Șase sfaturi nesolicitate, pentru ministrul finanțelor, de la o victimă a ANAF

de DP     HotNews.ro
Luni, 8 februarie 2021, 10:11 Economie | Finanţe & Bănci


Imagine ghiseu
Foto: Dollo.ro
A fost nevoie deci de șase drumuri, vreo patru solicitări online și un an jumate de așteptare ca să fac rost de emailul de serviciu al inspectorului responsabil cu impozitele mele. Niciun moment, pe parcursul acestui proces chinuitor pentru mine, nu s-a pus problema unui număr de telefon care ar fi scurtat și rezolvat cu siguranță toată treaba, scrie Dollores Benezic pe blogul personal.

Nu știu dacă inspectorii au telefoane mobile de serviciu sau nu, dar după reorganizare pare că nu au nici măcar un telefon fix sau un birou la care pot fi găsiți, cum era înainte. Nu mai zic că la sectorul 3 cel puțin, sediul este adăpostit într-un parter comercial de bloc unde nu ai acces decât la acest ghișeu unic și la casierie. Dacă vrei să bați la ușa unui superior, nu ai cum pentru că nu se știe unde și dacă există acest șef. Nu e afișat niciun contact la intrare sau online.

Din experiența asta traumatizantă pentru mine (da, am îmbătrânit, nu mă mai țin nervii ca pe vremuri), am zis să scriu câteva concluzii care ar putea să ajute la îmbunătățirea reală a serviciilor ANAF, dacă cineva din Guvern sau Ministerul de Finanțe chiar își dorește asta:

  • 1. Renunțați la ghișeul unic. Nu folosește la nimic. De câte ori am fost acolo nu am văzut niciun om ieșind „rezolvat” de la ghișeul unic. Inspectorii care fac „de serviciu” la ghișeul unic au propriile lor atribuții în restul timpului, iar la ghișeul ăla nu fac decât să se enerveze inutil cu niște petenți nemulțumiți care le cer lucruri ce nu stau în puterea lor. Nu ne ajută nici pe noi, nici pe ei.
  • 2. Instituiți un program de audiențe la inspectorii de literă. Numai inspectorul de literă are competența de a verifica și modifica o situație fiscală în contul contribuabilului, de aceea este mult mai utilă o discuție contribual-inspector de literă, în care lucrurile se pot remedia pe loc sau se pot explica diferențele. Așa era înainte de „reorganizare” și deși am mai avut ani în care mi s-au calculat greșit regularizările, nu am pățit în niciun an ca acum, să fac atâtea drumuri inutile, doar pentru că nu am avut acces, așa cum ar fi fost firesc, la inspectorul de literă. Probabil că într-un viitor fericit, în care sistemul va funcționa, nu va fi nevoie ca inspectorii de literă să fie bătuți la cap și cu audiențe, însă cum e acum este o bătaie de joc la adresa tuturor.
  • 3. Faceți mai explicite deciziile de impunere sau somațiile de plată. Pe somația mea sunt multe cuvinte inutile, care nu spun esențialul: pentru ce an datorez eu acei bani? Somația se bazează pe un titlu executoriu din 2019, dar pentru ce an sunt asigurările de sănătate regularizate nu scrie. A fost nevoie de un drum la ANAF ca să aflu, aglomerând din nou ghișeul unic, enervând-o pe doamna de la ghișeu (nu mai zic de nervii mei), și de încă o cerere scrisă la registratură ca să aflu informația aia care putea să figureze pe somație: aveți de plătit suma x care reprezintă regularizări de y din anul z.
  • 4. Publicați datele de contact ale inspectorilor/șefilor lor, online sau și mai bine chiar pe deciziile de impunere, astfel încât atunci când omul primește decizia și are de făcut comentarii, rectificări, întrebări să acceseze direct pe cel care știe despre ce e vorba și poate repara eventualele greșeli. Acest lucru logic și civilizat ar scuti de drumuri oamenii și ar degreva ghișeul unic. În prezent statul ne tratează ca pe niște hărțuitori de care trebuie să-și ferească angajații, să nu cumva să-i sunăm sau să le trimitem emailuri nesolicitate.
  • 5. Faceți ceva ca angajații ANAF să nu ne mai trateze apriori ca pe niște hoți și mincinoși. Cel puțin în cazul meu am reușit, iată, să demonstrez că nu sunt nici una nici alta, însă până am făcut asta, niciunul dintre funcționarii cu care am venit în contact la ghișeul unic nu m-a crezut, deși aveam dovezi scrise. Ei sunt formați să creadă doar ce le arată sistemul, însă sistemul are datele greșit introduse tot de ei.
  • 6. Faceți odată SVP-ul ăla util și folosiți toate datele pe care le adunați de la noi și în beneficiul nostru. Aveți în sistem toate datele mele: adresă, email, telefon, cont bancar. De ce e nevoie ca să mai fac eu încă un drum, al șaptelea, la ANAF sector 3, ca să depun o cerere scrisă la registratură, un nene să-mi dea bon și să aștept ca cineva s-o aprobe probabil, ca să-mi virați în cont banii ăia pe care mi-i datorați din 2014? De ce nu-i puteți trimite direct în cont, e cineva care nu vrea banii înapoi de la ANAF? Ca să nu mai zic de ipocrizia acelei programări online pentru o întâlnire cu același ghișeu unic veșnic asaltat de oameni. De ce nu sunt programările online făcute de exemplu la acel inspector de literă care poate să și rezolve problema omului, atunci când ajungi în fața lui?








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





19872 vizualizari

  • +9 (19 voturi)    
    sesizare (Luni, 8 februarie 2021, 10:28)

    biniamin [utilizator]

    traim intr-o tara ,unde debandada ,este la ordinea zilei ,pupincuristi ,anallfabeti, idioti,hoti,conduc acest popor ,am speranta ca dl. Citu va incerca sa faca ceva ,dar nu sint convins ca va reusi ,dupa Presedintele Iohannis ,va ateriza pe post cine stie ce panarama ca predecesorii ,si atunci ?tara predata unei gasti multicolore de neispraviti .......pe care-i meritam !asa popor ,asa lideri !
    • -7 (11 voturi)    
      Ce să facă Cîțu? Ce pregătire are? (Luni, 8 februarie 2021, 11:06)

      Tayen [utilizator] i-a raspuns lui biniamin

      Ce reușite?
  • +9 (9 voturi)    
    Lasciate ogni speranza, voi ch'entrate.. (Luni, 8 februarie 2021, 10:49)

    ipolitic [utilizator]

    Se pare ca doamna nu e FANA acestei institutii. O inteleg perfect.
  • 0 (0 voturi)    
    sect 3 (Luni, 8 februarie 2021, 11:06)

    HakaTri [utilizator]

    Care parter de bloc comercial ? AFP sect 3 are cladirea lui proprire.
    • 0 (0 voturi)    
      gresit (Marţi, 9 februarie 2021, 10:10)

      vax-albina [utilizator] i-a raspuns lui HakaTri

      Anaf-ul sectorului 3 s-a mutat în Piața Alba Iulia pe un spațiu insuficient.
  • +7 (7 voturi)    
    ANAF (Luni, 8 februarie 2021, 11:09)

    atc [utilizator]

    1.Concluzia mea, dupa experiente asemanatoare: in Bucuresti, Inspectorii de litera nu pot fi contactati ( de sefi, ce sa mai vorbim) caci lucreaza sub acoperire. A prostiei.
    2. Cu totul opusa situatia intalnita intr-un oras de provincie ( cca. 40.000 loc.): ghisee deschise, personal amabil, rezolvare corecta ( cu explicatiile de rigoare) a problemei ( chiar daca nu in conformitate cu dorinta mea), pentru care ANAF-ul local merita felicitari. Nu dau adresa, spre a nu fi " imbunatatita"!
  • +10 (10 voturi)    
    ANAF - cea mai praf institutie (Luni, 8 februarie 2021, 11:11)

    Cristian_88 [utilizator]

    De ani buni, la ANAF, daca ai de clarificat o suma, nu ai cu cine lua legatura iar SPV este o nenorocire de aplicatie. Nici macar declaratia unica nu o poti incarca acolo, daramite sa poti afla ceva util.
    Daca trimiti o adresa din SPV primesti un numar de inregistrare si raspuns zero, nada, nothing.. stai luni de zile si te uiti degeaba in SPV, nu stii ce datorii ai, cat ai de plata, incarci declaratia unica si fluieri.. dureaza vreo 2 luni numai sa-ti apara debitul si un link de plata sau sa se incarce in Ghiseu.ro
  • +3 (3 voturi)    
    patit (Luni, 8 februarie 2021, 11:33)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    SPV e numai pentru platit si descarcat documente n-am rezolvat nimic prin SPV niciodata nicio sesizare nicio intrebare nicio nimic toate optiunile alea de trimis la ANAF se refera la orice numai la clarificari si rezolvari de probleme nu. Si chestii simple de persoana fizica u cine stie ce bitcoini profituri transfrontaliere agricole sau alte de-astea. Tot la ghiseu am ajuns. Problema cu ghiseul este ca depinde mult peste cine dai o acra care te trateaza cu sictir si mai tipa la tine ca esti prost sau cu cineva care din 2 clicuri te rezolva fara tipete si urlete. Vad ca nimeni nu incearca sa simplifice acolo unde se poate impozitarea mai ales pentru persoane fizice: aduna frate cat ai castigat in 2020 fa 10% si plateste. De ce trebuie sa estimez sa platesc ce n-am incasat sa fac 12 salarii medii sa vad cat depasesc daca depasesc sa platesc aiurea etc etc.?
  • +4 (4 voturi)    
    SPV (Luni, 8 februarie 2021, 11:44)

    Cristian_88 [utilizator]

    Daca incerci sa contactezi ANAF in SPV gasesti o multime de subiecte pe care sa le intrebi numai ce trebuie nu, adica "clarificarea de sume".
    Mailul pe care il trimiti ajunge la ANAF central (nimeni nu stie de ce) iar dupa o luna il transfera aia de acolo la ANAF-ul de sector.. Dupa care pauza, nu-ti raspunde nimeni. Doar dau numere si le arunca de la unii la altii..
    O singura data mi-au raspuns, parca, dupa vreo 4 luni dupa ce rezolvasem problema.
    Daca ai neclaritati de sume esti mort cu ANAF. N-ai varianta decat sa platesti ca prostul .. Nici bonificatiile ale de pe declaratia unica nu le calculau corect. Daca plateai mai putin scazand bonificatia te trezeai cu somatii de plata, ca n-ai platit suma intreaga.
  • +8 (8 voturi)    
    //// (Luni, 8 februarie 2021, 12:01)

    GemstonePig [utilizator]

    Am un apartament mostenire pe care il inchiriez de ani de zile. Prima data chiriasul a vrut contract inregistrat la anaf ca sa-ti deduca chiria. Buuun. Si daca nu m-a frecat anafu doi ani de zile cu suma de plata, restanta, recalculare, niciodata nu era clar daca am platit si nu mai apre ceva din urma. A plecat chiriasul , acum inchiriez numai la negru, ma lipsesc de bataia de cap absolut de neanticipat cat ai avea de plata si daca nu iti propeste contul pentru 4 lei regularizare neplata casss, etc
  • +6 (6 voturi)    
    Azi incep si eu o astfel de aventura. (Luni, 8 februarie 2021, 12:05)

    mynickname [utilizator]

    SPV e aproape inutil. Raportul primit de acolo nu spune clar ce am dat sau de primit (vorba vine). Structura documentului ar trebuie sa fie oarecum asemanatoare cu un extras de cont bancar, cu intrari si iesiri (decizii, regularizari, plati) una sub alta, cu totaluri dupa fiecare operatiuni si totaluri periodice.
    Aparent acum am cateva mii de lei platite in plus. Asta dupa ce acum vreo 3 ani aveam cateva mii datorie aparute peste noapte (regularizari) - pe care le-am platit la acea vreme. Bineinteles ca niciodata nu mi-au fost transmise hartoagele cu pricina iar cele primite la ghiseu au fost la fel de "lamuriltoare".
    Programarea la ghiseu nu s-a putut face mai devreme de o saptamana. Si nici nu e sigur ca am ales ghiseul potrivit pt lamuririle de care am nevoie.
    Wish me luck!
  • +9 (9 voturi)    
    Regularizari de sume (Luni, 8 februarie 2021, 13:31)

    Cristian_88 [utilizator]

    Inca din 2018, m-am complicat cu bonificatiile lu Orlando, de 5% daca depui declaratia pe internet si de inca 5% daca platesti in termen... Daca nu m-au frecat cei de la ANAF cu diferenta aia nenorocita de cateva sute de lei de mi-au scos peri albi. S-a facut iunie 2020 si tot nu rezolvasem cu sumele alea platite in 2018.. bonificatia lu Orlando aparea la ANAF ca suma neplatita in termen... s-au calculat si dobanzi la ea.
    Cand am vrut sa platesc in martie 2020 nenorocita de diferenta, ea nu aparea nicaieri.. nici pe SPV si nici in Ghiseul.ro (unde datele s-au incarcat abia prin iunie 2020). Intr-un cuvant niste impostori si niste incompetenti. Cea mai importanta facilitate care ar trebui sa existe in SPV si anume "clarificarea de sume" nu exista.
  • +2 (2 voturi)    
    Sectorul 3 e praf (Luni, 8 februarie 2021, 21:28)

    Sofis [utilizator]

    Am depus o sesizare la ei, de 9 luni nu am primit niciun raspuns. Nimic. Probabil ca o sa vina si o poprire, dar deh ce-i pe ei grija? Neindeplinirea obligatiilor fiscale se sanctionaza. Dar neindeplinirea obligatiilor organului fiscal, nu?
  • +1 (1 vot)    
    Dollo are dreptate (Marţi, 9 februarie 2021, 10:22)

    vax-albina [utilizator]

    Știu pe cineva care a plecat definitiv din țară de 15 ani. Fost PFA. Am aflat că încă primește sume de plată deși a rezolvat de ani de zile toate neclaritățile. Mi-a spus că a primit zilele trecute cum că trebuie să plătească sănătatea!!
    Compartimentele ANAF nu colaborează între ele și nici nu actualizează bazele de date. Softurile nu se potrivesc intre ele și fiecare nou șef mai trimite o scrisoare ca să demonstreze că muncește.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by