Suntem o piață de desfacere pentru mărfurile produse în alte țări. Isărescu: In această parte a Europei, avem cele mai mari deficite și în creștere

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Luni, 10 februarie 2020, 10:40 Economie | Finanţe & Bănci


Romania, piata de desfacere
Foto: Pixabay
​Îmi amintesc, săptămâna trecută am mers într-un supermarket. Totdeauna cumpăr produse românești. Cum am rămas acasă fără mere, am mers la raionul cu fructe. Nu am găsit mere românești. În schimb, erau multe soiuri din Polonia. Asta am găsit, asta am luat. Pe cine am ajutat? Firma din țara respectivă și bugetul acelui stat.

România este o piață de desfacere. O confirmă, încă o dată, datele Institutului Național de Statistică (INS): deficit comercial în creștere cu aproape 13%, anul trecut, la 17,2 miliarde euro.

Apetitul românilor pentru bunurile din import a dus la o creștere a deficitului balanței comerciale. Pe deoparte vorbim de alimentarea consumului prin creșterea salariilor bugetarilor în ultimii ani, iar pe de altă parte de faptul că piața internă nu poate satisface această cerere. Astfel, s-a ajuns în situația de a consuma produse din import. Cei care se îmbogățesc de pe urma acestui lucru sunt firmele din țările din care importăm. Pe cale de consecință, asta înseamnă și mai mulți bani în bugetele acelor state prin încasările din taxe și impozite.

Dacă ne uităm la datele INS, vedem că importurile au totalizat 86,2 miliarde euro, fiind mai mari cu 4,2% comparativ cu 2018. Spre comparație, exporturile au însumat 69 miliarde euro, dar creșterea a fost de aproape 2 procente.

Ce importăm

Anul trecut cel mai mult am importat:
• mașini și echipamente pentru transport, în sumă totală de peste 32 miliarde euro (creștere de 1,8%)
• mărfuri manufacturate clasificate în special după materia primă – 16,1 miliarde euro (scădere de 0,3%)
• Produse chimice și produse derivate – 11,4 miliarde euro (creștere de 9%)
• Articole manufacturate diverse – circa 10 miliarde euro (+10,7%)
• Alimente și animale vii – 6,7 miliarde euro (+11,4%)

Ce exportăm

• mașini și echipamente pentru transport – 32,5 miliarde euro (+1,6%)
• mărfuri manufacturate clasificate în principal după materia primă – 11,1 miliarde euro (-1,1%)
• articole manufacturate diverse – 10,6 miliarde euro (+1,3%)
• alimente și animale vii – 4,7 miliarde euro (+13,1%)
• Produse chimice și produse derivate – 3,1 miliarde euro (6,4%)

Situația a fost remarcată și de Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, în conferința de săptămâna trecută, când a vorbit despre deficitele gemene.

“Avem o situație unică în partea asta a Europei. Bulgaria are surplus bugetar. Tot zicem că intră în zona euro. Păi are surplus bugetar, nu deficit mai mare de 3%. Polonia și-a construit bugetul pe anul acesta pe un buget aproape echilibrat. Ungaria are un deficit de vreo 2-3%, dar sub limita de 3%. Are surplus în balanța comercială. Bulgaria are surplus în balanța comercială. Exportă mai mult decât… (importă n.r.). România a ajuns, din păcate, într-o situație unică. Avem cele mai mari deficite și în creștere. Pe deoparte trebuie să ne împrumutăm. Piața internă nu poate oferi sumele necesare. S-a reușit până acum să se păstreze un anumit echilibru, pe de altă parte trebuie să ne adresăm problemei deficitelor gemene cu toată seriozitatea și suntem gata să participăm la o dezbatere serioasă, așa cum a sugerat și președintele republicii”, a spus Isărescu.

Ca să vedeți cum se deteriorează balanța comercială an de an, uitați-vă la graficul de mai jos



Bineînțeles, putem vorbi și de apetitul românilor pentru produsele străine. În materie de tehnologie, de exemplu, cumpărăm din import. Anul acesta, toți producătorii de telefoane mobile vin cu o serie nouă de astfel de dispozitive, ținând cont de evoluția 5G. Românii vor cumpăra: unii cu bani economisiți, iar alții prin credit, în rate. Asta înseamnă tot consum din import.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





10034 vizualizari

  • +20 (40 voturi)    
    consum (Luni, 10 februarie 2020, 10:53)

    V44 [utilizator]

    Pai am avut guvern P$D, adica crestere economica doar pe hartie, investitii din parti si consum cat mai mare, ca sa iasa cifrele. Ar trebui sa ne miram?
    • -5 (23 voturi)    
      Multa lume nu intelege PIB-ul. Ca e grele.... (Luni, 10 februarie 2020, 12:03)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui V44

      Hai sa ajut si eu cum pot.
      Produsul intern brut (prescurtat PIB) este un indicator macroeconomic care reflectă suma valorii de piață a tuturor mărfurilor și serviciilor destinate consumului final, produse în toate ramurile economiei în interiorul unei țări în decurs de un an.
      Cuvantul cheie este "produse". Cu adenda ca serviciile produc si ele ceva. Recomercializarea nu intra in PIB decat cu valoarea adaogata. E usor de observat ca din acest motiv orice crestere e reala si nu pe hartie.
      • -1 (13 voturi)    
        Minusuri inseamna ca inca e grele. Cu drag ajut. (Luni, 10 februarie 2020, 13:08)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        PIB-ul nu e ca cifra de afaceri care ii confuzeaza pe toti cu castiguri imense dar profit indoielnic, e mult mai apropiat de profitul net, adica o cifra reala, bani in mana. Ce e drept PIB-ul este estimat de diferite organizatii guvernamentale, dar in acelasi timp mai marii pietelor externe iti verifica calculele si valorile ca sa nu trisezi. Ca nu suntem China sa ne ridicam PIB-ul cu 1-2% artificial.
      • -5 (11 voturi)    
        Nu mai ajuta. (Luni, 10 februarie 2020, 13:11)

        Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        Tot ceea ce se produce la noi este produs de alții, nu de firmele românești. De Renault, de Continental, de..... dar nu de Roman Brașov, nu de Semănătoarea București și nici de Avicola Iași. În rest, ai dreptate. Definiția este bună.
        Lolek, ia zi tu cui trebuie să-i mulțumim? Cumva lui Ilici și lui Petrică perciunatul?
        • -2 (8 voturi)    
          Zau asa. (Luni, 10 februarie 2020, 13:41)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

          Sa vedem, minam, agricultam, tzitzeiam. Astea sunt a noaste cu cote participative doar al unele portiuni, reduse dpmdv. Asta doar sa nu tot spui ca noi nu producem nimic, ca te-a crede lumea si cand realizati adevarul va inchideti in casa si va faceti habotnici.
          Dar PIB-ul tine seama de cat ramane in tara dupa Renault sau ghiaburii vestului. Chiar crezi ca sta lumea sa calculeze de zor o valoare care nu spune nimic si nu poate fi de incredere pentru nimeni in economie?
          • +3 (3 voturi)    
            plus-valoare, inovatie, inventie, full-stack? (Luni, 10 februarie 2020, 18:09)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            Ah, nu. Ca e greu.
            Producem grau dar importam 1/3 din panificatie, congelata.
            Fructele, legumele si florile vin de afara. Evaziune maxima in domeniu.
            Combinatele de porcii s-au mutat in Ungaria peste granita.
            La Dacia o gramada din proiectare vine de la alte masini din grup sau e exportata ieftin si importata scump.
            Chiar si IT-ul romanesc contine mult outsourcing.
            O abordare de tip full-stack creste plus-valoarea si ar fi o crestere serioasa in PIB.
            • +1 (5 voturi)    
              :))) Cu ce forta de munca? (Luni, 10 februarie 2020, 22:26)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

              Ca alta nu ai? Iti este plecata in UE. Degeaba ai idei daca nu ai cu cine.
            • +2 (2 voturi)    
              cea mai mare problema (Marţi, 11 februarie 2020, 11:53)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

              Chestiunea care doare este ca de prea multa vreme crestem locurile de munca la altii in tara si uitam ca ar fi mai bine daca am trai si mai ales daca am si munci mai bine, cu mai mult cap, mai productiv aici in RO.

              Se poate observa ca piata nu este chiar mica, cererea este, chiar a fost prea tare stimulata, lipseste preocuparea pentru crearea si mentinerea locurilor de munca in economia din RO.

              Nema oferta romaneasca - cam asta spunea si guvernatorul.

              Cine este de vina?
              banui ca politicienii prin lipsa unor politici publice de incurajare a sectorului privat romanesc, nu a celui de stat, Bancile ar vrea si ele sa isi cheltuie banii cu credite acordate firmelor private romanesti dar nu prea ai cu cine...

              pe de alta parte romanii sunt din ce in ce mai slabi pregatiti iar cei care sunt mai bine pregatiti si stiu ce vor pleaca in afara tarii si atunci cu cine sa muncesti???

              Forta de munca a deventi slab calificata in RO, lipseste aproape cu desavarsire sectorul privat care a fost calcat in piciore de pretenii de la pesede, in cele mai diverse forme, si acum suntem caput.

              Vrem in EMU?
              Sa mai stam un pic, sa mai socotim si mai vedem... Cei care au plecat in afara Ro au deja EMU asa ca nu ma mai ingrijorez pentru ei, iar bugetarii si pensionarii romani nici ca isi doresc asa ceva...

              Si totusi...
      • +3 (7 voturi)    
        @Lok (Luni, 10 februarie 2020, 13:45)

        adieu [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        Formula consacrata a PIB-ului este:

        PIB=C+G+I + ( X-I ) unde

        C= consumul intern total ,produse si servicii
        G= cheltuieli guvernamentale
        Iv =investitiile totale
        X=valoarea exportului
        I =valoarea importului

        PIB Romaniei a crescut in special pe consum,pentru ca sau aruncat bani din "elicopter"in piata ,adica fara acoperire,iar lumea a avut din ce sa plateasca inclusiv multe produse din import.

        Cheltuielile guvernamentale sunt si ele exagerate in timp ce investitiile au fost mici iar diferenta dintre export si import a fost mare datorita importurilor mult mai mari decat exporturile.

        De aici si dezechilibrele economice care se manifesta azi in Romania.
        • -3 (9 voturi)    
          Ei ei. E doar o forma de calcul. (Luni, 10 februarie 2020, 15:00)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui adieu

          Gasesti si aici:
          https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_domestic_product#Determining_gross_domestic_product_(GDP)
          Vad ca toata lumea incearca sa utilizeze cel mai greu imaginabil mod de calcul si apoi ne intrebam ce e cu confuzia.
          Eu am comentat ca cresterea nu e doar pe hartie. Si am oferit o descriere simpla de ce. Vrei sa intram in calculul propriu-zis. ne lipsesc vreo 200 Mb de informatii punctuale. Dar din nou, e o valuare a profitului net, e verficat si de altii (marja de eroare de 0.5% pentru RO), deci suntem pe crestere, oricat ar vrea progresistii din USR sa nu fim!!!
          • +3 (5 voturi)    
            amice (Luni, 10 februarie 2020, 17:53)

            sile1 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            N-o mai da cotita si alambicata.
            Ai dreptate suntem pe crestere dar bazata pe consum si bani imprumutati mai mult decat ar fi cazul,un lucru total nesanatos pentru o economie ca a Romaniei.

            Iti recomand sa citesti mai multa literatura economica si ,uite de pilda,cartea Principles of Economics scrisa de Richard Lipsey si Colin Harbury ti-ar prinde bine,daca pe cele romanesti nu vrei sa le iei in considerare.

            Dupa aia mai putem discuta !
            • -1 (5 voturi)    
              Daca folosesti formula ta. (Luni, 10 februarie 2020, 22:28)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              Atunci faptul ca Guvernul a cheltuit mai mult prin deficitu de 4% ne-a crescut PIB-ul. Oare de ce nu o face mai mult? Faptul ca ii spui consum nu inseamna ca am vandut tot doar ca sa cumparam. Am produs enorm de mult atat pentru afara cat si pentru intern. Altfel nu se poate.
              • 0 (2 voturi)    
                amice, esti simpatic... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:24)

                ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                A crescut deficitul dar nu pentru a crea prosperitatea mojicului de rand - prosperitatea vine de la economii, care este drept au crescut, de la investitii - care nu prea se vad dar ...-si intr-o oarecare masura si de la consum - nu merge ca pe vremea lui Ceasca numai economii si investitii fara consum...

                Daca esti pe deficit cineva trebe sa iti trimita bani si atunci cine sa fie??? Uneori iti mai trimite bani mama, alteori sunt pretenii- afiliati dar de cele mai multe ori sunt barosanii de afara care pun si conditii ca vor sa stie ca banii se pot intoarce si aici trebe sa casti bine ochii ca acum te lasa fara casa, fara masina si falit cu record drept in mijlocul drumului..

                Amice, esti simpatic rau de tot cand dai din consum in vanzare si cumparare. Ar trebui ca musai sa vanzi mai mult in afara decat importi - o vreme chiar s-a intamplat chestia asta pret de cateva luni ceea ce a fost super fantastic pentru RO. Dar tocmai despre asta este vorba - noi avem deficite gemene , aiic este baiul (deficit de cont curent si deficit bugetar>>>) Ca la noi la nimeni - uraaaaa, am infrant...

                cat despre produs enorm am mari indoilei - noroc cu fabrica de la Mioveni , si cu alti cativa care mai reusesc sa exporte dar....
          • +2 (2 voturi)    
            nu zice nimeni ca nu creste... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:06)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            Dar cum creste PIB-ul???

            Cresterea este bazata pe cresterea consumul care se duce cu peste +9ppt - daca stiu corect . Asa ca ma intelegi matale...

            Este ca si cum iti creste salariul cu 4% si tu cresti peste masura cheltuielile cu electronicele... Sau ai masina dar nu faci nici o reparatie la masina si nu ai RAR, nu ai asigurare dar tot pui benzina in ea, cumperi huse si stergatoare noi, parfum sa miroasa bine in interior... Dar masina este doar un cotet pentru gaini...

            Cam asa a ajuns RO - cotetul gainilor de tip VeVe sau a nebunelor de tip Volgutza & Manda - bluza alba...

            Cu astia nu prea ai ce face - doar trebuie trasi putin pe dreapta, deci tot pe dreapta...

            Intelegi matale???

            PS
            Sigur lumea in RO o duce mai bine decat inainte, desi sunt inca multi nostalgici si acum doar intreaba-te de cate ori te duceai afara pe vremea lui Ceasca si acum cum e???

            PPS
            Afara are doua sensuri - pentru amandoua se verifica afirmatia de la PS...
      • +5 (5 voturi)    
        România câștigă mai mult din servicii (Luni, 10 februarie 2020, 16:49)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        decât din produse.
        Raportul servicii/produse este ~1.2/1.
      • +4 (4 voturi)    
        deficitul comercial de 8% din pib al ro (Luni, 10 februarie 2020, 19:23)

        Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        creeaza cel putin 4% din pib!
        pentru ca o marfa importata cu 1 euro ajunge la consumator cu cel putin 1,5 euro, im medie.
        deci consumul pe datorie creeaza pib!
        • 0 (4 voturi)    
          Pai nu era 4% deficitu. (Luni, 10 februarie 2020, 22:30)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

          Ca mi-o iau mai jos ca le-am incurcat si eu. In fine, chestia cu consumul e doar o forma de calcul al PIB. Celelalte doua, vorbesc de veniturile salariale sau productie. De unde ideea ca Consum=Salar=Productie si din ele deriva acelasi PIB, cel putin teoretic.
  • +14 (32 voturi)    
    Așș (Luni, 10 februarie 2020, 10:54)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Și de ce ar trebui să ajut firme românești, de vreme ce acționarii sunt în 99% din cazuri fosti securisti, turnatori, activisti PCR si progenituri de-ale lor? CIne a putut face afaceri după 1989, in afara de complicii celor care au UCIS ca sa isi anexeze tara si sa o jefuiasca?
    • +9 (15 voturi)    
      exact (Luni, 10 februarie 2020, 11:49)

      moka [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      vezi ale cui sunt terenurile agricole mari si livezile si viile.
      fosti secu deveniti baroni locali
    • +8 (20 voturi)    
      La romani consumerismul e masochist (Luni, 10 februarie 2020, 11:57)

      animatron [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Rareori observi prin Europa atata dispret de sine ca la unii romani, intotdeauna gata sa-si insulte propria tara, neamul (si implicit familia si parintii, ca de acolo au aparut pe lume).

      Nu ma mira apetitul romanilor pt tot ce este strain si de import, gata sa nu manance sanatos sau pe saturate doar ca sa aiba ultimul model de gadget occidental pt casa, comunicare, IT, masina, etc.

      La calitate apropiata, la caracteristici tehnice asemanatoare cu cele dorite de un consumator, alegerea trebuie sa se indrepte intotdeauna catre firma autohtona in fata firmei straine.

      Prin firma autohtona a se intelege firma cu capital romanesc, in prioritate, sau firma straina care produce si asigura locuri de munca in Romania.

      Doar daca nu exista firma autohtona care sa produca ce cautam ar trebui sa ne permitem sa cumparam de la straini.

      De fiecare data cand cumparam autohton intarim economia noastra, punem la dispozitia Romaniei mai multe resurse financiare, ajutam la mentinerea si crearea de locuri de munca in Romania, ajutam direct familii care muncesc aici printre noi, practic ne ajutam pe noi insine catre o societate prospera, mai sigura.

      E autodistructiv sa dam bani pe produse straine, in felul asta ajutam concurenta care falimenteaza firme romanesti, scoatem bani din economia romaneasca si ii punem in buzunarul unora care ne si dispretuiesc de altfel.

      Ne plangem de deficite dar continuam sa platim servicii si produse de import, deci ne sapam groapa pt ca ne gandim doar la niste avantaje pe foarte scurt timp, bazice, in loc sa ne pregatim cu grija viitorul ca tara, comunitate, viitori pensionari.
      • -2 (14 voturi)    
        Autohton. (Luni, 10 februarie 2020, 12:05)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui animatron

        Telefoane, masini, calculatoare, utilaje agricole, utilaje industriale, utilaje in general.... Degeaba insisti pe autohton, oricat de benefic ar fi, unele domenii sunt de import.
        • +1 (5 voturi)    
          Lok, cine a distrus țara? P.S.D.-UL CUMVA? (Luni, 10 februarie 2020, 13:13)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          Atunci nu te mai da de ceasul morții atât.
          • -1 (11 voturi)    
            Comunismul!!! (Luni, 10 februarie 2020, 13:55)

            Lok [utilizator] i-a raspuns lui Tayen

            Ce altceva. Pai aveam un PIB/capita de 1600$ in 90. fata de 22000$ in Germania. In 30 de ani l-am inmultit de 5 ori. Germanii doar de 2.5. Bravo noua, dar e mai usor cand nu ai nimic.
            Dar trebuie sa intelegi ca dupa razboi eram cam la fel de parliti toti. Unii au fost capitalisti altii au fost doar prosti. Si inca si astazi tragem ponoasele acelor vremuri. Putea sa fie Maica Terezia la conducerea tarii ca nu avea de unde sa o creasca mai mult. China cu productia ei nu poate creste mai mult de atata, ii rivalizam acum cativa ani, dar i-am intrecut la PIB/capita si am mai incetinit. Politica face multe dar sa creasca tara asta mai mult in asa putin timp e absurd.
      • 0 (2 voturi)    
        Autohnton (Luni, 10 februarie 2020, 15:28)

        lizardking [utilizator] i-a raspuns lui animatron

        Bun, autohton, dar nu autohton și fabricat în China, cum fac multe companii românești.
        Că e vorba de mobilă, echipamente electronice sau mecanice, multe sunt fabricate în China.
        Ne lipsește educația antreprenorială și de vină este doar statul, pentru că este din cale afară de hapsân cu firmele românești și extrem de permisivă cu firme din orient care practică la scară uriașă evaziune fiscală.
      • +2 (4 voturi)    
        Propagat modul tău de gândire la nivel național (Luni, 10 februarie 2020, 16:54)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui animatron

        „La calitate apropiata, la caracteristici tehnice asemanatoare cu cele dorite de un consumator, alegerea trebuie sa se indrepte intotdeauna catre firma [LOCALĂ] in fata firmei [cu sediul în Ilfov].”
        Aplicat și la nivel politic, taxele trebuie plătite la nivel local și avem nevoie de autonomie locală ridicată.

        Păreri?
    • 0 (2 voturi)    
      esti trist amice... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:27)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Daca dupa 30 de ani pui tot placa asta...

      regrete eterne!
  • -10 (28 voturi)    
    Iarasi si iarasi si iarasi aberatii (Luni, 10 februarie 2020, 11:06)

    holinessdani [utilizator]

    TOATE tarile bogate au deficit incepand cu SUA, Japonia, UK, Franta si restul.
    Sunt doar doua exceptii China si Germania care au excedent.
    TOATE tarile bogate se bazeaza pe consum, e principalul indicator al bunului mers al economiei iar pentru investitori e primul element luat in calcul in vederea inceperii unei investitii.
    TOATE tarile bogate se imprumuta incepand cu SUA, Japonia, UK, Franta si restul, iar sumele sunt astronomice nu maruntis cum e cazul Romaniei.
    Atata timp cat la conducere mai avem oameni scoliti in comunism si care nu pot uita lozincile comuniste cu datoriile, cu exportutul si restul de tampenii nu vom putea avansa ca tara.
    Cand Romania exporta mai mult decat importa si nu avea datorii in tara era foamete, nu se gasea lapte iar painea era pe cartela!!!
    In timpul asta ceilalti aveau supraproductie, laptele costa mai putin ca apa.
    Asta e difernta dintre aberatiile comuniste si viata reala.
    • +7 (17 voturi)    
      Toate tarile BOGATE (Luni, 10 februarie 2020, 11:31)

      adfox [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      holinessdani , toate tarile BOGATE , Romania nici macar o tara medie ca avere nu e. Suntem o tara SARACA ............
      • +5 (5 voturi)    
        RO da 5% din buget sa rostogoleasca datoria (Luni, 10 februarie 2020, 16:14)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui adfox

        ceea ce destul de mult.
        Lipsa datoriilor nu trebuie vazuta ca un scop, dar ele ar trebui sa aba rost ... pensii si alocatii nu sunt un rost in sine, nu aduc plus valoare.
        • +2 (2 voturi)    
          Ce alocații!? Ce pensii visezi??? (Luni, 10 februarie 2020, 23:42)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          zi de pensionările la 40 de ani, de pensiile speciale ale paraziților de la buget+ forțele de represiune!!!
      • -2 (4 voturi)    
        România are PIB-ul în primul sfert (Luni, 10 februarie 2020, 17:01)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui adfox

        la nivel mondial deci, chiar dacă nu este o țară care poate fi considerată bogată, este totuși cu mult peste medie ca venituri (tot pe acolo e și în cadrul topurilor care privesc bogăția - dacă la ea te referi prin termenul „avere”).
        • +3 (3 voturi)    
          46 la total si 57 per capita (Luni, 10 februarie 2020, 18:41)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

          Nu e laudativ.
          Suntem la coada clasamentului UE la per capita inaintea Bulgariei si ne comparam cu tari de multe ori mai mici (populatia si suprafata) la total.
          • 0 (4 voturi)    
            46 din 180 e mult mai bine decât 90 din 180 (Luni, 10 februarie 2020, 19:13)

            hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            Plus că România stă bune inclusiv in comparație cu alte state din Europa.
            Așa cum bine zici, este printre codașe în ue, dacă împarți veniturile pe numărul de locuitori, însă ue este a doua cea mai bogată uniune de state din lume (și cea mai bogată la nivel de putere de cumpărare; scot China din ecuație, pentru ca datele care o privesc sunt distorsionate).
            • +4 (4 voturi)    
              nu inteleg mandria PIB-ului (Luni, 10 februarie 2020, 22:06)

              jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

              Romania are printre cele mai proaste colectari la buget, preturi de UE, polarizare sociala puternica (multi saraci, chiar si angajati si o mana de putred de bogati)
              • +1 (3 voturi)    
                PIB=venituri obținute de economie (Marţi, 11 februarie 2020, 9:50)

                hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

                cu cât economia este mai dezvoltată, cu atât indivizii devin mai bogați așa că PIB este un indicator important.

                „polarizare sociala puternica”
                Potrivit Băncii Mondiale, România se află fix sub Suedia, la 2 locuri de Norvegia, la 3 de Finlanda, deasupra Belgiei, Danemarcei, Olandei.
                PS: orice ban colectat de buget este un ban scos din economia privată, așa că eu mă bucur când aud despre colectare că este dezastruoasă.
            • -1 (1 vot)    
              Poti sa scoti China din multe. (Marţi, 11 februarie 2020, 8:34)

              Lok [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

              https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
              Grija sa nu incerci sa inteleg PIB (PPP) ca ala nu e pentru economi normale.
              • 0 (2 voturi)    
                Un venit de 1 mil €/zi e mai mic decât unul de 10€ (Marţi, 11 februarie 2020, 9:53)

                hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                dacă o pâine costă în țara ta 1 mil € și în țara celuilalt 5€.
                • +1 (3 voturi)    
                  PIB (PPP) (Marţi, 11 februarie 2020, 10:57)

                  Lok [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                  are valoare doar in a compara tarile ca putere militara in caz de un razboi. Atunci faptul ca painea iti este ieftina dintr-o data devine un avantaj imens. Pana atunci piata libera spune clar ca Daca castigi 2000 Euro/an nu iti permiti un Iphone nici in rate.
                  • +1 (3 voturi)    
                    Zici aceasta, pentru că nu știi cum se calculează (Marţi, 11 februarie 2020, 11:35)

                    hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                    „iPhone” este un brand și prețul lui are o pondere în prețul categoriei „telefoane mobile” (care are o pondere în categoria „produse comunicații” etc).
                    Sau mai scurt: iPhone cumperi odată la 2-3 ani, pâine cumperi zilnic.
        • +1 (1 vot)    
          PIB (Marţi, 11 februarie 2020, 17:41)

          sile1 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

          PIB-ul a crescut pe seama cresterii datoriei externe adica s-au luat bani de afara si s-au aruncat in consum .
          La baza acestui comportament a stat o teorie economica controversata pe plan international,sustinuta de Cristian Socol ,consilier economic al PSD teorie cunoscuta prin sintagma WagesleadGrowth adica marirea salariilor duce la crestere economica inclusiv prin stimularea activitatilor in sectoare productive adica o dezvoltare durabila si nu conjuncturala .
          S-a obtinut insa doar o crestere a datoriei externe si accentuarea unor dezechilibre economice.

          Pentru corectarea lor,printre altele, sa te astepti si la o crestere constanta a inflatiei si ,discret, a unor taxe si impozite.
          • 0 (2 voturi)    
            Ce zici tu are legătură doar cu statul (Miercuri, 12 februarie 2020, 11:52)

            hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui sile1

            Noi - cei din mediul privat - nu facem credite externe ca să plătim salariile angajaților, deci nu ni se aplică teoria respectivă.
    • +7 (13 voturi)    
      Am o nelamurire. (Luni, 10 februarie 2020, 12:07)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Zici ca e ok sa manacam mai mult decat producem, ca doar comunistii vor sa platim datorii si sa exportam mai mult decat mancam bla bla.
      Eu reduc la absurd: daca economia e doar mancare si toti care mananca mananca mai mult decat produc de unde vine mancarea asta?
      Eu cred ca ce spui tu e aberatie si viata reala are limitare fizica si ca dupa ce ascultam tampeniile tale suntem si mai sclavi!
      • 0 (6 voturi)    
        Problema e confuzia intre. (Luni, 10 februarie 2020, 15:20)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        PIB, cresterea PIB si deficit. Deficitul e pe banii statului care sunt doar un amarat de 30% din PIB. Cresterea noastra o fost de 4% din PIB fata de anul trecut, deficitul a fost 4% din venitul statului de anul trecut. Apoi un deficit de 4% poate fi contracarat anul viitor cu o crestere de 4% din PIB ceea ce presupune crestere de 4% a venitului statului, asadar grosier un ZERO!!!. Daca eu stiu asta atunci ai nostrii politicieni numai asta viseaza noaptea si pe asta se bazeaza cand se imprumuta sa ramana la acelasi nivel de indatorare si totusi sa fie si bani de pradat.
        • 0 (2 voturi)    
          minti cu nerusinare, ca orice pesedist! (Luni, 10 februarie 2020, 19:42)

          Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          deficitul a fost de 4,2% din pib, nu din buget. avand in vedere ca veniturile bugetului in 2019 au fost de aproape 28% din pib, calculeaza deficitul bugetar raportat la veniturile bugetare!
          mie imi da 15%!
          adica statul roman colecteaza doar 85 de lei la fiecare suta cheltuita, restul imprumuta!
          si asta in conditiile in care beneficiaza de cea mai ieftina piata a imprumuturilor din istorie si nu investeste aproape nimic!
          • -1 (3 voturi)    
            Vezi cat de confuze sunt. (Luni, 10 februarie 2020, 22:35)

            Lok [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

            Le-am incurcat si eu. Atunci acel zero era pe intreaga economie cu adenda ca banii care ii castigam la sfarsitul anului ii avem in parcurs, cam ca camatarii de salar.. Tot nu e grav avand in vedere ca UE a impus 3% deficit, deci toti erau peste.
    • -1 (5 voturi)    
      Est adevarat (Luni, 10 februarie 2020, 12:44)

      varavara [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      ca multe alte tari au deficit dar ceea ce uiti tu sa spui, poate voit, este ca acest deficit este extrem de bine controlat si limitat.
      In UE limita maxima a deficitului este de 3%, ori noi depasim cu mult aceasta limita fara sa gandim prea mult, numai pentru a cumpara voturi psd-ul.
      Asta este normal?
    • +3 (5 voturi)    
      Tampenii sau aberatii (Luni, 10 februarie 2020, 13:01)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      Iata ce ai inteles matale din economia de piata.
  • +4 (32 voturi)    
    dupa 30 de ani, Isarescu observa... (Luni, 10 februarie 2020, 11:07)

    demaGOGU [utilizator]

    ...ca am fost transformati intr-o piata de desfacere, anexa de forta de munca iefitna si de consum a Occidentului.

    in timp ce el a fost unul dintre pionii principali ai acestei transformari.
    • -6 (18 voturi)    
      Da, el a promovat inflatia si consumul de stanga (Luni, 10 februarie 2020, 11:37)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      .
    • +5 (9 voturi)    
      Isarescu observa demult (Luni, 10 februarie 2020, 13:04)

      provest [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Si tot de atunci publica datele.
      Doar ca sefii vostri din Kisellef, incepand cu Iliescu, merg inca pe ideea, ca daca le dai paine si lux, romanii vor fi fericiti.
      Dupa 1989 asta a fost perfect adevarat, si asta a asigura hotilor vostri un interval vital in care si-ua insusit toata economia romaneasca pe nimic.
      Acu au suficienti bani cat sa-si cumpere troli care sa ne "explice" de ce cei care vor sai ii judece pe hotii de partid nu sunt OK.
  • -13 (21 voturi)    
    pai (Luni, 10 februarie 2020, 11:30)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    Majoritatea produselor comerciale romanesti sau a serviciilor sunt de evitat. Eu cel putin cand vad fabricat in romania evit produsul pentru a ma scuti de neplaceri. Fabricat/asamblat in romania pentru firma x e mai de incredere dar si aici CTC-ul local lasa uneori de dorit...
    • +6 (10 voturi)    
      @jeanvaljeanro (Luni, 10 februarie 2020, 12:42)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

      Pentru ca esti roman si lucrezi in Romania pot si eu sa afirm despre tine ca faci o munca de tot rahatul si nu as vrea sa am de-a face cu tine.

      Cum ti-ar place o astfel de caracterizare ?
    • +5 (7 voturi)    
      Partial ai dreptate, (Luni, 10 februarie 2020, 12:52)

      varavara [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

      Pentru ca lucrez la tara, pot confirma ca toti producatorii de legume romani toarna ingrasaminte si diverse alte substante in cantitati mari, mai ales in solarii, pentru a se coace mai repede si pentru a fi mai voluminoase legumele.
      Spre deosebire de firmele din vest unde aceste cantitati de ingrasaminte se pun in doze strict controlate, la noi se pun dupa ochi. Si atentie, mai ales taranii cu gospodarii mici fac asta.
      Ei stiu ca sunt nocive, fapt pentru care la legumele pe care le cultiva pentru consum propriu nu folosesc aceste substante, ci numai pentru marfa de piata.
  • +4 (14 voturi)    
    ingrijorator (Luni, 10 februarie 2020, 11:40)

    sile1 [utilizator]

    Ca romanii cumpara telefoane mobile poate e de inteles pentru ca nici intro mie de ani de acum incolo Romania nu va fi in stare sa produca echipamente tehnologic avansate pentru ca nu exista "apetit national" al producatorilor interni pentru asa ceva.
    Iar atunci cand exista,pe ici pe colo,nu pot face fata concurentei pentru ca romanii sunt ahtiati dupa produse de "fitze" straine.

    Situatia e tragica in domeniul produselor de tehnologie medie unde am fi putut avea rezultate bune daca o clasa de politicieni idiotzi nu ar fi distrus economia romaneasca.
    Poate ar fi cazul sa subliniem din nou ca peste 1700 de unitati industriale ,medii si mari din cele mai variate domenii ,au disparut de pe harta tarii,asta dupa o statistica de acum cativa ani !

    Intro situatie tragica asemanatoare este si agricultura unde productia de cereale nu e la nivelul mare sau foarte mare asa cum ar trebui sa fie avand in vedere potentialul agricol.
    La zootehnie,la legumicultura,pomicultura avem mari carente,lucru care se observa clar pe piata interna.

    Ar trebui avuta in vedere o restartare a economiei in ansamblul ei.
    S-a vorbit de o reindustrializare a Romaniei,dar cine sa o faca?...clasa asta politica de neputiciosi care a acaparat Romania si nu are alte interese decat imbogatirea peste noapte si apararea propriilor interese in detrimentul interesului national !?
    • -4 (18 voturi)    
      mnooo, cum ar fi (Luni, 10 februarie 2020, 11:53)

      moka [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      daca toate tarile din lumea asta si-ar produce telefoane mobile, masini, computere etc. pentru piata interna???
      cum ar fi daca fiecare tara si-ar produce totul si ar inchide legaturile cu exteriorul???

      nu e nici ca e cineva ahtiat dupa fitze nici ca e lenes. Pur si simplu, este o utopie.
      • +6 (12 voturi)    
        n-ai inteles nimic (Luni, 10 februarie 2020, 12:29)

        sile1 [utilizator] i-a raspuns lui moka

        Eu nu militez pentru a produce in tara tot ce se produce in lumea asa.

        Eu spun ca produse industriale de tehnologie medie se pot produce in tara,de pilda autobuze,tramvaie,metrouri,nave comerciale si nave militare,cu exceptia poate a armamentului modern de pe ele,etc,etc.

        Spun ca agricultura poate,in ansamblul ei sa produca mai mult, sa nu mai cumparam mere,usturoi,rosii,pere,pepeni cateva exemple doar, de la altii

        Daca nu produci si importi trebuie sa scoti bani de undeva ca sa cumperi produse de fitze.
        De unde,din imprumuturi externe ? Prin cresterea datoriei externe si prin plata unor dobanzi,din ce in ce mai mari, la sumele imprumutate ?

        Pune mana si mai citeste ceva carti de economie ca sa intelegi mai bine cum stau lucrurile pentru a nu te incadra in categoria alora 40% analfabeti functionali .

        In cazul in care faci parte din categoria acelor politicieni de care vorbeam sau ai rude printre ei nu ai insa nicio sansa sa intelegi !
        • +2 (8 voturi)    
          draga sile, (Luni, 10 februarie 2020, 13:20)

          moka [utilizator] i-a raspuns lui sile1

          eu sunt dintre cei 40% analfabeti si nu inteleg.
          Explica-mi si mie te rog. Cum se face ca desi au disparut cele 1700 de intreprinderi pe care le plangi, PIB-ul este mult mai mare iar bunastarea generala la fel?
          Inainte de 89, dadeai pe un video player cat pe o dacie 1300 iar acum iti iei un logan cu mult mai putine salarii decat aveai nevoie atunci ca sa-ti iei o 1300 sau un televizor diamant.
          Nu e nimeni prost sa nu inteleaga ca nu e bine sa se produca cat mai mult in tara dar marota ca sa produca doar romanii, nu tine.
          Da' tu, vrei musai sa-ti produca un roman. Asta este utopia.
          Si mie mi-ar placea sa o duc bine si in acelasi timp sa nu ma deranjeze nimeni care nu-i din partea locului si doar eu sa pot lua de la el din cand cand ceea ce am nevoie fara vreo obligatie in schimb. Dar eu sunt realist.

          Se vede ca citesti cam degeaba cartile alea pe care pui mana si pe care-mi recomanzi sa le citesc...
        • +2 (6 voturi)    
          Când ai să afli cum de Elveția are cea mai mare (Luni, 10 februarie 2020, 17:06)

          hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui sile1

          companie de produse alimentare, ai să înțelegi că modelul tău se aplică unei economii care poate cel mult să ajungă mediocră.
          • -1 (3 voturi)    
            @hic sunt leones (Marţi, 11 februarie 2020, 2:04)

            sile1 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

            La care model te referi ca eu n-am propus niciun model.
            Am facut doar o trecere in revista a situatiei actuale.

            Si apropo de nick -name-ul tau.
            Nu vad nici un fel de lei pe aici ci doar o pisicuta care toarce dornica de a fi bagata in seama.
            • -1 (3 voturi)    
              Sigur că propui un model (Marţi, 11 februarie 2020, 10:04)

              hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui sile1

              să producem în țară, chiar dacă nu are logică din punct de vedere economic.
              Vrei să facem nave de nivel mediu = șalupe de 10 lei, în loc să investim în tehnologie care să ne permită să construim yahtul lui Gates și să câștigăm cu o singură ambarcațiune cât facem 10 ani din toate șalupele.
              Vrei mere și pepeni când noi am putea să cultivăm smochine, goji, nuci, migdale, să FACEM FABRICI de procesare și să schimbăm câteva pungi de stafide și niște sticle de ulei pe atâtea mere poloneze încât să nu mai avem loc de ele.

              Elveția face bani din produse cu valoare adăugată mare și-i lasă pe fraierii de români și polonezi să-și propună să facă mai multe mere; d-aia ei-s acolo iar noi ne uităm de departe abia la polonezi.

              Și apropo de nick-ul meu: vezi-ți, băh, de lungul nasului.
              • -1 (3 voturi)    
                hohoho - off topics (Marţi, 11 februarie 2020, 12:42)

                ..13 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                Atinsa pisicutza - ma scuzati...
                • -1 (3 voturi)    
                  Eu vând servicii cu valoare adăgată f. mare (Marţi, 11 februarie 2020, 15:24)

                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui ..13

                  deci mă doare la banană de merele voastre.
                  Doar că mi-ar prinde bine să am clienți mai bogați ca să câștig și mai mulți bani decât o fac acum, de aceea vă spun să cultivați goji în loc de mere.
              • 0 (2 voturi)    
                @hic sunt leones (Marţi, 11 februarie 2020, 14:03)

                sile1 [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

                Tehnologia inalta este folosita in domeniul aerospatial,avioane,rachete,sateliti,bombe atomice si cu hidrogen,echipamente IT ,telecomunicatii,radare performante,lasere de mare putere,cateva exemple la indemana.

                Yahtul lui Bill gates este construit pe un santier obisnuit de constructii navale folosind tehnologii nesofisticate si echipat cu dotari de fitze produse de alte firme specializate pe asa ceva !
                De aia costa cat costa !
                Acelasi santier poate produce si nave comerciale si barci de 10 lei daca vrea sa o faca.

                Ai inteles acum,bah prietene, care e diferenta dintre tehnologii inalte pe care Romania nu o sa le dezvolte in veci (pentru ca nici nu poate dar nici nu e nevoie sa le produci in tara pentru ca au altii un avans considerabil inaintea ta plus putere financiara) si tehnologiile de nivel mediu accesibile noua la care m-am referit ?
                • -1 (3 voturi)    
                  Adică fix ce ți-am spus prima dată (Marţi, 11 februarie 2020, 16:14)

                  hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui sile1

                  atât timp cât eforturile tale sunt în direcția producerii de valoare adăugată mică poți ajunge să ai doar o economie mediocră.
                  Cu ceva ani în urmă o firmă în pragul falimentului a împrumutat niște bani, i-a investit în idei inovatoare și în doar câțiva ani a reconstruit piețele, ajungând lider și timp de mulți ani cea mai bogată companie din lume; cum, întrebi? A preferat să facă dulceață pe care clienții au considerat-o mai bună decât orice altă dulceață din piață în loc să facă mai multe mere; între timp, câțiva din cei care s-au ocupat în continuare de mere au închis prăvăliile, lăsând locul chinezilor, în timp ce alții s-au apucat de făcut șerbet.
    • 0 (4 voturi)    
      Taxe de 90% pe exportul de materie primă (Luni, 10 februarie 2020, 17:03)

      hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui sile1

      și se rezolvă problema produselor agricole, forestiere și a celor din subsol.
  • -1 (19 voturi)    
    da (Luni, 10 februarie 2020, 11:46)

    I [utilizator]

    Isarescu a tacut malc cand psd-ul distrugea tara... un om foarte slab.
    • +5 (7 voturi)    
      Chiar nu a tacut! Dar nici putere executiva nu ave (Luni, 10 februarie 2020, 12:35)

      Urzitoru [utilizator] i-a raspuns lui I

      Dar nici putere executiva nu a avut! Ia dat si lui cu flit PSD-ul, asa cum ne-a dat la toti! pe 10 august chiar si la propriu!
      • -1 (3 voturi)    
        nu (Luni, 10 februarie 2020, 13:42)

        I [utilizator] i-a raspuns lui Urzitoru

        ar fi putut sa spuna mai multe. Sigur, nu ar mai fi fost guvernator acum, dar nici nu am fi ajuns in situatia asta. Omul e un supravietuitor. Zice ce trebuie ca sa nu il schimbe nimeni. Il doar in cot de Romania si de romani.
        • +2 (2 voturi)    
          zice mereu cu masura (Marţi, 11 februarie 2020, 12:46)

          ..13 [utilizator] i-a raspuns lui I

          Dar daca nu este cap...

          Ceea ce este grav este ca nici obraz nu prea exista la unii politicieni asa ca ce sa te mai chinui sa le mai bati obrazul...

          Cazul deosebit de elocvent prin perseverenta si prostia sa este Senatorul Zamfir...

          e timpul pentru anticipate!
  • +2 (8 voturi)    
    sau ca sa privim si partea optimista (Luni, 10 februarie 2020, 11:48)

    moka [utilizator]

    am mancat mai ieftin pe banii contribuabilului polonez platitor de subventii agricole. ...
    • +2 (2 voturi)    
      da, dar pana cand... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:48)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui moka

      Nu este o rusinica mare de tot sa ai pogoane intregi si sa nu faci productie agricola competitiva pe dansele??

      Este ca si cum Dzeu iti baga in buzunar talantii si tu alergi sa ii ingropi...

      Zau ca....
  • -2 (14 voturi)    
    Vai, dar cum se poate asa ceva? (Luni, 10 februarie 2020, 11:48)

    serbanTeodor [utilizator]

    Lasa cursul euro-ron la adevarata lui valoare, lasa-l sa ajunga 5 lei si sa vedem cine mai cumpara din import. Tu tii cursul jos ca sa iti pastrezi scaunul si deplangi situatia economica?
    • +4 (4 voturi)    
      Faliment (Luni, 10 februarie 2020, 12:32)

      Sibianul101 [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

      Startup in agricultura-40k euro finantare-tanar fermier-in primii 5 ani 14 controale-inclusiv de la corpul de control am ministrului agriculturii-cresterea porcilor-sa dea pesta in parlament
    • +1 (1 vot)    
      Crezi ca vede careva 5% (Luni, 10 februarie 2020, 19:46)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

      4.78 + 5% = 5. Doar ca se aduna la inflatie mai brusc.
      Problema e ca nu ajuta la rambursarea datoriei care e si in valuta.
  • +3 (7 voturi)    
    falim (Luni, 10 februarie 2020, 12:30)

    Sibianul101 [utilizator]

    Startup in agricultura-40k euro finantare-tanar fermier-in primii 5 ani 14 controale-inclusiv de la corpul de control am ministrului agriculturii-cresterea porcilor-sa dea pesta in parlament
  • +4 (4 voturi)    
    Tara trebuie sa atinga fundul sacului (Luni, 10 februarie 2020, 12:33)

    ABBV [utilizator]

    altcumva nu poate fi salvata. Toata lumea astepta sa i rezolva altcineva problema. Asta in timp ce vrem sa fim politicaly corect. Se scot tone de legi fara metodologie de aplicare. Haos total! Functionari se comporta ca stapani de feuda. Totul e o manea continua! Ziua trece, leafa merge. Daca prinzi o afacere mica la care patronul nu are "Pile Cunostinte si Relatii" jap pe el. Daca cineva vrea sa deschida o afacere, hai sa i punem niste bete in roata sa ne mai distram si noi, ce naiba. pensii pe imprumut, ca noah oricum nu va mai intereseaza voi ati muncit toata viata. De data asta se poate foarte bine ca ceasul al doisprezecelea sa fie deja prea tarziu. Dar nu se stie niciodata, poate se rezolva de la sine.
  • +1 (3 voturi)    
    leg-fructe (Luni, 10 februarie 2020, 13:16)

    Toni_Romania [utilizator]

    Nu tot ce e din afara e rau, nu tot ce e din Ro e bun.
    Eu consum mere si piersici din PL care-s excelente, ca polonezii sunt inca traditionalisti in agricultura.
    Cam 40% din mancarea din h-marketurile de la noi este din PL si HU, tari care-s functionale si cu PIB bun.
    In Polonia in hipermarket in Cracovia de ex. cam 60% din legume-fructe sunt din Polonia, ca liderii lor se bat cu multinationalele pt. producatorii lor locali.
    • +4 (6 voturi)    
      pe naiba se bat (Luni, 10 februarie 2020, 14:05)

      moka [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      pur si simplu mai nimeni nu se poate bate cu polonia la fructe si legume. pur si simplu au avantaj competitiv si cu asta basta. De aia sunt furnizorul europei (nu doar al romaniei). Este una dintre nisele in care ei s-au specilizat si o "fructifica" din plin.
      Problema noastra este ca nu avem nicio nisa. de fat mai grav este ca nimeni din conducatori nici macar nu a cautat o nisa si sa dea o directie.
      Parca cu industria de software ar fi o sansa...
      Si ar mai fi cateva dar Dumnezeu nu-ti baga in traista doar fiindca esti roman si te-ai nascut in gradina Maicii Domnului...
      • +1 (3 voturi)    
        Polonia (Luni, 10 februarie 2020, 15:53)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui moka

        "Avantaju competitiv" in PL nu l-a parasutat Doamne-Doamne, vine din politicile unor lideri patrioti de la ei, nu care stau cu mana intinsa la spaga ca la noi
        • +2 (4 voturi)    
          Avantaju competitiv vine din faptu (Luni, 10 februarie 2020, 17:46)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          Ca in anii '90 au privatizat rapid si pe rupte tot ce mai avea valoare.
          Sa ne aducem aminte de deceniul pierdut al lui "nu ne vindem tara" de restituirile de pamanturi cu taraita, lungite pena in 2005, de privatizarile cu arabi sau securisti.
          In momentul asta suntem fix cu 10-15 ani in urma polonezilor, fix anii pierduti de saracul si cinstitul Ilici.
          • 0 (2 voturi)    
            exact asta au facut. (Luni, 10 februarie 2020, 20:10)

            moka [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            s-au apucat de reforme imediat, in timp ce pe noi ne vrajea Iliescu ca sa nu ne vindem tara, si ca vin chiaburii si aducea minerii al bucuresti sa ne "apere"...
        • 0 (2 voturi)    
          serios? (Luni, 10 februarie 2020, 18:10)

          moka [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          si de ce patriotismul nu i-a ajutat si la toate celelalte industrii asa cum i-a ajutat la legume-fructe?
        • +3 (3 voturi)    
          agricultura poloniei n-a fost colectivizata! (Luni, 10 februarie 2020, 20:36)

          Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          deci au pornit fara acest urias handicap!
          plus ca walesa si balczerowicz nu au fost ilici si vacaroiu!
          • -1 (1 vot)    
            iar privatizarea ... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:55)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

            Au facut-o dintr-o taietura de coada de catel...

            Eh, conasule, daca vrei sa fii bland cu multimea uite de ai dupa oarece anii - Ilici si ai lui, tot cu zambetul pe buze, de ramane Bush jr doar usor ingrijorat de tot ce s-a infiripat.
      • +2 (2 voturi)    
        ce vremuri conasule... (Marţi, 11 februarie 2020, 12:52)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui moka

        Cand Ro exporta legume pana si in Plonia...

        In Polonia nu ajungeau decat marfurile de calitatea a IIa produse in RO...

        Exista si partea proasta a acestei politici - Romanii aveau magazinele goale sau cel mult pline de marfa de calitatea a IIIa...
  • +5 (5 voturi)    
    Deci cand Romania (Luni, 10 februarie 2020, 13:17)

    /./ [utilizator]

    a avut crestere economica de 6% dupa spusele PSD-istilor deficitul a fost de 10 miliarde de euro, anul asta ne imprumutam 18 miliarde de euro,cand o sa vina urmatoarea criza Romania nu isi mai revenii nici in 100 de ani.Romania de fapt e in FALIMENT doar ca nimeni nu o recunoste ca doar avem alegeri anul asta.Deficitul asta de fapt e dat de salariile imense de la bugetari raportate la salariille de la stat plus pensiile speciale pt smecheri.Sa vedem cat mai tine petrecerea asta.
    • +1 (1 vot)    
      definitia legala a insolventei este: (Luni, 10 februarie 2020, 20:39)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui /./

      insolventa este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile.
  • +1 (5 voturi)    
    Fake news (Luni, 10 februarie 2020, 13:34)

    4Runner [utilizator]

    /// Titlul articolului nu are nimic in comun cu citatul din Isarescu. Autorul face confunzie intre cele 2 deficite, bugetar si comercial, si intre comercial si cel de cont curent (apropo Isarescu s-a referit la contul curent cand a spus "gemene") in mod voit sau din necunostinta.
    In alta ordine de idei, ar trebui facute cateva precizari:
    1. nu poti sa fii piata de desfacere pt altii daca nu ai bani, iar ca sa ai bani, trebuie sa produci ceva. Ideea ca consumam pe datorie nu tine, deficitul bugetar este relativ mic ~35% din PIB iar mediul privat este subindatorat, vezi rata activelor financiare in PIB de 27%, cea mai mica din UE.
    2. deficitul comercial (adica deficitul comertului cu bunuri) este doar o parte a contului curent, a se vedea si alte capitole: servicii, investitii directe care sunt pozitive, etc...
    3. per total, pe termen lung nu ai cum ai deficit, pentru ca banii nu cresc in copaci... din moment ce ai cumparat niste marfuri inseamna ca ai avut bani sa le achiti. Cu alte cuvinte, ar trebui mai degraba sa ne uitam la cat de bine sunt tinute aceste conturi nationale si cat de exacte sunt.
    Daca muncesc 6 luni pe an in constructii in vest si nu trimit in tara bani decat pentru urgente, restul vin cu ei la purtator cand ma intorc, atunci BNR nu stie de ei si nu mi-i inregistreaza. La fel, daca din banii respectivi imi cumpar un automobil si vin cu el si il inregistrez in tara, BNR inregistreaza importul, dar nu si contravaloarea lui, care in mod normal ar trebui sa intre la export de servicii (forta de munca in cazul asta)... Exemplele sunt multiple...
    In concluzie, nu va mai isterizati de deficitul comercial, SUA are deficit comercial de vreo 50 de ani si nu se intampla nimic. La fel multe alte tari dezvoltate.
    • +2 (4 voturi)    
      nu ai habar, deci crezi ca te pricepi! (Luni, 10 februarie 2020, 21:53)

      Antenistontel [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

      1. 35% din pib este datoria de stat.
      2. deficitul comercial ia in calcul si serviciile.
      3. ce ai scris la punctul 3 este o super-imbecilitate: spui ca daca cumperi cu niste bani pe care trebuie sa ii imprumuti nu o sa fii niciodata dator!
      4. bnr nu inregistreaza bunurile importate, inregistreaza platile efectuate pentru importuri!
      5. statele unite isi finanteaza deficitele prin emisiune de dolari!
      • 0 (2 voturi)    
        Te bagi ca musca.... (Marţi, 11 februarie 2020, 9:27)

        4Runner [utilizator] i-a raspuns lui Antenistontel

        1. daca am spus deficit bugetar, se intelege ca e de stat, nu?
        2. esti pe langa complet... uite o stire de azi, citeste titlul si paragraful 3 de mai multe ori pana il intelegi:
        http://www.insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/ce12r19.pdf
        3. iarasi nu ai inteles ce-am scris.
        ideea e ca soldul negativ al comertului international poate fi platit din n surse, unele din ele nefiind inregistrate corespunzator sau chiar deloc de autoritatile romane, si problema e mare in cazul unei tari cu o diaspora semnificativa.
        4. BNR stie ce bunuri s-au importat de la INS, ca altfel nu ar putea sa intocmeasca balanta de plati. Cand tu ajungi in tara cu un auto de 10000 euro cumparat din DE tu trebuie sa arati factura autoritatilor romane, si nici nu poti sa ti-l subevaluezi, deci inregistrarea se face destul de bine, insa statul roman presupune ca l-ai cumparat cu banii munciti in tara, pentru ca asa e in cazul majoritatii. Cum ai spus si tu, BNR inregistreaza DOAR sumele trimise oficial in tara de diaspora. In cazul de fata suma de 10.000 euro nu s-a trimis in tara, deci nu e contorizata.
        In concluzie, autoritatile romane nu stiu exact cati romani sunt in diaspora, ce fac, unde lucreaza, si pentru cati bani; nici macar pentru aia care au surse oficiale de venit. Tot ce contorizeaza RO in balanta de plati sunt sumele trimise in tara pe canale oficiale.
        5. Irelevant
  • -2 (8 voturi)    
    Suntem (Luni, 10 februarie 2020, 14:09)

    consumator2 [utilizator]

    Ca de obicei, la mana tururor, inclusiv a bancilor, manole! Ca doar ai grija de asta
  • +2 (4 voturi)    
    Nu se incurajeaza productia autohtona (Luni, 10 februarie 2020, 15:33)

    radu222 [utilizator]

    Stiti, desigur, ca Romania produce locomotive la Craiova si a facut 2 trenuri care circula cu 160 km/ora, unul pe relatia Craiova-Bucuresti Basov si calalalt cred ca pe relatia Craiova-Bucuresti-Ciurgiu-Bulgaria. Va aduceti aminte ca Ponta a umblat ca un taun turbat prin Kazahstan (unde a redus cu vreo 400 milioane de dolari datoria cazahilor de la Rompetrol) si prin China de unde a venit cu ideea sa cumpere trenuri de mare viteza (350 km/ora). De ce nu a incurajat productia autohtona?
    Noi constrim la Arad vagoane de metrou si de tramvai, dar cumparam vagoane de metrou din Spania. Ce sa intelegi de aici?
  • 0 (8 voturi)    
    Mărul la producător este sub 1 leu (Luni, 10 februarie 2020, 17:16)

    hic sunt leones [utilizator]

    Scopul nostru nu este să producem mere - e bine să acoperim consumul intern măcar, pentru că avem potențial, însă mai bine facem plăcintă cu mere, pălincă, murături, șerbet etc (adică prelucrăm producția internă, facem valoare adăugată) - ci să ne ocupăm de intermedierea producțiilor făcute de polonezi.
    Problema e că noi suntem prea proști (sau statul ne pune bețe-n roate) ca să facem fabrici de cereale și în felul acesta vindem ovăz ieftin polonezilor (unde există fabrici deschise de un producător alimentar elvețian) și cumpărăm ovăz scump de la polonezi (adică luăm pungi de cereale, produse în Polonia și intermediate de Elveția).
    Rezolvare: scutire de taxe 1-2-5 ani pentru fabricile de cereale, pălincă, gem, compot etc (toate taxele: pe materii prime, pe salariați, pe importurile de mașini) + taxat 50-70-90% exportul de materie primă.
    Asta-i problema României, dle Guv., nu faptul că la raion nu găsești matale mere românești.
  • +2 (4 voturi)    
    O cauză a deficitului comercial (Luni, 10 februarie 2020, 18:59)

    Azra [utilizator]

    Domnule Isarescu, nu mai mergeți în supermarketuri să cumpărați fructe(mai ales); 90% din ele sunt vechi(culese cu mult timp în urmă, ca să reziste la transport,export, depozitare etc.,inclusiv merele poloneze...)
    Eu meg de regulă ( am fost și ieri, duminică), la Piața OBOR (si mi-ar fi plăcut să vă întălnesc pe acolo).Este cea mai bună piață din București și poate și din țară , iar în materie de fructe și legume proaspete este absolut în TOP. Vă spun, am cumpărat niște mere Ionatan ,de Voinești, cu 5 lei Kg, de care probabil dvs. n-ați mâncat nici pe la Drăgășani și nici prin Bucuresti. Si mai sunt si alte feluri de fructe , la fel de proaspete si bune ale producatorilor noștri locali si cu mult mai ieftine decât in supermarketuri-evident, pentru dvs. banii nu sunt o problemă...dar pentru noi ăștilalții, da.
    Dar acest deficit al balantei comerciale, de care vorbiți este o problemă mai veche si va mai continua atata timp cât în agricultură nu se va crea un lanț national în teritoriu, de unităti industriale mici si mijlocii, pentru prelucrarea fructelor, legumelor, cerealelor, produselor animaliere, ulei, zahăr, chiar lâna etc și care: ar acoperi nevoile de consum interne, ar elimina acele importuri de 60-70% de produse agro-alimentare necesare, care dezechilibrează cronic balanta comercială, ar oferi produse agro-alimentare de calitate la export(vezi Franța!), s-ar da de lucru la multi oameni din mediul rural si s-ar opri exodul de forță de muncă, s-ar ridica în timp scurt nivelul de viață și civilizație la țară, cum se spune;acei puțini mari fermieri pe care îi avem se bucură când exportă, mari cantitați de grâu, alte cereale sau porumb ori animale vii! dar ei exportă, de fapt, materie primă!! ieftină ! adică venit national, cum se spunea pe vremuri la Institutul de Economie Mondială! Spuneți guvernanților-de toate culorile- cu autoritatea Dvs.să facă acest lucru. Si agricultura va rebalansa deficitul commercial și va face balanța comercială chiar excedentară
    • +1 (1 vot)    
      omul este mai comod sau poate ca (Marţi, 11 februarie 2020, 13:06)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      Timpul inseamna bani...

      Omul s-a invatat intr-un loc de unde mai gasea si mere romanesti, numai ca intamplarea a facut ca la aceea data sa nu fie nici un mar romanesc nici macar ala care de obicei cade singur in plasa cumparatorului pentru exemplificare...

      Zic sa vina merele la Dansul - de exemplu...
      Glumesc!

      dar tema este serioasa si nu are in vedere numai merele.
  • +2 (2 voturi)    
    De ce (Luni, 10 februarie 2020, 21:03)

    wintershadow [utilizator]

    Nu ati mers in piata sa luati mere romanesti?
    • -1 (1 vot)    
      iexact asta am scris si io... (Marţi, 11 februarie 2020, 13:02)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui wintershadow

      Scuze ca va repet mesajul dar cred ca am mai adaugat ceva ce lipseste de la Dvs.

      Toate bune!
  • +1 (1 vot)    
    domnul Isarescu ar trebui sa fie indrumat (Marţi, 11 februarie 2020, 13:01)

    ..13 [utilizator]

    Sa mearga in pietele producatorilor romani caci acolo gaseste mere, inclusiv merele de Voinesti...

    Daca o tine tot asa cu super-mall nu stiu unde o sa ne duca...

    Glumesc, dar este si o parte utila in mesajul meu...

    Uite unii de la Mega s-au orientat si au prduse romanesti mai tot timpul - si daca nu, cu o leaca de benzina mai mult, atinge piata producatrilor romani si ia direct de la dansii bune rau de tot merele romanesti..

    Mai este si o chestiune de logistica ca sa ajunga merele romanesti mereu si tot timpul in rafturi...Si asta este valabil si pentru alte produse romanesti.

    Cine cauta are!
    Este drept ca si cel care cauta cheltuie mai mult!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by