Băncile au primit, până în prezent, aproximativ 150.000 solicitări de la persoanele fizice pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit încheiate cu acestea. ”Estimăm că un sfert dintre aceste solicitări a fost deja soluționat, restul fiind în curs de procesare”, a declarat Gabriela Folcuț, director în cadrul Asociației Române a Băncilor. Potrivit unor surse apropiate Guvernului, portalului unde debitorii pot sesiza comportamente neadecvate ale băncilor a înregistrat în prima zi de utilizare doar 5 sesizări, în prezent numărul lor fiind sub 100.

Aproape toate băncile au lansat programe de sprijin al cliențilorFoto: Pixabay

”Aceste solicitări de suspendare la plata creditelor s-au efectuat atât în baza măsurilor adoptate de bănci pentru a sprijini clienții afectați de pandemia COVID 19, cât și în baza prevederilor OUG 37/2020”, reamintește directorul ARB.

Normele de implementare a OUG 37/2020 au fost publicate luni. Clientul transmite băncii solicitarea de suspendare în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor OUG nr. 37/2020, față de data de 30 martie 2020. Este suficient timp pentru clienți până la jumătatea lunii mai să transmită solicitările. În cazul în care banca a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă. Încă de la jumătatea lunii martie, instituțiile de credit au comunicat soluțiile disponibile, la cerere, pentru clienții persoane fizice și companii care întâmpină dificultăți financiare generate de evoluția pandemiei.

”Considerăm că măsurile de amânare la plată trebuie să se aplice debitorilor care înregistrează dificultăți financiare urmare pandemiei de COVID-19, iar aplicarea acestora nu trebuie să conducă la afectarea lichidității și solvabilității sistemului bancar”, mai spun reprezentanții ARB.