99% din publicul românesc nu înțelege dimensiunea problemei, iar ca să înțelegi gravitatea unei probleme, trebuie să înțelegi dimensiunea ei, susține Valentin Lazea, economist șef al BNR. Potrivit acestuia, orice depășire a limitei de 3% implică recurgerea la împrumuturi externe tot mai scumpe pentru finanțarea eventualului deficit suplimentar.

Valentin LazeaFoto: Hotnews

"Este puțin probabil ca fondurile de investiții străine, agențiile de rating, Comisia Europeană sau FMI să lase nepenalizată o astfel de depășire a limitei de deficit bugetar de 3% din PIB. Preocuparea oricăror decidenți responsabili ar fi trebuit să fie găsirea unei modalități de reducere a deficitului bugetar, nicidecum de creștere sau la limită, dacă era avută în vedere o depășire a deficitului bugetar, aceasta ar fi trebuit să aibă ca scop investiții productive care să genereze valoare adăugată care să poată fi utilizată ulterior pentru rambursarea acelor împrumuturi", a spus Lazea.

Potrivit acestuia, creșterea pensiilor nu constituie o asemenea investiție productivă.

"Din creșterea pensiilor nu vei putea să rambursezi împrumuturile pe care trebuie să le faci pentru a le finanța. Acesta este fundalul macroeconomic, ignorat de decidenți atunci când au adoptat legea 127/2015 privind sistemul public de pensii. Spun ignorat, pentru că la articolul 86, alineatul 2, litera a se prevede majorarea punctului de pensie la 1265 lei începând cu 1 septembrie 2019, care s-a făcut deja, lucru care rezultă într-un deficit suplimentar de circa 3,3 miliarde lei sau 0,3% din PIB pentru ultimele 4 luni din acest an, respectiv 10 miliarde lei, sau 0,9% din PIB pentru 2020.", a arătat el.

Astfel, spune Lazea, depășirea limitei de 3% din PIB devine o cvasicertitudine atât în acest an cât și în anul următor. Asta fără a mai vorbi de datoriile neplătite: rambursări de TVA, bani la PNLD etc.

"Mai grav, la articolul 86, alineatul 2, litera b, se prevede majorarea punctului de pensie la 1775 lei, adică cu 40% într-un singur an. Adică o cifră care în Europa nu există. Oricunde v-ați duce în orice țară și spuneți că ceva crește cu 40%, oamenii ăia o să se uite cruciș. Va avea ca efect un deficit suplimentar de circa 10,6 miliarde lei, 0,96% din PIB în cele 4 luni ale anului 2020, respectiv 31,8 miliarde lei, 2,7% din PIB, pentru întregul an 2021. Asta este dimensiunea problemei", a explicat economistul șef al BNR.

Alte declarații importante ale acestuia, care arată dimensiunea problemei:

  • (Doar luâd în considerare legea pensiilor n.r.) în loc de un deficit bugetar de 3% din PIB într-un scenariu nemodificat, vom avea doar ca efect al legii pensiilor deficite de aproximativ 3,6% din PIB în acest an, el va fi mai mare datorită acelor (plăți precum rambursări de TVA etc. n.r.), 4,5% din PIB anul viitor, 5,7% din PIB în 2021. Toate acestea că nu va fi recesiune în 2020 – 2021 iar PIB-ul va fi robust.
  • Ca să fie cireașa de pe tort nu iau în considerare o altă bombă cu fitil aprins care stă sub bugetul consolidat al României, anume planificata recorelare a pensiilor, presupusă a avea loc în anul 2021 pentru a corecta inegalitățile dintre persoane ieșite la pensie în ani diferiți care va mai adăuga un deficit suplimentar necesar a fi finanțat din surse externe de circa 1 punct procentual din PIB, astfel încât în 2022 deficitul ar fi de 6,5% din PIB. Asta e aritmetica curată, nici de stânga, nici de dreapta.
  • Sunt mulți decidenți, dar și cetățeni mulți care își închipuie că o ajustare bugetară de 2,5 – 3% din PIB este floare la ureche, că se face ușor printr-o colectare mai bună a impozitelor, taxarea suplimentară a pensiilor speciale, concedierea masivă a personalului bugetar și așa mai departe. Numai cine nu a lucrat la finanțe și care nu știe cât de greu se colectează un 0,1% din PIB, 1 miliard de lei. A te juca cu cifre de magnitudinea de 2,7% din PIB, adică 27 miliarde lei sau 5,5 miliarde euro înseamnă că trăiești pe o altă lume. Pur și simplu nu ai dimensiunea problemelor.
  • "O taxare suplimentară a pensiilor speciale ar putea aduce cel mult 1 miliard de lei, adică 0,1% din PIB în fiecare an."
  • "O colectare mai bună a TVA ar putea aduce cel mult 5 miliarde lei, adică 0,5% din PIB dacă e urmărită cu multă perseverență timp de mai mulți ani."
  • "Revenirea la impozitarea dividendelor cu 10% ar putea aduce cel mult un alt miliard de lei, adică un alt 0,1% din PIB anual."
  • "Concedierea a circa 5% din bugetari ar aduce circa 0,6% din PIB"