Primul studiu național complex despre încrederea managerilor români în economie a fost lansat vineri de către Impetum Group, care include Casa de Insolvență Transilvania și companiile Roca și Roca X. Datele au fost colectate în intervalul mai-iunie 2020 și se referă la primul trimestru din acest an. Foarte pe scurt, încrederea oamenilor de afaceri români este surprinzător de ridicată (indicele Confidex calculat de Impetum a avut valoarea de 41 pe o scară de la 1 la 100), dar cifrele din studiul făcut public vineri merită detaliate.

Andrei Cionca si Alina Barsan la prezentarea indicelui ConfidexFoto: Hotnews

Foarte pe scurt:

  • 75% dintre manageri consideră că economia este afectată (diferența de 25% fac parte din firmele de curierat, IT, comerț online șamd, unde afacerile mai degrabă au crescut în pandemie)
  • Jumătate din manageri (49%) se confruntă în mod real cu scăderea vânzărilor și a comenzilor.
  • Cifra de afaceri actuală și profitul au scăzut (ambele) cu 21% comparativ cu previziunile de la începutul anului.
  • 70% dintre manageri consideră că șomajul și inflația vor crește în următoarea perioadă.
  • 56% dintre managerii români consideră că leul se va devaloriza, în raport cu moneda europeană.
  • 58% dintre companii consideră că ar trebui să crească productivitatea, pentru a rămâne competitive.
  • Managerii români văd o criză în V cu revenirea în 2 viteze: una mai lentă în acest an și a doua, cu o dinamică crescută începând de anul viitor

Eșantionul a fost format din 503 companii din toate domeniile principale de activitate și toate regiunile țării, dintre care 150 companii mari cu cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de Euro. Studiul oferă informații colectate pe cele mai importante șase sectoare contributoare la PIB: agricultură, industrie și energie, construcții, comerț și HoReCa, logistică (transport, distribuție, depozitare), servicii.

În deschiderea evenimentului de vineri, Andrei Cionca a vorbit de cele trei etape ale crizei: primul stadiu, cel de șoc,este urmat de etapa de înțelegere mai bine a ceea ce se întâmplă, mai exact o perioadă de analiză și concluzii, a treia etapă fiind cea a deciziilor adaptate realității.

Pentru a urmări evoluția încrederii în economie, Cionca, alături de Alina Bârsan, directorul de cercetare al grupului, au dezvoltat și un index care, pe baza a 29 de itemi extrași din chestionarul de cercetare, comprimă într-un scor unic nivelul percepției din mediul de afaceri.

Indicele CONFIDEX este la 41 de puncte din totalul de 100, ceea ce indică un tonus precaut al mediului de afaceri

Actualmente, indicele CONFIDEX este la 41 de puncte din totalul de 100, ceea ce indică un tonus precaut al mediului de afaceri și poate fi asociat unei economii care mai degrabă a schimbat regimul de viteză decât și-a oprit funcționarea.

Trebuie adăugat că acest studiu lucrează cu percepțiile managerilor, acestea fiind mai mult subiective. Mulți dintre aceștia erau în prima fază a crizei sanitare iar problemele de cashflow erau incipiente. Se poate spune că cercetarea celor de la Impetum Group măsoară în mod indirect și modul în care managerii români anticipează corect dimensiunea crizei. Acest studiu va fi repetat trimestrial și vom vedea lunile viitoare modul în care indicele de încredere se modifică.

Evoluțiile pentru următoarele 3 luni ale PIB, pieței de capital și investițiilor private vor fi marcate de scădere, în viziunea majorității respondenților. De asemenea, leul se va devaloriza, în raport cu moneda europeană, consideră 56%, iar circa 70% dintre respondenți consideră că șomajul și inflația vor crește. În privința investițiilor publice, percepția este una destul de împărțită. Practic, câte o treime dintre respondenți văd scădere, creștere sau stagnare.

Managerii din Agricultură și Comerț sunt mai degrabă optimiști în privința evoluției indicatorilor macroeconomici, în timp ce, cei și Servicii și Construcții văd o perspectivă mai sumbră. Cifra de afaceri nu diferențiază percepția evoluției acestor indicatori.

Dacă înțelegem foarte bine această criză vom putea schimba amenințările în oportunități de dezvoltare

„Dacă înțelegem foarte bine această criză vom putea să preschimbăm amenințările în oportunități de dezvoltare și să transformăm economia într-una robustă, cu afaceri mai rezistente. Pentru asta e nevoie în primul rând să strângem date din piață, și tocmai de aceea am lansat CONFIDEX. Vom continua să sprijinim mediul de business prin colectarea de informații actuale astfel încât, în paralel cu etapele crizei, să înțelegem ce se întamplă, apoi să analizăm aceste date și să tragem concluzii, ca în final să creăm împreună repere pe baza cărora putem lua decizii adecvate realității din teren”, a declarat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Relevanța și diferențiatorii studiului stau atât în abordare cât și în metodologie. Cu 90% dintre respondenți în rolul de CEO, și restul de 10% tot în C-level management, studiul a analizat exclusiv percepția persoanelor din roluri cheie în companiile românești. Din punct de vedere financiar, 75% dintre companiile investigate au peste 1 milion de Euro cifră de afaceri și 31% sunt firme cu peste 5 milioane de Euro cifră de afaceri. Astfel, cercetarea din proiectul CONFIDEX este primul studiu care acordă o atenție specială companiilor mari, cu impact vizibil în economie.

Cum văd managerii români economia astăzi

Aproximativ 75% dintre manageri consideră că economia este afectată și doar 3% apreciază că economia este puțin sau deloc afectată. Deși 55% dintre respondenți susțin că și-au redus activitatea în perioada de pandemie, doar 49% se confruntă în mod real cu scăderea vânzărilor și a comenzilor.

Cu toate că există un segment semnificativ de manageri care se declară foarte îngrijorați, nu putem afirma că predomină un pesimism în rândul acestora, distribuția fiind una relativ normală, arată datele studiului. Media eșantionului (4.4) este relativ apropiată de cea teoretică (5). După cum se observă pe aceeași intrebare analizată doar pe companiile mari (grafic dreapta), doar 4% dintre managerii companiilor cu peste 5mil (Ne referim la cele 150 de companii mari care au răspuns) se declară „foarte îngrijorați”, comparativ cu 12% pe întreg eșantionul.

Avem, așadar, un climat economic în care managerii au o atitudine precaută în ceea ce privește economia națională.

Privind retrospectiv, comparativ cu previziunile de la începutul anului, cifra de afaceri a companiilor a înregistrat o scădere cu 21% până la momentul actual. Până la finalul anului, managerii estimează o recuperare lentă de 4 procente, ceea ce înseamnă că afacerile românești vor încheia anul cu o scădere totală în cifră de afaceri și profit de 17%, dar se estimează apoi și o revenire accelerată în 2021, în care cei 17% vor fi recuperați în primele 6 luni ale anului.

În general, în ultimele 3 luni, resursele de capital uman, financiar și material ale companiilor sunt relativ similare cu cele de acum un an, acest fapt fiind menționat de proporții variind între 50% și 75% dintre respondenți. Capitalul de lucru este aspectul care s-a îmbunătățit cel mai mult, în timp ce relațiile cu clienții și furnizorii par a fi cele mai stabile.

Pentru viitor, 70% dintre manageri consideră că șomajul și inflația vor crește în următoarea perioadă - cu toate acestea, nu se așteaptă la o creștere semnificativă a șomajului, ci la una moderată, cu 3-4%.

Totodată, 56% dintre managerii români consideră că leul se va devaloriza, în raport cu moneda europeană.

Indiferent de cifra de afaceri, evoluțiile pentru următoarele 3 luni ale PIB, pieței de capital și investițiilor private vor fi marcate de scădere, în viziunea majorității respondenților.

Ca direcție strategică, 58% dintre companii consideră că, în perioada următoare, ar trebui să crească productivitatea, chiar și investind, pentru a rămâne competitivi, în timp ce 33% consideră că reducerea costurilor e soluția supraviețuirii în această perioadă.

Întrebare grafic stânga - Care credeți că sunt principalele provocări cu care se confruntă în prezent compania dvs.? Principalele provocări ale managerilor companii vizează:\u000BPrincipale răspunsuri: Scăderea vânzărilor, Forța de muncă, Lipsa de predictibilitate și de cash-flow. Doar una din 12 companii resimte lipsa de sprijin guvernamental ca o provocare.

Întrebare grafic dreapta - În comparație cu aceeași perioadă din 2019, cum au evoluat în ultimele 3 luni următoarele aspecte?

În general, în ultimele 3 luni, resursele de capital uman, financiar și material ale companiilor sunt relativ similare cu cele de acum un an, aceste fapt fiind menționat de proporții variind între 50% și 75% dintre respondenți.

Capitalul de lucru este aspectul care s-a îmbunătățit cel mai mult, în timp ce relațiile cu clienții și furnizorii par a fi cele mai stabile.

Datorită diferențelor mici dintre sectoare, scorul mediu de 41 de puncte este relevant la nivelul întregului business românesc, cu atât mai mult cu cât influența cifrei de afaceri asupra percepției a fost constatată ca minimală. Percepția cea mai optimistă asupra economiei aparține companiilor din agricultură (43), în timp ce companiile din servicii și transport, depozitare, distribuție oferă cele mai mici valori ale indexului (38).

Peste un sfert (26%) dintre manageri consideră exagerate restricțiile impuse de Guvern iar 17% spun că, dimpotrivă, au fost insuficiente în raport cu pericolul pandemiei

Peste un sfert (26%) dintre manageri consideră exagerate restricțiile impuse de Guvern iar 17% spun, că, dimpotrivă, au fost insuficienteîn raport cu pericolul pandemiei.

Managerii din Comerț / HORECA sunt cei care consideră în cea mai mare proporție (31%) că măsurile guvernamentale au fost exagerate, în timp ce 68% dintre cei din Construcții consideră măsurile ca fiind adecvate. 27% dintre respondenții din sectorul Servicii apreciază că Guvernul trebuia să ia mai multe măsuri. Cifra de afaceri a companiilor nu determină o atitudine diferită în raport cu adecvarea măsurilor guvernamentale.

Cei 29 indicatori extrași din studiu și folosiți la construcția indexului încrederii au fost aleși de Impetum Group urmărind 5 itemi:

1. Evaluarea accesului la diverse resurse, în ultimele 3 luni, comparativ cu 2019

2. Evaluarea principalilor indicatori financiari ai propriei companii, în ultimele 3 luni

3. Previziuni privind evoluția unor indicatori macro-economici pentru următoarele 3 luni

4. Previziuni privind evoluția principalilor indicatori financiari ai propriei companii pentru final de an

5. Încrederea în instituțiile cu impact în mediul economic

Indicele CONFIDEX al încrederii e menit să folosească drept punct de referință în cercetarea în derulare.

Metodologie și perspective

Datele CONFIDEX – 1st Edition au fost culese telefonic și online, în perioada 18 mai - 12 iunie 2020. Pentru a genera rezultate cât mai actuale și relevante, studiul urmează să fie completat prin chestionare trimestriale.

Și mai departe, CONFIDEX va radiografia pas cu pas efectele pe care criza coronavirusului le va avea asupra economiei și va pune accent pe elementele care redau încrederea mediului de business în economie.

Alături de studiul cantitativ, în curs de derulare, proiectul CONFIDEX include și cercetări calitative, sub forma unor videoconferințe cu lideri de opinie, top antreprenori și experți în toate sectoarele de activitate. CONFIDEX este invitația lansată de Impetum Group businessului românesc de a folosi criza pentru o reconstrucție strategică și corectă, pentru o economie mai solidă în România.

Proiectul a fost lansat din solidaritate față de antreprenori în traversarea crizei, ca răspuns la nevoia mediului de business de o analiză aprofundată a cauzelor și efectelor crizei, altfel decât în crizele trecute, în care focusul a fost pe reacțiile imediate.

Studul integral poate fi citit aici.