Consiliul Fiscal: Scenariul Guvernului de scădere a PIB cu 1,9% este foarte optimist. Ar trebui avută în vedere o contracție mai severă, de 8%-9%

de DP     HotNews.ro
Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 10:32 Economie | Finanţe & Bănci


Daniel Daianu
Foto: Digi24
​”​Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic asumat de Guvern, care este construit pe o scădere a PIB real cu 1,9%, este foarte optimist. Astfel, pornind de la studiile INS privind impactul economic al pandemiei, de la referința istorică a crizei economice anterioare ce a debutat în anul 2008, pe baza evaluărilor cantitative și calitative proprii precum și pe baza altor date și prognoze, Consiliul Fiscal apreciază că este prudent și necesar să fie avute în vedere încă două scenarii macroeconomice pentru anul curent: unul fundamentat pe o contracție a PIB real plasată în intervalul 4%-6%, și un scenariu ce prevede o contracție mai severă a PIB, de 8%-9%”, se arată în Opinia Consiiului privind rectificarea bugetară, document transmis sâmbătă.


Ce mai spune organismul independent de evaluare bugetară:

  • Proiectul curent de rectificare bugetară a fost elaborat, în condițiile anunțării de către Guvern a unor circumstanțe extraordinare care permit, potrivit art. 8 din LRFB, devierea temporară de la exigențele regulilor fiscale statuate prin LRFB. CF validează, potrivit cerințelor articolului mai sus menționat, manifestarea de circumstanțe extraordinare, cu mențiunea că, ulterior încetării acestora, există obligația legală privind adoptarea de măsuri de politică fiscal-bugetară care să conducă la o îmbunătățire a soldului structural al bugetului general consolidat cel puțin egală cu cerințele Pactului de stabilitate și creștere.
  • Magnitudinea șocului pandemiei, ce a condus la închiderea parțială a economiilor, este însoțită de incertitudini foarte mari; riscul prevalent este de a se produce o deteriorare mai accentuată a activității economice în raport cu evoluția anticipată. Criza economică are o dimensiune socială acută provocată, în principal, de pierderea locurilor de muncă.
  • Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic asumat de Guvern, care este construit pe o scădere a PIB real cu 1,9%, este foarte optimist. Astfel, pornind de la studiile INS privind impactul economic al pandemiei, de la referința istorică a crizei economice anterioare ce a debutat în anul 2008, pe baza evaluărilor cantitative și calitative proprii precum și pe baza altor date și prognoze, Consiliul Fiscal apreciază că este prudent și necesar să fie avute în vedere încă două scenarii macroeconomice pentru anul curent: unul fundamentat pe o contracție a PIB real plasată în intervalul 4%-6%, și un scenariu ce prevede o contracție mai severă a PIB, de 8%-9%.
  • Proiectul de rectificare bugetară consemnează o revizuire descendentă de amploare a veniturilor totale estimate ale BGC, respectiv cu 19,05 mld. lei, în timp ce cheltuielile bugetare totale sunt majorate cu 12,9 mld. lei. Astfel, deficitul bugetar prognozat este majorat cu 31,95 mld. lei și respectiv cu 3,1 pp din PIB față de ținta aferentă construcției bugetare inițiale.
  • Revizuirea negativă a proiecției de încasări are loc la nivelul cvasi-totalității categoriilor de venituri bugetare provenite din economia internă, fiind atribuibilă covârșitor deteriorării cadrul macroeconomic. Un impact favorabil asupra veniturilor bugetare este generat de sumele suplimentare primite de la UE destinate contracarării efectelor negative asociate pandemiei COVID-19. Revizuirea ascendentă la nivelul cheltuielilor totale este generată de sumele alocate luptei cu efectele asupra sănătății publice și asupra activității economice generate de pandemia COVID-19. Astfel, majorările principale sunt localizate la nivelul cheltuielilor cu asistența socială și la nivelul fondurilor de rezervă.
  • CF apreciază că deficitul bugetar probabil, admițând cadrul macroeconomic asumat de Guvern, este cuprins într-un interval de 7,3-7,45% din PIB, ca urmare a unei supraestimări a veniturilor cu circa 0,3% din PIB și a unei subevaluări a cheltuielilor cu 0,3-0,45% din PIB.
  • Două scenarii pentru cadrul macroeconomic, pe care CF le consideră plauzibile, unul cu un declin economic între 4 și 6% și altul între 8 și 9%, conduc la deficite bugetare pentru anul 2020 de 8,1% - 8,9% și respectiv 9,9% - 10,4% din PIB. Balanța riscurilor aferentă acestor estimări înclină, în opinia CF, pe partea negativă, respectiv înregistrarea unui nivel mai ridicat al deficitului bugetar.
  • Nivelurile înalte ale deficitelor bugetare exercită o presiune mare asupra posibilității de finanțare în contextul în care accesul la resurse pe piețele externe devine din ce în ce mai problematic – mai ales pentru economiile emergente. Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, necesarul de finanțare al României se majorează de la circa 8,6% din PIB în anul 2019, la niveluri cuprinse între 11% și 14,3% din PIB în funcție de scenariile considerate în 2020, respectiv la 119,5 mld. lei (24,7 mld. euro) și 144,3 mld. lei (30 mld. euro).
  • Deși regulile fiscale au fost suspendate temporar în UE, acoperirea unui asemenea necesar de finanțare comportă provocări foarte mari pentru România, ce derivă din capacitatea limitată de absorbție de datorie a pieței interne, incertitudini cu privire la disponibilitatea finanțării pe piețele externe, costul finanțării, nivelul scăzut și posibila deteriorare a ratingului suveran etc.
  • Consiliul Fiscal apreciază că programe de sprijinire a economiei ce implică un efort bugetar trebuie să fie condiționate de existența surselor de finanțare și de nepericlitarea revenirii la sustenabilitatea finanțelor publice pe termen mediu.
  • Rectificarea bugetară survine în condițiile anunțării de către Guvern a unor circumstanțe extraordinare determinate de pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2. Consiliul Fiscal validează manifestarea acestor circumstanțe extraordinare și consideră că situația curentă reclamă realizarea unei rectificări bugetare care, pe de o parte, să sprijine lupta contra pandemiei și, pe de altă parte, să atenueze impactul economic și social al acesteia.
  • Impactul căderii cererii externe, dificultățile în finanțare și întreruperile în lanțurile de producție vor afecta în mod considerabil economia românească din cauza dezechilibrelor sale interne și externe. Acumularea unor deficite bugetare și externe mari în anii anteriori, coroborate cu nivelul foarte redus al veniturilor fiscale, au creat un spațiu fiscal-bugetar foarte scăzut și o marjă de manevră foarte constrângătoare pentru politicile economice din România.
  • În baza cadrului macroeconomic asumat de Guvern, Consiliul Fiscal evaluează deficitul bugetar al anului curent la circa 7,3%-7,45% din PIB, față de cel prognozat de Guvern de 6,7% din PIB. În condițiile celor două scenarii suplimentare considerate, nivelul probabil al deficitului bugetar se situează între 8,1%-8,9% din PIB considerând o contracție de 4%-6% a PIB real, ajungând până la 9,9%-10,4% din PIB în situația unei contracții mai severe a activității economice, de 8%-9% în termeni reali.
  • Nivelurile înalte ale deficitelor bugetare exercită o presiune mare asupra posibilității de finanțare în contextul în care accesul la resurse pe piețele externe devine din ce în ce mai problematic – mai ales pentru economiile emergente. Potrivit estimărilor Consiliului Fiscal, necesarul de finanțare al României se majorează de la circa 8,6% din PIB în anul 2019, la niveluri cuprinse între 11% și 14,3% din PIB în funcție de scenariile considerate în 2020, respectiv între 119,5 mld. lei și 144,3 mld. lei .
  • Consiliul Fiscal atrage din nou atenția că menținerea calendarului actual de aplicare a legii pensiilor ar face cvasi-imposibilă o reducere a deficitului bugetar în anul 2021 față de nivelul din anul curent, în condițiile în care acesta este periculos de înalt. Revenirea la o traiectorie sustenabilă a poziției finanțelor publice, mai cu seamă având în vedere consecințele economice ale pandemiei, reclamă o asumare publică neîntârziată a reconsiderării calendarului de aplicare a noii legi a pensiilor.
  • Toate evaluările privind viitorul trebuie să aibă în vedere impactul pozitiv extraordinar pe care un antidot, mai cu seamă un vaccin, îl va genera. Acțiunea unui vaccin va termina ciclul epidemiologic schimbând radical, în sens pozitiv, psihologia oamenilor, sentimentul și încrederea pe piețe și în economie. Factorul vaccin, cu ruptura extraordinară pe care o va provoca, nu trebuie să ne facă să subestimăm remanența unor efecte nefaste, a unor sechele, schimbări structurale ce vor influența dinamici viitoare. Economiile post-pandemie nu vor fi similare, sub multe aspecte, celor ante-pandemie.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4189 vizualizari

  • +6 (12 voturi)    
    poate 20-30% (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 10:49)

    matematics89 [utilizator]

    eu cred ca va fi mult mai mare...poate 20-30% din PIB...vor trebui scazute la jumatate salariile la stat si dati afara jumatate...sunt multe lichele mai ales prin armata, mai, tarom...etc. sunt oameni acolo care acum nu fac nimic si primesc 8000 de lei net pe luna. este inadmisibil. aramata dupa cum se vede nu ne poate apara in caz de razboi modern, chimic sau biologic. trebuie regandita strategia.
    • +2 (4 voturi)    
      ABSOLUT IMPOSIBIL! (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 17:40)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui matematics89

      Eu cred ca evaluarea ta cu "poate 20-30% din PIB" este chiar optimista.

      Necazul este ca "scazute la jumatate salariile la stat si dati afara jumatate." este ceva ABSOLUT IMPOSIBIL, orice Guvern care ar face asta ar fi trantit imediat!

      In Teleormanistan sunt peste un milion si jumanate de bugetari, care au familii foarte numeroase, si toti acestia VOTEAZA!

      Oricine ar indrazni sa ia astfel de masuri, ar dispare imediat de pe scena politica!
      • 0 (0 voturi)    
        hai lasa (Luni, 27 aprilie 2020, 13:14)

        Stefan534324 [utilizator] i-a raspuns lui Jegul Cristian Ioan

        ca tot in teleormanistan sunt si alte cateva milioane bune de imbuibati la privat (multi dintre ei tot pe spinarea statului pe care nu se mai satura sa-l capuseze). Le vine si lor randul cat de curand.. dar ce zic eu, caci chiar le-a si venit !
  • +7 (11 voturi)    
    Nu e optimist deloc (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 11:04)

    fdaniel [utilizator]

    E umoristic de-a dreptul. Optimist e scenariul de 8-9% iar realist de 15-20%.
    Daca statul nu taie din cheltuieli prin taieri de salarii si reduceri de personal o sa fie chiar mai mult.
    Plus ca trebuie un plan masiv de investitii, gen Marshall, nu prostii gen bonusuri la firme daca angajeaza someri 6 luni, alea incurajeaza smecherii, nu patronii seriosi.
  • +3 (9 voturi)    
    Cam mare diferenta, (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 12:03)

    xrogo [utilizator]

    e foarte mult de la 1,9% pana la 8%.
    • +1 (5 voturi)    
      Bai nene (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 22:05)

      1anonim [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Nu e diferenta. Varianta de 8% e pur si simplu alta varianta. Numai ca ministrul - din orice partid ar fi- nu poate sa-ti spuna in fata adevarul, asa ca le mai indulcesc si e; ai uitat cum te mintea teodorovici in fata? .. Bineinteles ca toata lumea stie ca in realitate nu va fi 1,9%.
      • -4 (6 voturi)    
        Bai nene, cat a fost Teodorovici la minister (Duminică, 26 aprilie 2020, 19:50)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

        nu s-a depasit deficitul de 3%, restul sunt palavre si supozitii!
  • +5 (15 voturi)    
    Pai catu azi (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 13:48)

    mihaipricop [utilizator]

    zice ca economia nu e afectata serios iar maine ca nu vor mai fi bani de pensii si salarii, il mai crede cineva pe clovnul penelist ?
  • -4 (4 voturi)    
    doar ca (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 14:41)

    codrean [utilizator]

    Pana acum, de ani buni, previziunile guvernantilor (de tot soiul) au fost invariabil prea optimiste iar cele ale CF excesiv de pesimiste. Eu am inteles ca "scenariul"CF include maririle de pensii si salarii+alocatii de copii cuprinse in buget(pimele), sau votate in Parlament. La care nici un om serios n-ar trebui sa se gandeasca in imprejurarile actuale. Si depindem mult de alocarile UE. Se pare considerabile !?
    In concluzie dracul e chiar negru dar ...nici tocmai asa ...
  • 0 (4 voturi)    
    Nu este o coincidenta (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 17:36)

    stefanarsene [utilizator]

    Daca ai lasa politicienii, consultantii, profesorii sa conduca firme, s-ar alege praful de ele. Cand esti bun la management, de ce te-ai face profesor? sa inveti tinerii carora oricum nu le pasa? Sau un consultant bun ... de ce sa invete pe altii si sa nu faca el? De politicieni nu mai e nimic de comentat, cand il vezi pe Citu te ia plansul. Teodorovici a fost si consultant, el facea tombole pe bonuri fiscale
    Sistemul de guvernamant este foarte prost. Tara trebuie privita ca un IMM aflata intr-o piata plina de multinationale. Si condusa de oameni cu viziune, cu experienta in business
  • 0 (2 voturi)    
    deficit (Sâmbătă, 25 aprilie 2020, 17:45)

    anion [utilizator]

    Daca pensiile se majoreaza cu maxim 10%, daca salariile bugetarilor nu se mai majoreaza, daca pensiile speciale se anuleaza sau se impoziteaza pana la 90%, daca ramane salariul sau pensia in plata la firmele de stat, daca se confisca conform hotararilor judecatoresti, daca ANAF colecteaza mai mult, daca.. o sa se contracte cu 2%.
  • 0 (0 voturi)    
    in mediile academice (Luni, 27 aprilie 2020, 13:15)

    Stefan534324 [utilizator]

    se vorbeste de minim 30% scadere economica in tarile mai dezvoltate. In general in criza Romania scade cu mult mai mult, mai ales ca noi nu mai avem nimic, si suntem total dependenti de fluxurile economice externe.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by