Noua formula a taxei auto, desi va include si emisiile de dioxid de carbon, va fi in final mai mare pentru toate tipurile de masini fata de valorile anuntate de guvern in ianuarie. Astfel, chiar daca in cazul masinilor euro 4 vor fi luate in calcul emisiile de CO2, taxa pentru autoturismele noi va fi mai mare decat pentru cele la mana a doua, pe principiul deja enuntat in ianuarie potrivit caruia masinile noi polueaza in timp mai mult decit cele vechi.

"Potrivit noii formule de calcul, taxa pentru euro 4 va creste proportional cu valoarea emisiilor de dioxid de carbon si va scadea pentru masinile mai vechi. In acest fel se respecta principiul agreat de autoritatile romane cu Comisia Europeana, potrivit caruia taxa pentru poluarea auto trebuie sa fie aplicata in functie de durata de viata a masinii", au declarat pentru Hotnews.ro surse guvernamentale.

Potrivit acestora, pentru masinile euro 3, euro 2, euro 1 si non-euro desi forumula de calcul ramane cea prezentata in proiectul de ordonanta al Ministerului Economiei si Finantelor, valoarea taxei va creste invers proportional cu standardul euro atribuit motorului. "Ultima propunere a Romaniei, care asteapta acordul Comisiei Europene, presupune o noua modificare a unei variabile. Este vorba de o crestere a valorii taxei in functie de standardul euro; adica pentru o masina non-euro sa se plateasca mai mult decat este prevazut in actualul proiect de ordonanta", au afirmat sursele citate.

Proiectul propus de guvern in ianuarie are la baza principiul poluarii pe durata de viata a masinii. Astfel, o masina euro 4 din 2001, cu capacitate de 1.600 cmc, are un coeficient de reducere a taxei de 49%, in timp ce pentru acelasi tip de masina din 2007 coeficientul de reducere este de 21%. Ca urmare, pentru masina veche de sapte ani s-ar plati o taxa de 408 euro, iar pentru cea de un an de 632 euro.

Guvernul a trimis la sfarsitul saptaminii trecute la Bruxelles principiile pe care se va baza noua formula de calcul a taxei auto. Taxa auto va fi modificata prin introducerea unui nou criteriu in grila de taxare, respectiv cantitatea de emisii de dioxid de carbon pe kilometru pentru masinile euro 4.

In noiembrie, Comisia a decis sa inainteze cu procedura, trecand la a doua etapa a acesteia. In ianuarie, guvernul a facut publica o noua varianta a taxei, pe care a obtinut si acordul informal al Comisiei. Ulterior, UDMR, partenerul de guvernare al PNL, a cerut noi discutii asupra taxei considerand ca aceasta ar trebui sa fie reformulata.

Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007 si este prevazuta de Codul Fiscal. In varianta din ianuarie 2008, guvernul a propus eliminarea taxei din Codul Fiscal, redenumirea acesteia ca taxa pe poluarea autovehicule si incasarea ei la Fondul de Mediu. In schimb, nivelul taxei pentru masinile noi a fost majorat de pana la trei ori, prin aceasta varianta