Afiliat acum grupului parlamentar PSD după ce a trecut de la liberali la ALDE, senatorul Daniel Zamfir a depus vineri la Senat 4 noi proiecte de lege care reiau practic propunerile legislative devenite vârful de lance al parlamentarului acum social-democrat. E vorba despre proiectul privind plafonarea dobânzilor la credite, cel privind cesiunea de creanțe, cel contra riscului valutar din contractele de credit și proiectul privind protecția consumatorilor față de executările silite abuzive sau intempestive.

Daniel ZamfirFoto: Agerpres

În esență, proiectele noi nu diferă esențial de cele vechi promovate, apoi retrase și pe urmă iar promovate, diferența e că ele vin acum pe filieră PSD, pentru a capitaliza eventual politic aceste inițiative.

Reamintim că proiecte similare au fost declarate neconstituționale, ceea ce l-a făcut pe inițiator să le re-scrie în speranța că ele vor trece de data asta. Culmea e că în prezent proiectele senatorului fost ALDE sunt și ele pe agenda parlamentară, ”încălecându-se” cu proiectele recent depuse de același senator afiliat acum PSD.

Proiectele nu sunt nici de data aceasta însoțite de studii de impact, ba mai mult, conțin afirmații discutabile. ”Dobanda excesiva impusa populatiei inseamna, indirect, si o dobanda ridicata la imprumuturile și obligatiunile de stat”, susține senatorul Zamfir în expunerea de motive a uneia dintre propunerile legislative.

Practic acum avem de-a face cu 8 (OPT) proiecte de lege care spun același lucru, câte două proiecte pentru fiecare topic pus pe tapet.

Pentru vechile proiecte similare, reacția BNR a fost una de cooperare cu structurile parlamentare, iar Guvernatorul a arătat într-o scrisoare că metodologia pentru determinarea unui plafon al dobânzilor la credite s-ar putea calcula, pornind de modele aplicate de alte state europene şi adaptate specificului sectorului financiar-bancar românesc.

”BNR își manifestă disponibilitatea de a colabora cu structurile parlamentare și cu autoriățile relevante pentru reglementarea judicioasă a problematicii în discuţie, prin introducerea unor praguri de dobândă stabilite pe baza unor criterii funcţionale, care să nu creeze efecte disruptive asupra pieţei financiare”, se arată într-o scrisoare trimisă de Guvernatorul BNR în momentul în care Parlamentul discuta despre plafonarea dobânzilor. El chiar a transmis o propunere de metodologie pentru determinarea plafoanelor ce ar putea fi aplicate ratei DAE, elaborată la nivelul Băncii Naţionale a României. Citește aici scrisoarea lui Isărescu.

  • Cum e cu plafonarea în alte state europene

Plafonarea ratelor de dobândă la creditele bancare sau non-bancare este întâlnită în 14 state ale Uniunii Europene, scopul fiind, în special, protejarea consumatorilor din perspectiva solicitării unor dobânzi excesive. Între aceste 14 state ale Uniunii Europene, 11 stabilesc plafoane asupra DAE. Astfel:

i) 9 ţări prezintă plafoane asupra ratei DAE în cazul creditelor acordate de sectorul bancar (Belgia, Estonia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Portugalia, Spania, Slovacia),

ii) 2 țări prezintă plafoane referitoare la rata DAE aplicabilă creditelor acordate sectorului nebancar sau entităţilor moneylenders (Slovenia, Irlanda),

iii) o ţară prezintă plafoane asupra ratei maxime de dobândă pentru capital (Polonia),

iv) 2 ţări prezintă plafoane absolute asupra ratei de dobândă la creditele nebancare, fie sub formă absolută, fie guvernate de diverse excepţii (Grecia, Malta).

Aplicarea unui plafon asupra ratei DAE este posibilă doar în cazul creditelor noi, întrucât indicatorul DAE se determină exclusiv la acordare pentru evidenţierea diferenţelor de costuri între credite şi pentru compararea produselor de creditare.

Diferenţierea plafoanelor impuse asupra ratelor DAE trebuie realizată în funcţie de caracteristicile şi riscurile specifice produselor de creditare, ce nu se limitează doar la separarea între credite ipotecare şi credite de consum.

Tipologia creditelor de consum încorporează o plajă extrem de variată în funcţie probabilitatea de nerambursare specifică produsului sau de pierderea care ar fi consemnată de instituția de credit în eventualitatea nerambursării, pierdere ce depinde de modul de garantare a creditelor. Diversele scheme de rambursare induc și riscuri diferenţiate din perspectiva lichidităţii. Vezi aici practica plafonării dobânzii în alte state sau citește despre metodologia plafonării dobânzilor, aici.

  • Reamintim că există suspiciunea că unul dintre beneficiarii unuia dintre proiectele senatorului social-democrat ar putea fi chiar fratele acestuia, Theodor Cosmin Zamfir.

Citeste aici o discutie cu senatorul liberal despre plafonarea dobanzilor, alte proiecte la care lucreaza, relatia fratelui sau cu banca si creditul luat de la firma din Noua Zeelanda.