Gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de 32,3% (studiu)

de DP     HotNews.ro
Vineri, 4 decembrie 2020, 10:14 Economie | Finanţe & Bănci


digitalizare
Foto: Hotnews
Gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, potrivit raportului DESI (The Digital Economy and Society Index), care indică o tendinţă uşor crescătoare a digitalizării instituţiilor publice în ultimii trei ani, scrie Agerpres. Totodată, la capitolul "Servicii Publice Digitale", România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de ţări. În luna noiembrie, Zitec, companie specializată în dezvoltarea de aplicaţii online, lansa Ghidul Esenţial de Digitalizare a Primăriilor, realizat de echipa Regista.ro. Pentru a primi documentul, primăriile interesate trebuie să completeze un chestionar prin care îşi evaluează gradul de digitalizare actual.

Pe baza acestui chestionar, echipa Regista îşi propune să monitorizeze constant gradul general de digitalizare a administraţiilor publice din România. Studiul nu este exhaustiv, având în vedere nivelul mai degrabă scăzut al digitalizării din ţara noastră, ci urmăreşte obţinerea unei imagini de ansamblu a situaţiei la nivel naţional.

Potrivit sursei citate, iniţiativa a fost bine primită, colectând aproximativ 100 de chestionare din 32 de judeţe în numai trei săptămâni. Eforturile de colectare a datelor continuă în lunile care urmează, urmând să actualizăm datele pe măsură ce primim noi răspunsuri sau primăriile implementează diverse noi soluţii de digitalizare.

"Dacă unele aspecte ale digitalizării au rolul de a eficientiza şi transparentiza activitatea instituţiei şi interacţiunea cu cetăţeanul, nefiind obligatorii din punct de vedere legal, anumite aspecte sunt prevăzute clar în legislaţie. Astfel, din ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local. Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenţi se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziţia cetăţenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate", se menţionează în comunicat.

Studiul realizat de echipa Regista arată că trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajaţi şi public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaţilor, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate şi protecţia datelor personale. Peste jumătate dintre instituţii nu au aplicaţii de registratură electronică, ci folosesc registratura fizică, pe suport de hârtie.

Pe de altă parte, există destule primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetăţenii pot economisi timp, evitând cozile şi plătind online taxele şi impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.

"După nouă luni de distanţare socială vedem că nivelul de digitalizare al administraţiei publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligaţii pentru aceste instituţii privind digitalizarea. Administraţia publică locală, precum şi instituţiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depăşirea acestei situaţii, atât prin soluţii software moderne, cât şi prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluţiile cloud. Echipa Regista oferă consultanţă gratuită privind digitalizarea instituţiilor publice interesate", a declarat Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec.

Studiul Regista continuă, iar primăriile din toată ţara îşi pot evalua gradul de digitalizare completând chestionarul, urmând să primească Ghidul Esenţial pentru Digitalizarea Primăriei. Acesta cuprinde recomandări generale, de la verificarea infrastructurii hardware, securitate informatică, aplicaţii pentru comunicare, până la utilizarea aplicaţiilor de e-Guvernare şi soluţii software pentru transparentizarea activităţii şi eficientizarea serviciilor publice oferite cetăţenilor. Astfel, prin intermediul Ghidului, Zitec continuă promovarea digitalizării instituţiilor publice, în prelungirea eforturilor Caravanei Regista.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





984 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Greu de digitalizat Primăriile! (Vineri, 4 decembrie 2020, 11:25)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Cca 3000 de Primarii rurale -misiune iimposibila.
    E grosul dar nu se poate iar când se va putea satele vor fi in disparitie!
    Acum se toarnă asfalt ( pe iarbă, pe pamant) si jumatate din comuna are case pustii.
    Peste 20 de ani când se va implementa digitalizarea va fi tot ca la asfaltare.
    Se face degeaba ca satul romanesc va fi un cătun!
    Pana atunci Primarul si liota de functionari&consilieri vor duce un trai bun fara digitalizare.
    Stiati ca in medie o comuna are peste 28 de salariați si 11 consilieri locali plătiți din bani publici fara sa faca nimic?
    Cine sa dorească digitalizare aici si in cele aproape 3000 de comune.
    Doar reforma administrativă adevarata cu fuziuni, comasari, regionalizare sa dea drumul la digitalizare,
    Daca nu, peste 20 de ani vorbim de acelasi loc in clasament.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by