Costurile împrumutului garantat de stat pentru Blue Air ce va fi acordat de Eximbank. Nota de fundamentare: Emiterea scrisorii de garantie, risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat

de F.B.     HotNews.ro
Vineri, 9 octombrie 2020, 20:37 Economie | Finanţe & Bănci


Blue Air
Foto: Blue Air
​​După ce în august a fost publicată a Ordonanță de urgență prin care statul garantează unul sau mai multe împrumuturi pentru Blue Air (același document conține prevederi și pentru Tarom), în dezbatere publică a fost publicat un proiect de hotărâre pentru aprobarea condițiilor. Astfel, împrumutul în valoare de 300,7 milioane lei se va acorda Blue Air de către Eximbank România pe o perioadă de 6 ani. Situația companiei nu arată bine, iar documentele Ministerului Finanțelor spun că emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat.

Foarte pe scurt:
  • Societatea este decapitalizată, la sfârșitul lunii iunie 2020 înregistrând capitaluri proprii negative
  • Eximbank: valoarea companiei în acest moment este negativă
  • Compania este încadrată în categoria de performanță financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie
  • Emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul ajutorului de stat acordat
  • Aeronavele aflate în proprietatea Blue Air Aviation sunt gajate la 30 iunie 2020 în favoarea Air Lease Corporation și în favoarea ANAF
  • Motoare montate pe alte aeronave, aeronave achiziționate fără motoare și care au motoare de pe altă aeronavă sau nu au motoare montate

Costurile împrumutului:

Dobândă: ROBOR la 12 luni plus o marjă de 4% pe an, o perioadă de grație de 12 luni.

Comisioane:
• comision de acordare de 0,75%
• comision de 2% pentru rambursarea anticipată a împrumutului din alt credit/credite si comision de 0% pentru rambursarea anticipată a împrumutului din surse proprii
• comision de analiză pentru modificarea condițiilor inițiale de 0,2% cu o valoare de minimum 100 euro.
• Pentru asumarea riscului de garantare a împrumutului în procent de 100%, inclusiv a dobânzilor și comisioanelor, societatea Blue Air Aviation – S.A. va plăti Ministerului Finanțelor Publice, în calitate de Garant, un comision la fondul de risc de 2 % pe an aplicat la soldul împrumutului garantat, în rate semianuale consecutive pe toată perioada împrumutului de 6 ani.

Potrivit datelor publicate de MFP:


• Societatea este decapitalizată, la sfârșitul lunii iunie 2020 înregistrând capitaluri proprii negative (496,9 milioane lei/iunie 2020, 373 milioane lei/2019, -446 milioane lei/2018),
• Gradul de îndatorare al societății este extrem de ridicat și prezintă un trend ascendent (164,2%/2018, 166,2%/2019, 200,13%/06.2020), datoriile totale ale firmei fiind de cca 2x>Total pasive; deși a înregistrat o ușoară diminuare în 2020 (-15%), nivelul datoriilor față de furnizori se menține extrem de ridicat (355,1 milioane lei/06.20202);
• Lichiditatea este subunitară pe toată perioada analizată; fluxurile de numerar negative generate de impactul epidemiei au afectat capacitatea companiei de a asigura lichiditățile necesare achitării drepturilor salariale, a datoriilor către furnizori și celor față de bugetul statului;

Concluzia Eximbank este că „valoarea companiei în acest moment este negativă”.

Urmare a analizei economico-financiare compania este încadrată în categoria de performanță financiară D (grila cuprinde categorii de la A la E, A reprezentând cea mai bună categorie), în baza situațiilor financiare încheiate la 31 decembrie 2019.

Conform notei de fundamentare, emiterea scrisorii de garantie la acest moment prezintă un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul ajutorului de stat acordat.

Pentru acoperirea cel puțin a valorii împrumutului, dobânzilor și comisioanelor, compania are obligația constituirii garanțiilor, respectiv teren cu pădure, aeronave, pachete de acțiuni ale Blue Air Aviation, Airline Invest și Blue Air Technic.

Conform Raportului de evaluare rezultă că evaluarea a avut la bază o serie de ipoteze speciale, cu impact semnificativ asupra concluziei evaluării, și anume:

• bunurile sunt tranzacționabile și neafectate de sarcini sau ipoteci;
• valoarea de piață a terenului cu pădure reflectă situația existentă și nu un teren construibil, întrucât PUZ sector 1 este în dezbatere, existând un grad ridicat de incertitudine privind aprobarea acestuia;
• evaluarea acțiunilor Blue Air Aviation S.A. a fost realizată în ipoteza specială că societatea Blue Air Aviation S.A. va beneficia de acordarea ajutorului de stat (împrumut garantat) de 300.775.000 lei, pe o perioadă de 6 ani și că va beneficia de infuzia de capital previzionată în Oferta de concordat preventiv, în cuantum de 20.000.000 Euro în anul financiar 2021 și 30.000.000 Euro în anul financiar 2022. Evaluarea acțiunilor s-a bazat pe ipoteza conform căreia societatea Blue Air Aviation S.A. va continua să își desfășoare activitatea conform principiului “continuării activității” (“going concern”) pentru o perioadă nedefinită, având la baza previziunile financiare din oferta de concordat preventiv.

• evaluarea aeronavelor s-a realizat în ipoteza în care acestea sunt în configurația inițială, având montate motoarele cu care au fost achiziționate. În fapt aeronavele aflate în proprietatea Blue Air Aviation SA sunt gajate la 30.06.2020 în favoarea Air Lease Corporation și în favoarea ANAF.

Mai mult, aeronavele supuse evaluării se găsesc în diferite situații precum: motoare montate pe alte aeronave, aeronave achiziționate fără motoare și care au motoare de pe altă aeronavă sau nu au motoare montate. Având în vedere că Blue Air Aviation nu poate face plata datoriilor către cei doi creditori anterior obținerii împrumutului garantat de stat, ipoteca asupra aeronavelor poate fi constituită inițial în favoarea Ministerului Finanțelor Publice cu rang subsecvent celor existente, iar ulterior achitării datoriilor către cei doi creditori și radierii în consecință a sarcinilor, ipoteca va deveni de rang 1.

Conform situațiilor financiare depuse de Blue Air Aviation – S.A. la sfârșitul anului 2019 compania de transport aerian avea o cifră de afaceri de 2,18 miliarde lei, un număr de 1.145 angajați și era al treilea operator de transport aerian din Europa Centrală și de Est.

Potrivit notei de fundamentare, restrângerea sau stoparea activității Blue Air Aviation. ar avea un impact direct semnificativ asupra Companiei Naționale Aeroporturi București, precum și un număr însemnat de companii ce oferă servicii/produse companiilor de transport aerian, respectiv furnizori de combustibil, firme de catering și handling.

"Un impact negativ însemnat ar fi resimțit la nivelul populației prin diminuarea legăturilor de comunicații cu restul Europei în contextul unei diaspore numeroase", se arată în document.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





5048 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    Rezulta ca mai bine faceti o companie noua cu aia (Vineri, 9 octombrie 2020, 21:27)

    UnOarecare [utilizator]

    300 de milioane!
    dar sa nu puneti politic managerii!!!
  • -5 (11 voturi)    
    daca era Tarom (Vineri, 9 octombrie 2020, 21:35)

    Je__ [utilizator]

    urlau toti ca e gaura neagra, ca nu avem nevoie de legaturi intre puctele cardinale ale tarii, ca vai doamne sa renunte la rutele bune in favoarea privatilor care sunt mai ieftini si mai eficienti

    dar daca e companie privata e bine, ca noi practicam socialismul pentru bogati, doar pierderile le socializam cu sarakii
    • -2 (4 voturi)    
      intrebare (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 0:38)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      nu am vazut nicio vidanja pe care sa scrie TAROM. Nu e asa ca vor aruncati toate fecalele deasurpa Romaniei de 60 de ani si asta pe banii nostri?
    • +1 (1 vot)    
      Da, Taromul (Duminică, 11 octombrie 2020, 14:45)

      macg [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      Este o gaura neagra! Taromul NICIODATA, DAR NICIODATA!!!!! Mai repet odata NEVER!!! nu va deveni o companie performanta, din f multe motive. Nu stiu cum politicienii nostri (ma rog consultantii ) nu inteleg asta si continua sa pompeze bani aiurea in ea.
  • +3 (3 voturi)    
    Intrebare (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 7:42)

    Zagura [utilizator]

    Și când mi se returnează banii pe biletele cumpărate anul trecut pentru călătorii niciodată efectuate?
    • 0 (0 voturi)    
      NICIODATA!!! (Duminică, 11 octombrie 2020, 14:38)

      macg [utilizator] i-a raspuns lui Zagura

      Ai insa o sansa mica sa i recuperezi daca ii dai in judecata...
      Eu de la Lufthansa - companie mai serioasa am recuperat cu greu 2 bilete din 5 si numai dupa ce i-am dat in judecata, bineanteles, comisionul pt servicii a fost 50 % din pretul biletelor. Pt celelalte 3 cica nu s-a pronuntat inca justitia, iar daca se va pronunta firma care se ocupa lejer poate sa-si opreasca banii, eu nu am nici un control.
  • +4 (4 voturi)    
    Pare sa fie un (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 10:09)

    KArpi [utilizator]

    Business bun pt Eximbank, prin prisma comisioanelor si marjei, la un moment dat se executa scrisoarea de garantie, platim noi toti (ca de obicei) imprumutul, Blue Air va intra in insolventa, etc... Unde e win-win aici? Caci eu nu inteleg...
  • 0 (0 voturi)    
    Se va intampla exact (Duminică, 11 octombrie 2020, 14:32)

    macg [utilizator]

    La fel cum a fost cu Direct Aeroservices, o alta companie aeriana mai putin cunoscuta de a lui Iordache, care cu aprox 10 ani in urma a intrat in insolventa si nu a platit nimanui nimic, angajati, furnizori etc., toti au ramas in gaura. Asta e stilul caracteristic a lui Iordache sa traga tzepe, incepand de la teapa trasa nemtilor de la care a cumparat instalatiile sale de produs beton industrial. Prin Direct Aeroservices a tras teapa postei romane de milioane de euro.
    Apropo s-a finalizat procesul cu insolventa Direct A. instanta ia iertat de toate datoriile, iar daca nu esti de acord si vrei sa faci apel, se poate in 5 zile...doar ca au trimis deciziile ...peste o luna (asta da justitie). Pt cine nu stie cum e cu insolventa, odata intrati in ins nu mai ai ce sa le faci, Casa de insolventa Transilvania care a gestionat insolventa Direct A. te ajuta, dar daca au un comision gras de castigat, daca nu cand ii suni te roaga ca orice solicitare s-o faci prin email, iar la email nu raspund niciodata. Iordache o sa scoata banii din firma, dupa care pa. De data asta e o teapa data intregii tari, pt ca noi toti vom plati datoria. E mult mai ieftin sa faci o companie noua de la zero...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by