"Normele Ordonanţei legate de amânarea plăţii ratelor vor fi aprobate mâine în şedinţă de Guvern. Va fi o procedură foarte simplă pentru că vorbim de persoane care au fost afectate direct sau indirect de această situaţie", a declarat Florin Cîţu, ministrul Finanţelor, într-un interviu HotNews #deladistanţă. Ce măsuri mai pregăteşte Guvernul pentru firme.

Florin CîțuFoto: Guvernul Romaniei

Interviul #deladistanță poate fi urmărit pe HotNews.ro, StartupCafe.ro și pe canalul de YouTube Hotnews.ro.

Discutăm cu Florin Cîțu despre:

  • Cum va funcționa mecanismul de amânare a plății ratelor în cazul firmelor și populației afectate de criza Covid-19?
  • Care sunt scenariile aflate pe masa Finanțelor legate de această criză. Cât va dura, care ar putea fi efectele în planul puterii de cumpărare, a datoriei României?
  • Este această criză o bună ocazie pentru a reforma aparatul bugetar? Vor urma tăieri de salarii, la fel ca în criza anterioară?
  • Din datele Finanțelor, cât de pregătite sunt firmele românești să facă față crizei? Pentru cât timp?
  • Vor urma și alte măsuri de sprijin al mediului de afaceri? Care ar putea fi acestea?

LIVE TEXT:

  • Cum poate un român care are credit să-şi amâne ratele la bănci?

Ordonanţa a trecut luni. Mâine în şedinţa de Guvern vom aproba normele. Am cerut să fie o procedură foarte simplă pentru că vorbim de persoane care au fost afectate direct sau indirect de această situaţie de criză de sănătate, pentru ei a fost creată această procedură. Ordonanţa se referă la cei care au fost afectaţi - persoane fizice sau juridice.

Ratele la bancă se calculează în funcţie de venituri. Când ai fost trimis în şomaj tehnic este clar că ai fost afectat direct, dar există şi varinata în care ai fost afectat indirect, când veniturile familiei au fost afectate. Încercăm să prindem o plaje cât mai largă de persoane să aibă acces la această facilitate. În acelaşi timp am extins si către persoanele care îşi vor plăti rata până în momentul în care depun cererea.

  • Ce trebuie să facă un antreprenor să beneficieze de Ordonanţa 29?

Tot mâine vor fi aprobate şi normele pentru Ordonanţa 29, cu facilităţile fiscale şi cu IMM-urile. Aici am făcut un sistem simplu, vom vedea dacă funcţionează, este vorba de imminvest.ro, un portal unde companiile vor descărca ce au nevoie, vor primi informaţiile, vor alege banca şi noi facem imediat realaţia cu banca.

Aici este un plafon de 5 miliarde. La rectificarea bugetară creştem plafonul la 15 miliarde de lei.

Avem bani. Trebuie să finanţăm deficitul în creştere.

  • Vă gândiţi la un mecanism de a injecta cash rapid pentru micile companii?

Facem ce facem de câteva luni, plătim facturile la zi, rambursăm TVA. Acum vom rambursa TVA cu control ulterior în luna aprilie, în martie am rambursat 3 miliarde, dublu faţă de ce se rambursa în medie până acum. În aprilie vom rambursa cu control ulterior, deci rapid injectăm cahs în sistem, plătim facturi. La concedii medicale vom creşte la rectificarea bugetară. Am văzut că se fac plăţi în jur de 300-400 milioane de lei, aici este o problemă de capacitate de procesare a CNAS, noi punem bani acolo, dar în funcţie de cât de rapid se pot mişca şi ei acolo în aceste condiţii. Sa injectăm cash în afară de acete măsuri va fi mai dificl.

Am ţinut cont de sugestiile antreprenorilor. De exemplu, să dăm o bonificaţie la plata impozitului pe profit, la companii mari 5% la IMM uri 10%, să fie amânată plata, fără dobândă. Rambursarea cu TVA cu control ulterior, plata concediilor medicale. Mai sunt şi alte discuţii.

Mai sunt discuţii legate de plata contribuţiilor şi a impozitului pe venit. Trebuie să găsim un mecanism, daca nu se mai plătesc contribuţiile, este complicat. Trebuie să găsim o modalitate pentru că altfel cetăţenii nu mai au continuitate la aceste contribuţii. În acelaşi timp, contribuţia, din momentul în care a fost transferată plata de la angajator la angajat este complicat să îi laşi angajatorului contribuţia în sarcina angajatorului.

Certificatul fiscal de rezidenţă l-am făcut, este online. Şi am folosit această perioadă pentru informatizarea ANAF.

Vom reuşi legarea caselor de marcat de ANAF mai repede decât se credea. Trebuie făcută în acest moment. ANAF şi MFP trebuie informatizate urgent.

Cât despre alte măsuri pentru mediul de afaceri, cred că trebuie să vedem cum funcţionează ce am făcut până acum. Avem deja linie de credit pentru IMM şi veţi vedea şi un set de măsuri pentru companii mari, similare cu garanţiile. Avem plata şomajului tehnic, al doilea tip de măsură şi avem această Ordonanţă cu amânarea ratelor în sistemul bancar. Avem 3 măsuri care acoperă o plajă largă de probleme, care abia acum se implementează. Normele vor fi pentru primele două vor fi publicate mâine, pentru şomaj tehnic abia astăzi a început să se primească cereri. Trebuie să stăm măcar o săptămână jumate să vedem impactul în economie a aestor măsuri. Suntem deschişi, nimeni nu a mai trecut prin aşa ceva până acum

Trebuie să trecem prin această situaţie şi nu putem altfel decât încercând şi testând.

Dacă putem să păstrăm capacitatea de producţie intactă ne vom reveni imediat. Dacă distrugem tot ce funcţionează astăzi şi aruncăm toate gloanţele acum doar pentru a fi populişti atunci recuperarea va fi foarte dureroasă.

  • Ce se întâmplă în sistemul bugetar? / amintim tăierea din 2010 de 25%.

Până acum sistemul public s-a adaptat. Cei din ministere lucrează de acasă. Dar este clar că acest cost trebuie suportat de toată lumea, trebuie să fim solidari indiferent din ce mediu venim.

Sunt multe forme de a reduce cheltuielile aparatului public, nu stiu ce decizie va lua Guvernul, nu cred ca este cazul să vorbim de tăieri.

  • Taxa de solidaritate - este o opţiune?

Nu introducem taxe în perioada de criză! Introducerea de taxe distorsionează sistemul şi produce probleme pe care nu le putem gestiona. La fel şi lichiditatea, avem nevoie de lichiditate, vom introduce lichiditate în sistem. Nimeni nu vorbeşte de taxe în acest moment, este lecţia invăţată în 2008

  • Sunteţi de acord cu iniţiativa impozitării pensiilor speciale?

Aici este altă discuţie, un fel de dublă măsură pentru anumite pensii speciale. Prefer varianta de sitem de pensii de contributivitate pentru toată lumea.

  • Mai putem vorbi de dublarea alocaţiilor şi majorarea pensiilor

Avem o criză sanitară şi trebuie să trecem peste această criză, vom vedea ce se întâmplă cu acestea, dar acum ne uităm ce se întâmplă cu criză din sănătate. Această rectificare bugetară se axează pe criza din acest moment.

  • Vă veţi adresa FMI pentru un nou acord?

Nu este nevoie. Există facilităţi fără acord din alte surse, dar ne uităm întâi pe piaţa locală şi apoi pe piaşa internaţională unde sunt posibilităţi de împrumut în condiţii mai bune.

  • Sunt în sectorul bugetar oameni în şomaj tehnic?

Sunt oameni care lucrează de acasă, în sistemul telemuncă, nu ştiu să fie angajaţi în şomaj tehnic.

  • Cine decide banca sau dobitorul cât poate fi amânată plata?

Este la cererea debitorului, clientul îşi asumă cât vrea să prelungească, în funcţie de situaţie.

  • Ce sfat daţi unui client care are un credit ipotecar, spre exemplu?

Depinde de fiecare. Pentru credite ipotecare trebuie să ştie că dobânda este garantată de stat, pe o perioadă de 5 ani de zile.

Solidaritate, toţi trebuie să suportăm costul.

  • Ca macroeconomist, pe ce scenariu lucraţi - unde se va duce creşterea economica, dar deficitul?

Pe creşterea economică nu sunt atât de pesimist, discut şi cu cei din sectorul privat. Cred ca dacă putem să păstrăm capacitatea de producţie şi oamenii sunt sănătoşi ne vom reveni repede.

la deficit, discutăm şi de un deficit suplimentar.

Fac un apel şi către companii, cei care pot să îşi plătească impozitele să o facă.

Nu pot să vă spun deficitul acum pentru că suntem la rectificare, costul estimat de noi pentru deficitul suplimentar este de 3%.