Arestarea lui Ghosn provoacă turbulențe majore la Nissan ● Jeff Bezos își face un aeroport mare ca să omoare și mai repede comerțul tradițional ● Gloria mașinilor cu ardere internă a și început să apună, cele electrice devin tot mai convenabile

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Nissan se scufundă în timp ce Renault face presiuni pentru fuziune

Nissan a raportat o scădere dramatică a profitului, datorată parcursului dificil pe care încearcă să iasă din era Carlos Ghosn și să decline o propunere de fuziune din partea partenerului francez Renault. Profitul operațional s-a prăbușit cu 45% la 2,9 miliarde de dolari SUA în anul fiscal încheiat în martie, veniturile cu 3% la 105 miliarde, iar vânzările de vehicule cu 4,4%, la 5,5 milioane de unități. Este „fundul prăpastiei”, a spus Hiroto Saikawa, CEO la Nissan, prevenind totodată că provocările vor continua în viitorul apropiat. Prognoza pentru profitul operațional la sfârșitul lui martie 2020 este de 2,1 miliarde de dolari.

Câștigurile în scădere arată că Nissan se străduie să continue după arestarea lui Ghosn, fostul său președinte, la sfârșitul anului trecut. Alianța creată de el între Reanault, Nissan și Mitsubishi Motors a intrat în agitație după acuzarea sa că ar fi făcut fraude financiare. Jean-Dominique Senard, președintele lui Renault, „are o singură idee în minte – integrare sau fuziune”, a declarat pentru presă Hiroto Saikawa. „I-am spus domnului Senard că nu este momentul potrivit pentru a discuta chestiunea”, a adăugat Saikawa, punctând că el și mai mulți membri ai consiliului de la Nissan s-au opus fuziunii.

Nissan vinde mai multe mașini și are venituri mai mari decât Renault, dar compania franceză deține mai multe acțiuni la Nissan decât viceversa. Renault a refuzat să comenteze informația că că vrea să unifice cei doi producători într-un nou holding.

Ghosn este în prezent în arest la domiciliu la Tokyo, fiind acuzat de fraude fiscale, că și-ar fi subevaluat venitul personal timp de ani și că și-ar fi transferat la Nissan pierderile personale din investiții (CNN Business)

Amazon a demarat construcția unui aeroport de 1,5 miliarde de dolari. La șantierul de lângă Cincinatti, Jeff Bezos a fost la comenzile încărcătorului frontal care a ridicat primul morman de țărână. „Dacă vă întrebați, să știți că este amuzant”, a spus el coborând din utilaj. Amazon a închiriat pentru 50 de ani 400 ha de la Cincinatti/Northern Kentucky International Airport în 2017. Este o suprafață apropiată de cea a centrelor globale ale marilor companii aviatice de marfă, conform Associated Press.

  • Amazon urmărește să preia un control mai mare asupra livrărilor și să devină mai puțin dependentă de transportatori ca FedEx, UPS sau US Postal Services

Scopul principal îl reprezintă planul de expediere într-o singură zi către membrii Amazon Prime. „Acest centru ne va permite să trimitem mai repede pachetele la clienți, iar aceasta este de mare importanță. Vom ajunge la Prime de la două zile la una singură, iar acest centru va contribui esențial”, a declarat Bezos pentru Cincinatti WPO-TV. Aeroportul este prevăzut a se deschide în 2021 și să creeze 2.000 de locuri de muncă (Business Insider)

  • În 2040, peste jumătate din automobile vor fi electrice

Mașinile electrice reprezintă o parte neglijabilă din vânzările mondiale, dar această situație este pe cale sa se schimbe rapid, apreciază o analiză de la Bloomberg New Energy Finance (BNEF): în 2040, 57% din vehiculele pentru pasageri vândute vor fi electrice. Este o creștere cu două puncte procentuale peste prognoza de anul trecut. Un procentaj similar se va înregistra în vânzările de vehicule comerciale ușoare din SUA, Europa și China, prezice BNEF.

„Vedem o posibilitate reală ca vânzările de mașini convenționale pentru pasageri să fi trecut de pe acum de faza de vârf”, apreciază Colin McKerracher, șeful diviziei de transport la BNEF. Automobilele electrice se apropie de prețul de vânzare al celor pe benzină sau motorină și sunt deja mai ieftin de utilizat. Aceasta înseamnă că vor deveni în curând opțiunea mai economică pentru clienți, iar vânzările mondiale vor sări de la două milioane în 2018 la 56 de milioane în 2040, spune raportul. În aceeași perioadă, vânzările de vehicule „motorizate convențional” se vor reduce de la 85 la numai 42 de milioane. Schimbarea va fi alimentată de scăderea în continuare a prețurilor bateriilor. Din 2010, acestea s-au redus cu 85% datorită îmbunătățirilor tehnologice și economiilor de scară aduse de creșterea producției. Tendința este ca mașinile electrice să devină mai convenabile decât cele cu ardere internă la jumătatea deceniului următor, atât ca preț de vânzare, cât și ca deținere pe termen lung. Ele costă mai puțin în utilizare deoarece electricitatea este mult mai ieftină decât benzina sau motorina și solicită mai puțină întreținere, având mult mai puține piese în mișcare.

Serviciile de ride-sharing se vor muta spre mașini electrice mai repede decât deținătorii privați, apreciază Ali-Izadi Najafabadi, care conduce cercetările în mobilitate partajată la BNEF. Proprietarii de flote de vehicule sunt mai preocupați de costurile cu combustibilul și întreținerea decât particularii: „Sunt în prezent un miliard de utilizatori ai serviciilor de mobilitate partajată pe plan global. Aceste servicii vor continua să crească și vor reduce gradat numărul de vehicule în proprietate individuală”.

China va continua să conducă la vânzările de mașini electrice, dar cota sa de piață va scădea odată cu creșterea vânzărilor în alte țări. China va deține 48% din vânzările de mașini electrice în 2025, dar numai 26% în 2040. Între timp, Europa va trece în fața SUA la cota de piață a automobilelor electrice în deceniul următor. (CNN)