Mercedes și Volkswagen deschid liniile de precomenzi pentru automobile electrice ● Virgin Galactic nu știe încă data primului zbor, dar zeci de doritori au și plătit câte un sfert de milion de dolari ● Primii 60 din cei 11.943 de sateliți sunt înghesuiți la bordul rachetei Falcon.
- Tesla, sub un atac dublu
Este o lună grea pentru Tesla, iar provocările la adresa companiei de pe Silicon Valley se vor înteți deoarece doi mari producători europeni au lansat vânzările primelor lor modele pe piața vehiculelor electrice (VE) cu autonomie mare. Săptămâna trecută, Volkswagen și Mercedes-Benz au deschis comenzile pentru vehicule electrice cu baterie, iar cele două companii anunță un val de modele noi în următorii ani. Nu este sigur că vor fi „Tesla killers”, cum apreciază unii onservatori, dar este cert că producătorii germani investesc miliarde de euro în programele de electrificare.
„Intrăm în noua eră a mobilității cu Mercedes-Benz EQC”, a spus Britta Seeger, responsabilă cu vânzările în consiliul director de la Daimler. „Face parte din familia în creștere de automobile integral electrice de la Mercedes-Benz și combină trăsăturile definitorii ale brandului – calitatea, siguranța și confortul. O cheie a succesului va fi autonomia mare, potrivită utilizării zilnice”.
Mercedes EQC
Foto: Mercedes Benz
Primul val de mașini electrice, ca Nissan Leaf sau Ford Focus Electric, puteau parcurge doar 160 km după o alimentare. Tesla s-a dovedit a fi un salt, ultimele teste arătând o autonomie în jur de 600 km între două încărcări. Compacta EQC, în esență o versiune electrică a crossover-ului Mercedes GLC, va parcurge aproape 450 km în versiunea pentru Europa și chiar mai mult în cea pentru piața americană.
Primul model de cursă lungă al lui Volkswagen, ID.3, deschide o pagină nouă, oferind clienților trei opțiuni pentru baterie. Cea mai mică, de 45 kWh, va oferi 320 km, iar cele de 58 și 77 kWh sunt proiectate pentru 420, respectiv 550 km.
Noul hatchback VW nici n-a avut încă premiera mondială – așteptată la toamnă la Frankfurt Motor Show - și va mai dura un până la prima livrare la client. Prețul pentru piața europeană va începe de la 30.000 euro. Doritorii din Europa au făcut precomenzi de 10.000 de ID.3 în primele 24 de ore, copleșind site-ul companiei și provocând așteptări îndelungate online. Crossover-ul, care va deschide noul sub-brand Volkswagen ID, va fi primul dintr-o gamă largă de 50 de VE cu autonomie mare pe care fabricantul din Wolfsburg vrea să le aducă pe piață până la jumătatea deceniului următor prin multiplele sale branduri. A lansat de pe acum crossover-ul Audi e-tron și pregătește livrarea primei mașini sport cu baterie Porsche Taycan. (CNBC.com)
- Turismul spațial intră în linie dreaptă spre zborurile comerciale
Miliardarul Richard Branson mută racheta cu aripi Virgin Galactic și în jur de 100 de angajați din California la o îndepărtată bază pentru lansări și aterizări comerciale din sudul statului New Mexico, aducând visul său de turism spațial cu un pas mai aproape de realitate. Branson a anunțat într-o conferință de presă că programul de
Virgin Galactic
Foto: virgingalactic.com
dezvoltare și testare de la Virgin Galactic a avansat suficient pentru a permite mutarea la hangarul și pista de zbor a bazei de stat Spaceport America de lângă orașul Truth or Consequences.
Contribuabilii au investit peste 200 de milioane de dolari în Spaceport America după ce Branson și guvernatorul de atunci, democratul Bill Richardson, au ales amplasamentul pentru bază, cu Virgin Galactic drept chiriaș principal. George Whitesides, CEO, a spus că este în pregătire un număr mic de zboruri-test și a evitat să specifice un termen pentru primul zor comercial.
Întreprinderea-soră, The Spaceship Company, va continua producția vehiculelor spațiale la baza din Mojave, California. Dezvoltarea navelor spațiale ale companiei a durat mult peste așteptări și s-a confruntat cu o problemă gravă când prima rachetă experimentală s-a sfărâmat în timpul unui test din 2014, iar pilotul a fost ucis.
Racheta actuală nu se lansează de la sol.
Ea este purtată sub un avion special până la altitudinea de 15.240 m, înainte să se desprindă și să-și aprindă motorul. În februarie, SpaceShipTwo a atins o viteză de trei ori mai mare decât a sunetului la o altitudine de 99 km, într-un zbor-test deasupra Californiei de sud. Sute de clienți potențiali au angajat plăți de 250.000 de dolari pentru ascensiuni în racheta Virgin pentru șase pasageri, care este de dimensiunea unui avion privat. (USA Today)
- Elon Musk prezintă primii 60 de sateliți Starlink îmbarcați pentru lansare
SpaceX și-a prezentat prin CEO-ul său primii 60 de sateliți pregătiți a fi lansați peste câteva zile. Ei reprezintă materializarea planului ambițios de a construi rețeaua de internet denumită Starlink. Mai multe companii, inclusiv Amazon a lui Jeff Bezos, urmăresc realizarea așa-numitelor „constelații” de sateliți care vor furniza din spațiu internet de mare viteză.
„Aceștia sunt sateliți funcționali, nu TinTin ca aceia dinainte, pentru demonstrație”, a spus într-o serie de tweeturi Elon Musk, adăugând că este „înghesuială” în amplasarea celor 60 în vârful unei singure rachete SpaceX. Întreaga rețea Starlink va cuprinde 11.943 de sateliți plutind mai aproape de planetă decât Stația Spațială Internațională, pe ceea ce se numește orbita terestră joasă. „SpaceX trebuie să fie incredibil de austeră cu cheltuielile până când acest program va începe să dea roade”, a spus Elon Musk în ianuarie.
Tehnologia Starlink este un secret bine păstrat, întrucât concurența este aprigă din partea a cel puțin o jumătate de duzină de companii, de la Canadian Telsat până la nou-venita Amazon. Dar în ultimele luni aplicațiile prezentate de SpaceX la Federal Communications Commission au dezvăluit din planurile companiei. Prima parte a rețelei va opera pe o „orbită terestră foarte joasă”. Într-o scrisoare către FCC, SpaceX a afirmat că sateliții sunt acum proiectați a fi „complet destructibili” când revin și ard în atmosferă. Aceasta înseamnă un risc „zero” ca piese din Starlink să lovească pe cineva la sol după ce sateliții își încheie misiunea. SpaceX a înaintat în acest an și o aplicație pentru a opera un milion de „stații terestre” în Statele Unite.
Musk a prevenit mai târziu într-un tweet că „probabil multe nu vor merge bine” în această primă misiune. SpaceX va avea nevoie de „încă șase lansări de 60” de sateliți pentru a obține o „acoperire minoră”, a spus Musk. O duzină de lansări, adică 720 de sateliți, sunt necesari pentru „o acoperire moderată”, a mai adăugat. (CNBC.com)
- Se rescrie manualul de proiectare a a sateliților
Lansarea Starlink v0.9 este unică din mai multe privințe. Pe lângă inițiativa fără precedent de a lansa 60 de vehicule spațiale cântărind împreună 13.000 kg, atât forma fiecărui satelit, cât și cea a distribuitorului sunt nemaivăzute. Se pare că SpaceX a instalat un distribuitor pătrat cu patru sectoare separate pentru sateliți. Și sateliții înșiși arată cu adevărat bizar – este dificil să discerni unde se termină unul și începe altul.
Cu toate acestea, se pare că fiecare satelit Starlink este un dreptunghi subțire, cu vîrf și bază pătrate. Ar fi posibil și ca ei să fie total dreptunghiulari, iar distribuitorul să aibă doar două secțiuni. Oricum, este incitant și simplul fapt că încărcătura Starlink v0.9 este dificil de înțeles ca sateliți distincți. De decenii, proiectarea și fabricația sateliților au fost relativ constante. Majoritatea sateliților moderni sunt cutii pătrate cu electronica la interior. (teslarati.com)