Am apelat la IMMInvest aproape cu ură. Noi fiind foarte afectați ca industrie, mă uitam la angajații din sistemul bugetar care nu sunt deloc afectați, spune Ion Lixandru, proprietarul Camion Logistic , într-o discuție #deladistanta cu HotNews.ro. ”Avem pe de o parte angajații din linia întâi a acestei lupte cu pandemia- iar pe de alta parte vezi o serie întreagă de... entități ale Statului, că nici nu mai știu cum să le spun, și care nici măcar nu știu ce rol au ei în această societate înafară de cel de a consuma. Nici în acest moment noi nu știm câți salariați sunt în sistemul bugetar pentru că o parte dintre ei nu sunt în Revisal. Eu ca să pot să fac orice mișcare trebuie să mă înscriu în Revisal cu o zi înainte. Pe când aici avem aproape 400.000 de oameni care nu sunt în Revisal. Sunt mii de oameni care sunt în diferite consilii de administrație și care au venituri nemăsurate! Nu se poate așa ceva”, spune Lixandru.
”Orice documente am avea nevoie de la Stat, ne trebuie o grămadă de timp ca să le primim. Sunt mii de oameni care sunt în diferite consilii de administrație și care au venituri nemăsurate! Păi nu se poate așa ceva! Adică bagi o parte din Sectorul privat în șomaj tehnic- care înseamnă un brut de 4.500 de lei, adică vreo 2.000 de lei și ceva, iar pe cei din sistemul bugetar îi ții să stea acasă cu toți banii! Aici deja lucrurile au îmbrăcat o cu totul altă formă! Parcă am fi în Orașul Interzis din China- Statul fiind Orașul Interzis iar noi suntem undeva înafară!, mai spune șeful Camion Logistic.
Poti urmari mai jos discutia LIVE cu Ion Lixandru:
Ce a mai spus Lixandru:
- Până în 2012 au existat niște procese serioase de reformare a Statului, procese care între timp s-au oprit și au început pomenile. Acum, după 8 ani de pomeni, am ajuns în 2020 când economia privată s-a reformat, dar cea de Stat mai puțin. Avem un sistem de sănătate precar, cu toate că sumele alocate s-au dublat. Avem un sistem de învățământ care nu mai corespunde normalității . Lucrurile nu mai merg în direcția sănătoasă. Se despart niște clase, se promovează foarte mult copiii și nepoții în zona politică ș nu mai există meritocrație. Există două partide Partidul privaților și Partidul celor care stabilesc legi și care dau legile doar în favoarea lo, mai spune Ion Lixandru.
- În ceea ce privește transporturile, nu există încă date certe, sigure, dar contracția e undeva în jurul a 30%. Și când spun 30% mă refer la volum, nu la valoare. Luna aprilie este cea mai importantă. fiind și lună ”plină”. In martie au fost multe contracte în desfășurare. Vom vedea la final, cand Banca Națională va raporta tranzacțiile. Să nu uităm că transportul și logistica au ajuns să depășească 10 miliarde de euro exporturi .
- în urmă cu un sfert de oră veneam de la un punct de lucru din Bolintin. Iar în momentul în care am plecat din București - la ora 10:00 - coada era la kilometrul 13 adică e ca și cum azi ar fi fost o zi normală de lucru de acum două luni.
- Am avut o discuție cu premierul Orban pe trasabilitatea mărfurilor și pe separarea culoarelor de transport.S-au redus punctele de frontieră și au apărut coridoare de transport separate. Am solicitat sa fie separate din punct de vedere al urgenței mărfurilor (e vorba de medicamente, oxigen, produse medicale). Flancul estic este puternic presat, armata nu a putut sa iasa la maxima capacitate. Marea Neagra este "nervoasa" în perioada asta, zona turca nu e sigura, Siria la fel.
- In Romania noi avem, din toate analizele facute în trimestrul al patrulea din anul trecut, aproape 15.000 IMMuri bancabile. Asta este realitatea, conform analizelor (inclusiv a BNR). Degeaba sunt bani, pt ca nu au cum sa se califice toate acele companii
- .Am avut în ultimii 10 ani de zile o multime de startup-uri care s-au inchis dupa 2 ani. Au disparut și banii și efectul de multiplicare pe care l-ar fi putut avea. Nemaivorbind că acele firme faceau uneori și concurenta neloiala in diverse segmente de activitate.
- Nu trebuie ajutati doar transportatorii. Trebuie să ne uităm la toate companiile, pentru că toate fac parte din această economie. Dar e clar că veniturile sunt limitate și ar fi o prostie să ne închipuim că brusc s-au umplut buzunarile Bancii Nationale. Statul era în minus și înainte de această pandemie iar între timp acest minus a mai crescut. Trebuie facute investii in infrastructura mare. E drept, multe firme de dimensiuni reduse vor da faliment.
- Dar, toate firmele au avut timp din 2009 pana acum să se capitalizeze. Nu poti sa stai cu un capital social de 200 lei și sa mergi pe varianta credit proprietar (actionar). Companiile serioase s-au capitalizat. Au luat ca parteneri bancile. Trebuie sa ii lasam pe oamenii care se pricep la bani sa se ocupe. Asa cum noi ne pricepem la roți, la transporturi, iar alții la echipamente medicale, să-i lăsăm pe cei care se pricep la bani să-și facă treaba!
- Daca am fi avut mai multe companii bancabile, sistemul ar fi fost mult mai sanatos. Dar cand ai numai 15.000 companii pe care o bancă le poate băga în seamă, n-ai cum sa creezi o piata.
- Răspunsul autorităților? Este dificil ca ei sa dea un raspuns, avand in vedere ca ei si-au facut examenele acolo în Guvern. S-au apucat de multe proiecte și nu au rezolvat nimic. Cei din privat s-au organizat. Au trimis mancare celor batrani, au donat aparatură, au sprijinit acolo unde s-a putu eforturile celorlalți...totul fără vreun iz politic
- Această formă de șomaj tehnic nu este gândită proactiv. Oamenii trebuie să producă. Există acea propunere de Kurtzarbeit. Este o forma foarte sanatoasa, oamenii au nevoie sa iasa în colectivitati. Daca doar stai inchis în casa si ai acces la canale media, nu e suficient. Ne transformam treptat în zoo: vine hrana și noi o așteptăm în casa.
- Nu cred că vom asista la scumpirea mărfurilor alimentare de bază, deși costul transportului contează. La mărfurile de baza - de exemplu la apă (3 lei/flaconul de 1,5 litri), nu poti sa incarci mai mult de 24 tone, deci 22.000 lichid net, restul fiind ambalaj. Pui în calcul faptul că te duci gol până acolo și te intorci plin. La un camion, costul celor 20.000 de litri de apă ar fi undeva la 5% ca pret de transport. Dar nu e singurul cost. Mai e firma de logistica, mai e firma de transport/distribuție...În final se ajunge la 7-8% ponderea costului cu transportul la aopă. Dar cu totul alta va fi ponderea în cazul cărnii de vită de pildă. Dar per total, nu cred că vom vedea scumpiri din cauza impactului pandemiei în sectorul transporturilor. Nu va fi o scumpire. Este doar o marotă care se aruncă.