Datoria administrației publice a crescut în iulie la 42,2% din PIB, după ce cu o lună în urmă era la 40,2%, conform datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Ca valoare a crescut cu circa 13,6 miliarde lei în iulie, adică într-o singură lună. Pentru că va ajunge curând la primul prag al Legii responsabilității fiscal-bugetare, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, va trebui să facă un raport privind justificarea creşterii datoriei şi să prezinte propuneri pentru menţinerea acestui indicator la un nivel sustenabil.

HotNews.roFoto: Hotnews

La justificare cel mai probabil va fi menționat COVID-19, dar rămâne de văzut dacă va face propuneri (și ce propuneri) pentru menținerea indicatorului la un nivel sustenabil.

*De precizat că a fost luată în calcul metodologia UE, adică PIB-ul pe ultimele 4 trimestre. Cu alte cuvinte, a fost inclusă și scăderea de 10,5% din trimestrul II. Practic, PIB-ul pe ultimele 4 trimestre însumează 1.052 miliarde lei.

Datoria ca procent din PIB

Sursa datelor: MFP

Având în vedere că deficitul bugetar prognozat de autorități este 8,6% din PIB, pentru 2020, în curând Ministerul Finanțelor va anunța că a fost depășit primul prag, adică cel de 45% din PIB.

Deficit înseamnă împrumut și se vede pe datoria publică.

Evoluția datoriei în ultimii ani (ca valoare)

Sursa datelor: MFP

Cea mai mare parte a datoriei este pe termen mediu și lung: 429,4 miliarde lei.

Dacă împărțim pe administrație centrală și locală vedem:

• Administrație centrală: 429,6 miliarde lei

• Administrație locală: 14,78 miliarde lei

Partea bună, așa cum a observat Consiliul Fiscal, este că în 2020 a fost asigurată o mare parte a necesarului de finanțare pentru acest an (adică din cei 138,5 miliarde lei care include datorii ajunse la scadență plus deficit bugetar).

De ce?

La acest rezultat au contribuit:

• menținerea ratingului suveran de către principalele agenții de rating

• măsurile de politică monetară ale BNR și ale celor mai importante bănci centrale la nivel global

• acțiunile întreprinse de Comisia Europeană (programul SURE prin care România beneficiază de finanțare în cuantum de 4 mld. de euro în condiții avantajoase în contul măsurilor de sprijin al pieței muncii adoptate de România după izbucnirea pandemiei de COVID-19.

Conform instituției, mult mai problematică ar putea fi acoperirea necesarului de finanțare pe termen mediu.

„Este greu de crezut că piețele financiare vor tolera pentru o perioada îndelungată niveluri înalte ale deficitului bugetar, chiar dacă regulile fiscale în UE vor rămâne suspendate și în 2021. Capacitatea de finanțare a deficitului bugetar și de refinanțare a datoriei publice care ajunge la scadență reprezintă o constrângere foarte „dură” asupra politicii fiscal-bugetare”, spune Consiliul Fiscal.

Finanțarea în moneda locală comparativ cu alte țări

Sursa: Consiliul Fiscal

Randamentele medii pentru obligațiuni cu maturitatea de 5 ani emise în monedă locală arată că România se împrumută mai scump, comparativ cu alte țări din zonă.

Anul acesta, Ministerul Finanțelor a fost ajutat mult de Banca Națională a României (BNR) care a cumpărat titluri de stat de pe piața secundară (5,2 miliarde lei din aprilie până în august).

Dincolo de raportul pe care va trebui să-l prezinte ministrul Finanțelor, pentru a ne face o idee despre cum va fi din punct de vedere economic și bugetar anul viitor, trebuie să vedem cine va câștiga alegerile parlamentare și cu ce proiect de buget va veni.