Germania va fi „inima” și motorul de creștere agresivă a marelui operator britanic ● Finanțarea pe datorii nu a putut dura la nesfârșit nici pentru cel mai vechi tur-operator din lume ● Guvernul italian și-a pierdut răbdarea cu consorțiul care vrea să revitalizeze Alitalia

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Vodafone va închide peste 1.000 de magazine din Europa

Al doilea mare operator de telecomunicații mobile din lume va închide 15% din cele 7.700 de centre din Europa și le va moderniza pe cele rămase, întrucât clienții fac tot mai multe achiziții online și-și schimbă preferințele privind vizitele la magazine, a anunțat Nick Read, șeful executiv al companiei.

Serviciile oferite de Apple și Amazon au schimbat așteptările clienților, iar Vodafone speră să le schimbe pe ale sale mai repede decât rivali existenți ca BT, Deutsche Telekom și Telefonica. „Credem că 40% din tranzacții vor fi digitale și aceasta va influența motivele pe care cineva le are pentru a merge la magazin. Scopul acestora se va schimba”, a spus Read. Grupul va utiliza noi tehnologii, ca roboții telefonici dotați cu inteligență artificială care-i vor ajuta pe clienți să cumpere produse și servicii cu doar trei click-uri.

Dar Vodafone va continua să-și extindă rețeaua de magazine în Marea Britanie. În septembrie a anunțat că va deschide 24 de noi francize și examinează posibilitatea a încă 50 în 2020, pe lângă noile servicii online. Deși este piața locală, nu este totuși în avangarda planurilor lui Read de a crea o companie „gigabit” centrată pe 5G, cablu ultrarapid, bandă largă prin fibră optică și o platformă europeană de pay-TV depășită doar de Sky ca număr de clienți.

Germania va fi motorul de creștere, a spus Read, impulsionată de achiziția lui Unitymedia, cea mai mare rețea de cablu, printr-o achiziție de 22 miliarde dolari de active de la Liberty Global finalizată în iulie: „Consider cu hotărâre că Germania este inima companiei, deoarece generează 40% din lichidități și acum avem o poziție fantastică de active pe această piață”. În anul financiar 2022, rețeaua de bandă largă (inclusiv cablu și fibră optică) a lui Vodafone din Germania va include 25 de milioane de clădiri, față de 8 milioane ale celorlalți furnizori. „Avem un avantaj structural care nu va putea fi ajuns într-un orizont scurt de timp și de aceea vrem să impulsionăm penetrarea”. (Reuters)

  • Prăbușirea lui Thomas Cook a fost un „eșec financiar, nu unul al călătoriilor”

Mark Tanzer, șeful executiv al ABTA (principala asociație britanică a tur-operatorilor și agențiilor de voiaj), a spus la convenția anuală de la Tokyo a asociației că „prăbușirea lui Thomas Cook a fost mai degrabă un eșec al finanțelor corporatiste, nu unul al călătoriilor. Thomas Cook a plătit dobânzi de 1,2 miliarde de lire în ultimii șase ani și cine mai știe cât pe facturi de consultanță în City. Acestea erau profituri din vânzarea de călătorii de vacanță, care într-un model financiar mai echilibrat ar fi trebuit să meargă în investiții și dezvoltarea afacerii. În final, au omorât vaca de muls când creditorii n-au mai hrănit-o”.

Aproape un milion de britanici erau în străinătate sau aveau rezervări viitoare de la Thomas Cook. Ministrul transporturilor, Grant Shapps, a spus parlamentului: „Toate părțile au avut în vedere opțiuni pentru a evita punerea companiei în stare de faliment. În cele din urmă, totuși, Thomas Cook și directorii înșiși au luat decizia de declara insolvența”.

Ministerul Transporturilor a lansat o operațiune aeriană pentru a aduce acasă 140.000 de britanici, cunoscută drept Operațiunea Matterhorn. Din costul de 100 de milioane de lire, 60 vor proveni de la fondul ATOL (Air Travel Organiserʼs Licence, schemă de protecție financiară guvernamentală operată de Autoritatea Aviației Civile - CAA).

Rambursarea cheltuielilor cu vacanțele va putea costa alte 400 de milioane, o parte acoperite de ATOL, restul de asigurările contractate de CAA. Există temeri că actuala taxă ATOL de 2,50 lire/pasager va fi mărită. Tanzer a spus: „Vom fi dezamăgiți dacă va crește taxa ATOL. Suferința eșecului lui Thomas Cook este foarte larg resimțită în industria noastră, de tur-operatori, agenții de voiaj, hoteluri și alți furnizori”.

În jur de 9.000 de angajați de la Thomas Cook și-au pierdut slujbele, la cartierul general al companiei de la Peterborough, la baza aeriană de la Manchester și în peste 500 de agenții de voiaj stradale. Dar președintele ABTA, Alistair Rowland, a spus: „Există cel puțin trei solicitări pentru fiecare magazin. O mare parte din personal va fi angajat de noii utilizatori”. (The Independent)

  • Ofertele pentru Alitalia vor putea fi făcute până pe 15 octombrie

Ministrul italian al industriilor Stefano Patuanelli a spus că termenul de primire a ofertelor pentru compania aeriană aflată la strâmtoare nu va mai fi prelungit. Grupul feroviar de stat Ferrovie dello Stato, compania aeriană americană Delta și grupul de infrastructură Atlantia discută de luni de zile cum vor revitaliza Alitalia, prelungind termenele anterioare pentru depunerea ofertei.

„Situația generală a companiei a fost analizată și s-a convenit că există condiții ca propunerea de ofertă să fie prezentată de consorțiul cumpărătorilor până la 15 octombrie”, a spus Patuanelli, exprimând și nemulțumirea că până în prezent nu a apărut nicio ofertă. „În acest context, facem apel tuturor părților pentru responsabilitate și decizie rapidă, întrucât termenul de 15 octombrie nu va mai fi prelungit”. (Reuters)