Reprezentanții mediului de afaceri sunt mai degrabă sceptici în ceea ce privește gestionarea crizei COVID-19 de către instituțiile statului, se arată într-un studiu realizat de MKOR. Nivelul mediu al încrederii este de numai 2,7 puncte din 7.

HotNews.roFoto: Hotnews

72% dintre respondenți au un nivel scăzut de încredere (1-3 puncte din 7), 25% au un nivel mediu de (4-5 din 7) și doar 4% se arată încrezători în modul în care Guvernul va gestiona criza actuală. Cei mai îngrijorați sunt reprezentanții microîntreprindeilor (2,7 puncte), în timp ce întreprinderile medii au cel mai crescut grad de încredere (3,4 din 7).

Gândurile antreprenorilor sunt diferite în această perioadă

Studiul citează o serie de oameni de afaceri:

• ”Această perioadă îmi permite să selectez clienții care au business-uri sustenabile. Organizația mea este mică și la început, poate că va muri, însă nu regret această perioadă, deoarece îmi permite să îmi selectez partenerii sinceri, responsabili care își doresc să construiască afaceri sustenabile” - antreprenor din domeniul serviciilor specializate.

• ”Cred că ceva trebuia să se întâmple pentru că linia noastră, a oamenilor în general, nu era una sănătoasă, începusem să ne construim noi un drum pe unde să ajungem repede (destinația nu o cunoșteam niciunul). Probabil că va fi mai greu, o să scadă totul, dar vom porni de la capăt...” - manager al unei mici afaceri din domeniul sănătății.

• ”E un "rău necesar". Dacă nu ar fi apărut pandemia mi-aș fi condus afacerea spre mediocritate. Am procrastinat prea mult lucruri importante și acum e cazul să le aplic.” - antreprenor din Horeca.

• ”Pandemia ar trebui să modifice comportamentul consumatorului în sensul de reorientare spre online, ceea ce ne avantajează.” - antreprenor din retail.

• ”Trebuie abordat cu mult calm și acțiuni concrete. Discuții cu parteneri, furnizori, bănci și angajați. Momentan nu suntem afectați, dar avem un plan de măsuri în cazul în care pot apărea schimbări majore în piață. ” - antreprenor din comerțul online.

• ”Este o perioadă dificilă, în care trebuie să ne adaptăm rapid la noile condiții. O perioadă cu multe provocări.” - manager din domeniul distribuției de echipamente industriale.

• ”Este un real pericol, dar este și multă manipulare. Cu educație, disciplină și prudență, putem trece la o ușoară relaxare și să dăm drumul la treabă!” - antreprenor din domeniul serviciilor specializate.

• ”Un lucru nou, probabil în foarte puține școli se fac astfel de scenarii. Niciodată nu am luat în calcul o astfel de situație excepțională.” - antreprenor din domeniul serviciilor specializate.

• ”Această pandemie i-a făcut pe majoritatea potențialilor clienți business să se oprească din a investi în mediul online pentru a reuși să achite anumite taxe, deși business-urile acestora au fost întrerupte datorită măsurilor luate de stat. Din această cauză, marea majoritate a contractelor avute cu diverși clienți au fost întrerupte, iar posibilele viitoare contracte nu se vor încheia prea curând, cel puțin până când economia business-urilor se va pune din nou pe picioare.”” - antreprenor al unei afaceri mici din IT.

• ”Am crezut că pandemia îmi va oferi un timp de respiro, dar, de fapt, fac sprint. Îmi afectează afacerea, pentru că activitatea pe care o desfășor depinde de activitatea clienților mei.” - antreprenor din sectorul de audit și consultanță.

Mediul de business estimează o scădere medie de 10% a afacerilor până la finele anului 2020

„Impactul mediu estimat este de 100.000 de Euro, cu până la 100% din cifra de afaceri. Cu cât reprezentanții companiilor sunt mai pesimiști în privința evoluției pe 2020, cu atât valoarea medie a impactului este în creștere. Cele mai vizibile efecte ale epidemiei de COVID-19 sunt reducerea cifrei de afaceri și impactul produs de suspendarea activităților companiei, fie că este vorba despre activitatea de business curent sau a unor evenimente care urmau a fi organizate”, menționează sursa citată.

La data realizării studiului (a doua parte a lunii aprilie), aproape 1 din zece organizații (întreprinderi mari) nu se simțeau afectate în niciun fel de epidemia de coronavirus.

• Microîntreprinderile tind să fie cele mai afectate de efectele epidemiei de COVID-19. Totuși, sunt mai puțin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, probabil și datorită faptului că aceste organizații tind să aibă foarte puțini angajați.

Antreprenorii vor decide în vară ce vor face

Conform studiului, 95% dintre companii au luat măsuri pentru a supraviețui crizei provocate de COVID-19, iar 90% au luat măsurile imediat după începerea situației de urgență.

Cele mai frecvente sunt măsurile financiare, ce protejează cashflow-ul pe termen scurt și mediu, urmate de măsurile de protecția a angajaților și măsurile pentru pivotarea activității.

“Anumite măsuri sunt însă amânate pentru vară (lunile iunie-iulie), în funcție de evoluția contextului general pe termen scurt. Acest lucru înseamnă că, dacă nu vom fi martorii unei reveniri economice, chiar și timide, estimăm că vor urma noi valuri de măsuri la final de Q2 și început de Q3, menite să asigure continuitatea organizațiilor din mediul de afaceri”, declară Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Cele mai prudente organizații sunt cele din industria bunurilor de larg consum, cu un număr record de 6.5 măsuri luate. De asemenea, se remarcă o prudență sporită și în rândul organizațiilor din industrii precum consultanță, automotive și turism, care au luat în medie 4.5 măsuri pentru menținerea operațiunilor pe parcursul și după finalizarea carantinei impuse de epidemia de COVID-19. Media la nivelul țării este de 3.5 măsuri luate într-o organizație.

La momentul derulării studiului, 12% dintre organizații luau în considerare reducerea salariilor, cu un procent mediu de 37%.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 243 de companii din România, în luna aprilie 2020.

Structura eșantionului: 89% afaceri antreprenoriale, 5% companii multinaționale, 2% ONG-uri și 4% alt tip de organizație. După mărimea organizației, eșantionul este format din 67% microîntreprinderi, 22% întreprinderi mici, 8% întreprinderi medii și 3% întreprinderi mari.