​Marți a avut loc, poate, cea mai amuzantă dezbatere din Plenul Consiliului Economic și Social la care am participat până acum. Ca să înțelegeți contextul, pe ordinea de zi se afla un proiect care transpunea un regulament european (cu privire la cerinţele de admitere ca membri sau parteneri EURES a organizațiilor - vezi la finalul articolului ce scrie nota de fundamentare la acest proiect). E transpus așa cum a înțeles Guvernul de cuviință, nu intrăm în detalii, deși pare că a omis unele organizații, dar asta va reieși din dialogurile de mai jos.

Reprezentantul Guvernului (incadrat) in sedinta CESFoto: Hotnews

La discuție, pentru a susține proiectul Ministerului Muncii, a venit un domn. Cum, de obicei, invitații nu se prezintă, am aflat de la organizatori că este vorba despre Flavius Ungureanu, un director din cadrul ANOFM. Vocea acestuia nu prea s-a auzit pe parcursul dezbaterii și nu a răspuns la întrebările membrilor Consiliului Economic și Social. Dialogul a început ușor, iar apoi tonul a crescut.

S-a intrat „direct în pâine” cu dezbaterea privind proiectul amintit. Un membru din partea patronatelor a întrebat care este impactul în ceea ce înseamnă revigorarea forței de muncă la nivel național.

Oficialul guvernului a început să citească ce a găsit prin nota de fundamentare a proiectului, dar răspunsul nu se găsește în acel document și nu prea are legătură cu întrebarea.

Reprezentantul patronatelor a revenit cu întrebarea pentru acesta:

„Revin, cu tot respectul față de prezența dumneavoastră, cu întrebarea: Având în vedere contextul în care ne aflăm, haideți să lăsăm un pic nota de fundamentare: Care este impactul estimat în ceea ce înseamnă, în sens pozitiv, revigorarea forței de muncă la nivel național în sectoare sensibile, nu mai menționez construcții, transporturi? Acest proiect cum vine să ne ajute pe noi ca stat în care astăzi suntem, și cred că o recunoașteți și dumneavostră”

Reprezentantul Guvernului a răspuns că ordonanța duce la aplicarea Regulamentului european 689/2016, „trebuie adoptată și...”

Iacob Baciu, președintele de ședință a intervenit: Colegul v-a întrebat care este efectul promovării unui asemenea act normativ.

A intervenit și un sindicalist: Un exemplu este suficient. Cum atingeți obiectivul ca să rețineți resursa umană în România? Eu nu l-am găsit în textul proiectului.

I s-a mai spus reprezentantului Guvernului că trebuie transpuse prevederile europene, dar în concordanță cu realitățile economice și sociale cu care se confruntă România.

La aceste întrebări, reprezentantul Executivului (de la ANOFM) nu a răspuns. A sărit în ajutorul său un coleg de la Ministerul Muncii care a mai adus puțină lumină, dar nu de ajuns, așa că „asaltul” asupra celui de la ANOFM a continuat mai dur.

Tonul începe să urce după ce se constată că sindicatele și patronatele au fost excluse din proiect

Silvia Vlăsceanu, vicepreședinte CES, a observat o problemă, anume că proiectul avantajează explicit doar asociațiile, nu și sindicatele și patronatele. Din acest motiv, ea întrebat: De ce nu ar putea și sindicatele și patronatele? Propunerea este de completare cu persoane juridice constituite în baza legii dialogului social.

Reprezentantul Guvernului: Este reglementat, persoane juridice de drept privat din România care solicită să devină parteneri EURES. Sunt admise în această calitate dacă îndeplinesc toate condiţiile prevăzute de Regulament, criteriile minime comune și pot să vină.

Silvia Vlăsceanu: Da, dar sunt persoane juridice constituite în baza acelei legi (a Ordonanței 26/2000 n.r.). Așa scrie.

Intervine președintele de ședință Iacob Baciu: Colega v-a spus următoarea problemă. Asociațiile prezente aici sunt constiuite în baza unei ordonanțe. Tot în sală sunt partea patronală și sindicală, constituite pe Legea 32. Colega a întrebat de ce ați introdus doar fundațiile și asociațiile. De ce ați exclus celelalte două segmente?

Reprezentantul Guvernului nu a vorbit în microfon, așa că au auzit doar cei din prezidiu, printre care Iacob Baciu și Silvia Vlăsceanu.

Iacob Baciu se enervează: Domnule, eu cred că nu înțelegeți. Nu vorbim românește. Actul normativ la care faceți dvs. Referire face trimitere la Ordonanța care reglementază modul de organizare a fundațiilor și asociațiilor pe teritoriul România. Noi v-am cerut să ne dați explicații.

Silvia Vlăsceanu se enervează și îi explică și ea: Din moment ce și sindicatele și patronatele respectă criteriile minimale din regulamentul pe care îl invocați...

Iacob Baciu revine: Noi discutăm de organizații neguvernamentale. (...) Eu nu înțeleg de ce dați într-o parte și în alta, nu.

Discuția a continuat. A părut că se învârte în cerc. Au tot spus membrii de la sindicate și patronate că trebuie introduse patronatele și sindicatele în ordonanță. Au repetat de multe ori pentru că au avut constant impresia că membrul Guvernului nu înțelege ce anume cer ei.

Iacob Baciu îi mai spune: La Ministerul Muncii, unde e așa lumină, de oameni inteligenți, oameni cu 7000, 6000 lei, dar ei nu știu că există sindicate și patronate în România. Ei nu știu sau se fac nu știu? (...) V-ați bătut joc și de organizațiile patronale și de viitorul României, cât și de sindicale. Domnul meu, cum se numește ministerul dvs.?

(Se aud aplauze din sală)

Iacob Baciu: Spune, mă, cum se numește?

Membrul Guvernului: Ministerul Muncii!

Iacob Baciu: Și, mai departe? Solidarității sociale și a Justiției Sociale. Ce scrie acolo? Uitați ce scrie acolo.

Continuă discuțiile dacă să se dea vot negativ sau să se amâne.

Iacob Baciu: În mintea celor de la Ministerul Muncii, nu existăm. Chiar nu înțelegi, domnule? Cine s-a ocupat (de proiect n.r.)? Cine s-a ocupat din minister? Dumneata ai venit aici ca să...

Din sală se aude o voce: Ăsta nu știe nimic!

Discuțiile au continuat pe un ton ridicat.

În final, s-a dat un aviz favorabil cu observații.

„Solicităm să facem o adresă din partea CES către minister ca altădată să trimită un om capabil să vorbească aici”, a spus un membru al Plenului.

Iacob Baciu a spus că va face altceva: Avizul fost dat, dar o să-l transmit săptămâna viitoare.

Proiectul a fost adoptat marți de Guvern. Rămâne de văzut dacă în Monitorul oficial se vor afla observațiile.

Ce face proiectul despre care s-a discutat intens timp de aproape 40 minute

Acesta reglementează în principal:

  • cerinţele de admitere ca membri sau parteneri EURES a organizațiilor, respectiv persoanele juridice de drept public din România precum si persoanele juridice de drept privat din Romania si persoanele juridice de drept privat care funcţionează legal în celelalte state membre ale Uniunii Europene / Spaţiului Economic European sau Confederația Elvețiană;
  • desemnarea Serviciului Public de Ocupare al României, respectiv Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, împreună cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti, ca membrii EURES;
  • procedura de admitere a organizaţiilor pentru a deveni membri sau parteneri EURES;
  • realizarea evidenţei organizaţiilor admise ca membri şi parteneri EURES;
  • obligaţiile organizaţiilor admise ca membri şi parteneri EURES;
  • efectuarea verificării conformării membrilor şi partenerilor EURES cu legislaţia aplicabilă;
  • încetarea şi suspendarea calităţii de membru sau partener EURES;
  • contestaţia administrativă împotriva referatului întocmit de Direcţia coordonarea reţelei naţionale EURES, acorduri şi relaţii internaţionale din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă în urma soluţionării cererii depuse în vederea admiterii ca membru sau partener EURES precum şi contestaţia administrativă formulată împotriva referatului prin care direcţia menţionată supune aprobării preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă încetarea calităţii de membru sau partener EURES pentru persoanele juridice de drept privat sau public în situaţia cărora s-a constatat nerespectarea obligaţiilor stabilite prin procedura prevăzută de proiectul de ordonanță a Guvernului.

Vezi proiectul aici.