Polițele de asigurare – 5 sfaturi pentru consumatori în contextul actualei pandemii

de Calu Monica     HotNews.ro
Marţi, 5 mai 2020, 5:05 Economie | Finanţe & Bănci


Calu Monica, Asociația Consumers United
Foto: Hotnews
Pandemia de Coronavirus / COVID-19 a provocat perturbări semnificative ale economiei, afacerilor și vieții oamenilor. În ceea ce privește produsele de asigurare oferite consumatorilor, Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale, EIOPA lucrează în strânsă cooperare cu autoritățile naționale de supraveghere pentru a diminua impactul acestei crize pe sectoarele asigurărilor și pensiilor profesionale din Europa, punând în aplicare măsuri care să ajute asigurătorii să se concentreze pe continuarea desfășurării activității pe prestare a serviciilor către clienți.

În acest context, câteva sfaturi pentru această perioadă atipică pentru persoanele care dețin polițe sau care doresc să încheie polițe de asigurare au fost furnizate de către Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA) într-un Ghid adresat consumatorilor. Acest ghid pentru consumatori oferă informații în legătură cu aspecte ale produselor de asigurare în timpul apariției virusului COVID-19.

  • 1. În primul rând, consumatorii trebuie să-și verifice polița, inclusiv din punctul de vedere al valabilității.
Verificați documentele și condițiile poliței, pentru a vă asigura că aveți acoperirea de care aveți nevoie: urmăriți ce este inclus și, în special, ceea ce este exclus.
  • 2. Cunoașteți-vă obligațiile contractuale (de exemplu: plata primelor, obligația de informare a asigurătorului într-un anumit timp, alte informații cerute de asigurător).
În cazul în care, vă confruntați cu dificultăți de plată, contactați-vă asigurătorul. Acesta vă poate da informații despre consecințe sau dacă există alte opțiuni și ar putea pune în aplicare măsuri prin care să vă ajute.
  • 3. Obțineți informații despre limitările de acoperire sau alte măsuri care au intervenit în această perioadă.
Verificați măsurile pe care asigurătorul, intermediarul de asigurări sau guvernul le-au pus în aplicare, cum ar fi modificările procedurilor de gestionare a cererilor de despăgubire. Acestea pot ajuta la rezolvarea problemelor pe care le aveți în legătură cu polița dumneavoastră.
  • 4. Aveți grijă să nu fiți victima unei înșelăciuni!
Dacă primiți o ofertă pentru produse de asigurare, asigurați-vă că verificați cu atenție toate detaliile. Fiți precaut cu mesajele primite prin mijloacele de comunicare electronice sau serviciile oferite în mediul online, în special dacă nu le-ați folosit anterior!

Semne de înșelătorie: oferta pare prea bună pentru a fi adevărată; o presiune inutilă exercitată de ofertant pentru a încheia contractul; cererea de dezvăluire a informațiilor personale de identificare, de ex. nume de utilizator, parolă, date personale sau de natură financiară.
  • 5. Nu vă panicați dacă produsul dumneavoastră de asigurare cu scop de investiție a pierdut din valoare!
În prezent, piețele bursiere sunt volatile și ar putea fi așa încă o perioadă de acum înainte. Dacă vă preocupă scăderea valorii sau, dacă produsul contractat mai este potrivit pentru dumneavoastră, adresați-vă asigurătorului sau intermediarului înainte de a lua decizii cu privire la produs.
  • 6. Dacă aveți dubii sau neclarități, contactați-vă asigurătorul sau intermediarul prin intermediul căruia ați încheiat contractele.
Ei ar trebui să acționeze întotdeauna în interesul dvs. și sunt obligați să furnizeze informații clare și în timp util. (Ghidul poate fi consultat aici. Cu toate acestea, pot apărea și situații în care să fiți nemulțumiți de relația dumneavoastră cu asigurătorul sau cu intermediarul de asigurări în legătură cu produsele contractate.

În cazul în care aveți de făcut o reclamație împotriva unei societăți de asigurare sau reasigurare, a unui intermediar de asigurare sau sistem de pensii ocupaționale, vă puteți ghida după următoarea procedură:

Cum pot să fac o plângere?

Pasul 1 : Ați contactat deja furnizorul de servicii (compania de asigurări, intermediarul asigurărilor, sistemul de pensii profesionale) cu privire la reclamația dvs.?

Nu : Vă rugăm să contactați departamentul de servicii pentru clienți de la furnizorul de servicii pentru a depune reclamația dvs.

Da : Dar nu sunteți mulțumit de modul în care a fost soluționată plângerea dvs.? Vă rugăm să treceți la pasul 2.

Pasul 2 : Ați contactat autoritatea națională competentă sau entitatea de soluționare alternativă?

Nu : Vă rugăm să contactați autoritatea națională competentă sau entitatea de soluționare alternativă a litigiilor, dacă este cazul, pentru a depune plângerea dvs.

Da : Autoritatea națională competentă sau entitatea de soluționare alternativă a litigiilor (SAL), în cazul în care nu sunteți mulțumit de soluția obținută, ar trebui să vă poată explica în continuare opțiunile disponibile pentru a încerca să rezolve plângerea.

În cazul României, autoritatea competentă este Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), iar entitatea de soluționare alternativă a disputelor cu privire la asigurări este SAL-FIN.

Entitățile pentru soluționarea alternativă a litigiilor (cunoscute sub prescurtarea SAL), oferă platforme în care se procedura se soluționare se realizează online (SOL) și unde se pot depune online documentele și se pot parcurge integral online pașii către o soluție amiabilă.

În cazul în care furnizorul de servicii de asigurare și pensii ocupaționale cu care ați încheiat contractul este localizat într-o altă țară, căutați informațiile legate de autoritatea competentă și despre entitatea SAL/SOL pe pagina web a furnizorului, care este obligat să publice aceste informații.

În mod alternativ, dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul furnizorului dvs. de servicii și produse de asigurare, pentru reclamațiile transfrontaliere, adică dacă una dintre părțile contractante este dintr-o altă țară decât dumneavoastră, puteți descărca și completa formularul FIN-NET pentru reclamații transfrontaliere.

De asemenea, puteți contacta direct orice membru FIN-NET și le puteți cere îndrumare. Găsiți informații de contact pentru toți membrii din fiecare țară aici.

N.Red: Calu Monica este jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, activitatea ei derulându-se atât în România, cât și în cadrul UE. Ea este și președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3326 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by