Două lucruri îl îngrijorează cel mai tare pe fondatorul și CEO-ul firmei de curierat Fan Courier: panica oamenilor și riscul unui blocaj financiar, a mărturisit Felix Pătrășcanu într-o discuție online purtată joi cu HotNews și StartupCafe. ”Avem mulţi clienţi care se panichează și reacţionează urât când curierul le vine la uşă. Îi vorbesc cel puțin necuviincios, din cauza acestei frici că ar putea fi infectați”, spune Pătrășcanu.

Felix Patrascanu, CEO Fan CourierFoto: AGERPRES

”Al doilea lucru care m-ar îngrijora este blocajul financiar”, adaugă el. ”Pe partea de cash-flow, exista riscul să muncim și să nu ne mai luăm banii. Vor fi companii care vor intra în blocaj financiar și asta e un lucru foarte păcătos pentru că un astfel de blocaj ar duce la întreruperea lanțului comercial. Partea bună este că am discutat cu managerii marilor bănci româneşti, care ne-au transmis un mesaj destul de reconfortant pentru mediul de business, spunând că toate sunt supracapitalizate, adică au lichidităţi şi că pentru a-şi păstra clienţii unii vor ajuta companiile aflate în dificultate cu împrumuturi cu dobândă zero. Ar fi un gest extraordinar!”, spune Felix Pătrășcanu.

Vezi mai jos discuția integrală purtată cu Felix Pătrășcanu:

El admite că situația de acum (pe care se ferește să o numească ”criză” și preferă sa-i spună ”recesiune”) e ”un lucru nou, nemaîntalnit până acum”.

Livrările Fan Courier, nu foarte mult, dar suntem abia la începutul comensurării impactului. ”Comenzile au scăzut, mai ales pe zona de produse de fashion şi electroIT, dar au crescut pe zona de food. Care nu era o parte consistentă a businessului Fan Courier, dar a început să prindă un contur tot mai de amploare, spune CEO-ul Fan Courier.

Lucrurile au început să deraieze la începutul acestei săptămâni, mai spune Pătrășcanu. ”Am observat scăderi de câteva zeci de mii de livrări. De la o medie de 250.000 de livrări cât aveam întro zi bună, am coborât cu câteva zeci de mii. Ieri (miercuri, 18 martie/n.red.) am avut de pildă 180-190.000 de expediții. Nu suntem panicați de această scădere, o considerăm previzibilă. În fond, s-au închis foarte multe businessuri și foarte multă lume lucrează de acasă”, explică Felix Pătrășcanu. El consideră că businessul firmei sale va trece printr-o perioadă de re-calibrare, urmând apoi să se stabilizeze. ”Abia după ce trece săptămâna asta ne vom da seama ce se întamplă mai exact”, spune acesta.

Omul de afaceri a discutat cu reprezentanții unor firme similare din restul Europei, fiind la curent cu ceea ce se întâmplă în zona lui de business. ”În Roma, de fapt în toată Italia mai puțin Lombardia, serviciile de curierat funcțonează. La nivel mai redus, dar funcționează. De asemenea firmele de curierat cu care colaborăm în Europa ne-au anunțat că au făcut unele schimbări în livrare, mai ales pe zona de plăţi. Slovacia şi Cehia nu mai primesc de pildă comenzi cu plata cash la livrare, tocmai pentru a se proteja de riscul contaminării prin intermediul numerarului”, spune Pătrășcanu.

”Curierii noştri sunt dotați cu POS-uri, dar asta nu schimbă mare lucru pentru că tot implică un contact cu clientul. Curierul ia cardul, îl trece prin POS etc. Singurul lucru care ar putea să ne ajute este plata online pe site-ul magazinului de la care clientul a comandat. In acest fel curierul i-ar lăsa clientului produsul la ușă sau în curte, iar contactul direct ar fi evitat. Ne dorim și noi din tot sufletul acest lucru!”, mai spune CEO-ul Fan Courier.

Deși a primit oferte, firma nu ia acum în calcul să lucreze cu voluntari. Au de asemenea oferte de sprijin venite din partea unor firme în pană de clienți. ”Sunt firme din domeniul serviciilor carora le-a picat businessul cu 90-95%- mă refer la companii de închirieri auto de exemplu- care ne-au contactat și ne-au spus că dacă avem nevoie de ajutor, ei ne pot sprijini în livrările către clienți. Există așadar o solidaritate a antreprenorilor români”, spune Pătrășcanu.

Despre măsurile luate de Guvern: Vrem să fie plătite în primul rând datoriile Statului către companii

Întrebat cum ”citește” pachetul guvernamental de sprijin, fondatorul Fan Courier spune: ”În primul rând am observat calmul echipei care a transmis informaţiile. Nu ştiu cât de pregătiţi sunt pentru a ne ajuta financiar. Pentru că acolo va fi marea bătălie a antreprenorilor români. Din cele 530.000 companii existente, 150.000 sunt pe pierdere deja. Cred că se poate conta pe primele 1000 de companii românești- acestea sunt cel mai bine capitalizate. O problemă importantă pentru noi antreprenorii este că nu ştim cât va ţine această recesiune. Nu ne dăm seama când va fi vârful și când se va termina. Colegii din Sănătate mi-au spus că abia prin septembrie-octombrie am putea ieși din această criză. Ceea ce ar fi fatal pentru noi, mediul de afaceri. Vrem să fie plătite în primul rând datoriile Statului la companii. Noi avem de ridicat câteva milioane de lei doar pe concediile medicale. Este un lucru pe care Guvernul poate să îl facă”, spune Pătrășcanu.

Statul trebuie să își plătească la timp furnizorii. Și să nu intrerupă investiţiile, adaugă el. ”De asemenea, e important ca firmele de stat să îşi plătească la rândul lor toţi partenerii cu care lucrează”

Noi trebuie să gândim businessul nu pe un orizont de 3-4 luni, ci pe termen lung. Stipendiile pentru firmele mici am solicitat să fie făcute nu prin amânarea plății unor dări la Stat ci prin intermediul unor vouchere care ar putea ține micile businessuri pe linia de plutire, consideră Pătrășcanu.

El mai vorbește despre nevoia de reformare a aparatului bugetar. ”Trebuie discutat dacă nu avem prea mulți salariați bugetari. Sau prea puțini, nu știu....Dar din 5,5 milioane de angajați, două milioane sunt bugetari. Si mai avem 5,2 milioane de pensionari. Presiunea financiară pe bugetul României este imensă!”, crede omul de afaceri care insistă de câțiva ani să avem un plan de țară de care să ne ținem cu dinții în următorii 10 ani.

În opinia lui Felix Pătrășcanu, există si o parte bună a acestei crize. ”Business-urile se reaşează. Apare multă tehnologie, putem astăzi munci de acasă. Se vor reseta foarte multe lucruri. Vedem cum toată economia mondială ia o pauză. Trăim azi un moment de inflexiune. Să vedem cine rezistă în piaţă, ce businessuri noi vor apărea. Tinerii pot să vină cu idei noi pe care să le implementeze. Important este să ne uităm la valorile care ne definesc, la ce este de fapt important pentru angajaţii noştri şi pentru clienţii noştri”, conchide șeful Fan Courier.

Oricum, anul acesta, antreprenorii nu ar trebui să se gândească la cât profit vor face, ci doar să supraviețuiască în piață, conchide Pătrășcanu.