Coronavirusul ar putea duce la probleme în ceea ce privește aprovizionarea cu medicamente pentru diabet, febră sau dureri de cap, în lume, dacă continuă criza. Asta pentru că epidemia de coronavirus a dus, până recent, la închiderea fabricilor din China și a lovit lanțurile de aprovizionare, potrivit South China Morning Post. Nici azi nu sunt deschise toate fabricile. Și România ar putea fi afectată din vară în ceea ce privește anumite medicamente din farmacii, având în vedere că importăm mult. Producătorii români se gândesc să apeleze la un alt lanț de aprovizionare ceva mai scump pentru a furniza medicamentele necesare.

HotNews.roFoto: Hotnews

Informația pe scurt:

  • Producătorii din România importă 75-80% din materiile prime pentru medicamente din China
  • Probleme ar putea să apară după luna august, în ceea ce privește anumite medicamente pentru pacienții cu boli cronice
  • Momentan, în România e o întârziere de 2-4 săptămâni în aprovizionare
  • Producătorii de medicamente din România nu știu când pleacă vapoarele din China
  • Dacă criza continuă, vor apela la un alt lanț de aprovizionare, dar care e mai scump
  • Producătorii mici de produse farmaceutice din China continuă să fie închiși
  • Analiștii sunt de părere că, pentru moment, lanțul de aprovizionare compensează pentru timpul cât fabricile mari din China au fost închise.

Potrivit lui Dragoș Damian, directorul executiv al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România, fabricile noastre importă, din China, în jur de 75-80% din materiile prime pentru medicamente.

„Problema ar putea apărea în vară, pentru că acum avem stocuri până prin iulie-august”, a afirmat el pentru HotNews.ro. Cei care ar putea suferi, ar fi anumiți pacienți cu boli cronice, care iau medicamente în fiecare zi. Totuși, ar mai exista un lanț de aprovizionare care este mai scump. Momentan se urmărește evoluția coronavirusului și producătorii vor lua decizii în funcție de evoluție.

Damian spune că zilnic verifică situația transportului de materii prime cu furnizorii, cu echipele de logistică la depozitele din Rotterdam și Hanovra, să vadă dacă a sosit vaporul, pentru că altfel nu au cum să verifice.

„Producătorul poate spune că a livrat, dar el anunță că a livrat către port (din China n.r.). Din port, vaporul o să-l ia, când îl ia. Poate să nu plece. Dacă producătorul spune că a livrat 10 tone de materie primă, asta înseamnă că el le-a trimis către Port. Materia pleacă la un moment ulterior, pe care noi nu-l estimăm. Urmărim fiecare vapor să fie pe apă și în timpii stabiliți. De obicei durează până la 8 săptămâni ca un vapor să ajungă. Bineînțeles, e mai ușor pe aer, dar e mult mai scump”, a afirmat Dragoș Damian.

Întârzierea în aprovizionare e deocamdată de 2-4 săptămâni.

Cât importăm pe zona produselor farmaceutice

În România, importurile de produse farmaceutice din China însumau peste 12 milioane euro, în 2018, dar sunt mulți producători europeni care importă materie primă chinezească, iar unele produse finite sunt importate de țara noastră.

Valoarea totală a importurilor de produse farmaceutice însuma 3 miliarde euro, în 2018. Dacă ne uităm la export, acesta se ridica la 755,3 milioane euro. Este clar că suntem importator net.

​În lume, 70% din producția de precursori ai materiilor prime din industria farma provine din China, conform unor declarații recente ale lui Dragoș Damian, directorul executiv al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România.

Ce medicamente sunt strâns legate de China

Antibioticele, medicamentele privind tensiunea arterială și diabet, tratamente antiretrovirale pentru HIV și SIDA și medicamente împotriva durerilor și reducerii febrei, precum ibuprofen, sunt legate de China pentru că ingredientele sunt produse în cantități mari acolo.

Beijingul a extins în ianuarie vacanța Anului Nou Chinezesc cu o săptămână, iar unele provincii au extins-o până la mijlocul lunii februarie, din cauza coronavirusului.

Fabricile din China se chinuie să redeschidă liniile de producție, după vacanțele prelungite, rămânând în funcție anumite restricții de călătorie și măsuri de control, ceea ce a îngreunat ca muncitorii să revină la muncă și să realizeze livrările necesare.

Sâmbătă, China a anunțat că indicele care măsoară activitatea fabricilor a avut în februarie cel mai slab nivel istoric. Producția farmaceutică a înregistrat, de asemenea, o scădere, potrivit agenției de stat Xinhua.

SUA și UE analizează și monitorizează situația

Conform South China Morning Post, eforturile Guvernului chinez de a controla răspândirea coronavirusului prin măsuri, precum închiderea fabricilor și ținerea forței de muncă acasă, ar putea avea ramificații pentru sănătatea publică în lume, fiind vorba de medicamente ce țin de diabet, tensiune arterială, dureri de cap și febră.

Aceeași publicație spune că autoritatea din SUA responsabilă de industrie a anunțat recent că există probleme cu aprovizionarea unui medicament, după ce producția ingredientului a fost afectată de coronavirus, dar nu a vrut să spună numele acestuia, ori unde se fabrică.

Europa se află într-o situație asemănătoare. Agenția Europeană a Medicamentului a spus că analizează și monitorizează impactul epidemiei asupra lanțului de aprovizionare în UE.

Dacă producția din fabricile farmaceutice poate fi stimulară rapid, ar putea fi un impact limitat asupra lanțurilor de aprovizionare globale, spune Xiaoqing Boyton, vicepreședinte al Albright Stonebridge Group, care consiliază companii străine privind industria de sănătate din China.

Analiștii sunt de părere că, pentru moment, lanțul de aprovizionare compensează pentru timpul cât fabricile din China au fost închise.

Situația din China în privința producției de medicamente

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România a prezentat situația la zi a situației din China în ceea ce privește domeniul farma:

• Marii producători si-au reluat producția începând cu 1 martie, însă producătorii mai mici continuă să fie închiși. Fabricile de fermentație și de vaccinuri funcționează normal;

• Unii producători au fost rechiziționati de guvern pentru a fabrica medicamente care se adresează tratamentului simptomelor bolii COVID-19 (antibiotic, antivirale);

• Transporturile continuă să se facă cu dificultate. Sunt trimise cu prioritate transporturi către India, al doilea mare producator de API (ingrediente farmaceutice active) și produse farmaceutice din lume. India semnalează deja întârzieri de livrări și creșteri la costurile de materii prime;

• Producătorii din China și India continuă să nu facă față cererilor de echipamente de protecție (măști, halate, botoșei) și de dezinfectante. Criza acestor materiale poate afecta inclusiv producătorii de medicamente, care le utilizează pe scară largă;

• Organizația Mondială a Sănătății monitoriează o listă de 33 de substanțe prioritare – antibiotice, antidiabetice, antivirale și antiepileptice – pentru a identifica potențiale riscuri de aprovizionare și a elabora planuri de continuitate de livrare din alte surse.

Situația din Italia

Italia este unul dintre cei mai mari furnizori din Europa.

• Marea majoritate a producatorilor de API situați în afara “zonei roșii” nu sunt afectați de restricțiile impuse datorită COVID-19;

• Exista 5-6 fabrici în “zona roșie” despre care se vor primi informații până pe 10 martie;

• Transporturile sunt însă sever afectate. Se așteaptă întârzieri de până la 2 săptămâni pentru livrarea de materii prime către producătorii din UE.