”Una peste alta, în decurs de 7-10 zile, am văzut cum de la creșteri pe toate segmentele de business, am ajuns pe scăderi foarte mari. Așa că ne-am gândit la posibile soluții. Colegii care făceau transferuri de persoane, fac transferul de marfă fac livrări. Glumind, aș spune că acum livrăm pizza cu Mercedesuri, că mașinile noastre sunt din categoria premium”, explică antreprenorul Marius Ștefan, CEO-ul companiei Autonom, într-o întâlnire video la distanță cu HotNews.ro și StartupCafe.

Marius Stefan, AutonomFoto: Hotnews

Vezi mai jos discuția cu Marius Ștefan:

Principalele declarații ale invitatului nostru:

  • Nu cred să fie vreo companie care să nu resimtă un impact al acestei pandemii. Unele afaceri sunt lovite mai mult, iar altele mai puțin. Din fericire, activitatea noastră este destul de diversificată astfel încât avem sectoare în care impactul e major și altele în care continuăm să lucrăm la capacitate.
  • Am avut un și un foarte mic avantaj deși la vremea respectivă nu mi s-a părut a fi deloc un avantaj. Țineți minte primul caz confirmat din România? Italianul acela care mersese în Gorj. Ei bine, el a aterizat cu o cursă low cost la Craiova, de acolo a închiriat o mașină cu care s-a dus în Gorj. A cui credeți că era mașina? A noastră! Ambii colegi- cel care i-a predat autoturismul și cel care l-a preluat au fost imediat introduși în carantină. Iar acest episod ne-a forțat să ne activăm planul de continuitate al afacerii.
  • Vestea bună a fost că aveam un asemenea plan care ne-a ajutat să ne adaptăm exact la situația asta specifică. Pe urmă, preocuparea față de cum își vor desfășura activitatea colegii din toată țara ne-a făcut să îi dotăm rapid cu măști, cu mănuși și să trecem la proceduri de dezinfectare a mașinilor cu mult mai mare atenție. În plus, am introdus o perioadă de câteva zile în care mașina stătea pe loc, să treacă perioada aceea de 72 de ore cât rămâne virusul pe diferitele suprafețe.
  • Pe lângă aceste măsuri practice ne-am gândit apoi care ar fi impactul în businessul nostru și am făcut diverse scenarii, având acea perioadă de câteva zile înainte de a veni valul peste noi.
  • E clar că activitatea din aeroporturi a fost foarte afectată. Zbolurile s-au împuținat drastic, așa încât activitatea noastră din această linie de business aproape că s-a oprit.
  • Mai avem de asemenea o divizie care face transferuri corporate pentru compani- ia angajații unor firme de acasă și îi transportă la birouri. Numai că, având în vedere că acum aproape toată lumea lucrează de acasă, nu mai ai nevoie ca cineva să vină să îi ducă la serviciu. Una peste alta, în decurs de 7-10 zile, am văzut cum de la creșteri pe toate segmentele de business, am ajuns pe scăderi foarte mari. Așa că ne-am gândit la posibile soluții. Colegii care făceau transferuri de persoane, fac transferul de marfă fac livrări. Glumind, aș spune că acum livrăm pizza cu Mercedesuri, că mașinile noastre sunt din categoria premium.
  • Eu am terminat ASE-ul, după care am făcut un MBA în SUA. Și dacă din toate cursurile de economie am învățat ceva, este că economia merge în cicluri. Și că, la un moment dat, orice creștere se încheie și începe faza următoare, de scădere. Nu știm când va veni, dar știm sigur că la un moment dat va veni. Iar singurul lucru pe care îl putem face este să ne pregătim pentru asta.
  • Așa că am luat foarte multe măsuri astfel încât în momentul în care va veni criza sau o situație mai dificilă, să fim pregătiți. E drept, totul s-a întâmplat mult mai repede decât ne așteptam.
  • Eu sunt antreprenor. Împreună cu fratele meu ne ocupăm de un grup de companii. Dar am vrut să vedem în același timp să vedem dacă nu putem ajuta și societatea. Să întoarcem către societate o parte din ceea ce am primit de la ea. Așa că am intrat în tot felul de organizații de business, eu sunt și vicepreședinte al Romanian Business Leaders - și am format un grup de discuții aflat în dialog cu guvernul, grup în care noi am venit cu o serie de propuneri.
  • În ordonanța care a apărut sâmbătă dimineață s-au regăsit și câteva dintre măsurile noastre, cum ar fi principiul la care ne-am gândit și care a fost luat în calcul de Guvern, ca Statul să își respecte obligațiile față de firme. E vorba despre rambursarea TVA și rambursarea plății concediilor.
  • Și eu fac parte din acele sute de companii care așteaptă de ani de zile ca statul să întoarcă niște bani, și care fac azi eforturi pentru a-i vedea înapoi.
  • Aș îndrăzni să vă mai spun încă o propunere făcută: compensarea datoriilor. Dacă noi mai avem niște obligații fiscale către stat iar statul are obligații către noi aceste datorii reciproce să poată fi stinse. Nu înțeleg de ce nici după atâția ani nu se poate face o compensare a acestor datorii. Pentru această măsură încă nu avem feedback guvernamental, dar sperăm să fie luată în considerare.
  • Am făcut propuneri BNR, nu pentru noi ca mediu privat pentru că nu are nicio atribuție BNR în zona asta, ci pentru relaxarea unor regulamente interne aplicabile băncilor. Acestea au fost luate în calcul.
  • Am mai propus ca amânarea depunerii situațiilor fiscale sau a diferitelor declarații să poată fi amânată, însă la cerere. Noi de pildă vom achita toate dările, nu e cazul să solicităm amânări. Dar trebuie să ne gândim și la veniturile Statului în această perioadă.
  • Nu înțeleg, vă mărturisesc, rolul acelor certificate de stare de urgență. Am vrut să notific unui operator aeroportuar că vrem să ne suspendăm activitatea. Mi s-au cerut acele certificate de stare de urgență! Le-am și spus: deschideți televizoarele și vedeți starea de urgență!
  • De asemenea, ne-am dori ca măsurile luate în domeniul șomajului tehnic să fie combinat cu măsuri privind un program de lucru mai scurt. Ca în Germania.
  • Dar important este că există acest dialog cu cei din Guvern. Sperăm ca sugestiile noastre să fie primite și analizate de cei care iau decizii.
  • Nu în ultimul rând, să nu uităm că unul din principalele roluri ale Statului este cel din sfera protecției sociale. În momentul de față Statul a venit cu o singura măsură de protecție socială: dacă o companie alege să suspende contractul individual de muncă, compania îl va plăti pe acel angajat iar pe 25 a lunii următoare poate depune o cerere, după care mai așteaptă 30 de zile până când Statul îi va returna banii. Deci în total termenul este de 60 de zile din momentul în care face plata. Unii nici nu au acești bani, întrucât afacerile aproape că li s-au închis. În plus, având în vedere istoria recentă, mulți antreprenori își pun întrebarea dacă își vor mai vedea acei bani.
  • Pentru a sprijini societatea, noi am făcut un apel public prin care ne-am oferit să punem la dispoziție mașinile noastre pentru activități care au nevoie de resursele noastre. Am dat astfel câteva mașini unui spital din apropierea Bucureștiului, altele unor fundații care livrează mâncare la domiciliul unor bătrâni și au nevoie de mașini. Nu generăm venituri dar avem un impact social ridicat.
  • De asemenea, după ce colegii noștri din Piatra Neamț și Suceava au identificat o nevoie la Spitalul Județean Neamț, am luat legătura cu o fabrică din Suceava care a produs câteva sute de viziere pentru sectorul sanitar pe care le-am donat spitalului din Neamț. Am ajutat la producerea lor, la transportul lor și apoi la distribuția în Spitalul Județean Neamț. Văd un val de solidaritate și mi se pare fundamental să vedem cum putem ajuta.