Proiectele senatorului Zamfir au trecut ”en fanfare” prin comisiile reunite și se îndreaptă spre plen

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 10 martie 2020, 18:59 Economie | Finanţe & Bănci


Daniel Zamfir
Foto: Agerpres
Proiectele senatorului socialist Daniel Zamfir (fost liberal, fost ALDE) au trecut marți ca prin brânză în comisiile reunite ale Camerei Deputaților, iar eventualii contestatari ai proiectelor au fost rapid reduși la tăcere de președintele ședinței, Nicușor Halici. Nimic nu a contat: nici faptul că proiectele similare au fost declarate neconstituționale, nici lipsa punctelor de vedere ale părților implicate, nici lipsa studiilor de impact. Totul părea să fie ”reglat” dinainte. Cei care au îndrăznit să introducă amendamente au fost rapid reduși la tăcere.

Discuția poate fi auzită aici:

O mostră din dialogul de marți poate fi citită mai jos:

dep. Claudiu Năsui: Ce vrem să facem este să forțăm băncile să convertească creditele din valută în lei dacă variația de curs depășește 20%. Pare a fi o măsură pentru creditat, dar nu este. Pentru că în momentul de față avem în România un risc foarte mare de țară. Există deja un mecanism de conversie stabilit prin OUG 52/2016 pentru creditele ipotecare. Senzația mea e că proiectul pe care îl discutăm acum poate genera confuzie dacă ne uităm la ambele proiecte.
senator Daniel Zamfir: O scurtă observație. Mecanism de conversie nu există, ci un mecanism de refinanțare care mai mult a împovărat debitorul. În utimii ani sunt instanțe de judecată care au decis ca conversia să se facă la cursul istoric, altele la curs istoric +5% sau 10%. Punctul de referință de 20% este unul absolut rezonabil. Toate țările din UE care au avut probleme cu debitorii în CHF au rezolvat problemele astfel încât debitorii nu ajuns în ruină. Doar la noi debitorii sunt în pragul ruinei, alții sunt deja ruinați, cred că a venit momentul să le facem dreptate!
Nu cred că este obiectivul băncilor să urmărească obținerea profiturilor din executarea silită a oamenilor!
Ele trebuie să vândă bani, nu să urmărească profitul prin alte mijloace. Comisia Europeană a estimat că acest prag de devalorizare de 20% îl aduce pe consumator într-o situație dificilă. Nu cred că își dorește niciun stat, nici măcar banca ca un debitor să ajungă într-o situație dificilă. Obiectivul tuturor este ca acest contract să continue.
O situație de ruină ar trebui să fie ultimul obiectiv al unei bănci pentru că nu de acolo câștigă bani.

Năsui: Sunt de acord cu Dvs că trebuie să-i protejăm pe consumatori. Dar ce persoană ar semna un contract într-o țară în care Statul intervine și îi schimbă clauzele, în care nu are stabilitate legislativă? Întrebarea este dacă legea Dvs face mai mult bine sau mai mult rău?

Zamfir: Nu intervenim pe clauzele contractului ci spunem doar că atunci când apare o variație care îl poate duce la ruină se convertește creditul în moneda europeană. Nu este niciun capăt de țară. Și vă mai spun încă o dată: Este practicată în toată Uniunea Europeană. Noi suntem singura țară care nu a rezolvat această problemă.

Cristina Prună: Nu există punctul de vedere al Guvernului. Înainte să luăm o decizie ar trebui să avem punctul de vedere al asociațiilor de consumatori și pe cel al Guvernului. De aceea propun să amânăm această dezbatere până vom avea aceste punct de vedere.

Nicușor Halici, președintele ședinței : Mi-ați cerut cuvântul pe fond, dar a fost pe procedură. Avem o solicitare, trebuie să o supun la vot. O solicitare de tergiversare, că na, la asta...
(voce din sală): de amânare, nu de tergiversare, că nu avem așa ceva în Regulament!

Halici: Eh, considerați că asta e adăugarea mea la Regulament.
(se supune la vot și amânarea discuțiilor este respinsă)

Dehelean: Domnule președinte, am o întrebare: cine este autorul acestor amendamente?

Halici: Vă rog eu frumos: ați cerut cuvântul, domnul Dehelean? Păi intrăm așa ...suntem cumva la târg...?

Zamfir: Iarăși intervine trupa de ultrași cu același obiectiv ca să perturbe o discuție corectă...

Dehelean: Vă rog să-l chemați la ordine pe domnul senator..

Zamfir: vreau să vă informez că domnul din dreapta mea este dl Profesor Gheorghe Piperea , este dl Profesor cu care am redactat aceste proiecte de legi și nu îmi este deloc rușine că mă consult din punct de vedere al redactării textului din punct de vedere juridic cu dl. Profesor Piperea. Ca atare, cred că discuția asta....păi, ce sunt aici la examen și îmi suflă cineva? Da, dacă dl Profesor îmi sugerează cum trebuie să sune un text de lege, e exact ce ne trebuie nouă...

Deheleanu: Eu zic să amânăm o săptămână...

Zamfir: Eu zic să vă vedeți de treabă!

  • Context:
Cunoscut pentru atitudinea anti-sistem bancar și anti-BNR, senatorul Zamfir revine cu un nou proiect legislativ prin care dorește să impună plafonarea dobânzilor la creditele date de bănci, conversia creditelor în valută la cursul inițial plus cel mult 20% din devalorizarea leului (”în cazul imposibilității consumatorului de a accepta majorarea dobânzii sau de a suporta șocul valutar”, precizează proiectul) dar și dreptul consumatorului de a răscumpăra creditul pe care banca i l-a vândut, la prețul ”real”. Proiectele similare pe care Zamfir le-a depus au fost declarate neconstituționale.

Potrivit documentului, dacă va deveni lege, ea se va aplica și în cazul creditelor în derulare.

”BNR își manifestă disponibilitatea de a colabora cu structurile parlamentare și cu autoritățile relevante pentru reglementarea judicioasă a problematicii în discuţie, prin introducerea unor praguri de dobândă stabilite pe baza unor criterii funcţionale, care să nu creeze efecte disruptive asupra pieţei financiare”, se arată într-o scrisoare trimisă de Guvernatorul BNR în momentul în care Parlamentul discuta despre plafonarea dobânzilor. El chiar a transmis o propunere de metodologie pentru determinarea plafoanelor ce ar putea fi aplicate ratei DAE, elaborată la nivelul Băncii Naţionale a României pornind de modele aplicate de alte state europene şi adaptate specificului sectorului financiar-bancar romănesc. Citește aici scrisoarea lui Isărescu.

  • Cum e cu plafonarea în alte state europene

Plafonarea ratelor de dobândă la creditele bancare sau non-bancare este întâlnită în 14 state ale Uniunii Europene, scopul fiind, în special, protejarea consumatorilor din perspectiva solicitării unor dobânzi excesive. Între aceste 14 state ale Uniunii Europene, 11 stabilesc plafoane asupra DAE. Astfel:

i) 9 ţări prezintă plafoane asupra ratei DAE în cazul creditelor acordate de sectorul bancar (Belgia, Estonia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Portugalia, Spania, Slovacia),

ii) 2 țări prezintă plafoane referitoare la rata DAE aplicabilă creditelor acordate sectorului nebancar sau entităţilor moneylenders (Slovenia, Irlanda),

iii) o ţară prezintă plafoane asupra ratei maxime de dobândă pentru capital (Polonia),

iv) 2 ţări prezintă plafoane absolute asupra ratei de dobândă la creditele nebancare, fie sub formă absolută, fie guvernate de diverse excepţii (Grecia, Malta).

Aplicarea unui plafon asupra ratei DAE este posibilă doar în cazul creditelor noi, întrucât indicatorul DAE se determină exclusiv la acordare pentru evidenţierea diferenţelor de costuri între credite şi pentru compararea produselor de creditare.

Diferenţierea plafoanelor impuse asupra ratelor DAE trebuie realizată în funcţie de caracteristicile şi riscurile specifice produselor de creditare, ce nu se limitează doar la separarea între credite ipotecare şi credite de consum.

Tipologia creditelor de consum încorporează o plajă extrem de variată în funcţie probabilitatea de nerambursare specifică produsului sau de pierderea care ar fi consemnată de instituția de credit în eventualitatea nerambursării, pierdere ce depinde de modul de garantare a creditelor. Diversele scheme de rambursare induc și riscuri diferenţiate din perspectiva lichidităţii. Vezi aici practica plafonării dobânzii în alte state sau citește despre metodologia plafonării dobânzilor, aici.


Ascultă discuțiile din comisiile parlamentare. Chiar merită!




  • Ce propun specialiștii BNR în legătură cu plafonarea dobânzilor
Metodologia propusă este derivată din metodologii aplicate de alte state europene(de exemplu Franța, respectiv Italia), adaptată la specificul sectorului bancar românesc (caracterizat de un cadru macroeconomic semnificativ mai volatil). Metodologia este fundamentată pe o serie de principii. În primul rând, stabilirea unui nivel maxim al ratelor de dobândă se va face o singură dată, la momentul acordării creditului (consecință directă a faptului că în cazul creditelor cu dobândă fixă, ratele de dobândă nu suferă modificări, în timp ce orice modificare a ratelor de dobândă în cazul creditelor cu dobândă variabilă este o consecință directă a variației exclusive a indicilor de referință, reflecție a condițiilor monetare din piață).

În al doilea rând, ținta este plafonarea DAE, indicator care permite compararea la momentul acordării unui credit a costurilor totale inițiale suportate de consumator.

În al treilea rând, plafoanele trebuie implementate diferențiat pe monede (lei, valută) și tipuri de credite:
i) credite pentru locuințe;
ii) credite de consum negarantate (inclusiv credite de tip descoperit de cont);
iii) credite de consum de tip card de credit;
iv) credite de consum garantate.

În al patrulea rând, stabilirea periodică (trimestrială) a plafoanelor DAE foloseşte o formulă de calcul clară, ce presupune aplicarea unor multiplicatori asupra ratelor medii ale DAE publicate de BNR pentru ultima lună a trimestrului anterior, diferențiați în funcţie de moneda de denominare a creditului şi tipul creditului.

Plafoanele determinate presupun aplicarea unor coeficienți asupra nivelului dobânzii anuale efective medii publicate de BNR pentru creditele de consum și creditele pentru locuinţe. Coeficienții aplicați au fost selectați prin observarea valorii maxime a raportului dintre percentila 95 a distribuţiei ratei DAE pentru creditele nou acordate trimestrial şi rata medie a DAE publicată de BNR pentru ultima lună a trimestrului anterior observației.

Conform analizei de impact derulate de Banca Națională a României, efectul potențial al aplicării pragurilor propuse prin această metodologie BNR în cazul creditelor acordate în perioada 2016-2017 asupra solvabilității este unul marginal, pierderea înregistrată de bănci echivalând cu 0,02% din fondurile proprii în anul 2016 și 0,03% din fondurile proprii în anul 2017.

Plafonarea ratelor de dobândă la creditele bancare sau non-bancare este întâlnită în 14 state1 ale Uniunii Europene, scopul fiind, în special, protejarea consumatorilor din perspectiva solicitării unor dobânzi excesive. Între aceste 14 state ale Uniunii Europene, 11 stabilesc plafoane asupra DAE. Astfel:
  • 9 ţări prezintă plafoane asupra ratei DAE în cazul creditelor acordate de sectorul bancar (Belgia, Estonia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Portugalia, Spania, Slovacia),
  • două țări prezintă plafoane referitoare la rata DAE aplicabilă creditelor acordate sectorului nebancar sau entităţilor moneylenders (Slovenia, Irlanda),
  • o ţară prezintă plafoane asupra ratei maxime de dobândă pentru capital (Polonia),
  • două ţări prezintă plafoane absolute asupra ratei de dobândă la creditele nebancare, fie sub formă absolută, fie guvernate de diverse excepţii (Grecia, Malta).










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





6303 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    asta virus care nu ne paraseste (Marţi, 10 martie 2020, 19:16)

    ..13 [utilizator]

    Oricum il muti el tot loveste...

    Este unic dansul...
  • -14 (18 voturi)    
    legea nu e rea, char daca vine de la PSD (Marţi, 10 martie 2020, 19:22)

    Dumi_D [utilizator]

    Legea e foarte OK, e o lege care vine in sprijinul oamenilor si e pro banci, pe care le educa sa nu mai incerce prin orice mijloace sa execute omul ci sa il ajute sa duca creditul pana la capat, amandoua partile castigand, dar nu pe termine scurt, cum doreste banca. E o lege sustinuta si de Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare care e membra a asociatiei Europene de acest fel. Nu e ceva nascocita peste noapte doar de Zamfir cum cred toti, USR a gresit aici considerand ca daca e de la PSD, gata e nasoala...
    • +2 (2 voturi)    
      ce nu (Miercuri, 11 martie 2020, 9:10)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui Dumi_D

      intelegi?
      Nu intelegi ca ce propune musiul este o lege cu prevederi deja declarate neconstitutionale?
      Sau voua, pesedacilor, trebuie sa vi se deseneze? Dar cred ca nici asa nu pricepeti.
      • -1 (1 vot)    
        dvs (Miercuri, 11 martie 2020, 11:43)

        costelo999 [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        nu aveti credite? daca aveti sa platiri de sa va spargeti, daca nu aveti sa faceti si sa splatiti sa va spargeti, daca nu va convine ce propune musiu ...rezistacule
  • -8 (12 voturi)    
    Eu zic ca-i ok așa (Marţi, 10 martie 2020, 19:40)

    Mirobo [utilizator]

    Banca nu a pus conditia de variatie acceptabila atat pentru ea cat si pentru creditat.(plus/minus 20%)
    De ce domnilor bancheri? Era in interesul ambelor parti. Sau ați știut SIGUR (ca doar nu stabilesc clientii nivelul LIBOR,EURIBOR,ROBOR ci voi) că ,cursul CHF o să crească în raport cu celelalte valute.
    In ceea ce priveste creditarea in CHF singurul-avantaj- daca se aplica ,este dobanda negativa care mai compenseaza astfel din rata din ce in ce mai greu de suportat.
    Ce nu inteleg romanii este faptul ca TREBUIE SA-I INTERESEZE SI SOARTA CELOR DE LANGA EI SI SA NU SE LASE PACALITI DE NIMENI. Faptul că vecinul tau a fost pacalit de catre cineva nu avantajeaza pe nimeni.
    Domnul Zamfir parea sa fi abandonat aceasta actiune.Vad ca prin afilierea la PSD a reușit să ducă la bun sfârșit acest proiect de o necesitate imediată și chiar reparatoriu pentru împrumutați.
    O singură observație am la ceea ce a zis domnul Zamfir-banca a urmarit sa preia locuinta debitorului inca de la momentul semnarii contractului imprumutându-l într-o valută pe care ulterior au manipulat-o mârșav. Efectele le vedem prin exodul romanilor in strainatate pentru a putea sa-si plateasca in continuare ratele sa nu piarda casele.Bancile ne-au obligat confrații să plece alaturi de o clasă politică iresponsabilă.
    Banca iți da umbrela cand afara e soare si ti-o ia cand ploua!
    • +5 (7 voturi)    
      PSD e partidul care-i „apără” pe proști ... (Miercuri, 11 martie 2020, 3:25)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui Mirobo

      și-i pedepsește pe deștepți. Dacă eu am luat credit în lei cu dobândă mai mare, deși câștig în valută, iar apoi cursul m-a favorizat, ar însemna să plătesc ratele la cursul istoric din cauza unor proști? Să fim corecți și să nu ne ascundem după deget: românii au luat credite în franci pentru că era dobânda mică și nu se încadrau la lei, fără să cunoască nimic despre franc, sau să-i intereseze măcar. Cu alte cuvinte s-au întins mult peste cât le era plapuma. Nu băncile s-au rugat de ei să ia credite în franci, ci de fiecare dată era invers. Proștii se rugau pe la bănci să le dea credite, iar funcționarele le-au prezentat singura variantă posibilă. Nici funcționarele de la bănci n-aveau habar de multe ori ce înseamnă francul elvețian. Din câte mi-aduc aminte Isărescu spunea mereu „Luați credite în lei!”. Logic era, dacă nu te încadrai cu venitul la creditele în lei, să te gândești că meriți o casă mai mică, nu să te arunci ca berbecul cu capul înainte în lucruri care te depășesc.
      • 0 (2 voturi)    
        Vorbim așa la modul general sau nu. (Miercuri, 11 martie 2020, 8:19)

        Mirobo [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        Eu zic că dumneavoastră aveți dreptate în ceea ce spuneți cu câteva corecții.
        Prima, vis a vis de ce a spus Isărescu.Recomandarea acestuia de a contracta credite în lei e post-țeapă.

        A doua.Românii puteau contracta credite în orice monedă vroiau ei la acel moment.Criteriul de a acorda creditul era nivelul venitului,vechimea la locul de muncă,gradul de îndatorare,vârsta,codebitori,etc. Personal mi-a fost recomandat să contractez un credit în CHF.Nu l-am solicitat nici o clipă.Venitul îmi permitea orice monedă.Nici nu aveam nevoie de toți banii pentru noua achiziție.Chiar dacă aș fi încercat să mă interesez despre franc nu aveam un istoric și nici educație financiară solidă la acea vreme.Deci băncile au dat EXPRES credite în CHF.Cu predilecție,dedicație,spuneții cum vreți.

        A treia.Casă mică aveam .Apartament mai exact.1 cameră nu sunt 3.1 copil nu-s 2.
        38 mp nu-s tot aceea cu 70.PROSTUL de mine nu avea de ales.

        A patra.Acum să vedem cu ce se ocupă BNR-ul.E banca băncilor și a României implicit a românilor.Teoretic.Practic au asistat cu bună știință la țepuirea noastră.
        Banca centrală a Austriei NU A PERMIS CREDITAREA ÎN CHF. Știați asta?

        Post factum banca națională a Ungariei a convertit toate creditele din CHF în moneda națională.Nici o bancă nu a refuzat.

        Nu vă încadrați în speță deoarece dumneavoastră a-ți contractat un credit în lei.
        Aveți convingerea ,greșită ,că un om sărac la momentul ăla (că de aia contractează un credit) din lăcomie?

        Dacă te duci la un restaurant și comanzi un fel de mâncare și după ți-e rău ce spuneți? A fost vina celui care va dat mâncare neconformă sau a dumneavoastră că a-și ales șnițel de vită în loc de porc ? Aia nu înțelegeți dumneavoastră că ORICE INSTITUȚIE E PLĂTITĂ DE NOI TOȚI creditați sau nu să ne apere interesele.Că de aia în BNR lucrează oameni de specialitate.Nu?
      • 0 (4 voturi)    
        raiffeisen leaks (Miercuri, 11 martie 2020, 9:41)

        Dumi_D [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        Citeste despre "raiffeisen leaks" si o sa intelegi. Bancile au premeditat totul, au facut greu accesibil creditul in lei pentru a-i forta pe oameni sa aleaga alte variante. De exemplu in Austria banca nationala a interzis creditele in CHF pentru ca se stiau ce au de gand bancile. Exista documente, emailuri interne emise de banci cu care este dovedita reaua intentie a acestora, vezi si cazul Volksbank, care a fost nevoita sa se retraga din tara noastra, avand toate contractele intesate de practici abuzive si ilegale, ducand-o la faliment in urma proceselor pierdute cu clientii si ANPC. Bancile sunt cele care au facut lobby si pentru prima casa, pentru a nu cadea piata imobilara dupa criza, si astfel au reusit sa tina preturile la peste 60k euro per apartament si si-au mentinut profiturile chiar au prosperat mai departe, pe spinarea statului care a oferit 50% garantie la aceste case. De ce a trebuit statul sa ofere garantie bancilor , de ce a trebuit statul sa se imprumute 20 miliarde euro in timpul crizei pentru sistemul bancar, sa existe capital?
        • 0 (2 voturi)    
          E o tragedie (Miercuri, 11 martie 2020, 11:51)

          Mirobo [utilizator] i-a raspuns lui Dumi_D

          La nivel national cu ceea ce au facut bancile prin creditarea in CHF,Yeni japonezi.E evidentă înșelătoria.
          Sunt banci mari sanctionate pentru manipularea Libor.
          In loc sa empatizeze cu pagubitii ,romanii care se cred mai destepti mai pun niste gaz pe foc.Natie de tâmpiți.Cum spunea Petre Țuțea.
      • -1 (1 vot)    
        si (Miercuri, 11 martie 2020, 11:46)

        costelo999 [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        indiferent de valuta dobinda a crescut, nu toti cistiga in valuta, multi chiar majoritate de 99 % cistiga in lei, deci cursul are o componenta majora, si s-au luat in franci ca era dobinda mica, cursul bun atunci, si te incadrai la pretul locuintei, si mai erau si creditele in yeni daca mai stii, sau nu stii, asa ca chestia cu ii apara pe prosti si-ii pedepseste pe destepti, este spusa de un prost analfabet functional fesbucilist rezistac
      • 0 (0 voturi)    
        Comentariile de mai sus confirmă ce spuneam. (Miercuri, 11 martie 2020, 21:41)

        Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui Popeye_the_Sailor

        Adică nu noi trebuie să studiem, să ne interesăm, să ne apărăm singuri interesul, ci alții trebuie să ne apere de propria noastră prostie. Și ați găsit cine să vă apere: PSD și senatorul Zamfir. În România școala e gratuită, sau foarte ieftină dacă vreți, și vă apără mai bine de orice.
        N-am vrut să disculp neapărat băncile cu comentariul de mai sus. Nu-s toate la fel, și alegerea băncii e tot responsabilitatea clientului. Poate nu din întâmplare banca unde am eu creditul nici n-a dat credite în franci. Eu am ales banca, și chiar filiala de la care am luat creditul, după cum am putut să discut cu funcționara de la credite. Am plecat repede din două bănci când am simțit că funcționara nu prea știe ce vorbește, dar încearcă să mă convingă cu „produsele” lor.
        Ca să fiu sincer și să nu mă laud, m-a ajutat și maică-mea cu sfaturi. A lucrat mulți ani într-o bancă, e drept, în comunism.
        P.S. pentru Costelo999. Nu trebuie să câștigi în valută ca să gândești. De fapt se recomandă să iei creditul în moneda în care ai venitul. Eu am riscat, dar în cunoștință de cauză, și n-o să învinuiesc pe nimeni dacă în viitor cursul va fi împotriva mea.
  • +6 (6 voturi)    
    La urmatoarele alegeri (Marţi, 10 martie 2020, 19:49)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Acesti papagali nu mai prind Parlamentul.
    Munca in zadar pentru legi anticonstitutionale!
    • -1 (1 vot)    
      legea asta chiar e buna (Miercuri, 11 martie 2020, 11:47)

      costelo999 [utilizator] i-a raspuns lui DomnuTrandafir

      celor care li se aplica , unii sunt habarnaisti
  • -7 (7 voturi)    
    Din esec in esec pana la victoria finala (Marţi, 10 martie 2020, 19:52)

    Fides [utilizator]

    Specialistul meu preferat de la BNR, si-a dat masura cand a spus ca: clauzile abuzive sunt parte a contractului semnat, iar intr-un stat de drept iti asumi ceea ce semnezi. Frumusetea acestei declaratii arata analfabetismul functional cu care suntem fericiti ca natie in cei peste 30 de ani de cel care este responsabil pentru paine in aceasta tara. Va veni si vremea lui.
  • +8 (8 voturi)    
    PSD-isti fac ce stiu ei mai bine: prostii (Marţi, 10 martie 2020, 20:39)

    ty [utilizator]

    .
  • +6 (6 voturi)    
    de-aia merge Romania asa bine... (Marţi, 10 martie 2020, 21:55)

    panduru [utilizator]

    fiecare face altceva decat ceea ce se pricepe (daca se pricepe la ceva, bineinteles).
    Un inginer, consiliat de un avocat, fac politica financiar-bancara a Romaniei!?!
    • -4 (4 voturi)    
      Pai BNR e vasalul bancilor (Miercuri, 11 martie 2020, 7:26)

      Fides [utilizator] i-a raspuns lui panduru

      Judecatorii sunt educati de avocatii bancilor prin seminarii tinute la Sinaia sub egida BNR - o realitate, de ce nu se fac publice protocoalele acestea? Cine sunt mai marii din Justitie care au decis si au luat parte la aceste after school-uri? Cine sa faca politica tarii, din moment ce nici macar directiva privind spalarea de bani nu cere BNR sa fie implementata? Cum e sa aia sa ai16-17 banci care spala bani? Cum se vede din BNR?
  • +4 (4 voturi)    
    Ce-mana pe ei in lupta? (Miercuri, 11 martie 2020, 5:03)

    radu222 [utilizator]

    Acest domn Zamfir se pare ca are o miza personala dupa cum s-a scris prin presa. Raman la parerea ca Parlamentul (sau unii membrii) face, ca de obicei, o politica contrara intereselor tzarii.
    • -1 (1 vot)    
      si (Miercuri, 11 martie 2020, 11:50)

      costelo999 [utilizator] i-a raspuns lui radu222

      spre binele populatiei care a luat credite si nu le mai poate da inapoi, deci pentru popor, fata de toti ceilalti pnl, usr, plus pro-romania, etc care nu au facut nimic pentru cei cu credite,
  • +3 (3 voturi)    
    Parlamentul celor cu gură mare și minte puțină. (Miercuri, 11 martie 2020, 8:58)

    asavreau [utilizator]

    Așa se dovedește a fi actualul Parlament.Niște ticăloși care au dat legi în folosul lor și al infractorilor.O lege este bună când poate fi aplicată în interesul tuturor.Zamfir este(sper să nu mai fie)parlamentarul care-i apără pe cei proști,lacomi și șmecheri.Indivizi care se împrumută la bănci ,fără a avea neapărată nevoie,așa ca să se dea ei mari și tari și care nu au de unde să restituie împrumutul și trec costul acestuia pe spinarea celor cinstiți și muncitori.
    • -3 (3 voturi)    
      despre (Miercuri, 11 martie 2020, 12:47)

      costelo999 [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

      m-ai jignit, spui prostii nu intelegi ce s-a scris, in consecinta esti un analfabet functional feisbucilic si rezistac, dupa ce ca ai capul mic mai joaca si creierul in el .


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by