Mastercard România a încheiat un parteneriat strategic cu ​Tremend Software Consulting pentru accelerarea aplicării în sistemul financiar-bancar, a reglementărilor europene și globale, dar și a noilor funcționalități din zona plăților digitale. Înrolarea cardurilor în eWallet-ul Apple Pay și aplicarea mandatului Strong Customer Authentication (SCA), parte din Directiva Europeană revizuită privind Serviciile de Plată (PSD2), sunt printre primele proiecte dezvoltate în comun. Ca urmare a Directivei, autentificarea de tip EMV 3D Secure se va transforma în Strong Customer Authentication (SCA), bazată pe autentificarea biometrică.

Cosmin Vladimirescu MasterCardFoto: Hotnews

Aceste schimbări vor avea loc în toate țările europene, cu viteze diferite. În Franța, deși era programată inițial pentru 14 septembrie 2019, intrarea în vigoare a Strong Customer Authentication (SCA) ar putea fi amânată cu 3 ani. Această directivă își propune să consolideze securitatea achizițiilor online cu cardul, azi securitatea bazându-se pe codul sms primit pe telefon. Franța, Germania, Regatul Unit, dar și Italia și Spania au anunțat deja că băncile, furnizorii de servicii tehnice și comercianții au primit timp suplimentar pentru a respecta noile prevederi.

Cu aprobarea autorității bancare europene, Franța acordă încă trei ani pentru a se asigura că toate părțile interesate dispun de soluții sigure până în 2022. În Regatul Unit, supraveghetorii financiari amână intrarea în vigoare a SCA până în martie 2020 pentru serviciile bancare online și până în martie 2021 pentru cumpărăturile făcute pe internet.

Autoritatea de reglementare germană, BaFin, nu a specificat încă durata suplimentară pe care o acordă actorilor pieței. Potrivit BaFin, emitenții de carduri sunt deja pregătiți, însă comercianții mai au nevoie de un răgaz suplimentar. „Implementarea acestor soluții necesită un timp considerabil”, spune Norbert Pieper, responsabilul cu presa al BaFin.

Această directivă își propune să reducă în continuare rata fraudelor la plățile online cu cardul. Trimiterea prin SMS a unui cod unic, o metodă solidă de autentificare (cunoscută sub denumirea de „3D Secure”) s-a dovedit eficientă în lupta împotriva fraudei online. Rata de fraudă a tranzacțiilor autentificate este mult mai mică decât cea pentru tranzacțiile neautentificate: 0,07% față de 0,21%, potrivit OSMP. Concret, în ultimul an frauda atingea 1 euro la o plată de 578 de euro (o rată medie de fraudă de 0,173%). Cu noua directivă, Europa vrea să reducă și această rată.

Majoritatea jucătorilor bancari optează pentru o soluție care constă în introducerea datelor biometrice în timpul unei achiziții. Un studiu comandat de Stripe- companie americană specializată în plățile online- arată că la nivelul UE, costurile aplicării directivei s-ar ridica la 57 de miliarde de euro în primul an.

Revenind la România, “expertiza tehnică extinsă de implementare în zona financiar-bancară, dar și inovația continuă, au transformat Tremend într-un partener puternic și de încredere al Mastercard România, jucând rolul unui IT Delivery Factory. Suntem încântați că împreună cu Mastercard vom oferi tuturor consumatorilor cea mai bună experiență în zona plăților digitale, siguranță și soluții personalizate, că vom avea șansa de a contribui la un proiect de asemenea anvergură ce sperăm că va fi dezvoltat nu numai local, ci și la nivelul Europei Centrale și de Est”, declară Ștefan Pătra, Vice President Financial Services, Tremend Software Consulting.

Cosmin Vladimirescu, Country Manager, Mastercard România, precizează: „Ne bucurăm să avem alături un partener pentru care, asemenea Mastercard, siguranța, confortul și experiența consumatorilor reprezintă fundamentul întregii activități. Suntem convinși că, împreună cu Tremend, nu numai că vom îndeplini exigențele impuse în era PSD2, ci vom reuși să setăm noi standarde care să servească drept model, atât la nivel local, cât și global”.

PSD2 reprezintă directiva Uniunii Europene prin care plățile online vor deveni mai sigure, favorizând inovația, precum și intrarea pe piață a unor noi jucători din domeniul FinTech. Țările membre UE și implicit România au obligația de a include directiva în legislația națională, iar băncile de a publica propriile interfețe de programare a aplicațiilor (API).

Directiva PSD2 marchează trecerea băncilor la modelul Open Banking, prin care va fi accelerat procesul de tranziție de la serviciile financiare tradiționale, internalizate și locale, la cele digitale, disponibile oriunde în zona europeană. În plus, odată cu implementarea PSD2, va fi revoluționat și sistemul de plăți online. Ca urmare, autentificarea de tip EMV 3D Secure va intra într-o nouă eră a standardelor de securitate pentru tranzacțiile online cu cardul și va transforma Strong Customer Authentication (SCA) într-un etalon al industriei, bazat pe tehnologiile actuale, precum autentificarea biometrică.

Creșterea accelerată a plăților atrage după sine exigențe noi, în primul rând legate de securitatea acestora, cu atât mai mult cu cât la nivel global prognoza pentru 2019 este de 3,9 miliarde de plătitori doar prin e-commerce, în timp ce, în România, 20% din populație a făcut în ultimul an cel puțin o tranzacție online, reprezentând o creștere anuală de 15%.