UBERizarea învățământului - o idee ce pare utopică: educație dobândită inteligent. Mircea Miclea: În cazul cunoașterii nu contează sursa din care o dobândești, ci câte probleme poți rezolva cu ea

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Marţi, 9 martie 2021, 12:12 Economie | Finanţe & Bănci


Uberizarea invatamantului - o idee
Foto: Pixabay
Ce-a adus bun pandemia? Concluzia e un grad mai ridicat de digitalizare. Învățământul clasic poate face un pas spre UBERizare. Ar transforma și impulsiona cunoașterea. Ideea pe care o prezentăm mai jos pare utopică, dar nu imposibilă. Bineînțeles, universitățile mari nu vor accepta, așa cum ne explică profesorul și psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, dar cele de mâna a doua e posibil.

Foarte pe scurt:
  • Majoritatea studenților vorbesc engleza, ceea ce ar ajuta la UBERizare
  • Un student ar putea alege, într-un astfel de sistem, profesorii dar nu materia
  • Poate alege si profesori de la universitati din strainatate
  • Trei lucruri ce trebuie luate în considerare, în viziunea lui Mircea Miclea
  • Universitățile mari nu vor renunța la brand pentru că aduce câștiguri foarte mari
  • Universitățile de mâna a doua ar putea fi interesate
  • Mediul public preferă să se legitimeze decât să fie eficient. Preocuparea mediului public este: Cum să ne justificăm? Atunci ei cer încă un document în plus, o semnătură
  • În cazul elevilor de liceu, folosind un model asemănător, se poate ajunge la liberalizarea profesiei de predare

Ideea de UBERizare a învățământului


*știm că există cursuri online de perfecționare, dar ideea pe care o prezentăm este diferită


Anul trecut, într-o conferință online, o profesoară de la ASE povestea cum predă online. Printre altele, a vorbit despre faptul că majoritatea studenților vorbesc limba engleză, ceea ce înseamnă că li se poate recomanda să citească literatură economică străină. Un lucru bun, având în vedere că foarte puține cărți sunt traduse în română din cele noi. De fapt, cele mai bune cărți economice pe care le-am citit nu au fost traduse, încă. Probabil și pentru că sunt destul de noi.

Acum că se predă și online, iar tinerii vorbesc engleză, am putea să facem un exercițiu de imaginație.

Cum ar fi dacă dacă școala online ar fi internațională? Adică să se producă un soi de descentralizare a învățământului pe modelul Uber și altele, folosind practic activele universităților.

Nu ne referim aici la cursurile online de specializare, care existau și înainte de pandemie, ci la cu totul altceva.

Să spunem că am terminat 12 clase, am informațiile de bază, iar acum știu ce-mi doresc să practic. Universitățile sunt multe, profesorii sunt mulți. Aud că o universitate din Paris are doi profesori buni pe un anumit domeniu, alta are unul în Berlin.

Printr-o aplicație ar urma să mă pot înscrie la cursurile lor online, precum și la altele, care să fie alese în funcție de domeniul de interes. Practic, să se elimine admiterea la universitate în mod normal (în anumite domenii, precum actorie, medicină și altele nu ar putea fi implementat așa ceva, acolo fiind vorba de abilități ce trebuie dobândite prin practică în mod fizic). Aplicația va ști ceea ce fac, la ce cursuri m-am înscris din domeniul de interes. Dacă aleg de exemplu finanțe-bănci ca specializare, am de ales profesorii, nu materiile.

Materiile vor trebui păstrate. Voi putea alege un profesor din Berlin, altul din Paris etc.

Universitățile fiind înscrise în aplicație, când va fi vorba de examene, voi putea fi supravegheat într-o sală.

Dacă vorbim de pregătirea unui anumit proiect, la fel, voi putea să redactez materialul și să-l trimit.
Fiecare profesor important are o echipă de susținere care să-l ajute. Dacă profesorul din Paris, de exemplu, și echipa sa consideră că am greșit, atunci să mă descalifice.

Dacă nu am înțeles ceva la un curs, atunci pot face o cerere către profesor, iar cineva din echipa sa poate să-mi explice într-o întâlnire online sau offline (dacă membru echipei e în țară).

La final, după câțiva ani, să spunem 3, aș putea să-mi termin studiile, iar aplicația va avea tot istoricul meu la cursuri, note, proiecte redactate și notele profesorilor.

Practic, să dispară sistemul de diplome.

Angajatorul va putea avea acces la note pentru a vedea că studiile au fost terminate în regulă.

Trei lucruri ce trebuie ce trebuie luate în considerare. Universitățile de mâna a doua ar putea fi interesate


HotNews.ro a discutat pe această idee cu profesorul și psihologul Mircea Miclea, fost ministru al Educației.

„Nu e chiar așa utopică ideea. Dacă stăm să ne uităm în istorie, ea ne învață mereu că lucrurile care în momentul T1 erau considerate imposibile, în momentul T2 nu numai că au devenit posibile, ba au devenit reale. E posibilă și s-ar putea să devină o realitate”, a spus Miclea.

Trei lucruri care trebuie luate în proiecția asta, potrivit profesorului:


1. Unele universități au brandul lor. Vor ține la acest brand. Nu vor vrea să se amestece cu alte universități sau să ofere pe bucăți ceea ce ele pot să vândă, adică cunoaștere. Vor vrea să te duci la universitatea lor să-ți dea tot calupul. Te înscrii la specializarea X, deci iei de la noi tot și plătești 20.000 – 30.000 – 40.000 de dolari taxă, cum e în SUA.

Nu numai că ele nu vor renunța, pentru că e o sursă semnificativă de venit. Uitați-vă la taxele din Marea Britanie și SUA. Sunt enorme. Au crescut mai mult decât rata inflației. Sunt unele dintre cele mai mari creșteri de după al doilea război mondial.

Nu vor renunța la brand pentru că aduce câștiguri foarte mari.

2. Beneficiarii de astfel de diplome nu vor renunța la aceste branduri, la aceste diplome. Mă refer la universitățile de prestigiu pentru că le oferă multe oportunități pe piața muncii.

3. Pentru mediul economic, posesia unei diplome te scutește de a mai verifica gradul de pregătire a celuilalt. Aici mă refer tot la universitățile de prestigiu.

„Universitățile de prestigiu, nu numai la nivel mondial, ci și în interiorul unor țări, vor renunța greu pentru că toate cele trei părți sunt interesate să le mențină”, a mai arătat el.

Potrivit acestuia, universitățile de mâna a doua este posibil să dorească să facă asta.

„Eu cred că, în sine, în cazul cunoașterii nu contează sursa din care o dobândești (Universitatea X sau Y). Valoarea cunoașterii este determinată de câte probleme poți rezolva cu cunoașterea pe care o ai și cât de speciale sunt aceste probleme”, a mai arătat Mircea Miclea.

Pe piața muncii, mediul public se va mișca greu să accepte renunțarea la diplome


„Legislația de angajare în domeniul public trebuie schimbată. Acum, dacă vrei să te angajezi ca jurist într-o instituție publică trebuie să prezinți la dosar diplomă de învățământ superior. Atunci va trebui o schimbare de legislație. Asta va fi foarte lent”, a explicat fostul ministru al Educației.

• Mediul public preferă să se legitimeze decât să fie eficient. Preocuparea mediului public este: Cum să ne justificăm? Atunci ei cer încă un document în plus, o semnătură. Acolo va fi ultimul loc unde se va accepta renunțarea la diplome.

„Mediul privat se va mișca mai repede”, explică el.

UBERizare și la liceu, dar pe plan intern


Am mers cu exemplul mai departe și poate fi aplicată chiar pentru elevii de liceu într-un format asemănător. La fel, să poți alege profesorul, nu materia.

Profesorii vor fi încurajați să se perfecționeze mai bine în a explica materia dacă tot mai mulți studenți/liceeni vor dori să participe la cursurile lor.

Într-un astfel de sistem ar putea fi eliminate situațiile în care un profesor speră să primească cadouri de la elevi pentru note mai mari. Profesorii care nu pun pasiune în ceea ce predau, vor avea de pierdut. Pot fi înlocuiți de alții care își doresc să formeze oameni.

Liberalizarea profesiei de predare


„Există o șansă pentru așa ceva, în sensul că valoarea cunoașterii este dată de problemele pe care le poți rezolva datorită ei și nu din ce sursă le iei. Dacă aș fi profesor m-aș gândi: De ce aș mai fi nevoie să stau la liceul X din moment ce valoarea e dată nu de apartenența mea la liceu, ci de cât știu eu?”, a mai arătat Miclea.

Atunci activitatea de predare va deveni un fel cea de avocatură sau notariat, servicii libere.

• Atunci, să spunem că am competențe pe matematică, dau printre cele mai bune ore de matematică, tu le cumperi de la mine, eu de ce trebuie să aparțin unui liceu?

„Se va liberaliza profesia de predare”, a mai arătat Mircea Miclea.

*Ideea acestui material reprezintă un exercițiu de imaginație pe marginea unei idei urmărite studiind trendurile din piață și ar trebui tratat ca atare.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





11570 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    Asta ar fi grozav! (Marţi, 9 martie 2021, 12:43)

    MBA [utilizator]

    Intr-o tara, vor fi un numar de cursuri Online facute de profesorii cei mai buni - si toti copii vor avea acces la ele. Nu vor mai asculta profi limitati si fara har. Nu ne trebuie zeci de mii de profesori, sunt destui cativa super. Din pacate copii mei au ratat sansa asta. Sper sa o prinda nepotii.
    • +3 (3 voturi)    
      Exista insa doua probleme (Marţi, 9 martie 2021, 13:31)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui MBA

      1. Desi elevii vor avea acces la materiale, evaluarea va fi facuta de proful de la clasa care s-ar putea sa descalifice un elev doar pentru ca recunoaste exprimari care nu ii apartin sau idei care se bat cap in cap cu gandirea sa ingusta. De exemplu: in clasa a patra in anul de gratie 1988 am scris in lucrarea de control pe tema "Omul stapaneste si controleaza natura" faptul ca acest lucru e fals. Am argumentat cu diverse fenomene naturale pentru care omul nu poate face nimic decat sa fuga: eruptii vulcanice, cutremure, etc. Am luat nota 4.

      2. Pentru a face o evaluare obiectiva in acest cadru, este necesar ca testele sa fie la nivel national unitare. Altfel ii lasi pe mana profului incompetent de la clasa evaluarea unor elevi cu o alta gandire, mai deschisa, mai in perspectiva. Iar el se va razbuna. Discut fireste de UNII profesori. Dar asa cum nu i-ai putut forta sa isi adapteze materia si modul de predare catre competenta, nu vei putea sa le schimbi nici evaluarea rigida.

      3. Cand examenele vor deveni nationale si uniforme, este doar o chestiune de timp pana cand unii nu le vor afla continutul inainte de vreme. Nu discutam de un examen de bac cu n elevi, ci de exemene cu ordine de magnitudine mai mari care acopera practiv toti elevii.

      TOATE acestea trebuie rezolvate pentru o evaluare corecta (pe langa continut care poate fi actualizat cel mai rapid) pentru ca ele tin de mentalitatea elevului (care se schimba muuult mai greu decat continutul unei carti).

      Sper insa ca vom asista la o revolutie in invatamant si educatie la nivel mondial. Metoda "la tabla" este veche de sute de ani si astazi trebuie gasite metode mai eficiente de predare.
      • +4 (4 voturi)    
        Predare la tabla (Marţi, 9 martie 2021, 15:07)

        D.M.A.Gogu [utilizator] i-a raspuns lui Mica Sirena a lui Vasile Roaita

        Eficienta este diferita de la o materie la alta. Daca predai istorie cred ca e mai eficient sa prezinti poze sau filme alaturi de cuvinte cheie. Mijloacele elctronice sunt mai eficiente decat tabla. Daca predai matematica sau fizica, unde trebuie sa dezvolti argumente, tabla ramane sfanta. Nu e neoie de una traditionala, cu creta si burete, poate fi si una electronica, ori tableta, insa pentru a fi inteles si urmarit de catre elevi sau studenti trebuie sa scrii pe masura ce vorbesti. Daca predai prezentand doar formule gata scrise pe slide-uri si dand click pentru a trece la pagina urmatoare, ori fie si pentru a prezenta formula urmatoare, vei ajunge rapid sa iti perzi audienta.

        In plus, mijloacele elctronice merg pentru studenti sau pentru elevii mai maturi. Copiii sunt greu de tinut atenti in mediul online.

        Altfel iti dau dreptate, iar exemplul tau legat de natura chiar mi-a placut (desi imi pare rau ca este real!)
        • +2 (2 voturi)    
          Chiar si la formule (Marţi, 9 martie 2021, 15:50)

          Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui D.M.A.Gogu

          Se poate face o tabla electronica sau o animatie. Sunt nenumarate filme pe Youtube unde sunt prezentate inclusiv ecuatii foarte complexe, cum apar, pas cu pas. Cauta cum setul Mandelbrot de exemplu se regaseste in Xn+1 = r*xn*(1-xn) - care e cea mai simpla ecuatie cu feedback negativ si care simuleaza de la populatiile de soareci si pradatori pana la mecanica fluidelor. Oricat si-ar da silinta la o tabla un profesor nu poate crea ceea ce poti crea in Matlab / Mathematica: o vizualizare a fenomenului.

          Intra pe Youtube pe canale de matematica sa vezi minuni facute de oameni capabili care explica procese complicate sau elemente de matematica pura utilizand grafica - pe intelesul tuturor.
          • +1 (1 vot)    
            Incontestabil (Marţi, 9 martie 2021, 23:09)

            D.M.A.Gogu [utilizator] i-a raspuns lui Mica Sirena a lui Vasile Roaita

            Ai dreptate in ceea ce priveste partea grafica si intuitiva. Totusi, cand predai matematica vrei ca argumentul sa fie inteles profund la nivelul la care studentul sa fie capabil sa-l explice altora mai departe, nu doar sa-i para logic. Acest lucru il faci elaborand formulele si rationamentele pas cu pas, scriindu-le practic in timp real.

            Matlab este excelent (ca si alte programe), insa doar pentru a avea o intelegere intuitiva. Cand treci la lucruri riguroase (gen demonstratii cu epsilon si delta), ori deducerea unor ecuatii complexe, daca le faci doar cu poze ai pierdut majoritatea audientei. Oamenii vor fi impresionati de poze si filmulete, de grafica, insa nu vor sti sa scrie ei demonstratia fara sa o invete pe de rost.

            Cu alte cuvinte, sustin utilitatea ambelor tehnici, care trebuie folosite in mod combinat si nu exclusiv.
      • +1 (1 vot)    
        Exista si solutii (Miercuri, 10 martie 2021, 11:27)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Mica Sirena a lui Vasile Roaita

        1. "Proful de clasa" nu mai este necesar. Functia de tutore poate fi de asemenea trecuta in mediul on-line. Daca ai o intrebare, te duci pe un forum de materie, unde iti este asignat automat un tutore disponibil.

        2. Traim deja inconjurati de algoritmi de inteligenta artificiala. Clasicul test-grila nu mai este singura solutie pentru o evaluare unitara. Chiar daca admitem ca este necesara o evaluare "umana" pentru un eseu, aceasta se poate face anonimizat, cu lucrarile alocate aleator.

        3. "Examenele" sunt si ele depasite de vreme. Un sistem de educatie on-line este individualizat si testarea este continua. Daca nu ai invatat lectia, nu treci mai departe. Nu trebuie sa treci "clasa". "Clasa" nu mai exista.
    • +1 (1 vot)    
      Sunt deja multe universități (Marţi, 9 martie 2021, 14:11)

      TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui MBA

      Sunt deja multe universități care oferă aceste servicii. Am făcut cursuri online de la diverse universițăți. Nu se poate aplica pentru copii din ciclul primar sau gimnazial, aș merge cu presupunerea până la nivelul liceal. În cazurile astea profesorul intervine și trebuie să știe să explice foarte bine, să lucreze astfel încât majoritatea copiilor să înțeleagă.

      Cât despre universități: cum am spus, deja găsești online cam tot ce-ți dorești (cel puțin în IT), pentru unele trebuie să plătești, altele sunt gratis. Trebuie să existe doar interes din partea studentului (și asta e partea cea mai dificilă).
      • +1 (1 vot)    
        Profesorul (Marţi, 9 martie 2021, 15:51)

        Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        Poate sa le dea elevilor acasa sa studieze teoria iar in clasa sa ii ajute cu exemple. In felul acesta nu va sta ore la tabla in picioare ci cu experienta pe care o are va pune umarul la aplicarea directa a cunostintelor sale intr-un dialog. Eu asta fac.
    • 0 (0 voturi)    
      Ar fi idea dar... (Marţi, 9 martie 2021, 18:17)

      comentacu [utilizator] i-a raspuns lui MBA

      E greu sa iei painea de la gura a zeci de mii de incompetenti, nechemati pt meseria de profesor...
      Prostia e cea mai puternica forta din lume, totusi.
  • -6 (12 voturi)    
    Ce prostie! (Marţi, 9 martie 2021, 12:56)

    ploiesteanu [utilizator]

    O gogomănie mai mare nici c-am mai auzit. După examenele cu X-uri (tip grilă), apoi examenul la distanță (tip pandemie), acum a apărut învățământul de la cine apuci! Încă odată se verifică faptul că nu contează școala în ziua de astăzi, ci după cum te descurci în viață, vezi membrii Parlamentului României.
    • +4 (4 voturi)    
      Si de ce crezi ca e rau? (Marţi, 9 martie 2021, 13:33)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Eu ca profesor ma uit deseori pe cursurile similare de la Berkeley si MIT care sunt publice pentru a compara daca ce fac fac bine. De ce sa nu poata face asta si studentii mei?!?!?

      "Scoala" azi nu mai dureaza doar x ani. Ca sa fii un om de valoare "scoala" este toata viata. Tot timpul inveti ceva nou. Si DA, eu ca prof admit ca uneori invat si eu de la studentii mei. Nu le stiu nici eu pe toate.
      • 0 (0 voturi)    
        Hadeți să ne închipuim un scenariu (Joi, 11 martie 2021, 19:03)

        ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui Mica Sirena a lui Vasile Roaita

        Cursurile online, verificarea făcută de un computer cu subiectele luate aleator, atunci de ce mai avem nevoie de școli, de ce mai avem nevoie de profesori. Altfel se transmit cunoștințele de la profesor la elev. Și acum, majoritatea elevilor au cursuri și cărți online.
  • +4 (4 voturi)    
    Poate se mai reduc si materiile inutile (Marţi, 9 martie 2021, 12:57)

    CartierANLHenriCoanda [utilizator]

    Prin predarea online se poate nu numai alegerea profesorilor cu care faci cursul, dar si alegerea cursurilor. De exemplu daca vrei sa fi programator sa alegi retelistica, limbaje de programare, baze de date...etc.

    De exemplu la ASE la Cibernetica Informatica esti obligat sa faci contabilitate primii doi ani, desi nu-ti foloseste la nimic. La Automatica - Calculatoare am invatat fizica cuantica, matematici speciale..care nu mi-au folosit la nimic in cei 37 de ani de OS Admin si DB administrator. In multe facultati sunt materii care se pastreaza pentru ca n-au ce sa faca cu profesorii care predau acele materii. Ca iti trebuie pentru cazul cand lucrezi in cercetare......cam exagerat.
    • +1 (1 vot)    
      oare (Marţi, 9 martie 2021, 17:27)

      IonelRotaru [utilizator] i-a raspuns lui CartierANLHenriCoanda

      Cred că sînt și scoli profesionale care să scoată OS Admin și DB admin foarte buni... ASE este, cred, universitate și nicio universitate din lume, la niciun program de licență, nu are doar discipline strict de specialitate. Pe altă parte, o universitate, cînd stabilește planul de învățămînt, trebuie să se gîndească la cîteva sute, poate cîteva mii, de posibile locuri de muncă ale viitorilor absolvenți. Este posibil ca unora să le servească și contabilitatea, ca absolvent de cibernetică, și fizica cuantică ori matematicile speciale, la AC. Altfel, cum spuneam, cred că abilitățile profesionale, oricît de complexe, pentru un job anume, pot și dobîndite și la scoli profesionale sau echivalentele acestora, fără să fie nevoie de o diplomă de a ASE sau de la UPB/AC.
      • 0 (0 voturi)    
        Poate se mai reduc si materiile inutile (Miercuri, 10 martie 2021, 11:24)

        CartierANLHenriCoanda [utilizator] i-a raspuns lui IonelRotaru

        Stiti foarte bine ca nu exista scoli profesionale de OS Admin si DB Admin. Ai nevoie de cunostinte de Cloud, Networking, Virtualizare, limbaje de programare. Iar daca nu stii limba engleza...esti analfabet.
        O universitate ar trebui sa se gandeasca ce locuri de munca sunt pe piata in domeniul IT si cum sa-i pregateasca pe studenti pentru acest locuri de munca. Din pacate universitatile au profesori care nu au lucrat in multinationale sau startup-uri. Se adapteaza foarte greu la schimbari. Nu au acces la domenii de varf din IT. Din acest motiv studentilor li se umple timpul cu multa, multa teorie.
        Recomand tutor stundetilor sa lucreze dupa anul II de facultate.
    • +1 (1 vot)    
      Matematica (Marţi, 9 martie 2021, 23:34)

      D.M.A.Gogu [utilizator] i-a raspuns lui CartierANLHenriCoanda

      Diferenta intre colegii si scolile postliceale (fara sa arunc o umbra negativa asupra acestora!) si universitati este ca un absolvent al celor din urma este capabil sa gandeasca abstract si sa descopere solutii inovative, nu doar sa reproduca retete invatate in scoala in diverse situatii reprezentative. Aici te lovesti si de matematici speciale, si de geometrie, si de fizica sau chimie. Sa ma refer doar la primele, daca ai fi lucrat in grafica, nu ai fi avut nevoie de proiectii, ori de algebra liniara, ori de metode numerice si de analiza multi-dimensionala? Daca lucrai in compilatoare aveai nevoie de limbaje formale ori de algebra la greu. Despre sata science nu mai spun, e foarte multa matematica si statistica. Lucrezi in retele, daca esti implicat in dezvoltarea tehnologiei cu siguranta ca ai nevoie de grafe si de teoria cozilor de asteptare.

      Multe materii par inutile la incput, insa asigura baza studierii in fazele mai avansate. In plus, chiar si dupa multi ani de la absolvirea facultatii e posibil sa te lovesti de probleme a caror rezolvare necesita cunostinte acumulate in trecut. Poate ca tu te-ai descurcat si fara cunostinte de matematici superioare, insa daca aplici acest principiu la intreg nivelul studiilor universitare vei oferi absolventilor perspective extrem de limitate. Problema nu sunt materiile presupus inutile, ci eventual modul in care sunt predate.
      • 0 (0 voturi)    
        Poate se mai reduc si materiile inutile (Miercuri, 10 martie 2021, 11:31)

        CartierANLHenriCoanda [utilizator] i-a raspuns lui D.M.A.Gogu

        Da, anumite domenii din matematica sunt utile. De aceea trebuie adaptata programa de matematica la facultatile de IT. La fel si ponderea matematicii in numarul de cursuri de la facultatile de IT.
        Eu nu am facut de exemplu in facultate functii analitice.
        • 0 (0 voturi)    
          Te cred (Miercuri, 10 martie 2021, 13:53)

          D.M.A.Gogu [utilizator] i-a raspuns lui CartierANLHenriCoanda

          Dar nu inteleg, a trebuit sa le inveti dupa aceea? Daca ai nevoie de ele vreodata, tocmai faptul ca in facutltate ai acumulat un bagaj consistent de cunostinte te va ajuta sa inveti si analiza complexa. Fara aceste cunostinte ar fi foarte greu.

          Nu exista materii inutile, insa timpul pt studiu este limitat si materia trebuie aleasa adecvat. De aceea cred ca ai dreptate, unele subiecte ar trebuik sa aiba prioritate, iar prezentarea lor poate fi adaptata conditiilor specifice studiului (de ex. unde si cum se aplica).
  • +2 (2 voturi)    
    meditatiile nu asta sunt? (Marţi, 9 martie 2021, 13:32)

    b0gdan [utilizator]

    Practic este descris sistemul meditatiilor, nu?

    Sistemul de invatamant preuniversitar ar trebui sa aiba in primul rand o evaluare foarte clara (pe competente utile nu memorare) si riguroasa a elevilor la nivel national. Apoi putem discuta cum facem ca elevii sa dobandeasca acele competente: profesori mai buni la clasa, ore remediale, meditatii, cursuri online cu mii de elevi, etc.
    • +1 (1 vot)    
      Iar intre competente (Marţi, 9 martie 2021, 14:06)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui b0gdan

      Gandirea critica bine argumentata. Care e exact opusul "papagalului".
  • +1 (1 vot)    
    Deci sursa cunoașterii nu contează, (Marţi, 9 martie 2021, 14:23)

    Con_stan_tin [utilizator]

    ce contează e să rezolvi problemele. Acest principiu
    îl aplici mai mereu când profesezi, niciodată nu te bazezi doar pe memoria proprie ca să rezolvi problemele. Regulile pentru examene trebuie adaptate la realitate.
    • +1 (1 vot)    
      In plus (Marţi, 9 martie 2021, 15:52)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

      Elevii trebuie sa stie sa caute in cantitati enorme de informatii si sa extraga din ele cunostintele pe care sa le prezinte corect.
  • +1 (3 voturi)    
    O bazaconie (Marţi, 9 martie 2021, 14:53)

    lucky luck [utilizator]

    Uberizarea e doar un alt nume al precarizarii. In invatamantul superior e sinonim de moarte. Ca si cum se poate face studiu on line. Ca si cum nu exista laboratoare, practica, contact, schimb, experienta.
    Pai dl fost ministru poate face un tutorial pe YouTube si sa-l intituleze "Summumul cunoștințelor mondiale, grad academician suprem"
    • +2 (2 voturi)    
      Din contra (Marţi, 9 martie 2021, 15:54)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui lucky luck

      Poti vedea online un laborator si odata ajuns la laboratorul fizic ai timp sa te focusezi pe experiment, pe masuratoare si pe date si nu pe 20 de minute pierdute cu protectia muncii sau studiul materialelor de laborator. Adica folosesti 100% timpul pentru a interactiona cu instrumentele de laborator.

      In plus, in IT eu iti pot simula un laborator intreg, ce functioneaza 100% ca unul real.
  • +2 (2 voturi)    
    Dar agentiile de acreditare? (Marţi, 9 martie 2021, 15:22)

    IoanEnache [utilizator]

    Foarte buna directia. Sigur acolo se va ajunge.

    De la un fost ministru ma asteptam sa aflu si cum Uberizam agentiile de acreditare. Acolo e cheia pentru a nu renunta la diplome si a nu pune presiune pe angajatori sa urmareasca ei foi matricole.
  • +1 (3 voturi)    
    Da Doamne! (Marţi, 9 martie 2021, 15:34)

    comentacu [utilizator]

    Sa dispara odata impostura din mediul universitar romanesc (profund corupt si incompetent) care sufoca si studentii si cercetarea.
  • 0 (2 voturi)    
    Da, dar... (Marţi, 9 martie 2021, 16:16)

    IonelRotaru [utilizator]

    Poate fi o soluție. Totusi, în articol apare o premisă falsă - studenții români vorbesc bine limba engleză. Poate e vorba despre studenții români buni și foarte buni. E posibil ca o majoritate din această categorie să corespundă. Totuși, în universitățile românești, studenții buni și foarte buni sînt o minoritate din ce în ce mai limitată (vorbesc în cunoștință de cauză), ceea ce face ca discuția să fie oarecum deplasată. Și ar mai fi o chestie: la universitățile străine adevărate, un profesor lucrează, în mod obișnuit, cu foarte puțini studenți. A crede că studenți din toată lumea pot participa la un curs serios e utopic. Vedem acum, cu învățămîntul on-line, că lipsa contactului direct scade semnificativ valoarea învățămîntului superior: este imposibil să-i implici pe toți studenții, măcar la 10% din nivelul la care ar putea fi implicați în on-site, este imposibil să transmiți mesajul didactic/profesional de o manieră impecabilă. Vreți ca studenții să participe la cursuri înregistrate? Asta nu-i deloc de dorit, pentru că efectele nu sînt departe de cele obținute prin distribuirea de fișiere pdf de citit de către popor... On-line-ul nu trebuie ignorat, ar fi util să fie integrat în învățămîntul clasic, astfel încît unii studenți (cît mai puțini posibil) să poată participa la cursuri, alături de cei din sală.
  • +2 (4 voturi)    
    Ni se pregateste ceva (Marţi, 9 martie 2021, 17:31)

    VOX. [utilizator]

    Frumos ambalat.
  • 0 (2 voturi)    
    Fara scoli, universitati sau profesori (Marţi, 9 martie 2021, 18:58)

    Irina25 [utilizator]

    Ajunge un calculator central, numit, daca vreti, "Inteligenta Suprema". Toti copiii vor fi conectati la el, si vor "gandi liber".
    • 0 (0 voturi)    
      Nu neaparat (Miercuri, 10 martie 2021, 8:20)

      Mica Sirena a lui Vasile Roaita [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

      Materialele de pe net sunt din multiple surse. Asadar ai de unde alege atat timp cat sursele sunt de renume si prestigiu.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by