- introducerea la Capitolul I, după căsuța referitoare la rectificarea acestuia, a unor căsuțe distincte, în vederea aplicării bonificațiilor, prin care să se faciliteze contribuabililor numai completarea rubricilor corespunzătoare din formular, în funcție de categoria din care fac parte (contribuabili care au obligația definitivării obligațiilor pentru anul 2019, contribuabili care au obținut venituri anuale pentru care aveau obligația depunerii numai a declarației unice estimative, contribuabili care au optat pentru plata contribuțiilor sociale în anul 2019);
- introducerea la secţiunea 5 de la Capitolul I din formular a unor subsecţiuni și rubrici noi prin care sunt evidenţiate în mod distinct atât bonificaţiile, cât şi obligaţiile fiscale de plată, potrivit legii.
ANAF a publicat proiectul noii declarații unice care permite acordarea de bonificații celor care își achită obligaţiile fiscale anuale

Vicepremierul Dan Barna, la HotNews LIVE: Ce s-a întâmplat la Spitalul Foișor, o sincopă de comunicare. Pentru un pacient care trebuie relocat în alt spital, că e dimineață, la prânz sau seara e o chestiune de percepție
Mitul că lockdownul ajută cuplurile să procreeze se spulberă de la lună la lună. Și nu doar în România, ci în aproape întreaga Europă
INTERVIU Daniel Dăianu: Sistemul fiscal român este profund inechitabil. Cei care ne dau lecții cum să fie un regim optim ar fi bine să ne ajute să combatem profit-shifting-ul masiv
The Truman Show? Un bărbat s-a încuiat într-o încăpere timp de 100 de zile și a transmis totul live / „Prețul corect” pentru care ar petrece 5 ani în izolare
Datele a peste un milion de utilizatori Clubhouse, rețeaua socială a miliardarilor, au fost publicate pe un forum de hacking
Vor să mai plătesc odată pt 2019?
Pânâ acum se llâtea trimestrial pt anul în curs, nu pt anul din urmă! Acum se plătește la sfârșitul anului, termen pt reducere 15 decembrie ACELASI AN.
Acum se plătește CU REDUCERE pe 2019, până la 15 decembrie 2019 și pt 2020 , până la 15 decembrie 2020, dar pot exista rectificări, de exemplu modificări de contract, chirii în valută.
* documentul pdf nu e chiar usor de completat, trebuie sa stapanesti foarte bine legea, nici contabilii nu pot da raspunsuri clare: de ex, daca declari o chirie, si rezulta un venit, trebuie tu sa iti dai seama sa adaugi si CASS, altfel, ramai dator la ANAF fara sa stii si primesti scrisoare cam in 2 ani.
* odata documentul trimis, primesti o recipisa care spune ca totul e ok, dar nu se face nici o verificare care macar atunci sa iti spuna: vezi ca ai uitat CASS
* daca vrei sa confirmi cat ai de plata folosind formularul Nota obligatii de plata din SPV, constati ca spune ca nu apare nimic in evidenta ANAF: motiv, datele se updateaza doar dupa o luna. Raspuns la ghiseu: fiecare om trebuie sa stie cat are de plata
* daca trimiti o intrebare clara si concreta pe formularul de suport ANAF, iti vine un raspuns cu pagini de articole de lege pe care trebuie sa fii avocat ca sa le intelegi, dar nimic concret legat de intrebarea ta.
Solutie: mers umil la ghiseu, cu capul plecat :)
- cat ai de plata iti apare in pdf in functie de ce ai completat;
- exista destul articole si chiar aplicatii care explica simplu in functie de situatie ce si cum trebuie completat. De ex. https://www.cfoapp.ro/#/declaratiaunica
- lipsesc totusi informatiile de plata (IBAN)
Gandeste-te ca ANAF-ul sta 9 luni si doarme pe banii tai platiti in alt cont al lor din greseala (au ditamai listoiul de conturi la Trezorerie din care trebuie sa te prinzi tu care se potriveste - de ce nu o fi cont unic?) si apoi iti trimite direct somatie de poprire!!! Trebuie sa te duci sa faci cerere scrisa (nu online in SPV!!!) sa-ti mute banii dintr-un cont in alt cont al lor!!!
Si da, neaparat ar trebui sa un serviciu telefonic de asistenta contribuabili ca sa nu te plimbe la 3 ghisee cu cozi si sa tipe la tine ca nu e treaba lui/ei, dincolo trebuia sa intrebi!
Totul frumos, insa, capcane:
* SPV are ceva probleme cu cookies, caci daca ai intrat pe alt user, te deloghezi si nu inchizi de tot browserul, si descarci un formular curat (cu o sesiune de la un login trecut), acel pdf va contine cumva CNP-ul loginului precedent (asta afli din recipisa) si va trebui sa descarci si sa completezi de la inceput si sa trimiti iar. Asta face sa completezi si de cate 3 ori un document pana iese cum trebuie, care e foarte enervant.
* desi anumite lucruri se calculeaza automat, CASS pentru chirii nu se activeaza automat cand declari o chirie
* daca vrei acum in 2020 sa pui valori finale (realizate) pe 2019, primesti eroare, pdf nu suporta sa declari estimari pe un an si sa rectifici anul trecut. Daca trimiti doar pe 2019 rectificativa, da eroare iar. Daca trimiti pe 2019 ne-rectificativ, tot eroare. Deci nu mai poti rectifica 2019.
In concluzie, cred ca tehnologia folosita (PDF forms) este buna, dar e pacat ca nu e un pic finisat totul sa nu te enerveze.
Oare de ce tot despre 2019 este acest articol și nu 2020?
Declaratia unică este pe 2020 și cu revenire pe 2019 dacă ai avut chirii în valută! Ciudat ei te întreabă cât ai plătit în 15 dec 2019! Adică nu au nicio evidență pe programul și calculatoarele lor performante? Țin evidența tot pe hàrtie?
- tot ce a primit de la angajator ca venit + toate contributiile platite de el sau de angajator in numele lui (impozite, cas, cass, somaj, etc) si s-au retinut la sursa;
- alte venituri si contributii aferente obtinute pe cnp-ul respectiv la care s-a putut face retinere la sursa.
- implementata retinerea la sursa cat mai mult si omul sa si vada online ca s-au retinut contributiile respective;
- Adaugat un buton de "+" pentru "Declarare venit la care nu s-a putut face retinerea la sursa" (gen apartament dat in chirie sau am cantat la nunta, bisnita cu bitcoin, etc). Aleg tipul venitului dintr-o lista lunga de "tipuri de venit", completez valoarea, mi se calculeaza contributiile pe loc (cu eventualele bonificatii), le platesc cu cardul online si gata. M-au prins astia ca am avut un venit pentru care nu s-a facut retinere la sursa si nu l-am nici declarat, atunci sa-mi arda o amenda (si amenda o vad online, o pot contesta, o pot plati online, etc).
BAAAAAAAA, E CHIAR ASA GREU SA VA DESTEPTATI?
Ehe, ce vise!
DIn 2013 de cand inchiriez apartamentul parintilor, ma confrun cu ANAF. De fiecare data cand merg sa declar sau sa platesc (o data pe trimestru) vad diferenta imensa intre taxele locale si ANAF:
- la taxele locale, stau la o singura coada, cu bon de ordine, arfat buletinul sau chitanta de anul trecut, si iemdiat ma gaseste, spune cat am de plata. Platesc, si sunt liber!
- la ANAF, mai inati stateam la o coada mare, stufoasa, l a camera 1. DUpa ore de asteptare, daca mergea calculatorul, ne spunea cat aveam de plata. Apoi alta coada, lunga dar mai putin stufoasa, sa ne tipareasca formularul de plata. In fine , la ceiserie era coada cea mia mica, merge amai repede, dar atentie, de la 12:30 la 13, sistemul face pauza!
Anul acesta nu m-am mai dus la taxe locale, mi-am facut cont pe ghiseul.ro
Asta a durat o zi, a fost o problema cu adresa de mail, dar cei de acolo au raspuns prompyt, au rezolvat problema. Am intrat, am vazut cat am de plata, am platit imediat!
Incredibil de rapid si de usor.
De ce la ANAF, online sau nu, nu se poate a fel??
PENTRU CA PUTEM!
Daca dumnealor vor sa isi bata joc de contribuabili, de ce sa nu o faca?
Ca doar nu te poti muta la altt furnizor!
Ma bucur insa ca exista si nu mai stau la cozi, dar ii rog cumva pe decidenti sa isi aduca aminte ca suntem in secolul 21. Site-ul ala e depasit la greu, de la informatii scrise roboteste, fisiere pdf in loc de interfata web, completari care nu se pot face decat daca o iei de la capat pana la navigare ca in evul mediu si incapacitatea ANAF de a aplica automat diverse actiuni precum acesata cu bonificatia (in cazul declaratiilor deja depuse). De interfata pentru mobil nici vorba iar aplicatie pt smartphone suna de parca i-am injura.
Birocratii au modul lor de a lucra, in loc sa simplifice la maxim complica ceva atat de simplu ca acordarea unei bonificatii cu pasi suplimentari si harti, cat mai multe harti si actiuni fara rost.
Si problema nu este doar la ANAF, zilele trecute am gasit in parbrizul masinii hartie de la primaria sector 3 prin care ma anunta ca vor renumerota locurile de parcare si ca trebuie sa le retrimit toate actele ca sa-mi dea noua autorizatie. In loc sa emita pe vechile acte valabile si sa-mi trimita pe mail/posta autorizatia noua (locul masinii nu se schimba, doar numarul e altul) eu trebuie sa reiau procesul pt ca s-a schimbat nu stiu ce departament si evident, au nevoie de hartii.
Nu ne facem bine prea curand, la 1.2 milioane de bugetari asta e "boala" grea.