Familia lui Ciprian nu știe ce o așteaptă în viitor. Nu știe ce e deficitul bugetar, dar îi va chinui familia. Nu acum, peste ani

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Joi, 31 octombrie 2019, 7:32 Economie | Finanţe & Bănci


Mostenire: deficit/datorie
Foto: Pixabay
​Statul nu este altruist. Politicienii în sine nu sunt, poate doar în cazuri foarte rare, dar deciziile actuale, de fapt din ultimii, poate 20 de ani, vor afecta viața viitoare. Haideți să facem cunoștință cu familia lui Ciprian, un părinte în vârstă de 28 de ani. El are o familie fericită, alături de soția sa și cei doi copii. Veniturile familiei sunt medii și nu-i pasă prea mult de deficitul bugetar. De fapt, de ce i-ar păsa de un indicator pe care îl anunță un minister în fiecare lună? În concepția sa și a familiei sale nu contează absolut deloc acest lucru și habar nu are cum îl afectează, de fapt.

Zilele astea, de fapt în ultimii ani, Ciprian observă că dă din ce în ce mai mulți bani pe mâncare și alte servicii, precum cele de frizerie. Crede că de vină ar fi patronii acelor firme, că vor mai mulți bani ca să se îmbogățească. Nu i se pare în regulă, acceptă și înghite în sec, în general, dar astăzi s-a enervat rău.

S-a dus acasă, nervos, și a înjurat în fața copiilor și a soției despre cât de „nesimțiți” sunt patronii ăștia, că măresc prețurile și el nu mai poate să economisească la fel de mult pentru a merge în vacanță anul viitor.

În același timp, statul se împrumută pentru a plăti salarii și pensii. Bugetarii, având mai mulți bani, cheltuie mai mult. Aceștia creează cerere care, în final se traduce în prețuri mai mari către familia lui Ciprian.

De precizat că nu toată creșterea de pensii și salarii se reflectă în prețuri. Doar o parte, care se adaugă an de an.

Pentru ca Ciprian să nu simtă creșterile de prețuri, ar trebui ca ori să îi crească salariul mai mult, ori statul să nu mai mărească deficitul bugetar pentru a plăti creșteri de pensii și salarii, ori ca statul să scadă taxarea pe muncă deși, în acest caz, ajungi la aceeași problemă: „O tăiere de taxe finanțată prin împrumuturi guvernamentale are multe efecte asupra economiei. Impactul imediat al tăierii de taxe ar fi stimularea consumului. Cheltuielile mai mari ale consumatorilor afectează economia atât pe termen scurt, cât și pe termen lung”. Nu o spunem noi, o zice profesorul de economie de la Harvard Greg Mankiw, unul dintre cei mai influenți economiști contemporani.

Practic, dacă se taie taxe, în teorie, ar trebui să crească deficitul. Deci Ciprian ajunge în același moment în care se află acum.

Mankiw mai spune că, pe termen scurt, cheltuielile mai mari ale consumatorilor ar crește cererea de bunuri și servicii și ar crește astfel producția și ocuparea forței de muncă.

Pe termen lung, economisirea națională mai mică, rezultată din reducerea impozitelor, ar însemna un capital mai mic și o datorie externă mai mare.

Prin urmare, producția națiunii ar fi mai mică și o mare parte a acestei producții ar fi deținută de străini.

Același manual de economie spune că efectul general al reducerii impozitelor asupra bunăstării economice este greu de apreciat. Generațiile actuale ar beneficia de un consum mai mare și o ocupare mai mare pe piața muncii, deși inflația ar fi probabil și mai mare.


Copiii lui Ciprian și strănepoții lui


Problema cu deficitele bugetare este că ele vor fi suportate de următoarea generație. În cazul de față, de copiii lui Ciprian. Practic, aceștia vor duce povara deficitelor actuale. Ei vor trebui să plătească datoriile, care la vremea respectivă nu se știe dacă vor mai putea fi rostogolite.

Pentru că statul va fi nevoit, în final, să ramburseze acele împrumuturi, cine vor fi cei care vor plăti sau cei care vor moșteni datoria?

Orice părinte vrea să lase în urmă un mediu bun pentru copiii săi, dar Ciprian nu știe încă că nu va fi așa.

Conform aceluiași manual de economie, acești copii (în cazul de față ai lui Ciprian și a nepoților lui) se nasc într-o perioadă a țării cu capital puțin și o datorie externă mare.

Oricum ne uităm la stat, acum taxele nu sunt cele mai mari din lume. E un lucru bun că sunt mici, ba chiar nu ar trebui crescute, având în vedere că este o țară în curs de dezvoltare.

Taxele pe muncă nu sunt bune pentru că oamenii nu mai sunt stimulați să muncească la adevărata capacitate. (Sunt economiști care sugerează că ar fi ideală taxarea pe consum)

Punctul de vedere tradițional al datoriei publice presupune că, atunci când guvernul reduce taxele și are un deficit bugetar, Ciprian răspunde creșterii venitului său cheltuind mai mult.

O privire alternativă este cea Ricardiană. Aceasta spune că Ciprian se uită în viitor și ia decizii nu numai pe veniturile actuale, ci și pe veniturile viitoare pe care le anticipează.


Ce spune Mankiw când vorbește de teoria ricardiană și ar trebui să gândească și Ciprian:


Guvernul taie impozitele fără a planifica reducerea cheltuielilor guvernamentale. Această politică îmi modifică setul de oportunități? Sunt mai bogat din cauza acestei reduceri de impozite? Ar trebui să consum mai mult?

Poate că nu. Guvernul finanțează scăderile de taxe făcând deficit bugetar. La un moment dat în viitor, guvernul va trebui să crească taxele pentru a plăti datoria acumulată și dobânda. Deci, politica implică într-adevăr o reducere a impozitului astăzi, împreună cu o majorare a impozitelor în viitor. Reducerea impozitelor îmi oferă doar venituri tranzitorii care, în cele din urmă, vor fi luate înapoi. Nu mă simt mai bine, așa că îmi voi lăsa consumul neschimbat.


Să presupunem că guvernul împrumută 1.000 de lei de la propriii cetățeni pentru a finanța o reducere de impozit de 1.000 de lei. În esență, această politică este aceeași cu acordarea cetățeanului a unei obligațiuni guvernamentale de 1.000 lei ca un cadou.

O parte a obligațiunii spune: „Guvernul datorează deținătorului obligațiunilor 1.000 lei plus dobândă.” Cealaltă parte spune: „Dvs., contribuabilul, datorați guvernului 1.000 lei plus dobândă.

În general, darul unei obligațiuni de la guvern către cetățeanul obișnuit nu îl face pe cetățean nici mai bogat nici mai sărac, deoarece valoarea obligațiunii este compensată de valoarea obligației fiscale viitoare.

Deci, Ciprian, trebuie să ia în considerare că dacă nu el, copiii lui vor trebui să plătească acea datorie prin impozite și taxe mai mari. Altă formulă, una magică, nu e.

Principiul general, potrivit teoriei ricardiene, este că datoria publică este echivalentă cu impozitele viitoare, iar dacă consumatorii se uită în viitor, impozitele viitoare sunt echivalente cu impozitele curente.

Prin urmare, spune Mankiw, finanțarea guvernului prin datorii este echivalentă cu finanțarea prin impozite. Această părere este numită echivalență ricardiană după celebrul economist al secolului al XIX-lea, David Ricardo, deoarece a remarcat pentru prima dată acest argument teoretic.


Revenind la Ciprian și familia sa

Această teorie spune că gospodăriile ar trebui să economisească venitul disponibil pentru a plăti obligațiile fiscale viitoare pe care le presupune reducerea impozitului. Bineînțeles că el nu face acum așa. Nu se gândește la acest lucru.

Extrapolând ideea ricardiană, Ciprian de fapt nu cred că își dă seama că face, indirect, prin politicile guvernamentale, un transfer de avere de la generația viitoare către generația lui.

Practic, atunci când statul emite, să spunem, obligațiuni pe 30 de ani, pentru a finanța deficitul, a plăti bugetari și a scădea anumite taxe (de care beneficiezi și tu, vezi cazul reducerii TVA la restaurante), de fapt copiii vor fi nevoiți să plătească în viitor acea sumă împrumutată prin majorări de impozite și taxe. Asta înseamnă transferul de avere de la copii la actualul părinte, sau mai exact de la copiii și nepoții lui Ciprian către el. Ei vor plăti.

Cartea mai spune că acest transfer crește resursele de viață ale generației actuale, astfel încât crește consumul acestora. În esență, o reducere a impozitelor finanțate de datorii stimulează consumul, deoarece oferă generației actuale posibilitatea de a consuma în detrimentul următoarei generații.

În concluzie, Ciprian trebuie să știe că, în viitor, copiii lui vor plăti pentru dezmățul celor din actuala generație. De precizat că aceste lucruri, poate neimportante pentru unii, se întâmplă într-o situație normală, fără criză.

N.a.: (precizez că textul se bazează în mare parte de teoria ricardiană și pe ideile din manualul „Macroeconomics”, de Gregory Mankiw - apropo, situația la 9 luni din 2019 arată un deficit bugetar de 2,62% din PIB, fiind clar că fără măsuri de tărieri ale cheltuielilor, acesta va depășit 3% din PIB)


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






13094 vizualizari

  • +9 (11 voturi)    
    In cazul descris in articol (Joi, 31 octombrie 2019, 8:05)

    ABBV [utilizator]

    se poate pune lant si lacat de acum pe Romania. Cu 80% taxe in contextul in care uni politicieni ex. tov. Ciorbea e scutit de impozite neplatite. Cu averi de 1000 de ori cat impozitele ale. Pensii speciale cu valori mai mari decat un manager de fabrica. in contextul asta, nici un parinte normal nu isi va incuraja copii sa ramana in Rromania. Odata cu oameni va mai migra ceva ....capital care exista la momentul de fata la mici antreprenori si nu numai. Fiecare 1% pus in plus la vreo taxa sau impozit, va duca la disparitia a unui procent egal sau mai mare de forta de munca din tara.
    • +6 (8 voturi)    
      Cazul este in minoritate (Joi, 31 octombrie 2019, 10:24)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui ABBV

      Dupa cum bine a explicat Lucian Croitoru ieri, problema reala a taxarii din Romania este colectarea.

      Pui taxa 50%, trei sferturi o ocolesc si un sfert duc greul. Sfertul ala care duce in spate tot bugetul se "dilueaza" constant prin emigrare. Cei care pot, pleaca in alte tari, unde vor primi mai mult la schimb pentru taxele lor.
  • -4 (10 voturi)    
    oare (Joi, 31 octombrie 2019, 8:47)

    codrean [utilizator]

    Ceausescu l-o fi citit pe Mankiw asta cand s-a grabit sa plateasca datoriile flamanzind si infrigurand oamenii ?Ungurii si polonezii au avut noroc cu sefi mai putin cititi; nu s-au sinchisit de datorii, nu si-au chinuit cetatenii si, pana la urma, datoriile le-au fost iertate ! Si grecii au avut noroc, au fost iertati de o mare parte de datorii ! Un mare economist, chestionat despre datorii si scadenta lor si-a linistit interlocutorii :"Atunci vom fi cu totii morti de mult !" Parca as merge pe mana astuia ! Keynes il chema ...
    Si inca ceva : "taxarea muncii" include si banii platiti pentru pensii si asigurari de sanatate ? Ca daca "reducem" si aici ne subminam batranetele noastre si punem in pericol sistemul ACTUAL de sanatate, si asa grav subfinantat ! Ne-o spune raspicat Dl Mixich si nu-mi veniti ca si cu banii actuali s-ar putea face mai mult ! Da, si in administratie, si la scoli; problema este ca astia sunt oamenii, noi adica ... Si sa-i schimbam - la fire si obiceiuri - trec niste generatii !?
    • +6 (12 voturi)    
      concluzie (Joi, 31 octombrie 2019, 10:00)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      Pe scurt ceea ce spui se poate rezuma astfel :

      -Sa-i dam dracului pe cei care ne imprumuta acum ca sunt prosti !...ne iarta ei de datorii.
      Noi suntem suntem smecheri si ne descurcam ,plecam din tara sau chiar de pe lumea asta si ii lasam pe altii sa plateasca,altii care s-ar putea sa fie chiar copiii sau nepotii nostri.

      Important e sa traim noi bine acum.

      E si asta un mod ( prostesc ) de a gandi !
      • +8 (10 voturi)    
        Ăsta-i felul bugetarilor de a „gândi”. (Joi, 31 octombrie 2019, 10:45)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui sile1

        Al cocălarilor, meltenilor și asistaților.
    • +4 (10 voturi)    
      Sigur nu l-a citit. Atîta doar că Ceaușescu (Joi, 31 octombrie 2019, 10:13)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui codrean

      s-a împrumutat pentru investiții. Noi, față de alții, chiar eram păduchi. Unguri, polacii sau grecoteii se împrumutau pentru consum, dacă vrei să știi. De aceea au fost iertați. Ori noi nu luam bani să consumăm ci să producem./ Și aia nu a convenit nimănui. Acum, că ne împrumutăm ca să râgâim mici și bere la pet, nu mai supără pe nimeni.
  • +7 (13 voturi)    
    Da, dar Ciprian n-a mers la vot. (Joi, 31 octombrie 2019, 8:55)

    prec [utilizator]

    El „nu avea cu cine vota”. A preferat să meargă la club în loc să voteze. Și au vot asistații lipiți de buget pentru Ciprian. Deci copii lui Ciprian trebuie să plătească „alegerea” lui Ciprian. Și nepoții. Chiar și strănepoții. Ei vor plăti aceste pensionări la 40 de ani, pensiile de mii de euro și voucherele de vacanță!
  • +6 (10 voturi)    
    Ciuprian (Joi, 31 octombrie 2019, 9:05)

    Casargoz [utilizator]

    Ciuprian e fratele geaman al lui Ciprian. Ciuprian se gandeste serios la un transfer de avere de la generația viitoare către generația lui Dar Ciuprian are aceasta idee geniala, de fapt copiii celor care se imprumuta vor fi nevoiți să plătească în viitor acea sumă împrumutată prin majorări de impozite și taxe. Asta înseamnă transferul de acere de la copii actualilor politicieni, sau mai exact de la copiii și nepoții lui Dragnea către el. Ei vor plăti. Pentru ca Ciuprian nu are avere, si nici un motiv sa mai ramana aici. Copii lui vor pleca. Nepotii vor vorbi o alta limba. Dar cei care au avere si afaceri imobiliare vor trebui sa ramana, sa plateasca datoriile.

    În concluzie, Ciuprian trebuie să știe că, în viitor, copiii lui vor fi bine in tarile in care ii vor primi cu bratele deschise, si copii acualilor politicinei si oameni de afaceri vor plăti pentru dezmățul celor din actuala generație. De precizat că aceste lucruri, poate neimportante pentru unii, se întâmplă într-o situație normală, fără criză. Intr-o sitiuatie de criza Ciuprian nu are prea multe de impachetat, poate lasa ratele bancii, si lumea este larga....
  • +8 (14 voturi)    
    Formula magica: (Joi, 31 octombrie 2019, 9:05)

    pehash [utilizator]

    1. Ciprian nu mai plateste taxe. Se gasesc destui fraieri.

    2. Ciprian emigreaza. Ultimul stinge lumina.
  • -4 (12 voturi)    
    Idee pentru prosperitate. (Joi, 31 octombrie 2019, 9:25)

    Marionette [utilizator]

    De ce nu se da o lege sa fie salariul minim 2000 de euro? Ca asa se va rezolva criza si toata lumea va avea bani.
  • -1 (11 voturi)    
    Articolul e doar o teorie (Joi, 31 octombrie 2019, 10:25)

    DanCris [utilizator]

    Se pare ca nu s-a nascut inca economistul in Romania care sa spuna de ce deficitul nu trebuie sa depaseasca 3% din PIB. E o cifra ce vine de la UE si e stabilita politic cu gandul exclusiv la zona EURO. Pentru o tara in dezvoltare , care doreste sa recupereze decalajele , deficitul este normal si recomandat.
    Probelemele din articol nu se raporteaza atat la deficit ca t la indicatorul datorie guvernamentala raportata la PIB.
    Pentru Romania este undeva pe la 35%, printre cele mai reduse din Europa. Germania este pe la 56%.
    Dobanzile acum sunt la un nivel foarte redus asa ca problema expusa nu prea exista...
    De ce cresc preturile ? Pentru a crescut pretul cu forta de munca in privat. O parte si pentru ca a marit statul salariile dar mai ales datorita deficitului de forta de munca.
    • +5 (5 voturi)    
      Pentru Romania, limitarea deficitului e de aur (Joi, 31 octombrie 2019, 12:26)

      sile_v [utilizator] i-a raspuns lui DanCris

      Da, avem datorii publice relativ mici, de 35-40% din PIB. Dar ce am facut cu banii aia? Vorbim totusi de aproape 80 de MILIARDE de euro. Nu avem autostrazi, caile ferate sunt aproape de lichidare (viteza medie a marfarelor e pa la 20 de km/ora!), nu am construit centuri ocolitoare, scoli, spitale noi, linii de metrou, nu am investit masiv in educatie, nu am fact nimic pentru a le lasa ceva copiilor nostri. Doar am cheltuit.

      Acum imagineaza-ti un guvern inconstient condus de "genialii" Dragnea, Dancila, Valcov sau Orlando, guvern caruia ii dai voie sa faca orice deficit public posibil. Si 10% din PIB anual, de exemplu.

      Ce crezi, or sa apara autostrazi, spitale si scoli noi, se va reface calea ferata pentru trenuri rapide, se va investi masiv in educatie?

      Canci, ca sa ma exprim plastic. Atat timp cat avem o clasa politica toxica si o populatie gata sa accepte orice populism fara sa cugete, limia aia la deficitul public e unicul zid de aparare impotriva distrugerii tarii. Alternativa e sa intram in incapacitate de plata in maxim 5 ani, ca Grecia. Doar ca pe noi nu o sa ne salveze nimeni.
  • +9 (9 voturi)    
    si totusi (Joi, 31 octombrie 2019, 11:01)

    Itsoc [utilizator]

    Romania are o datorie publica mica raportata la PIB, una din cele mai mici in UE.
    Deficit bugetar inseamna ca statul trebuie sa se imprumute mai mult ceea ce n-ar fi pe termen scurt o problema daca imprumuturile ar fi pentru cresterea sustenabila a PIB-ului (anume investitii). Unii ar spune ca daca creste consumul, creste si PIB-ul, ei bine nu, consumul nu poate contribui mai mult de 1% la crestere, diferenta o fac investitiile.

    Concluzionand, situatia devine cu adevarat disperata daca continuam asa pentru ca datoria publica va creste, ajungand procentual la nivelul tarilor dezvoltate. Daca insa Romania se apuca de reducerea cheltuielilor bugetare si de investitii, atunci CIprian si copiii lui vor fi bine.

    Mai simplu:
    Ca Ciprian sa traiasca bine, reduceti aparatul bugetar cu 25% si construiti autostrazi, linii de tren, infrastructura in general.
    • +3 (5 voturi)    
      exista datorii si datorii.. (Joi, 31 octombrie 2019, 12:02)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      una e sa imprumuti bani ca sa-i bagi in investitii si mai tarziu sa platesti datoria din profit, alta este sa te imprumuti ca sa iti cumperi tembelizor cu diagonala mai mare decat a vecinului, ca ai tu un complex de inferioritate freudian.

      problema reala a acestui deficit nesustenabil este ca nu ai cum sa-l reduci peste noapte. cheltuielile bugetare au fost umflate pe termen lung si vor creste in continuare. daca avem ghinionul sa ne trezim din nou intr-o criza financiara si veniturile scad, cine le va explica ciumetilor ca banii promisi de #ciumarosie nu exista?
      • 0 (0 voturi)    
        Cheltuielile bugetare sunt pe cât timp vrei tu! (Joi, 31 octombrie 2019, 17:05)

        prec [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Cum adică „pe termen lung”!? De unde și până unde????
  • 0 (4 voturi)    
    De ce (Joi, 31 octombrie 2019, 12:01)

    Rdu [utilizator]

    trebuie sa se imprumute statul?
    De ce nu colecteaza si mai ales CE nu se colecteaza la buget? Ce inegalitati creeaza deficitul bugetar?

    https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-23458663-daniel-daianu-nu-suntem-marginea-prapastiei-dar-nu-exista-simtul-proportiilor-nu-putem-incadra-deficit-sunt-pentru-salarii-pensii-marite-dar-uitam-bugete-alte-tari.htm
    Da , nu-i frumos sa injuri dar ne scolariza un mare om de afaceri ca n-are rost sa investeasaca daca nu obtine 30% profit !!! Iar altul ca va dubla salariile doar cand va dubla vanzarile (deci cand profitul va fi de peste doua ori mai mare...)

    Ce anomalii sunt intre taxarea muncii si a profitului si capitalului? Care este situatia in Romania si care in EU? Si dupa taxare si colectarea! Ca TVA o platesc si salariatii si pensionarii cand platesc facturile , cand isi fac cumparaturile, etc...
    O analiza mai amanuntita si corecta (lasand romanta deoparte) ar fi mult mai utila...
    • 0 (0 voturi)    
      30% profit???? Pe ce lume? (Joi, 31 octombrie 2019, 17:06)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui Rdu

      Da, dacă faci „afaceri” cu statul, posibil!
  • +1 (1 vot)    
    Dar privatul e altruist? (Joi, 31 octombrie 2019, 14:33)

    galeo [utilizator]

    Statul nu e altruist, dar patronal privat este?
    • +1 (1 vot)    
      Altruist = corect (Joi, 31 octombrie 2019, 17:11)

      al123 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

      Statul nu e niciodata altruist. In cazul asta ar fi doar corect, ar inapoia o parte din ce a furat !
  • +1 (1 vot)    
    Liberalii autentici stiu ce stiu! (Sâmbătă, 2 noiembrie 2019, 11:17)

    hotnewsfil [utilizator]

    Printre noi, liberalii autentici (cei inzestrati cu spirit intreprinzator deosebit, cu stiinta/darul de a scoate bani din piatra seaca, deci, printre noi, se afla si multi 'liberali neautentici, care au cu carnet de partid, care doar agreaza doctrina liberala si chiar exista unii ' liberali, membri de partid doar cu numele, care si-au ales aceasta 'cale de a parveni prin politica' de a dobandi putere si beneficii materiale.
    Neautenticii', cei care nu stiu sa creeze plusvaloare, sa 'faca bani', stiu numai sa cheltuiasca bani, un fel de pesedisti II, se opun cresterii pensiilor calculate pe baza principiului contributivitatii, intr-un ritm "prea rapid", afirmand ca majorarea se face prin aculularea de imprumutur ale statului (de la banci), datorii care ar trebui sa fie platite de generatiile viitoare, de catre copiii nost. Aceasta ingrijorare apartine numai liberalilor 'neautentici'.
    Liberalii autentici, (printre care si presedintele Klaus Johanis), afima in modul cel mai categoric, ca nu se vor taia pensiile aflate in plata si chiar ca PNL, daca va guverna tara, garanteaza ca se vor plati chiar si pensiile majorate, conforma legii emise de PSD (majorate cu 40%, incepand cu 1 Sept. 2020).
    Multi se intreaba pe ce se bazeaza liberalii autentici cand fac aceasta promisiune, atunci cand isi asuma acest angajament. Raspunsul simplu la aceasta intrebare este : 'spiritul intreprinzator' al acestor liberali; in stiinta lor de a face bani, se afla secretul generozitatii liberalilor autentici..
    Datoriile care se vor acumula prin majorarea pensiilor se vor kichid in mod accelerat si progresiv, pe masura ce liberalii autentici vor crea plusvaloare, vor aduce bani la bugetul statului.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by