De la abonamente pentru clienți, la apropierea clienților persoane fizice de companii. Cum văd șefii de bănci schimbările pe care le va aduce pandemia sistemul bancar românesc

de DP     HotNews.ro
Joi, 18 februarie 2021, 11:20 Economie | Finanţe & Bănci


Schimbarile in banking, vazute de bancheri
Foto: Pixabay
Crizele, de-a lungul istoriei, au dus la accelerarea unor tendințe; în cazul pandemiei de acum, e cazul digitalizării, spune CEO-ul unei bănci locale într-o discuție cu HotNews.ro. Tema incluziunii sociale va crește în importanța dezbaterii publice, iar instituțiile bancare vor trebui să adere și mai consistent, spune președintele unei alte bănci. Băncile se vor indrepta si spre alternative de venituri, vor gasi modalitati de a apropia clientii persoane fizice de cei persoane juridice sau se pot gandi la un mecanism de abonamente pentru clienti, explică un alt bancher. Vezi în text cum văd bancherii schimbările pe care pandemia le va aduce peisajului bancar românesc.

OTP: Agențiile bancare nu vor dispărea, dar rolul lor va fi diferit. Mai puține tranzacții cash, dar mai multă consiliere financiară


Cu siguranță, băncile vor accelera în continuare procesele de digitalizare. Acum mai mult ca niciodată. Pandemia din 2020, așa cum ne-au arătat multe alte crize globale din istorie, a afectat accelerarea unor tendințe. În acest caz, digitalizarea a explodat și a cunoscut o dezvoltare rapidă, iar această tendință va continua, spune Gyula Fater, CEO al OTP Bank.
Gyula Fater, CEO OTP Bank
Foto: Hotnews
Sunt sigur că agențiile bancare nu vor dispărea odată cu digitalizarea, dar rolul lor va fi diferit. Mai puține tranzacții cash, dar mai multă activitate de consiliere financiară. Aceasta este o tendință clară și este motivul pentru care ne vom menține rețeaua de agenții.

A treia tendință va fi aceea prin care băncile vor fi transformate în furnizori de servicii complexe, în companii orientate către clienți, care nu numai că deservesc nevoile financiare, ci merg dincolo de activitățile bancare și creează ecosisteme. Această tendință este determinată în mare măsură de faptul că produsele bancare devin din ce în ce mai mult o marfă, un instrument, și de faptul că apar noi concurenți, în special companii mari de tehnologie, care vor oferi tot mai multe servicii financiare de bază. De asemenea, băncile trebuie să găsească surse suplimentare de venit și să își dezvolte oferta de servicii pentru a atrage și a fideliza clienții. Aceasta poate fi o piață și pentru serviciile de contabilitate.

Și, în cele din urmă, aș sublinia o viitoare tendință de personalizare a serviciilor bancare. Noile tehnologii, cum sunt inteligența artificială sau motoarele chatbot, ne permit să personalizăm serviciile cu un nivel acceptabil de cost. Va fi posibil să evaluăm poziția financiară a clienților fără a utiliza un model standard și să putem propune o ofertă personalizată, fără implicarea unui număr mare de analiști cu pregătire specifică.

În ceea ce privește OTP Bank, în perioada următoare, vom continua procesul de digitalizare. Vrem să finalizăm toate proiectele de digitalizare pe care le-am planificat, să oferim clienților noștri produse și servicii bancare rapide și simplificate, dar ne bazăm totuși pe consilierea personală pe care colegii noștri o oferă clienților. Pentru noi este obligatoriu să avem contact personal cu clienții. Și acesta este un lucru pe care clienții noștri îl așteaptă de la noi.
Pentru a sprijini în mod constant clienții cu soluții optime, încercăm să automatizăm procese interne, atât în ceea ce privește scoringul clientului, cât și în ceea ce privește verificările pe care le facem, de exemplu în procesele de creditare, tocmai pentru a oferi un răspuns rapid la solicitările de finanțare, pe baza unui minim de informații și un minim de documente necesare.

În ceea ce privește OTP Bank, avem ținte mari, scopul nostru fiind cota de piață de 5% până în 2024, prin dezvoltarea liniei de business IMM și îmbunătățirea serviciilor financiare, care ne vor ajuta să creștem eficiența proceselor și implicit a băncii.

BCR: Sucursalele bancare se vor transforma în hub-uri pentru consilierea în privința produselor complexe - ipoteci, produse de investiții


La nivel macro, business-ul bancar este, în mod evident, senzitiv la ciclicitatea economiei. Dat fiind mediul de rate de dobândă scazute, profitul sistemului bancar va fi pus sub presiune. Ne așteptăm ca restartul robust al economiei să ducă la crearea unei cereri de credit solvabile, ce va deschide noi oportunități pentru sistem. Perspectivele de creștere economică pentru următorii cinci ani vor fi legate de absorbția banilor europeni și de impactul pe care
Sergiu Manea (CEO BCR) si Dana Demetrian (VP BCR)
Foto: Hotnews
aceștia îl vor genera, au explicat pentru HotNews.ro reprezentanții BCR

Componenta de sustenabilitate (mai ales climatică și socială) va juca un rol din ce în ce mai important în proiectele europene, au mai precizat aceștie. ”Ne putem aștepta la programe de genul prima mașină electrică sau programe pentru susținerea instalării panourilor solare, care să beneficieze de garanții guvernamentale mai generoase, asa cum a fost Prima Casă, în care băncile vor juca un rol semnificativ. De asemenea, tema incluziunii sociale va crește în importanța dezbaterii publice, iar instituțiile bancare va trebui să adere și mai consistent, inclusiv prin contribuția la educația financiară și digitală. În mod distinct, vedem un potențial mare în sistemul de educație privat, după ce am avut exemple de success în cel privat de sănătate”, cred reprezentanții băncii.

Credem că piața va vedea consolidare. Deciziile de ieșire din piață vor depinde de situația economică, iar cele de preluare de modul în care se pot achiziționa clienți mai puțin costisitor, organic și prin canale digitale.
În acest context, vedem digitalizarea și educația ca principale preocupări pentru industria bancară. Clienții au început deja să perceapă interacțiunile bancare în mod similar cu cele ale oricărui furnizor de servicii, acolo unde folosesc zilnic soluțiile online – telecom, rezervări de hoteluri și vacanțe, diverse ordine de plată.

Prin urmare, serviciile din banking trebuie să devină cât mai ușor de înteles și folosit. Industria financiară trebuie să facă pasul decisiv de la imaginea bancherului cu cravată, contracte, față serioasă și opinii puternice către cea a unui expert digital, simpatic, deschis și zâmbitor, aflat la câteva click-uri distanță și disponibil inclusiv video. E un proces de tranformare pe care BCR l-a început deja de câțiva ani, prin George și prin toate capacitățile de deservire video instalate în rețeaua noastră, iar noi credem că așa numitul “digital advisory” va crește exponențial.

Dacă în urmă cu câțiva ani distanță, eforturile noastre erau concentrate în a ne servi clienții, din sucursale sau de la domiciliul lor, având toate intrumentele asupra noastră, acum așteptările lor sunt ca banca să fie, literalmente, în buzunarul lor, cu toate produsele accesibilie la o atingere de ecran. Iar acest lucru e cu atât mai valabil pentru antreprenori. Pe parcursul anilor următori, clienții vor utiliza, din ce în ce mai mult, procesele digitale pentru majoritatea produselor și serviciilor, iar sucursalele bancare se vor transforma în hub-uri pentru consilierea în privința produselor complexe (ipoteci, produse de investiții).

CEC Bank: Există un mare potențial de creștere în zona serviciilor de operațiuni, însă este nevoie de mai multă orientare către clienți


Istoria, și mai ales perioada recentă ne-a învățat că lucrurile pot evolua rapid și în moduri neașteptate. Digitalizarea era o tendință de care se vorbea de mulți ani, însă la efervescența din zona de Fintech nu cred că ne-am așteptat, cu aplicații și instituții nefinanciare care au ajuns să concureze cu băncile de top din punct de vedere al numărului de clienți.
Bogdan Neacsu, CEO Cec Bank
Foto: Hotnews
Iar fintech-urile au ajuns aici tocmai pentru că au avut o abordare mult mai orientată pe ”ușurința” în utilizarea serviciilor, pe rapiditate și confort. Cred că este o lecție bună, din care și sistemul bancar va avea de învățat: să pui clientul pe primul loc, să vii cu produse și servicii care îl ajută și îi sunt utile în viața de zi cu zi. În România, doar 60% din populație este bancarizată (are acces la un cont curent), iar operațiunile cash joacă în continuare un rol important. Cred că există un mare potențial de creștere în zona serviciilor de operațiuni, însă este nevoie de mai multă orientare către clienți, a explicat Bogdan Neacșu, Directorul General al CEC Bank.

Raiffeisen Bank: parteneriatele cu furnizori de servicii diverse si cu fintech-urile se vor multiplica


Consolidarea va fi vizibila in sectorul bancar si asta e o tendinta pe care se va merge. O alta realitate este supralichiditatea din piata si dobanzile care vor ramane la un nivel scazut.

La prima vedere aceste premise creeaza spatiu pentru cresterea creditarii. Dar ca in orice poveste, nu e atat de simplu. Politica de risc de creditare se adapteaza permanent la evolutiile economiei, la sentimentul din piata si asta ar putea inseamna incetinirea cererii de credite.De fapt de mai multi ani incertitudinea a devenit un ingredient de baza al pietei si trebuie sa ne adaptam continuu la asta.
Vladimir Kalinov,vicepreședinte Retail, Raiffeisen Bank
Foto: Hotnews

Pe de alta parte, asa cum spuneam, modelul de business al bancilor este intr-o transformare ampla.

Tot ce se va putea automatiza se va automatiza, bancile se vor indrepta si spre alternative de venituri, vor gasi modalitati de a apropia clientii persoane fizice de cei persoane juridice prin scurtarea drumului dintre ei.

Se pot gandi, de asemenea, la un mecanism de abonamente pentru clienti si la pachete personalizate.

Asa cum am spus, parteneriatele cu furnizori de servicii diverse si cu fintech-urile se vor multiplica.

Un alt trend clar este cel de self service pentru operatiunile curente, iar rolul agentiilor bancare sa fie mai mult de vanzare si consultanta.

ING Bank: pentru prima oară în istoria ING în România, în 2020 plățile cu cardul au depășit retragerile de la bancomate

Mihaela Bitu_CEO ING Bank România
Foto: Hotnews
Pe termen scurt, putem vedea ajustări de preț pentru produse de economisire sau creditare, conform semnalelor pe care le va da banca națională.

Pe termen mediu, cu siguranță accelerarea digitalizării pe care am observat-o odată cu pandemia își va păstra inerția, ca trend general.

Sub acesta, vom observa o creștere a plăților cu cardul / contactless.

De exemplu, pentru prima oară în istoria ING în România, în 2020 plățile cu cardul/contactless au depășit retragerile de la bancomate.

Iar un alt punct foarte important va fi sporirea măsurilor de siguranță, dar și de cunoaștere a clientelei, având în vedere evoluția tentativelor de fraudă din ultimii ani, în special în perioada de la începutul pandemiei și până în prezent.

BRD: Vom vedea, probabil, noi consolidări prin fuziuni-achiziții în sistemul bancar românesc

Vom vedea, probabil, noi consolidări prin fuziuni-achiziții în sistemul bancar românesc. Digitalizarea va evolua, iar băncile românești – îndrăznesc un pronostic – vor fi la paritate la acest capitol cu băncile din piețele dezvoltate.
Francois Bloch, CEO al BRD-GSG
Foto: Mihai Barbu / Revista Regard

Procesul de onboarding (intrarea în relație cu banca), dar și creditarea se vor desfășura, într-o proporție destul de semnificativă, la distanță. Băncile din România își vor păstra statutul de campioni regionali.

Economisirea se va diversifica, iar fondurile mutuale vor atrage resurse tot mai însemnate.

În sfârșit, Open Banking-ul va duce la apariția de noi modele de afaceri, cum ar fi Bank-as-a-Service (prin care băncile oferă acces la platforma lor tehnologică altor jucători) sau Bank-as-a-Platform (care le permite clienților să acceseze produse sau servicii externe prin banca lor obișnuită, spune Francois Bloch, CEO al BRD-GSG.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.



.*.


958 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by