voturi)    
        Locuințele din Romania sunt mai bune ca în Canada! (Marţi, 23 aprilie 2019, 23:14)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        Ca sa va convingeți vizitați situl acesta:

        http://www.emigrarecanada.altervista.org/index.html
        • -2 (4 voturi)    
          pagină (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:37)

          infernal [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Ce este prin pagina aia arată a anii 80-90.
          Nu știi cum arăta în .ro în anii 90 ?
        • +3 (9 voturi)    
          locuintele din Romania (Miercuri, 24 aprilie 2019, 9:55)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          sunt mai bune decat locuintele din multe alte tari dezvoltate.
          Am fost in NewYork, au niste chicinete de apartamente, unele cu baia si WC pe hol. Chinezii din Colentina traiesc mult mai bine decat cei din China Town din New York.
          Noi avem bai mari si sufragerii mari, ei nu au asa ceva.
          As prefera oricand un apartament bine mobilat si utilat de pe bd Unirii, fata de unul mediu din New York . Diferenta este ca la ei luxul este lux: apartamentele din blocurile de lux sunt spatioase, au lobby mare la intrarea pe scara, fotolii pe holuri, geamuri mari luminoase....dar unul costa peste 2 mil dolari.
          Nu mai comparati apartamente de lux sau premium de la francezi, nemti si americani cu cele din Berceni de la noi.
          Ia comparati unum mediu de la noi cu unul mediu de la ei, sa vedem ce parere aveti!
      • +3 (5 voturi)    
        Cand iesi la pensie! (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:50)

        Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

        "din ce traiesc caci nu sunt medic sa pot lucra oriunde ?"

        foarte buna intrebarea, dar nici pentru medici situatia nu este roza, sunt localitati ce au nevoie disperata de doctori, dar nu pot sa le ofere toate facilitatile necesare!

        Cand ai sa iesi la pensie ... poate ai sa vezi ca viata intr-o localitate mica, linistita, cu vedere superba spre Munte, cu preturi mici, nu este chiar optima.
        Unde dai la scoala nepotii?
        NU gasesti produse, servicii si utilitati pe care in Bucresti le consideri indispensabile!
        Iar sistemul de sanatate, care in Capitala este profund nesatisfacator, acolo poate fi inexistent!
    • +4 (10 voturi)    
      În articol scrie clar (Marţi, 23 aprilie 2019, 20:05)

      jcjc [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      ...că e vorba de o casă LÎNGĂ Paris.
      • +6 (10 voturi)    
        LÎNGĂ? (Marţi, 23 aprilie 2019, 22:31)

        JohnR [utilizator] i-a raspuns lui jcjc

        Lânga Paris nu e Paris. Iar apartamentul e in Bucuresti. O casa mare intr-o comuna de lânga Bucuresti costa cat un apartament in Bucuresti. In Franta diferentele comuna/capitala sunt si mai mari. Locatia costa in imobiliare, nu smart home chinezesc cu 50 de euro.
        • +5 (5 voturi)    
          asa e! (Miercuri, 24 aprilie 2019, 9:56)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

          Haideti sa comparam un apartament de langa Paris cu o vila premium din Pipera....s-ar putea sa avem surprize si sa castige casa din Pipera.
          • -2 (4 voturi)    
            Imposibil (Miercuri, 24 aprilie 2019, 12:17)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Pipera este o mizerie tipic romaneasca. Locul unde se izoleaza toti antisocialii, penalii si snobii care au dat de bani cand inca aveau buda in fundul curtii.
            Amaratii aia din Pipera inca nu au canalizare.. Cand vine o ploaie mai serioasa, mergi prin noroaie + dejectii pana la genunchi.
    • +2 (4 voturi)    
      Corect. Nu bat vorbele intre ele. (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:15)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Adica avem cel mai prost raport familii la locuinte? Dar avem si 16% neocupare, unde? In rural?
      Si mai adaogi ca ne scade si populatia. Plus ca imbatraneste. Pai astea au o tendinta se se autorezolve in putin timp.
    • +3 (5 voturi)    
      Nu BS, ci neintelegere! (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:45)

      Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui JohnR

      Este o neintelegere, stiu bine ca la Londra sau Paris locuintele sunt nu sunt scumpe, ci extrem de scumpe!
      Chiar si pentru autohtoni, nu doar pt. imigrantii din Europa de Est.

      Autorul a zis foarte clar "lângă Paris", apropierea este relativa ...
      • +6 (6 voturi)    
        in centrul Parisului (Miercuri, 24 aprilie 2019, 9:58)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Sunt_nimic!

        isi cumpara arabii, rusii, sauditii si altii cu bani. Francezii nu au bani de asa ceva, nici chiar colegi de-ai mei care lucreaza in banci .
  • +9 (15 voturi)    
    da (Marţi, 23 aprilie 2019, 20:55)

    1A [utilizator]

    Casa langa Paris e echivalent cu casa in Iancu Nicolae, multe au si piscina.
    In Paris o camera de bona de 7-12mp cu baie/wc la comun se poate inchiria la ''doar'' 700 Eur/luna...

    In comunism s-a condtruit atat de mult pentru ca s-a construit prost, calitate blocurilor e execrabila. Mult da, poate si ieftin dar oribil. Nu vreau sa insult pe nimeni aici, traiesc si m-am nascut ila bloc din perioada de sinistra amintire pentru ca asta mi-am permis , dar asta nu ma impiedica sa vad hidosul fara margini al acestor revarsari de betoane turnate pe banda rulanta peste Romania.
    Nu doar ca arata infiorator si-ti ridica inconstient nivelul de anxietate dar tesutul social-urban -cultural-recreational aproape ca a fost ignorat la proiectarea cartierelor dormitor.
    Atitudinea analfabetului ( Ceasca) era clara, Dacia cu 2 oglinzi retrovizoare si cu radio era prea buna pentru idioti.Dupa ce a carpit-o si a lasat-o cu o singura oglinda hahalera a conchis ca e buna pentru idioti. Geneza ceausista.
    In schimb resedinta tutelor (ceausesti) din Primaverii e proiectata cu bai aurite la propriu.
    Da' o tot dam ca s-a construit mult de parca tarile din Europa occidentala au ramas pe loc in aceeasi perioada si fara case in timp ce analfabetul construia pe rupte magaoaiele lui sinistre.
    • 0 (2 voturi)    
      Dar este ireversibil! (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:55)

      Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui 1A

      "s-a construit prost, calitate blocurilor e execrabila. Mult da, poate si ieftin dar oribil"

      ai dreptate, dar nu vad ce se poate face acum pentru a remedia situatia!

      In vara lui 1988 mi-a demolat casa cu patru apartamente, curte si gradina, si de atunci am devenit ireversibil BLOCATAR.
      Flori mai am doar in ablcoane, nu mai am grija sobelor, a combustibilului, facut curat in curte, curatat trotuarul de zapada, reparat acoperisul, avut grisja de tevile din opivnita, etc, etc.

      Magaoaiele sinistre se aprope de expirarea duratei de viat anormate, dar nu vad cu ce ar putea fi inlocuite!
      • 0 (2 voturi)    
        Casa ta avea 4 apartamente (Miercuri, 24 aprilie 2019, 10:41)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Sunt_nimic!

        sau 4 camere? Te intreb ptr ca, daca avea 4 apartamente, asta inseamna vreo 10 camere cu totul.
    • +1 (3 voturi)    
      exagerezi! (Miercuri, 24 aprilie 2019, 10:00)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui 1A

      Nu im place mie comunismul ptr ca am avut de suferit de pe urma lui, dar a avut o calitate: a facut blocuri rezistente la cutremur. Tot ce e facut intre 1979 si 1989 e f rezistent. S-au facut economii la finisaje si la tevi (apa si canalizare), dar nu la structura de rezistenta.
      Am fost in Luxemburg spre exemplu, am ramas mut de uimire cand am vazut cat de prost se fac constructiile acolo....iar un apartament de 50mp nu costa decat 450 000 euro.
      • -4 (6 voturi)    
        deloc, (Miercuri, 24 aprilie 2019, 12:40)

        1A [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Tu faci o comparatie super exagerata.
        Daca trimiti la plimbare un grup de straini prin Berceni sau Rahova si prin cartierul cu blocuri ''proaste'' din Luxemburg care pe tine te-au lasat mut de uimire, o sa ai un soc sa le asculti impresiile. Iar daca ii vei pune sa locuiasca o luna si sa inteleaga in realitate cu ce se mananca scara de bloc comunist s-ar putea sa nu mai ai tu chef sa-i asculti
        Eu am participat la socul cultural si mirarea fara margini a unui grupulet de parizieni la primul impact vizual creat de Crangasi si Militari, vazute totusi dintr-o masina mai mult decat confortabila. Nu luat la pas prin jungla de betoane gri.
        • +1 (3 voturi)    
          amice, (Joi, 25 aprilie 2019, 10:51)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui 1A

          m-am plimbat destul prin lumea asta si pot sa spun un lucru: cartierele rau famate ale lor sunt mult mai nenorocite decat cartierele rau famate de la noi. Crangasiul, Rahova si Ferentari sunt oaze de liniste si securitate fata de ce e in cartierele de negri din Paris sau New York.
          Nu va mai atacati tara inutil, la altii e mult mai rau in multe aspecte.
          • -2 (2 voturi)    
            dude (Joi, 25 aprilie 2019, 17:17)

            1A [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Confunzi relatarea cu atacul, semnalarea faptelor reale fara indulcitori e un pas spre constientizare si o oportunitate de vindecare. Statul ca strutul in nisipul unei imagini de sine roz bonbon poate sa-i ajute pe politicieni dar nici intr-un caz pe noi.
            In Paris cartierele de negri sunt multicolore, vii si apreciate, poate vrei sa zici in cartierele arabesti dar si alea arata vizual mai bine decat multe strazi din Floreasca. Cat despre Ferentari se pare ca nu ai fost niciodata acolo.
      • +1 (3 voturi)    
        da (Miercuri, 24 aprilie 2019, 14:40)

        codrean [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        dupa '77 !
    • +1 (1 vot)    
      @A1 (Sâmbătă, 27 aprilie 2019, 12:42)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui 1A

      Da,pe vremea lui Ceausescu s-a construit mult si poate prost in raport cu standardele de azi dar la acea vreme a fost o adevarata binecuvantare pentru cei care traiau in conditiile mizerabile chiar si in marile orase (si erau multi chiar foarte multi ).

      Tu probabil ca te-ai nascut cu putin inainte sau dupa '89 si poate de aia nu stii cum locuiau romanii prin anii 50,60,70 asa ca mai bine te-ai retine de la comentarii stupide

      Noile blocuri beneficiau de apa rece si calda curenta,de WC in casa, de bai ,de incalzire centralizata, conditii moderne la acea vreme.
      In plus multe apartamente erau in chirie ,cu o chirie modica iar cele cumparate beneficiau de conditii de creditare foarte bune si cu rate relativ mici de plata si-si permiteau oamenii sa le cumpere.

      Celor care nu le plac apartamentele de atunci n-au decat sa-si cumpere apartamente in noile ansambluri rezidentiale daca le permite buzunarul sau sa-si imbunateasca apartamentele din blocurile vechi.

      Asa ca fapt divers ,in foarte multe blocuri noi de azi,in afara unui spatiu mai generos ,nu beneficiezi de nimic altceva in plus fata de vechile blocuri !

      Dar unora dorinta de a arata ca absolut tot ce s-a facut pe vremea cealalta a fost prost facut si le pute le orbeste ratiunea,asta in cazul in care au asa ceva !
  • +11 (15 voturi)    
    Locuințele în București (Marţi, 23 aprilie 2019, 22:19)

    nick24 [utilizator]

    sunt catastrofale:
    1) cele dinainte de 1989 sunt vechi, neîntreținute, cu partea elevrrică si partea de instalații gata să cedeze
    2) cele din 1990-2000 sunt făcute fără să se respecte gradul de seismicitate necesar pt Bucureșt
    3) cele de după 2000 au început să se facă iar cutii de chibrituri, facute la 2-3 metri unele de altele, luând soarele și spațiile verzi necesare intre blocuri
    • +1 (1 vot)    
      @nick24 (Sâmbătă, 27 aprilie 2019, 12:51)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Si cine ai vrea sa intretina blocurile dinainte de 1989 daca nu locatarii lor ?
      Acum toate apartamentele sunt proprietate personala.

      Daca locatarii sunt delasatori si se complac in situatia asta de ce trebuie sa-i plangem ?

      In rest sunt de acord cu tine.
  • +8 (14 voturi)    
    Poveste tragica .. (Marţi, 23 aprilie 2019, 23:29)

    Observatory [utilizator]

    In mod sigur cei ce au apucat “epoca de glorie” a lui ceașca ( nu merita majuscule in opinia mea)
    Cel mai iubit și inteligent a dat ordin , cred prin ‘65-66...prin decret sa se facă copii !
    Avortul interzis și cine era prins Jilava chiriaș erai !
    Am avut doi copii in aceasta perioada neagră din istorie, stăteam cu părinți 6 persoane in doua camera, după multe plânsete la tovarășii mei de la partid, circa 4 ani, mi s- a dat un” apartament” cu 2 camere, dormitor ai sufragerie , aici este Frumusețea : Confort 3. O lada de gunoi !
    Ne-am chinuit câțiva ani buni, și am scuipat dărnicia și ocrotirea comuniștilor , mi-am riscat viața și am “fugit” ca un trădător al comunismului ! Sa-mi fie rusine.
    Trăiesc de mai bine de 40 de ani in alta țara , și nu ducem lipsa de locuința sau mâncare .
    Va înțeleg mai bine ca nimeni altul, cu lacrimi I-mi aduc aminte .
    Comunismul a distrus generații ,!din păcate încă mai sunt spălați pe creier care plâng la mormântul Celui mai iubit cizmar, analfabet și bâlbâit !

    Mi se rupe inima ( sincer) când aud poveștile tragice din țara .

    Sa auzim de mai bine , și aștept sa va treziți și sa votai oameni cu cap , nu borfași !

    Sănătate și succese !
  • +2 (10 voturi)    
    Fie painea cat de rea (Miercuri, 24 aprilie 2019, 6:26)

    gemart [utilizator]

    tot mai bine langa Paris!
  • +6 (8 voturi)    
    asa opinci, asa taran (Miercuri, 24 aprilie 2019, 6:49)

    Dedalus [utilizator]

    Daca am avea diversificare suficienta a pietei, atunci ar fi distribuite si oportunitatile de a obtine venit si, in consecinta, si fondul locativ.

    Aveasta diversificare a pietei se poate obtine prin scaderea cheltuielilor statului, liberalizarea pietei muncii si de-birocratizarea initiativei private,

    Insa in codnitile prezente in care exista extrem de putine categorii de produse si servicii, cu piata muncii anchilozate, cu cheltuieli ale statului uriase si de-capitalizarea sectorului de afaceri, vom avea in continuare presiune pe centrele urbane mari.

    Nu vedeti ca de fapt tot locuintele la bloc cu 2-3 camere in centre urbane mari sunt preferate?

    Statul nostru socialist (neocomunist) genereaza locuinte comuniste.
  • -1 (3 voturi)    
    Faptele (Miercuri, 24 aprilie 2019, 8:24)

    Omics [utilizator]

    Este un fapt că în perioada 1991 - 2010 s-au constit vreo 1,25 milioane locuințe, iar în perioada 1960 - 1980 3,5 milioane.
  • +2 (4 voturi)    
    Programul economisire-creditare e o gluma (Miercuri, 24 aprilie 2019, 9:23)

    ecou [utilizator]

    Hai sa luam o familie cu 2 adulti. Hai sa presupunem ca ambii adulti se inscriu in acest program minunat (nu stiu daca se poate, dar sa zicem). Hai sa zicem ca ei vor economisi an de an prin acest program cate 1250 euro, adica 2500euro/an. La preturile actuale ale imobilelor vor aduna suma necesara pentru un apartament de 3 camere in 20-25 de ani , presupunand un pret constant al imobilelor. Timp in care vor plati chirie inca un apartament.
  • +2 (2 voturi)    
    . (Miercuri, 24 aprilie 2019, 9:58)

    theo667 [utilizator]

    Piata chiriilor nereglementata fara constracte standard care sa ii apere pe chiriasi de proprietari abuzivi si invers. Anaful care iti trimite dupa 4 ani si 11 luni somatie de plata pentru casss pe ccare l-ai platit de 4 ani . Programul Prima casa care a devenit heroina tuturor dezvoltatorilor, daca dispare mor 80% dintre constructori daca nu dispare 80% dintre cumparartori nu se califica restul devin sclavi pe viata.
    • +3 (3 voturi)    
      Exact, ce fac proprietarii abuzivi? (Miercuri, 24 aprilie 2019, 14:59)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui theo667

      Față de chiriașii care distrug toată mobila, electrocasnicele și murdăresc totul, de nu se mai poate recupera nimic...
      Dupâ un chiriaș trebuie zugravită casa și schimbat totul.
      • 0 (2 voturi)    
        . (Miercuri, 24 aprilie 2019, 15:29)

        theo667 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

        Vin in seara asta si iti spun ca maine seara vine fratele cumnatu fiica in oras si trebuie sa pleci de acolo.
        • +2 (2 voturi)    
          da, din pacate abuzuri (Joi, 25 aprilie 2019, 10:53)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui theo667

          se pot face de ambele parti!
          E pacat ca proprietarii onesti nu se intalnesc cu chiriasii onesti.
  • -1 (7 voturi)    
    APROPOS ... (Miercuri, 24 aprilie 2019, 13:09)

    jidanul [utilizator]

    ... de conditii de locuire si locuinte. Cum sa functioneze industria imobiliara si conditiile de locuire cand in Romania, in prezent, trebuie sa astepti aprobarea unui credit pentru o locuinta intre 60 si 90 de zile. Tot sistemul bancar, blocheaza in prezent, dezvoltarea Romaniei, cu DAE IMENSE, CLAUZE "FARA NUMAR", COLOSAL de MULTE si de URIASE si ABUZIVE si dupa tot jaful si talharia asta, ca sa poti sa-ti o casa/apartament mai trebuie sa astepti 2, 3 luni. Asa "lucreaza" sistemul financiar din institutile de creditare-depozitare sub "inaltul" patronaj al BNR-ului si a "domniei" matusalemice a lui Mugurel Isarescu ori "Manole" sau INSARACITORUL romanilor si ai Romaniei in complicitate "deceniul distrugerii Basescu-Boc".
    • 0 (2 voturi)    
      offf... (Joi, 25 aprilie 2019, 10:55)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      si ti-am spus sa nu mai tragi pe nas!! Uite ce prostii spui!
    • +1 (1 vot)    
      @jidanul (Sâmbătă, 27 aprilie 2019, 13:01)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Al dracului capitalism mai rau decat comunismul !

      Se pare ca multa lume nu a inteles ca exista un "pret "
      pe care trebuie sa-l platesti in oricare dintre regimurile in care traiesti.

      Raiul pe pamant nu s-a inventat deocamdata
  • +2 (2 voturi)    
    despre ce vorbiti ? (Miercuri, 24 aprilie 2019, 14:42)

    codrean [utilizator]

    Am citit ieri, in ZF, ca in Bucuresti sunt acum in constructie 50.000 de "unitati locative" ! Daca mint ei ...
  • +2 (2 voturi)    
    Datele sunt bizare... (Miercuri, 24 aprilie 2019, 17:40)

    Prostu' satului [utilizator]

    ... cel putin unele dintre ele.
    Bunaoara primul grafic ne spune ca, in 2007, 18% din locuinte (cred ca de procente e vorba, desi autorul nu precizeaza) aveau iluminare insuficienta. In doar zece ani, ponderea asta aproape ca s-a dublat (???).
    In zece ani, ca la vreun milion de locuinte care in 2007 erau suficient de luminoase au devenit intunecoase.
    Poftim?!? Cum se poate asa ceva? Mai nou isi zideste lumea ferestrele??? Nu mai straluceste soarele ca altadata???

    Dupa care m-am uitat mai atent si-am constatat ca sursa datelor este INS(SE). Atunci se explica.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version