Așa cum am spus de multe ori când am vorbit despre implementarea SAF-T, la care lucrează ANAF, inspectorii fiscali nu se vor mai duce pe capul antreprenorilor pentru orice suspiciune, ci prin sistemul informatic inspectorii vor obține informațiile dorite de la contribuabili. Vor merge la firme doar după analiza datelor respective și doar dacă este nevoie. Cu alte cuvinte, nu se mai vine direct în inspecție pentru a se cere datele la fața locului.

Sediu ANAFFoto: Hotnews

Reprezentanții ANAF au vorbit pe temă în cadrul unui seminar organizat de PwC România și au explicat că firmele vor trebui să completeze 800 de tipuri de date într-un fișier xml.

“Aceste 800 de tipuri de date, pe cele mai multe deja le regăsim la nivelul ERP utilizat de contribuabili acum. Nu va fi o povară captarea acestor informații. Este clar că standardizarea este ceea ce noi avem nevoie ca să putea crea acele automatizări de care avem nevoie. Aș vrea să nu fie considerate aceste 800 de coloane ca fiind o cifră mare de către firme, un motiv de îngrijorare. Unele dintre ele se referă la cota de TVA sau diverse cote, unele la date repetitive preluate automat din sistem și mapate către zona de fișier de audit”, au explicat aceștia.

ANAF a observat că sunt contribuabili care nu utilizează toate modulele de gestiune sau nu le au integrate în același soft.

• Sunt contribuabili care utilizează module de facturare în softuri diferite și datele vor trebui să fie cumva mapate diferit. Soluții tehnologice există. Standardul 2.0 (arhitectura OCDE n.r.) îl considerăm perfect. Altul mai bun nu există pe piață.

Care este stadiul de implementare

ANAF a derulat etapa de analiză și design. Au fundamentat funcționalitățile sistemului și cele privind procesul de depunere a declarațiilor, respectiv platforma tehnică necesară susținerii SAF-T. Colegii din administrațiile fiscale europene le-au dat sfaturi.

În aprilie 2021 vor organiza o nouă rundă de discuții cu mediul privat pentru prezentarea arhitecturii și funcționalității sistemului astfel încât contribuabilii să-și ajusteze din timp sistemele informatice.

Beneficiile pentru mediul de afaceri, conform ANAF: reducerea costului conformării, timpului petrecut la sediile contribuabililor de către inspectorii fiscali, eliminarea anumitor declarații și simplificarea acestora.

Sistemul urmează a fi finalizat în iulie

În iulie se va finaliza sistemul informatic, conform reprezentanților ANAF. Momentul raportării de către contribuabili se va stabili în urma consultării cu mediul de afaceri.

În august-decembrie 2021 va fi o etapă de testare voluntară cu contribuabilii pentru verificarea în timp a funcționalității tehnice a sistemului.

„Ar fi necesară o implementare etapizata pe tipuri de contribuabili. Pentru cei mari ar fi un pic mai facil pentru că au experiență la nivel internațional în ceea ce privește fișierul xml”, au spus reprezentanții ANAF.

Șefa ANAF, Mirela Călugăreanu, a declarat miercuri că din ianuarie 2022 urmează ca SAF-T să fie obligatoriu pentru marii contribuabili.