Romania a informat Comisia Europeana ca intentioneaza sa modifice proiectul de ordonanta de urgenta privind taxa auto, convenit in ianuarie cu forul european. Guvernul a anuntat, la sfarsitul lunii ianuarie, ca va demara negocieri cu partidele pe marginea actului normativ. Pina in prezent, aceste discutii nu au avut loc. Autoritatile romane spun ca au acceptul tacit al expertilor europeni pentru prelungirea termenului de trecere la urmatoarea etapa din procedura de infringement, Comisia Europeana spune ca nu poate astepta la nesfirsit un raspuns oficial din partea Bucurestiului.

"Au existat mai multe intilniri tehnice intre expertii europeni si autoritatile romane. Ultima informatie pe care o avem de la Bucuresti este ca intentioneaza sa modifice proiectul de lege privind taxa auto", au declarat surse din Comisia Europeana.

Potrivit acestora, expirarea termenului de doua luni aferent celei de-a doua etape din procedura de infringement nu implica trecerea imediata la cea de-a treia etapa, respectiv prezentarea cazului la Curtea Europeana de Justitie. " Exista mai multe cazuri de infringement la nivel european si trebuie realizata o programare", au explicat sursele.

Pe de alta parte, sursele citate nu au putut preciza cind ar putea fi programata Romania pentru urmatoarea etapa a procedurii de infringement si au afirmat ca in ciuda faptului ca Bruxelles-ul este dispus sa ajute statele membre aflate in aceasta situatie, totusi nu poate astepta la nesfirsit un raspuns oficial din partea autoritatilor romane.

La rindul lor, oficialii romani sustin ca exista o intelegere tacita cu expertii europeni si ca nu exista, inca, o presiune pentru Guvernul de la Bucuresti de a accelera aprobarea proiectului de ordonata pentru a evita prezentarea la Curtea Europeana de Justitie. "Nu au fost demarate discutiile cu partidele parlamentare, iar in privinta reactiei Comisiei au existat discutii neoficiale pentru a mai acorda un ragaz", au explicat experti guvernamentali.

Ministerul Economiei si Finantelor a publicat, pe 23 ianuarie, proiectul de ordonanta de urgenta prin care modifica atit formula de calcul cit si denumirea si destinatia taxei. Astfel, taxa urmeaza sa fie virata la Fondul de Mediu si nu la bugetul de stat, iar nivelul acesteia scade de cite ori pentru masinile mai vechi.

Proiectul de ordonanta de urgenta privind taxa auto era programat spre aprobare pentru sedinta de Guvern din 30 ianuarie. Ulterior, ministrul finantelor si economiei, Varujan Vosganian, a anuntat ca discutarea actului normativ a fost amanata pentru o saptamana sau doua, perioada in care vor avea loc consultari cu partidele parlamentare pentru a se ajunge la un acord pe text. Declaratiile ministrului au venit la o zi dupa anuntul liderului UDMR, Marko Bela, potrivit caruia formatiunea sa politica vrea sa discute cu Guvernul pe marginea actului normativ.

Taxa de inmatriculare a fost introdusa in legislatia romaneasca la 1 ianuarie 2007. La sfarsitul lunii martie 2007, Comisia Europeana a declansat impotriva Romaniei procedura de incalcare a tratatului din cauza taxei auto, pe motiv ca nu respecta articolul 90 al tratatului care stipuleaza libera circulatie a marfurilor in spatiul comunitar.

Principalele obiectii ale Comisiei au vizat caracterul discriminatoriu al taxei, precum si necorelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a autoturismelor. Potrivit procedurii de infringement, Comisia asteapta doua luni raspunsul statului membru in cauza inainte de a trece la urmatoarea etapa a procedurii.

Cu toate acestea, regula arata ca CE acorda mult mai mult de doua luni guvernelor aflate in procedura de infringement. Astfel, Comisia a trecut la a doua faza a procedurii, in cazul Romaniei, abia in noiembrie 2007. Acesta este faza premergatoare actionarii statului la Curtea Europeana de Justitie.