Cinci noutăți fiscale din Monitorul oficial: de la telemuncă, la persoanele fizice ce dețin clădiri în proprietate

de F.B.     HotNews.ro
Luni, 9 noiembrie 2020, 11:43 Economie | Finanţe & Bănci


Adrian Benta, consultant fiscal
Foto: Hotnews
Recent au apărut în Monitorul oficial mai multe acte normative cu aplicabilitate și în domeniul fiscal. Consultantul fiscal Adrian Bența a făcut o scurtă analiză a lor. Unele se referă la telemuncă, altele la raportările contabile sau la faptul că unitățile administrativ teritoriale au dreptul să angajeze zilieri.

*toate paragrafele de mai jos îi aparțin lui Adrian Bența

1. Telemuncă


OUG nr. 192/2020 aduce câteva măsuri de respectare a purtătii măștii în toate spațiile publice, la locul de muncă și în mijloacele de transport în comun, însă dispune în principal asupra modului de realizare a activității prin telemuncă.

Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă acolo unde specificul activității permite. Reținem faptul că dipoziția de a stabili acest regim de muncă aparține angajatorului, fără să se solicite consimțământul salariatului.

Până la data prezentei ordonanțe, prevederile de la art. 17 din Legea nr. 55/2020 privind decretarea stării de alertă, au stabilit existența consimțământului salariatului.

În urma OUG nr. 192/2020, pe durata stării de alertă, angajatorul este cel care stabilește regimul de muncă la domiciliu sau prin telemuncă.

Desigur, se impune respectarea Codului muncii – Legea nr. 53/2003, cu modificări ulterioare și a Legii nr. 81/2018 privind telemunca.

Cu această ocazie, se modifică și legea privind telemunca în sensul că angajatorul trebuie să asigure salariatului aflat în regim de telemuncă mijloacele aferente tehnologiei comunicațiilor, inclusiv echipamentele de muncă, iar dacă părțile agreează, pot fi folosite cele personale ale salariatului, urmând să se consemneze acest fapt într-un acord în formă scrisă.

Notă: a se analiza legea privind telemunca în ansamblul său, întrucât se pot deconta în anumite condiții cheltuielile suportate de salariat pentru realizarea activității de telemuncă cum ar fi o cotă din energia electrică, costul cu internetul sau telecomunicațiile.

2. Raportările semestriale contabile


Legea nr. 238/2020 modifică punctual Legea nr. 82/1991 privind contabilitatea și dispune asupra modului în care se vor depune raportările contabile semestriale.

Raportările contabile semestriale vor fi depuse doar de acele entități raportoare ce în exercițiul anterior au realizat o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a sumei de 1.000.000 euro.
Desigur, celelalte prevederi normative din legea contabilității rămân aplicabile.

3. Unitățile administrativ teritoriale au dreptul să angajeze zilieri


Legea nr. 242/2020 modifică punctual Legea nr. 52/2011 privind activitatea desfășurată de zilieri. Modificarea constă în faptul că unitățile administrativ teritoriale au dreptul să angajeze zilieri.

Se păstrează în continuare dreptul de a angaja zilieri de către celelalte persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, pentru acele activități necalificate cu caracter ocazional.

4. Suplimentarea cheltuielilor sociale deductibile la calculul impozitului pe profit


Legea nr. 239/2020 se adresează plătitorilor de impozit pe profit în sensul suplimentării cheltuielilor sociale deductibile la calculul impozitului pe profit. Astfel, printr-o modificare tehnică se elimină din cadrul cheltuielilor sociale sintagma de ”cheltuieli pentru creșe și grădinițe” și se extinde noțiunea de cheltuială socială cu cheltuielile efectuate de plătitorul de impozit pe profit cu unități de educație timpurie.

Foarte important: conceptul de educație timpurie este reglementat prin HG nr. 1252/2012.

În plus, sunt asimilate cheltuielilor sociale cu educația timpurie, plățile efectuate de plătitorii de impozit pe profit pentru copii salariaților către unități de educație timpurie. Aceste plăți reduc impozitul pe profit în limita de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. Dacă suma depășește impozitul pe profit, aceasta va fi suportată din impozitul pe salarii, TVA sau accize.

Concomitent, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, pe seama amortizării fiscale, achizițiile de bunuri și echipamente utilizate în învățământul profesional și tehnic, învățământul dual preuniversitar și universitar.

Se reiterează faptul că bursele, premiile și alte drepturi sub formă de masă, cazare, transport, echipamente, primite de elevi pe parcursul învățământului sunt venituri neimpozabile la persoana fizică.

5. Dacă cheltuielile cu utilitățile nu sunt suportate în activitatea economică, nu mai este necesară efectuarea reevaluării imobilului la 5 ani


Legea nr. 241/2020 se adresează persoanelor fizice ce dețin clădiri în proprietate la data de 31 decembrie a anului anterior, iar acestea sunt folosite atât în scop rezidențial, cât și în scopul realizării unei activități economice – scop nerezidențial.

Legea intră în vigoare la 01 ianuarie 2021.

În esență, dacă cheltuielile cu utilitățile nu sunt suportate în activitatea economică, nu mai este necesară efectuarea reevaluării imobilului la 5 ani.

Legea prezumă ca punct de pornire al valorii impozitului, valoarea stabilită conform scopului rezidențial. La suprafața aferentă activității rezidențiale, impozitul se determină conform Codului fiscal.

La suprafața ce corespunde activității nerezidențiale, pornind de la valoarea aferentă utilizării rezidențiale, se va aplica cota de impozit aferentă valorii nerezidențiale, procent stabilit de Consiliul local.

Impozitul de plată se determină prin însumarea celor două valori.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





26984 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    In sfarsit !!! (Masura 5) (Luni, 9 noiembrie 2020, 14:24)

    deval [utilizator]

    V-a luat mai mult de un an sa clarificati un articol monstruops de idiot, dancilez, din Codul Fiscal care ne lasa la discretia setei de spaga a celor din DITL sau a ''bunavointei'' ANAF !!!!!!!!! Sunt multe altele dar asta era cumva aplicabil tuturor ...... Macar in martie 2020 cu situatia de urgenta, puteati sa va faceti ca va gantiti ! Pe asta Ciuma nu avea cum sa vrea sa o blocheze, este evident cred ..... Era logic si fara costuri sa lamuriti legal chestiunea cata vreme chiar cel care s-a ocupat de masura (dnul Biris, pe atunci ceva sef in ANAF) ne spunea ca asta vrea sa spuna articolul, numai ca articolul, era pe campii, din interese obscure (si nu prea) promovate de repetentul de Monta , o data cu ''noul'' Cod Fiscal , in 2015 !!
    • 0 (0 voturi)    
      100% de acord! (Marţi, 10 noiembrie 2020, 11:20)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui deval

      Imi pare rau ca pot sa dau un singur plus: da, era ceva strict necesar si care trebuia facut de mult!

      In plus, liberalii PUTEAU sa faca asta, chiar daca pedesereul inca detine majoritatea in Parlament.

      Imi amintesc foarte bine: am inceput sa lucrez de acasa abia de pe 17 martie, a durat o saptaman ca adminul sa instaleze pe laptoape VPN si masuri de siguranta, si alta saptamana ca CEO sa dea dispozitie in caste sens.
      Aveam calculatoarele gata, dar nu exista baza LEGALA, firma nu avea cum sa ne plateasca daca nu pontamla servici, ci lucram de acasa ...
    • 0 (0 voturi)    
      Masura 5 (Marţi, 10 noiembrie 2020, 14:19)

      relu59 [utilizator] i-a raspuns lui deval

      Buna ziua,
      Puteti sa dati un exemplu concret cum se va aplica aceasta masura ?. Multumesc. !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by