​Guvernul nu va adopta, joi, Ordonanța privind taxa pe zahăr, creșterea accizei la țigări sau diminuarea numărului de secretari de stat. Consiliul Economic și Social (CES) a întors proiectul la Ministerul Finanțelor din lipsă de avize. Va intra în ședința de Guvern doar rectificarea bugetară.

Sedinta CESFoto: Hotnews

"Nu o să mai intre astăzi în ședința de Guvern. O să fie o discuție mai detaliată. Am văzut fel de fel de informații nejustificate. Mă refer și la acciza pe tutun. Scrisoarea Comisiei Europene spune foarte clar că cel târziu 1 ianuarie 2020 este obligația de aplicare a acestei armonizări. Este o dorință de a duce în derizoriu, de a duce informații incorecte. O să comunicăm mai bine, mai clar, cu documente din partea Comisiei Europene", a declarat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.

Referindu-se la taxa pe zahăr, el a spus că este solicitarea Ministerului Sănătății.

"Apropo de zahăr, nu Ministerul Finanțelor este cel care aplică. Este solicitarea din partea Ministerului Sănătății, fundamentare studii comparative la nivel european. Am auzit dimineață un comentator de ocazie. Spunea că încurajăm consumul de alcool. Dacă întreaga Europă aplică o astfeld e politică de taxare, de impozitare ridicată pe zona de băuturi, înseamnă că Europa încurajează consumul de alcool? Ducem în derizoriu orice fel de astfeld e discuție care la nivel european și mondial au logică", a afirmat el.

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, la începutul acestei săptămâni, un proiect de Ordonanță prin care se introduce taxa pe zahăr și crește acciza la țigarete. De asemenea, acesta mai are și alte prevederi: blocarea posturilor în administrație și servicii de telefonie mobilă.

Acciza la țigări crește

"Pentru a fi evitată declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor (infringement) împotriva țării noastre, legislația națională, respectiv Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, trebuie modificată astfel încât să fie conformă cu reglementările Uniunii Europene în domeniul accizelor.

  • În acest sens, se impune adoptarea unor măsuri pentru a corecta neconcordanța cu Directiva 2011/64/UE, respectiv acciza globală pe țigarete să reprezinte cel puțin 60% din prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum", menționează sursa citată.
  • Având în vedere că nivelul actual al accizei totale pentru țigarete nu reprezintă cel puțin 60% din prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, se impune creșterea nivelul accizei totale pentru țigarete, începând cu 1 septembrie 2019, de la 483,74 lei/1.000 țigarete la 503,97 lei/1.000 de țigarete.

De asemenea, ținând cont că potrivit art. 343 alin. (5) din Codul fiscal, acciza specifică pentru țigarete se determină pe baza prețului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem și al accizei totale, precum și faptul că începând cu data 1 septembrie 2019 va crește nivelul accizei totale pentru țigarete, se impune actualizarea nivelului accizei specifice pentru țigarete.

Taxa pe zahăr

Băuturi răcoritoare cu conținut ridicat de zaharuri libere al căror conținut de zaharuri este între 5-8 g zaharuri/100 ml produs vor avea 0,8 lei pe litru, iar cele peste 8 grame zaharuri - 1 leu/litru.

"În Uniunea Europeană, 52% din populația adultă este în prezent supraponderală, iar din această proporție 17% suferă de obezitate. Epidemia de obezitate constituie o povară imensă asupra sistemelor de sănătate, obezitatea reprezentând, în prezent, unul din principalii factori responsabili de morbiditate la nivel mondial. De asemenea, se relevă cifre îngrijorătoare şi în cazul obezităţii infantile, cu repercursiuni importante asupra sănătăţii viitorului adult. Planul de Acţiune pentru Prevenţia şi Controlul Bolilor netransmisibile al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii arată faptul că supraponderea şi obezitatea la copii şi tineri înregistrează un trend ascendent", menționează sursa citată.

În acest sens, se impune adoptarea unor măsuri în vederea combaterii consumului de băuturi răcoritoare cu conținut ridicat de zaharuri libere, prin introducerea acestora în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate.

Tichetele cadou, în baza de calcul a contribuțiilor sociale

Se propune includerea în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii (CAS, CASS și CAM), a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, pentru alte situații decât decât cele cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum şi cele oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie.

Se menține regimul de exceptare de la plata contribuțiilor sociale numai pentru tichetele cadou acordate de angajator/plătitor cu ocazia Paștelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, precum și cele oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie, în limita plafonului de 150 lei/eveniment/persoană.

Se propune corelarea textului prevederilor referitoare la contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor de la angajatori care desfăşoară activităţi în sectorul construcţiilor, cu cele de la Titlul IV- Impozitul pe venit, cu privire la eliminarea sintagmei ”contract individual de muncă”, ca urmare a modificărilor aduse prin OUG nr. 43/2019.

Scade numărul secretarilor de stat și se blochează angajările în adminsitrație

Se propune diminuarea numărului de posturi aferente cabinetului secretarului de stat, subsecretarilor de stat și asimilaților acestora din cadrul ministerelor și aparatului de lucru al Guvernului, precum și cele aferente cabinetului conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu rang de secretar de stat.

Totodată, se propune completarea alin.(2) al art.548 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, referitor la eliberarea din funcție a persoanelor din cadrul cabinetului demnitarului, respectiv ca urmare a acordului părţilor și a desfiinţării postului ocupat de salariat.

De asemenea se propune ca ministerele și Secretariatul General al Guvernului să supună Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative prin care numărul total de posturi de secretar de stat, subsecretar de stat și de funcții asimilate funcțiilor de secretar de stat și subsecretar de stat la nivelul tuturor ministerelor, precum şi a celorlalte instituţii şi autorităţi publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor se va reduce cu 50%.

De asemenea, nu se vor mai face angajări în administrație, cu excepția posturilor deja scoase la concurs.

După data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, ordonatorii de credite pot ocupa prin concurs sau examen posturi conform principiului: ”unu la trei” din totalul posturilor ce se vor vacanta, respectiv la trei posturi ocupate devenite vacante, un post ocupat.

Prin excepţie, se pot organiza concursuri sau examene pentru:

- ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante de personal didactic de predare;

- ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante de personal medico-sanitar;

- posturile vacante necesare încadrării, în condiţiile legii, a promoţiei de ofiţeri, subofiţeri, agenţi de poliţie, maiştri militari, funcţionari publici cu statut special din anul 2019;

- posturile vacante necesare încadrării promoţiei 2019 a Institutului Național al Magistraturii.

Se propune ca autorităţile şi instituţiile publice să nu poată achiziţiona din fonduri publice servicii de telefonie mobilă pentru personalul angajat, cu excepția demnitarilor.

Personalul didactic care asigură predarea simultană la 2-5 clase de elevi în învăţământul primar sau gimnazial, primeşte o majorare a salariului de bază, după cum urmează:

a) pentru 2 clase de elevi, o creştere cu 7% a salariului de bază deţinut;

b) pentru 3 clase de elevi, o creştere cu 10% a salariului de bază deţinut;

c) pentru 4 clase de elevi, o creştere cu 15% a salariului de bază deţinut;

d) pentru 5 clase de elevi, o creştere cu 20% a salariului de bază deţinut.