Fără îndoială, economia va fi afectata de coronavirus. Epidemia SARS din 2003 ar putea învăța șefii de companii cum să reacționeze și ce să facă. Deși este prea devreme de știut cât de sever va fi costul uman și financiar al coronavirusului în China și în lume, Bain & Company spune că abordarea “să așteptăm și să vedem” este de multe ori cea care creează cele mai mari pagube în vremuri incerte. În schimb, companiile care vor beneficia cel mai mult sunt cele care acționează acum.

HotNews.roFoto: Hotnews

Weiwen Han, Karen Harris, Thomas Luedi, Shijing Liu și Lily Shao de la firma de consultanță Bain & Company au făcut o analiză cu privire la experiența trecută și modul în care trebuie să reacționeze firmele.

Cinci lucruri de trebuie să țină cont cei care conduc companiile

1. Începeți cu finalul în minte

Examinați și ajustați strategia pe termen lung. Evaluați condițiile pieței și implicațiile pe termen lung, definiți dorința companiei și starea finală odată ce criza a trecut. Determinați unde să investiți pentru a vă crește cota de piață.

Ajustați planurile pentru 2020. Încorporați cele mai recente modificări ale condițiilor pieței în bugetul pe 2020 și reechilibrați costurile pe baza previziunilor revizuite ale veniturilor.

2. Prima dată protejați-vă oamenii

Protejați talentele. Prioritatea să fie siguranța și bunăstarea angajaților și investiți atât cât e nevoie într-un mediu de lucru sănătos și sigur.

Pregătiți-vă acum pentru nevoile de talent de care veți avea nevoie. Vremurile cu provocări și incertitudini ale pieței pun la dispoziție, de multe ori, talente critice. Planificați acum și obțineți talentul de care aveți nevoie pentru a asigura creșterea pe termen lung după ce coronavirusul se apropie de final.

3. Cash-ul este rege

Tăiați costurile și administrați cash-ul. Urmăriți vânzările, cheltuielile generale și administrative și economiile indirecte ale costurilor de achiziție. Gestionarea „strânsă” a numerarului și eliberarea sumelor suplimentare din bilanț vor ajuta cel mai bine companiile, indiferent de cât durează epidemia.

Monitorizați lanțul de aprovizionare de aproape. Creați un suficient buffer de aprovizionare pentru situațiile în care este suspendat traficul. Mai este recomandată monitorizarea lanțului de aprovizionare, inclusiv a materiilor prime.

4. Ținteți pasul cu schimbările

Monitorizați și ajustați rapid pârghiile comerciale. Realiniați oferta de produse, organizarea comercială, canalele partenerilor și abordarea de marketing pentru a răspunde la schimbările condițiilor pieței, atât acum, cât și după ce epidemia se termină.

5. Investiți pe termen lung

Fiți gata atât de oportunități, cât și de provocări. Actualizați proactiv fuziunile și achizițiile, iar planurile de parteneriat să includă potențiale achiziții și diversificare cât mai îndrăznețe. Fiți gata să vă mișcați repede dacă apar oportunități. Luați în considerare potențialele schimbări ale condițiilor de pe piața chineză după coronavirus, examinând cu atenție înainte de a lua decizii.

Diferența dintre SARS și Coronavirus din punct de vedere al efectelor economice

Diferența mare dintre această epidemie și SARS este mărimea economiei chineze, spune compania de consultanță, care era de 13,74 trilioane yuani în 2003. SARS a redus PIB-ul Chinei, la acea vreme, cu aproape 1%.

„În 2003, totuși, China reprezenta în jur de 4% din PIB-ul mondial. Astăzi, economia chineză este de aproape 7 ori mai mare, reprezintă 16% din PIB-ul mondial și joacă un rol critic în lanțurile de aprovizionare în lume. Estimările impactului economic al coronavirusului indică o reducere de 0,2 – 0,5% a PIB-ului Chinei, reprezentând un cost de 500 miliarde yuani (circa 72 miliarde dolari), comparativ cu circa 100 miliarde în 2003 (14,3 miliarde dolari)”, arată analiza citată.

Când a fost SARS, cea mai mare lovitură au primit-o industriile terțiare, însemnând transporturile, industria de restaurante și sectorul financiar, reiese din analiza Bain & Company. Următoarele au fost industriile și construcțiile. Cea mai puțin afectată a fost agricultura.

„Diferența dintre coronavirus și SARS ar putea rezulta în mai multe consecințe economice severe. Trebuie luată în considerare rata de contagiune, care a fost exacerbată de momentul în care s-a terminat Anul Nou Chinezesc, când mulți chinezi călătoresc”, menționează analiza.

Industria care a fost lovită cel mai mult de SARS, adică serviciile, acum are o proporție mai mare în economia chineză – 54%, comparativ cu 42% în 2003.

„Economia chinezească deja încetinea înainte de această epidemie, ceea ce reprezintă o diferență critică comparativ cu acea traiectorie mare de creștere din 2003. Sunt și diferențe care ar putea ajuta la scăderea pagubelor. Astăzi, China este un centru de putere în ceea ce privește internetul și comerțul online. Rețelele robuste de livrare ar putea ajuta la susținerea consumului, chiar cu milioane de chinezi în carantină. Mulți încă pot continua să lucreze de la distanță, cel puțin parțial putând compensa din scăderea productivității”, arată analiza.

  • Transportul, turismul, divertismentul, retailerii tradiționali, imobiliarele, sectorul de mâncare și băutură, automobilele și asigurările vor fi lovite rău (în China n.r.).

„Ne așteptăm ca pe termen scurt să scadă exporturile. Banca Internațională a Chinei estimează că, pe termen scurt, impactul exporturilor va costa 30 miliarde dolari. Asta va accelera diversificarea multor multinaționale în afara Chinei ca sursă de producere a bunurilor”, se mai spune în analiză.