Banca Mondială va sprijini autoritățile române pentru un proiect ce vizează creşterea rezilienţei facilităţilor critice ale Poliţiei Române de răspuns în situații de urgenţă şi la dezastre şi consolidarea capacităților instituționale pentru pregătirea și răspunsul în situații de urgență. Împrumutul este în valoare de 50 milioane euro, acordul fiind semnat pe 10 iulie 2019.

Ministerul Finantelor PubliceFoto: Hotnews

În acest sens Ministerul Finanțelor a inițiat un proiect de lege.

Vezi documentul aici

Conform notei de fundamentare, proiectul cuprinde, în principal, următoarele componente:

  • îmbunătăţirea rezilienței infrastructurii Poliţiei Române de răspuns la dezastre;
  • capacitatea instituțională și sensibilizarea publicului;
  • managementul proiectului.

„Ministerul Afacerilor Interne va asigura implementarea Proiectului, prin Unitatea de Implementare a Proiectului înfiinţată în acest scop în cadrul IGPR, căruia i se deleagă întreaga autoritate şi responsabilitate în realizarea Proiectului”, menționează sursa citată.

Costurile împrumutului

Împrumutul contractat de la BIRD, în valoare de 50 milioane euro, este acordat pe o perioadă de până la 10 ani, rambursarea efectuându-se integral la 1 februarie 2029, într-o singură tranşă, conform graficului de rambursare stabilit în Acordul de împrumut.

Conform MFP, dobânda aferentă este formată din rata EURIBOR la șase luni (cota indicativă actuală fiind - 0,33%), plus o marjă fixă (respectiv marja fixă a BIRD de la data semnării acordului, de 0,7%). BIRD percepe un comision inițial de 0,25% aplicat la suma împrumutului, plătibil în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Acordului, precum şi un comision de angajament de 0,25% pe an aplicat la suma netrasă din împrumut, plătibil semestrial care se acumulează începând cu a 61-a zi de la data semnării.

Se anticipează că împrumutul nu va avea impact bugetar pentru anul 2019. Impactul financiar generat de plata dobânzilor si a comisioanelor aferente împrumutului pentru perioada 2019-2023 se estimează, după cum urmează:

2019 – 0

2020 – 1,17 milioane lei

2021 – 580.000 lei

2022 – 540.000 lei

2023 – 490.000 lei

Conform MFP, este nevoie de acest proiect pentru că în urma evaluărilor realizate la nivelul MAI au fost identificate o serie de vulnerabilităţi ce pot influenţa capacitatea şi eficienţa structurilor IGPR în asigurarea funcţiilor de sprijin în situaţii de urgenţă, una dintre acestea reprezentând-o deteriorarea unor sedii și încadrarea acestora în categoria construcţiilor cu grad seismic ridicat.

La acest moment, conform analizelor interne ale IGPR, un număr de 37 clădiri dintre acestea necesită intervenţii urgente, măsurile necesare a fi luate fiind de reabilitare, modernizare, consolidare sau chiar demolare şi reconstrucţie, având în vedere anul construcţiei şi starea actuală. Aceste clădiri se află în domeniul public al statului, în cadrul MAI, aparţinând patrimoniului IGPR, prin unităţile din subordine.