Procedura nouă de eșalonare simplificată vizează datoriile strict de după martie și nu trebuie să existe datorii anterioare lunii martie, susține Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF), într-un interviu acordat HotNews.ro. El a precizat că aceasta vizează doar contribuabilii care erau cu plățile la zi la acel moment. „Dacă sunt situații în care sunt datorii anterioare lunii martie, ar trebui pentru acestea să se facă o solicitare de eșalonare pe prevederile Codului de procedură existent. Adică întâi o eșalonare clasică, astfel încât acele datorii până în 15 decembrie să fie eșalonate conform procedurii uzuale. Nemaifiind restante la martie să se poată aplica ulterior această nouă procedură simplificată prevăzută de OUG”, a explicat expertul în fiscalitate.

Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților FiscaliFoto: Hotnews

Foarte pe scurt:

  • Toată lumea a stat destul de îngrijorată în data de 26 octombrie să vadă dacă într-adevăr Ordonanța conține prevederile legate de posibilitatea de amânare a plății taxelor până la 25 decembrie
  • Prevederile privind amânarea au fost introduse, ceea ce este un lucru bun, că practic lasă timp agenților economici să depună aceste cereri de eșalonare conform procedurii simplificate.
  • Spre deosebire de prevederea generală din Codul de procedură fiscală care se referă la restanțe, procedura de eșalonare simplificată (din noua OUG) se referă la sume care nu sunt încă restante, dar care sunt datorate după
  • E o confuzie de termeni care generează oarecare probleme practice pentru că sumele respective, nefiind restante, nu sunt în certificatul de atestare fiscală
  • E nevoie de acel ordin pe care Ordonanța îl menționează, cel ce ar urma să fie elaborat de ANAF în 15 zile pentru a stabili clar detaliile tehnice
  • Ca principiu, era nevoie de o anulare a impozitului specific, ca urmare a naturii acestui tip de impozit. E bazat pe niște elemente fizice
  • Așa cum arata actuala perioadă, mai bine rămânem cum suntem din punct de vedere al fiscalității

„Într-un final a apărut Ordonanța mult așteptată de mediul de afaceri. A apărut cam târziu, în seara zilei de 26, dacă ne referim la plata datoriilor restante. Această procedură de eșalonare vine la pachet cu o altă măsură care decalează termenul de plată stabilit inițial pentru 25 octombrie pentru toate sumele rămase neplătite începând cu data declarării stării de urgență, până pe data de 25 decembrie 2020. Această amânare a fost introdusă pe ultima sută de metri chiar în ședința de Guvern și a generat destul de multă neliniște pentru că nu se știa sigur dacă se aprobă sau nu astfel de amânare. Toată lumea a stat destul de îngrijorată în data de 26 să vadă dacă într-adevăr Ordonanța conține aceste prevederi”, a afirmat Manolescu.

• Au fost introduse, ceea ce este un lucru bun, că practic lasă timp agenților economici să depună aceste cereri de eșalonare conform noii proceduri.

Potrivit acestuia, procedura este diferită de cea clasică de eșalonare prevăzută de Codul de procedură fiscală.

• Aveam deja în Codul de procedură o prevedere în acest sens. S-a dorit o procedură simplificată.

„Nu e nevoie de garanții, sunt acordate eșalonări doar în baza unei cereri depuse de contribuabil până pe data de 15 decembrie”, spune el.

Potrivit acestuia:

• Sunt incluse doar datoriile de după data de instituirii stării de urgență. Deci de după martie.

• Aceste datorii nu sunt restante, dar sunt cu termene de plată ulterioare lunii martie.

O confuzie de termeni pe care speră că o va rezolva ANAF

„Spre deosebire de prevederea generală din Codul de procedură fiscală care se referă la restanțe, această procedură de eșalonare simplificată se referă la sume care nu sunt încă restante, dar care sunt datorate după”, explică Manolescu.

Potrivit acestuia, aici e o confuzie de termeni care generează oarecare probleme practice pentru că sumele respective, nefiind restante, nu sunt în certificatul de atestare fiscală.

• Ele ar trebui evidențiate cumva ca să poată intra în eșalonare. Prin urmare e nevoie de acel ordin pe care Ordonanța îl menționează, cel ce ar urma să fie elaborat de ANAF în 15 zile pentru a stabili clar detaliile tehnice.

• Această procedură nouă vizează datoriile strict de după martie și nu trebuie să existe datorii anterioare lunii martie.

• Vizează doar contribuabilii care erau cu plățile la zi la acel moment. Dacă sunt situații în care sunt datorii anterioare lunii martie, ar trebui pentru acestea să se facă o solicitare de eșalonare pe prevederile Codului de procedură existent. Adică întâi o eșalonare clasică, astfel încât acele datorii până în 15 decembrie să fie eșalonate conform procedurii uzuale, nemaifiind restante la martie să se poată aplica ulterior această nouă procedură simplificată prevăzută de OUG.

• OUG prevede posibilitatea modificării graficului pe parcursul anului de două ori. Dacă sunt cazuri în care așteptările contribuabililor se schimbă, să poată solicita o modificare.

• Așa cum înțelegem textul, ratele nu trebuie să fie neapărat egale. Plățile pot să difere în timp în funcție și de o anumită sezonalitate a activității.

„În ce măsură toate aceste lucruri/angajamente vor putea să fie respectate, rămâne de văzut pentru fiecare caz în parte. Sunt prevăzute o serie de prevederi care să dea posibilitatea contribuabilului să rămână în eșalonare dacă apar anumite întârzieri pe parcurs, cu plata unor penalități. Deci există o oarecare flexibilitate în acest mecanism și să sperăm că marea majoritate a firmelor vor reuși să respecte aceste eșalonări și să beneficieze în final de anularea penalităților”, afirmă Dan Manolescu.

• Ăsta e un mare avantaj dat de eșalonare: penalitățile de întârziere de anulează.

• Dobânda pe această perioadă de eșalonare este una extrem de favorabilă de 0,01% pe zi, deci 3,65% pe an.

Nu mai vede o amânare ulterioară a taxelor după 25 decembrie

„Se dă o gură de oxigen firmelor prin posibilitatea amânării plății taxelor. Termenul de 25 decembrie îl văd cumva bătut în cuie, pentru că la acel moment guvernul va dori să știe exact cam pe ce stă în acest an. Pe deficitul anului curent să știm care sunt sumele care constituie venituri la buget. Nu mai văd o amânare ulterioară după 25 decembrie”, spune el.

Era nevoie de anularea impozitului specific. Firmele vor trebui să facă o serie de rectificări în declarații.

„Ca principiu, era nevoie de o anulare a impozitului specific, ca urmare a naturii acestui tip de impozit. E bazat pe niște elemente fizice. Nu se autoajustează, cum e cazul impozitului pe profit sau pe venit pentru microîntreprinderi, unde dacă scad veniturile, scade și profitul și impozitul pe venit la microîntreprinderi”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.

• În cazul impozitului specific care se bazează pe niște calcule legate de suprafață, de coeficienți de ajustare, era nevoie de o intervenție legislativă în sensul de a-l anula cu totul pentru că altfel se datorau sume pentru anumite suprafețe care erau clar inutilizabile ca urmare a unor restricții impuse de autorități.

„Generează o serie de aspecte practice care trebuie avute în vedere. Sunt o serie de rectificări care ar trebui făcute la declarațiile deja depuse. Acest impozit este anual cu o declarare semestrială, o dată la iunie și o dată la decembrie. Acum OUG prevede o serie de recalculări pentru toate aceste perioade de scutire de-a lungul anului pentru perioada de urgență, celor 90 de zile date în vară. Cumva calculul este destul de minuțios pentru a ține cont de acest ajustări”, arată Manolescu.

Nu crede că o instabilitate în zona fiscală e binevenită în această perioadă

„Așa cum arata actuala perioadă, mai bine rămânem cum suntem din punct de vedere al fiscalității. Sunt o serie de modificări în Parlament. A fost inițial un set de proiecte de Ordonanță (în vara anului 2019 n.r.), acum sunt asumate de Teodorovici, la acel moment fiind ministru al Finanțelor. Sunt în diverse stadii în Parlament. E clar că nu e timp să iasă din Parlament în această perioadă. Conțin lucruri extrem de complexe. N-ar fi timp să se discute și să se dezbată și să intre în vigoare pentru a se aplica cu 1 ianuarie. În această perioadă nu sunt aspecte semnificative care ar trebui modificate”, afirmă expertul.

• Avem o promisiune din partea ministrului de finanțe că nu se intenționează o creștere a fiscalității în această perioadă. E de înțeles, având în vedere și contextul electoral.

„Ar trebui ca mediul politic să găsească un alt teren de dispută, nu zona fiscală. Nu cred că o instabilitate în zona fiscală e binevenită în această perioadă”, a preciat Dan Manolescu.

Citește și: Noi măsuri fiscale în Monitorul oficial: Amânarea taxelor până la 25 decembrie, rambursarea TVA cu control ulterior până la 25 ianuarie, scutire impozit specific pentru Horeca, eșalonare simplificată a datoriilor, deductibilitatea testelor COVID