Din 500 de magazine cu vânzarea cu amănuntul online analizate de Comisia Europeană, două treimi nu respectau drepturile consumatorilor: o proporție „inacceptabilă”, a declarat Didier Reynders, comisarul european pentru justiție și consumatori. Comisia Europeană a prezentat vineri, 31 ianuarie, la Bruxelles, în cadrul Summit-ului European pentru Consumatori 2020, rezultatele unui sondaj realizat de autoritățile naționale responsabile cu protecția consumatorilor din Uniunea Europeană pe aproape 500 de magazine online (îmbrăcăminte, încălțăminte, mobilier, articole de uz casnic, electrocasnice).

Calu Monica, Asociația Consumers UnitedFoto: Hotnews

Sondajul arată, de asemenea, că dintre respondenții care au fost expuși la o înșelătorie sau o fraudă online, 13% dintre ei au avut pierderi financiare iar 31% au întâmpinat alte inconveniente. Rezultatele evidențiază faptul că expunerea la fraudă pe internet mai mare pentru persoanele cele mai active online și, prin urmare, este mai mare în statele membre „cele mai conectate” la societatea digitală. De exemplu, 7 din 10 consumatori din Danemarca au fost vizați de fraudă sau o înșelătorie în mediul online, comparativ cu mai puțin de 2 din 10 în Bulgaria. Cele mai frecvente cazuri se referă în primul rând la campaniile false de acordare de premii (28% din fraudele raportate), iar pe locul al doilea se plasează ofertele de reparații la computer sau la conexiunea de internet soldate cu fraude (21% din fraudele raportate). Studiul privind frauda publicat recent este disponibil online.

Dreptul de a returna un produs în termen de 14 zile de la cumpărarea online este recunoscut la nivel european, în mod unitar, și a sporit încrederea consumatorilor în comerțul online. Comercianții însă încă nu iau în considerare cu suficientă atenție acest aspect, iar amănuntele de finețe se ascund în fonturile mici de pe paginile magazinelor online, iar comercianții par că nu vor să-i clarifice toate subtilitățile. „Este inacceptabil ca, în două din trei magazine online, consumatorii europeni să nu fie informați în mod corespunzător cu privire la drepturile pe care le au”, a spus Reynders, care este șeful Comisiei pentru protecția consumatorilor.

Directiva europeană privind drepturile consumatorului garantează ca, atunci când face o achiziție online, consumatorul are dreptul să primească informații clare, exacte și inteligibile despre termenii de livrare, drepturile de retragere din contract (renunțarea la achiziție) și garanția legală în cazul unor defecte ale produsului.

Dar mai mult de un sfert din cele 500 de site-uri examinate nu au furnizat informații despre acest drept particular, ceea ce permite cumpărătorului să returneze produsul fără justificare și să fie rambursat, iar aproape jumătate dintre site-uri examinate nu au fost suficient de clare cu privire la calcularea termenului de retur, care este la 14 zile de la data anunțării exercitării de către cumpărător a dreptului de retragere.

Contextul în care au fost relevate datele cercetării Comisiei Europene se circumscrie unui eveniment amplu, organizat de către aceasta în ultimele două zile ale lunii ianuarie, Summit-ul Consumatorilor Europeni 2020. Manifestarea a reunit până la 500 de actori interesați în politicile protecției consumatorilor din toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv factori de decizie, autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, reprezentanți ai mediului academic și ale mediului de afaceri, organizații de consumatori, alături de reprezentanți ai tinerilor europeni, cu scopul de a începe conturarea viitoarei politici referitoare la consumatorii din Uniunea Europeană.

Comisarul pentru Justiție și Consumatori Didier Reynders a găzduit evenimentul care a cuprins intervenții ale factorilor de decizie și ai tuturor părților interesate în problemele protecției consumatorilor.

Agenda evenimentului a cuprins ateliere care au acoperit subiecte de actualitate specifice erei digitale, domeniului inteligenței artificiale vis-a-vis de respectarea drepturilor la protecția datelor și integritatea datelor consumatorilor. De asemenea, s-au discutat aspecte privind siguranța și securitatea serviciilor financiare în era digitală, dar și ce le privind consumul sustenabil și cooperarea în interiorul Uniunii în materia protecției consumatorilor.

În orientările politice ale președinției Ursulei von der Leyen pentru Comisia Europeană din mandatul 2019-2024, aceasta a făcut un apel pentru modernizarea economiei pieței unice europene, pentru a asigura cetățenilor trecerea la o planetă sănătoasă și integrarea în noua lume digitală. Cu certitudine, consumatorii vor fi o forță principală în această tranziție ecologică și digitală.

Pentru aceste motive, Summit-ul European al Consumatorilor a fost menit să dea startul modelării viitoarei politici pentru consumatori, care să asigure aplicarea efectivă a drepturilor consumatorilor Uniunii în tranziția către o societate ecologică și digitalizată.

N.Red: Calu Monica este jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, activitatea ei derulându-se atât în România, cât și în cadrul UE. Ea este și președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți.