Săptămâna 12 (6-22 martie) a păstrat în bună parte topul vânzărilor săptămânilor anterioare și a adus primele creșteri generale de preț pentru categoriile de produse care dispar primele de pe raft, potrivit informațiilor transmise marți de Retail Zoom, care monitorizează 183 de categorii de prețuri din peste 3000 de magazine din comerțul modern. În săptămâna a 12-a (16-22 martie) este prima de după declararea stării de urgență de președintele României. Cumpărăturile din magazinele comerțului modern se mențin ridicate, dar dinamica lor coboară la jumătatea celor înregistrate in săptămâna de apogeu 9-15 martie. O parte din vânzări încep să se mute către comenzile online, odată cu restricțiile impuse de distanțare socială.

HotNews.roFoto: Hotnews

Alte categorii ce continuă sa crească uriaș, cu peste 200 sunt următoarele: alcool pur (522%), drojdie (274%, conserve de carne (267%) si griș (209%).

Trei categorii ies în evidență în ceea ce privește menținerea creșterilor: hârtia igienică, săpunul si șervețele le umede.

Categoria de apă de gură înregistrează o creștere mai mare decât cea a categoriilor de pastă dinți sau periuțe, datorită specificului produselor (concentrație mare de alcool la unele produse, posibil înlocuitor al dezinfectanților conform unelor opinii vehiculate în social media).

Produsele pentru curățenia casei și a articolelor de îmbrăcăminte le devansează în această săptămână pe cele de îngrijire personală. Acest sector acumulează acum 95% din vânzările sectorului de îngrijire personală, anul trecut procentul a fost însă de 80% din vânzările săptămânii.

PREȚURILE CRESC LA PRODUSELE CE DISPAR DE PE RAFTURI

Evoluția prețurilor începe să arate creșteri pentru prima oară, în mod evident, la nivel general pentru mai multe categorii alimentare și nealimentare monitorizate de RetailZoom.

Deși doar câțiva dintre producători au majorat prețurile produselor, vânzările generate de respectivele produse au reușit să influențeze media prețului pe unitate al categoriei respective.

Creșterea observată la prețul produselor de bază este cauzată și de creșterea contribuției segmentelor premium, deci nu poate fi atribuită unor acțiuni de creștere uniformă a prețurilor la raft.

Contribuția majoră în coșul de cumpăraturi provine în continuare de la categoriile de bază. Schimbări față de perioadele anterioare sunt aduse de categoriile de băuturi carbonatate, vin, zahăr, biscuiți, ce cresc în topul vânzărilor în valoare ca și o completare a stocurilor deja făcute pentru categoriile de bază.

Alcoolul pur, alături de înghețată, creme dulci tartinabile (de ciocolată sau alte ingrediente), adaosurile pentru gătit (bicarbonat de sodiu si bicarbonat de amoniu, praf de copt, cacao, gelatină) și conservanții pentru fructe și legume, continuă să crească chiar și față de săptămâna 11. Din sectorul nealimentar, doar categoriile de îngrijire ferestre si epilare își mențin vânzările față de nivelul săptămânii anterioare.

Consumul este orientat pe strictă necesitate, astfel că produsele de înfrumusețare sau răsfaț nu sunt în focus acum. Este posibil să observăm o diversificare a nevoilor și în acest domeniu, odată cu realizarea propriilor proceduri de înfrumusețare acasă (stilizat/tuns păr, rutina îngrijire ten).

Pentru următoarele săptămâni de sfârșit de martie și început de aprilie estimăm o atenuare a vânzărilor vs 2019 ce va fi urmată de creșteri premergătoare sărbătorii Paștelui.