Deficit bugetar de 4,17% în primele șase luni. Ministerul de Finanțe: Mai mult de jumătate e generat de facilitățile fiscale și cheltuielile generate de criza COVID-19

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 28 iulie 2020, 16:45 Economie | Finanţe & Bănci


Florin Citu
Foto: facebook
Execuţia bugetului general consolidat în primele şase luni ale anului 2020 a înregistrat un deficit de 45,17 miliarde lei (4,17% din PIB), conform datelor publicate marţi de Ministerul Finanţelor Publice. Potrivit unor estimări ale oficialilor MFP anul 2020 se va încheia cu un deficit bugetar de 6,7% din PIB. Problema nu este dimensiunea acestui deficit ci cât de finanțabil este.

"Mai mult de jumătate din deficit, respectiv 23,04 miliarde lei (2,13% din PIB), este generat de sumele lăsate în mediul economic prin facilităţile fiscale şi cheltuieli excepţionale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19", precizează MFP.

În primele cinci luni ale acestui an deficitul bugetar s-a situat la 38,84 miliarde lei (3,59% din PIB), în timp ce în primul semestru din 2019 a fost de 19,96 miliarde de lei, respectiv 1,94% din PIB.

„Creșterea deficitul bugetar aferent primelor șase luni ale anului curent, comparativ cu cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, este explicată, pe partea venituri, (i) de evoluția nefavorabilă a încasărilor bugetare în perioada martie-mai, ca urmare a amânării plății unor obligații fiscale de către agenții economici pe perioada crizei (10,2 mld lei) , (ii) de creșterea cu 2,94 mld lei a restituirilor de TVA, față de nivelul aferent perioadei ian-iunie 2019, pentru susținerea lichidității în sectorul privat, (iii) precum și de bonificațiile acordate pentru plata la scadență a impozitului pe profit și a celui pe veniturile microîntreprinderilor, în valoare de 0,25 mld lei. De asemenea, pe partea de cheltuieli, față de creșterea bugetară prin efectul legilor s-a înregistrat o creștere a cheltuielilor de investiții cu 3,79 mld lei față de aceeași perioadă a anului precedent, precum și plăți cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 5,86 mld lei”, explică Ministerul Finanțelor

Veniturile bugetului general consolidat au însumat 146,25 mld lei în primul semestru al anului 2020, în scădere cu 1,6% față de nivelul încasat în perioada corespunzătoare a anului trecut. Exprimate ca pondere în PIB estimat, veniturile bugetare au înregistrat o reducere de 0,5 puncte procentuale (an/an), cauzată în principal de contracția încasărilor nete din TVA (ca urmare a rambursărilor mai mari de TVA și a amânării plății obligațiilor fiscale) și de cea a veniturilor nefiscale.

În ce privește dinamica lunară, după avansul semnificativ din primele două luni ale anului, începând cu martie încasările bugetare au înregistrat în general o evoluție nefavorabilă – incertitudinea sporită, restricțiile și suspendarea unor activități, pe fondul crizei sanitare actuale, au determinat amânarea plății obligațiilor fiscale, sprijinită de facilitățile acordate contribuabililor. Totuși, în iunie, luna în care au devenit scadente unele obligații fiscale , veniturile totale au consemnat o revenire importantă (+7,4%, an/an), susținute în principal de încasările din impozitul pe profit, impozitul pe salarii și venit, impozitele și taxele pe proprietate și contribuții de asigurări.

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 191,43 mld lei au crescut în termeni nominali cu 13,6% față de aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile au înregistrat o creștere cu 1,8 puncte procentuale de la 15,9% din PIB 2019 la 17,7% din PIB în 2020. Majorarea cheltuielilor se datorează și măsurilor care au fost avute în vedere pentru combaterea epidemiei de COVID-19, respectiv a sumelor necesare finanțării în regim de urgență a cheltuielilor de gestionare a situației epidemiologice cauzate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pe de o parte, precum și a măsurilor cu caracter excepțional, în domeniul social și economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de măsurile adoptate pentru limitarea infectării în rândul populației. Astfel, până la finele lunii iunie s-au plătit 3.692,2 mil lei pentru indemnizații acordate pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, 743,99 mil lei pentru indemnizații acordate pentru alți profesioniștii, precum și pentru persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă care întrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 36,2 mil lei pentru indemnizații acordate părinților pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ.

Cheltuielile de personal au însumat 53,3 mld lei, în creștere cu 4,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, reflectându-se majorările salariale, îndemnizația de hrană, atât cele aplicate începând cu 1 ianuarie 2019, acordate în temeiul Legii cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cât și majorările salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 4,9% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale peste nivelul din aceeași perioadă a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, în luna iunie plățile reprezentând stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 178,7 milioane lei.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost 25,36 mld lei, în creștere cu 16% față de anul precedent. În cadrul bugetului general consolidat, majorările față de medie se înregistrează la nivelul administrației locale (16,1%) și la instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii (12,6%), majorări determinate în special de plăți suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi și alte produse necesare diagnosticării și tratării pacienților infectați cu coronavirusul SARS-CoV-2.

De asemenea, o creștere se reflectă și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 13,6% față de aceeași perioadă a anului anterior determinată de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat și pentru decontarea serviciilor medicale în ambulatoriu.
Cheltuielile cu asistența socială au fost de 69,22 mld lei în creștere cu 23,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea punctului de pensie, începând cu 1 septembrie 2019, cu 15%, respectiv de la 1.100 lei la 1.265 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari garantată cu 10%, majorarea alocațiilor de stat pentru copii începând cu 1 mai 2019, precum și indexarea acestora cu rata inflației din anul 2019, începând cu 1 ianuarie 2020.

Totodată, începând cu luna aprilie s-au realizat plăți determinate de măsurile care au fost luate cu caracter excepțional, în domeniul social și economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19, cum ar fi plata pentru indemnizații acordate pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului în valoare de 3,69 miliarde lei și pentru indemnizații acordate pentru alți profesioniștii, precum și pentru persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă care întrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2 în valoare de 743,99 mil lei. De asemenea, se continuă ritmul accelerat de decontări ale indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate pentru concedii medicale în scopul diminuării stocului de plăți restante aferente acestora, astfel că în luna iunie plățile au fost de 548,6 milioane lei.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 3,88 mld lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate către sectorul agricol și transporturi, respectiv suvenții pentru sprijinirea producătorilor agricoli, subvenții pentru transportul călătorilor și pentru diferențe de preț și tarif.

Alte cheltuieli au fost de 2,99 mld lei, reprezentând, în principal, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, conform legislației în vigoare, burse pentru elevi și studenți, alte despăgubiri civile, precum și indemnizații acordate părinților pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ (36,2 milioane lei).

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 10,37 mld lei, cu 20,3% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 16,12 mld lei, înregistrându-se cel mai înalt nivel al cheltuielilor pentru investiții pe primele 6 luni din ultimii 10 ani. Acestea sunt cu 30,8% mai mult decât aceeași perioadă a anului precedent. În cadrul bugetului general consolidat, majorările apar la bugetul de stat și la bugetele locale atât din fonduri naționale, cât și aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile.
De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au plătit 266,16 milioane lei pentru achiziționarea de produse - stocuri de urgență medicală, inclusiv scannere termice pentru combaterea răspândirii infecției cu coronavirusul SARS-COV-2









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4547 vizualizari

  • +3 (21 voturi)    
    Si PNL tot nu va taia pensiile speciale. (Marţi, 28 iulie 2020, 16:49)

    radu2077 [utilizator]

    Fraier e cine mai voteaza PNL.
    • +2 (16 voturi)    
      tovarase (Marţi, 28 iulie 2020, 18:08)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui radu2077

      de cand taie guvernul pensiile si nu parlamentul?!

      si apropos legea de taiat pensiile speciale (de fapt impozitat) exista deja si e la CCR (care o sa o declare neconstitutionala)

      comentariu unui habarnist care nu vrea decat sa dea in pnl (care merita tot ce primeste, dar din cu totul alte motive)
      • +2 (2 voturi)    
        Astfel (Miercuri, 29 iulie 2020, 8:24)

        Alexyo33 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        Nu taiate, abrogate si recuperati toti banii!
  • +2 (14 voturi)    
    mda (Marţi, 28 iulie 2020, 16:49)

    Mazeta [utilizator]

    Dacă punem la socoteală și factorul pe-se-de, până la sfârșitul anului ajungem la deficit cu două cifre.
  • +4 (10 voturi)    
    Cât despre (Marţi, 28 iulie 2020, 16:59)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    pensiile speciale, cât au generat? Dar salariile sri?
  • -1 (13 voturi)    
    Se pare ca pana la sfarsitul anului (Marţi, 28 iulie 2020, 17:26)

    xrogo [utilizator]

    deficitul se va dubla, deci va trece de estimarea MF si va ajunge la estimarea Bancii Modiale, 9%!
  • +2 (12 voturi)    
    Comparatii cu state UE din zona euro (Marţi, 28 iulie 2020, 17:27)

    animatron [utilizator]

    Cifra era previzibila, probabil e chiar mai bine decat ne temeam si nu confirma scenariul catastrofic al Comisiei UE (traditional pesimista in previziunile pt Romania).

    Daca s-ar concretiza ipoteza unui deficit de 6-7% la sf. 2020 unde ne-ar plasa asta in raport cu statele cu care vrem sa avem o convergenta economica cat mai rapida (pt a adera la moneda europeana si a suporta mai bine concurenta) ?

    Datoria noastra publica ar trece de pragul de 45%, fara a depasi 50% din PIB daca acesta nu scade decat cu 2%.

    In comparatie, in zona euro, datoriile publice in previziunea Comisiei pe 2020 se situeaza de la circa 21% (Estonia) pana la aproximativ 200% PIB (Grecia).
    Media prevazuta la final de 2020: 102,7% !

    Romania, daca ar face parte din zona euro, ar face din plutonul de 4-5 tari putin indatorate, cu datorii sub 50% din PIB.

    Deficitul bugetar mediu pt cele 19 state din zona euro e prevazut de scenariul Comisiei la -8,5%, intre limite de 4,8-5,6% (Luxemburg, Irlanda) si circa 10-11% (Italia, Franta).

    Romania, in zona euro, ar avea un deficit cu aprox. 2 puncte procentuale sub media zonei si s-ar afla in grupul de tari cu o situatie mai buna (circa o treime din totalul statelor membre).

    Pandemia produsa de coronavirusul chinez a creat un soc economic "nivelator" in interiorul UE, situatia deficitelor fiind complet diferita de anul 2019 (zona euro avea doar -0,6%).

    Am mai scris pe HN, Romania are acum o sansa rara, aceea de a implementa reforme de sec.21, de a cheltui masiv pe investitii fara a i se reprosa deficitul, de a absorbi sume imense de la UE (zeci de miliarde in plus fata de contributia nationala).

    Clasa politica e mediocra si populatia bolnava de suspicionita (ca peste tot in Europa din pacate), dar sunt suficiente masuri simple de disciplina si un minim de inteligenta in prioritizarea investitiilor pentru ca Romania sa depaseasca aceasta criza probabil mai bine decat majoritatea statelor UE.
    • -1 (1 vot)    
      vad totusi o problema (Marţi, 28 iulie 2020, 20:59)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      Pomenile aruncate vor trebui sa fie oprite si doua lucruri vor fi dificile:
      - sa alegi momentul
      - sa alegi modul in care o faci ca sa nu blochezi iarasi economia.

      Sigur ca situatia generala este oarecum aceeasi peste tot in Europa, dar fiecare tara are un specific deci momentul deciziei de a reversa si modul cum se va aplica efectiv vor fi specifice tarii.

      In USA lucrurul acesta a inceput - pomana este mai mica si nu cred ca au oferit prea multe masuri fiscale
  • -1 (13 voturi)    
    nu-i bai (Marţi, 28 iulie 2020, 17:37)

    Point [utilizator]

    mai bagati Tara in carantina o luna si va scoateti.
    cu ce bani mai primiti de la ue,va faceti oamenii,nu mai munciti in viata voastra.la cat s-a furat pana acum,pe voi va doare la cont,da-i dracului de fraieri.mai semneaza saracii ca le-a murit bunica de 99 de ani de covid sau calcatii de masina morti tot de covid,alti bani de tocat.btw,dna-ul mai traieste?
    face cineva niste cercetari cum se-mpart banutii?
  • +1 (13 voturi)    
    4.17% (Marţi, 28 iulie 2020, 18:08)

    liviu_ [utilizator]

    in coditiile covid si al maririlor ABERANTE date de psd.... este chiar decent!
    • 0 (0 voturi)    
      Asta arata ca maririle PSD NU au (Miercuri, 29 iulie 2020, 14:23)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      fost aberante, daca arau asa deficitul exploda!
  • +1 (13 voturi)    
    Pai sa ia imprumuturi negative (Marţi, 28 iulie 2020, 18:11)

    Fides [utilizator]

    Sa fim pozitivi - ne asteapta lucruri fantastice. Citu este noul Roubini. Adik Rad Bini.
    • -4 (4 voturi)    
      Nu, (Marţi, 28 iulie 2020, 22:29)

      Jar [utilizator] i-a raspuns lui Fides

      ma,e doar unul dintre putinii stiutori de carte ajunsi in fruntea M.F Da' tu nu stii ce-i aia carte.
      • +3 (3 voturi)    
        Ai carte, ai parte? (Miercuri, 29 iulie 2020, 11:45)

        Fides [utilizator] i-a raspuns lui Jar

        Parte in parte - PNL ajunge departe, comite o ilegalitate prin faptul ca alege sa nu aplice o lege constitutionala, promulgata de presedinte si in vigoare. Romania face parte din UE si NATO, nu suntem Rusia ori Coreea de Nord sa alegem cum sa violentam legea ori statul de drept.
        P:S.
        PNL isi joaca ultima carte, incercand un bluf cu o majorare din pix, cand e vorba de o dublare. Blufarea lor va fi certificata la vot. De Citu nu zic nimic. E in V-ul lui.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by