Banii nevăzuți care ne pleacă din țară și care nu interesează pe nimeni. Despre exodul de creiere și posibile soluții pentru a-l stopa

de DP     HotNews.ro
Joi, 25 martie 2021, 8:55 Economie | Finanţe & Bănci


emigranti
Foto: Hotnews
De câțiva ani încoace, un sfert de milion de români preferă să părăsească România anual. Circa un sfert dintre ei au cel puțin studii superioare, iar în cazul medicilor, exodul a creat mari dificultăți. Potrivit datelor Eurostat, față de 2008, numărul românilor care au cel puțin o facultate și care trăiesc într-un alt stat a crescut cu 144%. De asemenea, numărul absolvenți de liceu sau școală profesională din România care trăiesc într-o altă țară a UE a crescut de la 806.000 persoane în 2008 la 1.437.000 persoane, arată un studiu publicat zilele trecute.

Din punct de vedere financiar, pentru fiecare migrant care a absolvit o universitate, România pierde aproximativ 50.000 de dolari/ persoană, mai arată documentul. Această sumă reprezintă costul a 16-20 de ani de școlarizare, bani care nu pot fi recuperați de societatea românească. Paradoxal, la nivel guvernamental, nu se acordă nicio importanță acestui subiect, fiind în general dezbătut ca parte a problemei deficitului de forță de muncă, se mai arată în studiul citat.

Numărul emigranților români din ultimii 8 ani:



Dintre românii plecați în străinătate, un sfert sunt cu studii superioare, confirmă un raport al Băncii Mondiale. Exodul de creiere poate avea consecințe grave pentru dezvoltarea viitoare a României, iar orașe ca București, Cluj, Iași și Timișoara resimt această presiune de pe piața muncii.

În domeniul asistenței medicale, scurgerea de creiere a devenit o reală urgență, profesioniștii calificați devenind din ce în ce mai greu de găsit. De exemplu, în 2017, rata de neocupare a locurilor de muncă în sectorul sănătății a fost mai mult decât dublă față de media economiei.

  • Practic, unul din patru medici a plecat să lucreze în străinătate. Între anii 2000 și 2013, numărul medicilor români care au părăsit țara a crescut cu peste 650 la sută, depășind 14.000 în 2013 (peste 25 la sută din totalul medicilor români). Ca urmare, multe zone rurale sunt lăsate fără asistență medicală, agravând situația celor mai săraci români.

Termenul „exod de creiere” a fost menționat prima oară de către Societatea Regală Britanică pentru a se referi la emigrarea oamenilor de știință și tehnologilor din Regatul Unit în Statele Unite și Canada. În zilele noastre, sintagma este folosită pentru a descrie emigrarea persoanelor cu calificări înalte- ingineri, medici, oameni de știință și alți profesioniști cu înaltă calificare.

Cele mai recente statistici ale Organizației Națiunilor Unite arată că în 2019, în întreaga lume trăiau 272 de milioane de migranți, ceea ce reprezintă aproximativ 3,5% din populația globală.

Motivele pentru care are loc exodul creierelor sunt diverse: lipsa de locuri de muncă, subdezvoltarea economică, salariile mici, subutilizarea specialiștilor, lipsa de finanțare a cercetării, discriminarea în muncă, lipsa tradițiilor științifice sau motive care țin de birocrație ori de dorința de recunoaștere profesională, după cum arată un alt studiu.

Emigranții români după județul de proveniență:




Până în 2006, migrația românească era mai mult una temporară, reprezentată de persoane cu studii medii care mergeam să muncească în afara țării pentru a strânge nișe bani. Odată cu aderarea României la UE la 1 ianuarie 2007, profilul migranților s-a schimbat din nou, migrația persoanelor cu înaltă calificare devenind tot mai consistentă.

În România, cea mai mare rată a migrației externe a fost înregistrată în 2008, când aproximativ 2% din întreaga populație a părăsit România. Datele arată că această tendință de emigrare este în creștere.

Soluțiile pentru a contrabalansa migrația celor mai valoroși oameni (fie prin încurajarea lor de a rămâne aici fie prin motivarea re-întoarcerii acasă), trebuie să vizeze eliminarea cauzelor care îi determină să plece. Cum s-ar putea face asta?

Prin investiții consistente în educație în general și în învățământul superior în special, prin creșterea finanțării acordate cercetării. Prin discutarea acestui subiect în cadrul Comitetului European al Regiunilor ( organism consultativ al UE format din reprezentanți din cele 28 de state membre, aleși la nivel local și regional). Prin CoR, aceștia își pot exprima direct opiniile cu privire la legislația UE care are un impact asupra regiunilor și orașelor. Importanța CoR este vitală – subiecte precum exodul creierelor în România ar putea fi dezbătute din mai multe perspective, cu implicații naționale și comunitare.

În anii 1990 - 2000, peste 900.000 de persoane cu studii superioare au intrat pe piața muncii din SUA ca urmare a unui program temporar de acordare a vizelor. Germania a adoptat un sistem de permise de muncă care permite imigranților educați și familiilor acestora să rămână în țară timp de 5 ani. Un astfel de program ar putea fi inițiat în România pentru specialiști din alte țări.

Citește aici studiul ”Impactul exodului creierelor în România. Soluții posibile.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





85131 vizualizari

  • +35 (43 voturi)    
    . (Joi, 25 martie 2021, 9:04)

    Sarmat [utilizator]

    Sunt specialisti in tara. Va dau un exemplu. Munca mea ar face 4000 EUR/luna in Germania si 5000-6000 USD/luna in America. Dar una dintre cele mai mari firme din Europa de Sud-Est plateste de parca am fi necalificati. Totusi, smecherii austrieci de la varf au salarii halucinant de mari.
    • +18 (26 voturi)    
      Esti platit dupa zona geografica. (Joi, 25 martie 2021, 9:53)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      Aceeasi lucru se intampla si intre Bucuresti si Bacau de exemplu.
      Tocmai de asta emigreaza lumea.
      Un sofer poate castiga de la 100 USD in Ghana la 5000 USD in US.
      • +7 (7 voturi)    
        Depinde (Joi, 25 martie 2021, 18:37)

        DanteW [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        Depinde de domeniu. Unele meserii pot fi facute si la distanta, ceea ce face ca zona geografica sa fie din ce in ce mai putin relevanta.

        Un alt aspect tine de mentalitatea patronilor sau sefilor din Romania, care, cu unele respectabile exceptii, nu apreciaza capitalul uman si ii trateaza pe oameni ca pe piese interschimbabile (dupa care se plang ca nu gasesc angajati harnici si loiali care sa munceasca pe un salariu de mizerie).

        De-asta pleaca lumea, pentru ca am cultivat o atitudine cinica fata de cei care muncesc.
        • +3 (5 voturi)    
          Gresit. (Vineri, 26 martie 2021, 9:02)

          Amad [utilizator] i-a raspuns lui DanteW

          Esti platit tot in functie de locatia de unde lucrezi remote.
          De asta IT-ul este indezvioltare la noi. Un IT-ist din India nu este platit la fel ca unul din Italia, chiar daca sunt in aceeasi echipa si fac acelasi lucru.
          Aceeasi echipa Amazon, un software egineer din UK 4000 GBP, in RO 2000 EUR.
          London Strock Exchange, acceasi echipa, software egineer NY 5000 USD, RO=2000 USD
          Atunci cand o companie angajeaza remote va plati in functie de salarizarea locala, stiind sigur ca vei accepta. Tocmai de asta abgajeaza remote.
          Este ca o bursa mondiala a job-urilor. Cine accepta mai putin primeste job-ul.
          Unul din US nu poate accepta sub 3000 USD, dar unul din Vietnam o va face pentru 1500 USD.
          Daca vrei mai multi bani, trebuie sa iei urma banilor.
      • +3 (3 voturi)    
        e vorba de costul vietii zilnice ..... (Vineri, 26 martie 2021, 14:06)

        viziru [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        e vorba de costul vietii zilnice ..... desi in vest mancarea e mai ieftina decat in Rromania .....
        • +2 (2 voturi)    
          Costul mancarii e irelevant (Sâmbătă, 27 martie 2021, 17:07)

          Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui viziru

          Chiriile, serviciile medicale si sociale, transportul, gradinita, scoala, toate sunt mai scumpe in tarile din vest. Cu 5000 Euro in Germania faci cam tot cat faci cu 5000 RON in Romania, la acelasi nivel de calitate. Diferenta apare pe termen lung: In Germania poti economisi 1000 Euro care nu e deloc la fel cu enonomisirea a 1000 RON in Romania.Mai trebuie tinut cont si de pensia pe care o vei primi. Sistemul de pensii din Germania este sustenabil si eficient, in Romania este in colaps. Deci, daca iesi la pensie din Germania, chiar daca nu ai vechimea integrala acolo, tot ai optinuea de a trai in Romania foarte bine dupa ce te pensionezi. Cel care pleaca afara nu pleaca doar pentru bani. Pleaca mai ales pentru ca isi doresc o viata mai buna. Vor o locuinta decenta, vor infrasructura, servicii medicale de calitate, siguranta etc...Stiu romani care traiesc in Germania mai rau decat in Romania, dar asta e alegerea lor pentru ca atat ii duce capul..
    • +4 (26 voturi)    
      Sunt (Joi, 25 martie 2021, 9:57)

      RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      oameni platiti OK in Romania, in jurul sumei de 3000/4000 de euro pe luna. Nu merita deranjul sa mearga in alta tara ca sa castige 5000/6000. Pe de alta parte nu e ca si cum cineva trage de ei - sunt invizibili si asa vor ramane.

      Stiu persoane care fac lucruri de-a dreptul Science Fiction in alte tari si ultima oara erau platiti cu ~2000 de euro. Suficient pentru chirie, mancare si o bluza pe luna. Nici in vest nu e neaparat lapte si miere. Plus ca daca mereu cauti cel mai bun loc, va trebui sa inveti o noua limba la fiecare 3 ani.
      • +10 (28 voturi)    
        ba merita (Joi, 25 martie 2021, 11:08)

        levierul [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

        pentru ca in alte tari nu construiesc o catedrala a mantuirii neamului
        • -7 (17 voturi)    
          E o problema (Joi, 25 martie 2021, 11:32)

          RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui levierul

          atat de minora. De unde stau nici nu se vede. Am vizitat Bucurestiul de 3 ori in viata mea si mereu a fost doar pentru o zi.

          Din taxele pe care le platesc toate discutiile astea despre pensii speciale sau catedrale imi sunt irelevante. Autostrazi sunt in partea asta a tarii si altele se construiesc oricum.

          Atatea schimbari s-au intamplat de cand am terminat facultatea si am lucrat, cresteri de impozite, impozite forfetare, falimente a mii de firme, crize, etc. Dar daca trag linie mi-a mers mai bine de la an la an. Ba chiar in criza din 2008/2009 si acum, in 2020, mi-au crescut veniturile.

          Desigur, unora le-a mers prost. Insa altora le-a mers foarte bine.
          • +4 (6 voturi)    
            Mai binele e dusmanul binelui (Joi, 25 martie 2021, 11:53)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

            mno, daca plecai imediat dupa 2007 iti crestea venitul brusc. Iar daca iti cumparai din banii pe care ii puteai strange niste apartemente sau bagai in bursa si aveai un pic de fler unde, erai milionar.
        • +1 (5 voturi)    
          hehehehe (Vineri, 26 martie 2021, 0:30)

          john70 [utilizator] i-a raspuns lui levierul

          Categoric, nu.
          Uite, la Strasbourg (FRA), primaria ecologista a anuntat intentia de a aloca 2,5 milioane de euro pentru construirea unei moschei proprietate a unei organizatii turcesti pro-Erdogan.
          • 0 (0 voturi)    
            2.5mil vs 400mil (Vineri, 26 martie 2021, 15:16)

            levierul [utilizator] i-a raspuns lui john70

            fa si tu un calcul
          • +2 (2 voturi)    
            Califatul francez (Sâmbătă, 27 martie 2021, 17:10)

            Milka Man [utilizator] i-a raspuns lui john70

            urmeaza exemplul de succes al califatului belgian...
      • +3 (7 voturi)    
        engleza (Joi, 25 martie 2021, 12:10)

        kmlx [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

        > Plus ca daca mereu cauti cel mai bun loc, va trebui sa inveti o noua limba la fiecare 3 ani.

        doar engleza. US, UK, Australia, Singapore, Hong Kong.
        • +6 (8 voturi)    
          Nu si daca (Joi, 25 martie 2021, 13:37)

          RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui kmlx

          gasesti un loc bun in Norvegia. Sau Olanda. Se dau olandezii ca sunt buni la engleza, dar sa nu stii olandeza te limiteaza pe la 110 000 de euro anual brut.

          Daca stii olandeza, 200 000 e foarte posibil.
          • +3 (3 voturi)    
            90k (Joi, 25 martie 2021, 18:04)

            hollow [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

            pt 90 de mii in plus invat si Swahili
      • +3 (5 voturi)    
        Sunt dar prea putini!!! (Joi, 25 martie 2021, 15:19)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

        Marea majoritate is la firmele de stat. Si mai sunt si standardele de viata, in Romania te omoara poluarea si mizeria.
    • -3 (11 voturi)    
      Mda (Joi, 25 martie 2021, 11:01)

      reiand [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      Salariile sunt dictate de cererea și oferta de competențe pentru jobul respectiv în zona respectivă, nu de "șmecherii de la vârf". Sunt noțiuni economice de bază...
    • 0 (6 voturi)    
      invidia si ce face ea din om (Joi, 25 martie 2021, 11:07)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      mincinosilor.
    • +2 (16 voturi)    
      Ar face? (Joi, 25 martie 2021, 11:26)

      Soro [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      Ce va face sa credeti ca munca dvs. ar face atat? Salariile sunt raportate la o medie dintr-un domeniu si o tara, nu la un individ. Firmele cand vin aici studiaza salariile si fac un raport intre castig (rezultatul muncii) si plata (salarii). Daca le da cu plus vin in Romania si daca le da cu minus nu vin.
      Problema e ca ne indreptam spre cererea de salarii mari nesustinute de cunostinte pentru ca invatamantul merge din ce in ce mai jos. Salariile pot fi ridicate doar de competitivitate
      • +7 (7 voturi)    
        Salariile (Joi, 25 martie 2021, 11:45)

        RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui Soro

        nu sunt foarte diferite ca in vest. Cel putin in domeniul meu sunt intre 75% si 100% ce se ofera in vest.

        Ceea ce difera e:
        - chiriile pentru birouri care sunt mai mici decat, sa zicem, in Amsterdam;
        - romanii chiar invata sa faca lucruri avansate si sunt constiinciosi.

        In ultimele runde de interviuri am gasit niste oameni foarte bine pregatiti si constiinciosi, mult peste ce ofera Olanda ca forta de munca.

        Si pe langa asta i-am gasit si foarte repede, in nici 2 saptamani ii aveam deja.

        De fapt veriga slaba se doveste a fi forta de munca din vestul Europei. Acolo sunt mari probleme si noi, partea romana, suntem trasi inapoi de ei.
        • -1 (1 vot)    
          Mi-e greu sa cred 100% la salariul din vest (Joi, 25 martie 2021, 21:29)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

          Chiar si in IT unde sunt salarii bune aici, nu depasesti usor 5000 euro chiar si in Bucuresti sau Cluj.
          • +2 (2 voturi)    
            Nici (Vineri, 26 martie 2021, 11:23)

            RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

            in vest nu depasesti 5000 de euro net ca angajat. Eventual ai un 60 000 - 80 000 euro brut pe an din care dispar 40% instant.

            In Olanda, conform thetax.nl, din 80 000 de euro brut (6600 euro) ramai cu 4200 lunar in mana. Nu am aplicat la job-uri in Olanda, insa ceea ce simt e ca nu oricui i se va oferi 80 000 mai ales daca nu stie olandeza.
      • +3 (3 voturi)    
        Nu aveti dreptate (Joi, 25 martie 2021, 18:40)

        DanteW [utilizator] i-a raspuns lui Soro

        Patronul roman se vaita ca plateste prea mult pentru ca nu respecta munca. Daca nu ar fi asa, nu ar pleca oameni pe banda rulanta.
    • +8 (10 voturi)    
      Motivele sunt diverse (Vineri, 26 martie 2021, 2:23)

      bogdanian79 [utilizator] i-a raspuns lui Sarmat

      Nu toti pleaca din cauza banilor. Mai sunt si alte motive. Personal am plecat din cauza atitudinilor (ca sa nu spun nesimtirii) din trafic, dintre vecini, din partea celor de la ghisee, din partea judecatorilor care apara pe cel care trebuie sa iti plateasca si te lasa pierdut, din cauza dominatiei sefilor, si altele. Ca solutii, se pot rasturna cele spuse inainte: respect, amabilitate, colegialitate, egalitate de sanse, etc. Nu e paradis nici in alte tari, dar parca uneori te saturi sa depinzi de oameni fara bun simt. Si nu doar educatia de la scoala rezolva lucrurile. O inima buna si compasiune nu le gasesti in scoala neaparat. E important de la inceput, cum te tine mama in brate si are rabdare cu tine, pana la constiinta ca ai pe cineva Bun si Drept deasupra capului. E un complex de factori care greu poate fi descifrat de la coada la cap. Dar cu Baltagul si Miorita in sange nu prea merge, dupa umila mea parere. Traduc: cu razbunare si lamentare nu merge. Sa mai adaug si despre Moara cu Noroc? E destul. Mai bine meditam la ceva mai bun. Toate cele bune oameni dragi de oriunde sunteti!
      • 0 (2 voturi)    
        Corect, la extreme, pleaca 2 categorii: (Vineri, 26 martie 2021, 13:13)

        clint [utilizator] i-a raspuns lui bogdanian79

        Cei "de foame", in general de pe la tara, necalificati, cunoscuti peiorativ sub forma de "capsunari" sau "culegatori de sparanghel", pe principiul "ceva e mai bun decat nimic". Alternativa la salariul minim din Vest e sa fie platiti cu salariul minim sau la negru de la noi, muncind pe la un smecheras local, afiliat politic. Nu stiu cum e mai bine, dar sigur nu rup gura targului cu miscarea asta.

        A doua categorie are bani insa paradoxal, a inteles ca nu doar banii care le intra in buzunar sunt totul, exista si bani care se duc in chestii "la comun" prin grija statului: sanatate, transport, invatamant, curatenie, infractionalitate scazuta, politizare minima a institutiilor, si nu in ultimul rand calitatea oemnilor din jur.
        Calculul e cam asa: min 2000 EUR in Romania din care imi platesc singur transport, gradinita, after, asigurare medicala privata, etc, si traiesc intr-o tara mizera atat fizic cat si uman, ori ceva de genul minim 3000 EUR in vest, din care dau 500-1000 EUR chirie, dar din cei vreo 2000 EUR care imi raman pe luna am un trai mai civilizat, intr-un oras curat, nu mai scot bani din buzunar pentru orice rahat ca sa am si eu servicii de un anumit nivel, se mai ocupa si statul.
        Care e decizia corecta, eu nu stiu, mai conteaza ce oportunitati de cariera ai aici si acolo, cat te afecteaza nenorocirile din Romania, daca esti genul cu X5 pe care nu il deranjeaza ca trebuie sa mearga prin noroi pana la viloaia in jurul careia sunt de fapt numai gunoaie dar nu ii pasa decat ce are el in curte, versus oamenii care apreciaza ca in Europa Centrala sunt la 3-4 ore cu trenul/masina de toate marile orase, sau daca ai idei de business si te lovesti de birocratie sau de politizare... fiecare stie mai bine, dar eu cred ca daca ai mentalitate de sclav, vei fi sclav si aici dar si dincolo....
  • +2 (40 voturi)    
    Am eu solutia (Joi, 25 martie 2021, 9:07)

    emil bobu [utilizator]

    Nu mai votati PSD, PNL, AUR, iar problemele se vor rezolva de la sine.
    • +9 (23 voturi)    
      Ai trait in grota? (Joi, 25 martie 2021, 10:02)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Doar prima jumatate din fraza este corecta.
    • -8 (30 voturi)    
      Sau mai bine zis (Joi, 25 martie 2021, 10:14)

      Unforgiven [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Traiti in minciuna si votati PNL+USR+UDMR.
      • +3 (15 voturi)    
        Gresit total. (Joi, 25 martie 2021, 10:37)

        Amad [utilizator] i-a raspuns lui Unforgiven

        PNL nu-i diferit de PSD. Nici chiar USR nu-i ceea ce visa lumea.
        • -7 (9 voturi)    
          Aiurea (Joi, 25 martie 2021, 13:54)

          Unforgiven [utilizator] i-a raspuns lui Amad

          PSD este doar vazut el ca dracu de catre dreptaci, dar macar PSD mai e si rezonabil, isi mai da si interesul pentru oameni, pe cand cu PNL si USR e cea mai mare impostura posibila si la ei singura politica existenta este "PSD e vinovat si greaua mostenire".
          • -4 (4 voturi)    
            Toti (Joi, 25 martie 2021, 18:16)

            POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Unforgiven

            '
            Toti apa si-un pamant '
          • 0 (0 voturi)    
            Permite-mi te rog sa te contrazic (Sâmbătă, 27 martie 2021, 21:54)

            Armadilo [utilizator] i-a raspuns lui Unforgiven

            PSD, da, îi păsă de oameni, dar în ce fel??????????? MAREA ÎNTREBARE!!!! Mai mare decât China!

            În ce fel îţi păsă???????? În felul în care Moldova a votat PSD până s-a rupt pixul şi terminat cerneala din pastă? Cu ce s-au ales după 30 de ani de roşu purpuriu închis?

            Cum poţi să spui că le pasă de oameni când articolul de faţă spune că oamenii au plecat din taţă tocmai pentru că autorităţilor nu le pasă de cei care pleacă!!!!

            Chiar nu realizezi că în proporţie de 75-80% PSD a fost la guvernare în ultimii 30 de ani???

            Printr-o litră de ulei şi o kilă de făină odată la 4 ani date în pungă de un leu araţi că îţi pasă??????

            Vorbeşte cu subiect şi predicat: ce a făcut PSD pentru ţară???? Aduţi aminte de ultimi 4 ani cu Dragnea - un scandal permanent zilnic, greaţă în fiecare zi. De care oameni le-a păsat?? Nici măcar de cei care i-au votat - vezi Oltenia şi Moldova.
    • +3 (23 voturi)    
      Solutia ar fi sa plece toti (Joi, 25 martie 2021, 11:19)

      sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Si sa ramana babalacii care inghit povestile electorale in fiecare an si astia cu creier cat nuca. Sa'si plateasca intre ei pensii marite cu 40%, salarii de bugetar si mai ales pensii speciale la o mana de profitori.
      • -10 (16 voturi)    
        Solutia ar fi sa vizitezi de (Joi, 25 martie 2021, 11:47)

        xrogo [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        urgenta o clinica medicala, creierul tau cat dovleacul iti joaca feste!
        • +9 (19 voturi)    
          musca pe caciula ? :) (Joi, 25 martie 2021, 13:31)

          sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

          Bugetarii si pomanagiii sar ca arsii :D
      • -2 (6 voturi)    
        "Babalacii" (Joi, 25 martie 2021, 18:42)

        DanteW [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        "Babalacii" de azi sunt tinerii si adultii de la revolutie.
        • +3 (3 voturi)    
          tinerii si adultii de la revolutie (Joi, 25 martie 2021, 22:11)

          andrei1245 [utilizator] i-a raspuns lui DanteW

          au fost vreo cateva mii care au legatura cu revolutia. restul sunt auriferi si ciuma rosie, handicapati din tata n fiu.
      • -3 (3 voturi)    
        :) (Joi, 25 martie 2021, 23:47)

        AndaValeria [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        "Babalacii" fiind cine?Parintii sau bunicii nostri? :) Si noi suntem babalaci pentru cei care au 16 ani :))))
    • +1 (1 vot)    
      Credeti? (Joi, 25 martie 2021, 18:40)

      DanteW [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      Nicio problema nu se rezolva de la sine.
  • +7 (23 voturi)    
    informatii incomplete, manipulatoare (Joi, 25 martie 2021, 9:15)

    Smotocel [utilizator]

    Uneori chiar nu inteleg cum sunt prezentate aceste informatii si de ce se perpetueaza aceeasi tactica. Da, poate ca as vrea sa stiu numarul de persoane pe judet, dar poate mai important este sa stim si procentual. De unde sa stiu eu cati locuitori are jud Salaj (e doar un exemplu) ca sa pot sa inteleg ce inseamna pt acel judet aceste numere?

    La fel si cu nr de infectati pe zi, tot timpul mentioneaza cati de multi sunt in Bucuresti, cand de fapt poate sunt putini procentual, comparativ cu alte judete.

    Asta e de fapt o forma de manipulare, dincolo de faptul ce e un mod prost/iresponsabil de a face o meserie (cea de jurnalist, in acest caz).
    • +5 (9 voturi)    
      Incompetență, nu manipulare (Joi, 25 martie 2021, 11:16)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Smotocel

      Așa e: când vrei să faci un grafic al emigrației în cifre absolute, îți iese de fapt un grafic al populației. Nu spune absolut nimic.

      Cred că anul ăsta a demonstrat destul de clar că jurnaliștii în general nu știu statistică elementară și că e o nevoie destul de mare de training în zona asta.
      • +3 (5 voturi)    
        numere, procente (Joi, 25 martie 2021, 11:27)

        Smotocel [utilizator] i-a raspuns lui aqualung

        Da, asa e.
        Pe de o parte inteleg ca e mai simplu sa vii cu numere, deoarece populatia ca numar este fluctuanta. Dar daca iei o referinta (populatia de la alegerile parlamentare, cel mai aproape) si o mentionezi, iar apoi te raportezi la ea continuu, nu e mare lucru.
        Trebuie doar sa ai un excel cu o coloana cu formula cand faci graficele (sau orice alt program de statistica) si mai pui dedesubt si procentele pe fiecare judet, sa fie clar, nu ambiguu.
        E doar o f putina munca in plus, dar multa bunavointa si responsabilitate pt meseria care o faci.
        Probabil si incompetenta, pt unii, din pacate.
  • +2 (14 voturi)    
    heh (Joi, 25 martie 2021, 9:24)

    Mircea1978 [utilizator]

    aceeasi ciorba reincalzita in fiecare primavara si toamna. Aceleasi solutii abracadabrante.
  • +38 (38 voturi)    
    Este cât se poate de firesc (Joi, 25 martie 2021, 9:34)

    Mart [utilizator]

    Şi nu numai "creierele" pleacă, ci orice meseriaş care vrea şi poate să muncească, iar munca să-i fie recunoscută. Şi eu am un copil care a devenit cetăţeanul ţării de adopţie şi are venit de peste 10000 euro/lună plus alte facilităţi - ce credeţi că putea să fie aici? În cel mai fericit caz un asistent manager la o corporaţie, dar, uzual, vreun profesor suplinitor în rural sau casier la supermarket. Şi ce-i mai trist, aici eşti dominat de sentimentul neputinţei, că, deşi legi există, ele se aplică doar pentru cine "trebuie", iar nedreptăţile le rezolvă numai Dumnezeu, justiţia rpmână fiind , în fapt, INjustiţie.
    • -1 (17 voturi)    
      daca vezi oportunitatile din tara... (Joi, 25 martie 2021, 10:18)

      stupidu [utilizator] i-a raspuns lui Mart

      In tara copilul tau putea sa ajunga un bugetar de lux, bine nu avea venit de peste 10.000 EUR dar lua peste 10.000 RON, oricum nu prea conta, ar fi avut multe alte facilitati care faceau ca salariul sa fie bani se seminte. O pensionare la 45 de ani cu o pensie mai mare ca salariul, dar din nou, deja era aranjat pe viata la ora pensionarii.
  • +34 (42 voturi)    
    Romania educata pleaca afara (Joi, 25 martie 2021, 9:37)

    Soro [utilizator]

    Daca corelam stirea asta cu cea in care invatamantul universitar merge din ce in ce mai jos in clasamentul mondial putem trage concluzia ca in tara raman doar oamenii cu putine studii sau cu studii universitare de joasa calitate (facultati doar cu numele si cu sediul pe varful muntelui). De asemena vedem un exod mare din orasele importante ale Romaniei, acolo unde mai e un sambure de studiu la universitatile cu traditie. As putea spune fara sa-mi fie teama de oprobiul public ca Romania educata paraseste tara.
    Din pacate aici am ajuns dupa atatia ani de conducere de joasa calitate. Nu are rost sa mai fac referire la PSD si altii dar asta e evident. Promovarea non-valorii la asta duce, oamenii inteligenti si cu studii nu isi mai gasesc loc in tara asta.
    • +13 (19 voturi)    
      Ce treaba are sula cu prefectura? (Joi, 25 martie 2021, 9:59)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui Soro

      Romanii emigreaza pentru conditiile mai bune de trai raportate la studiile sau meseria pe care o au.
      Pentru orice meserie este mai bine in afara, inclusiv zidar, sofer, necalificat.
      Ai uitat sa mentionezi si faptul ca multi au inceput sa emigreze datorita coruptiei, tarii in sine, nu banii fiind principalul motiv.
    • -3 (3 voturi)    
      scolitii (Joi, 25 martie 2021, 19:50)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui Soro

      " Romania educata paraseste tara." Aiurea! Romania educata tocmai ce s-a intors, scolita pe-afara, la patria muma si a preluat conducerea tarii. Noile "culmi de progres si prosperitate" se intrezaresc deja la orizont!
    • -2 (2 voturi)    
      Șobolanii .... (Vineri, 26 martie 2021, 10:40)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui Soro

      ... sunt primii care părăsesc o corabie care se scufundă.
  • +13 (25 voturi)    
    ce exod de creiere (Joi, 25 martie 2021, 9:38)

    licasamadau [utilizator]

    cand circa trei sferturi dintre ei au cel mult studii medii.
    In alta ordine de idei, astea sunt avantajele/dezavantajele libertatii de circulatie. De ce ar sta omul pe salariul mic din Romania, in cazul in care ar gasi ceva de munca, si nu s-ar orienta catre mai bine?
    Daca statul nu poate asigura bunastarea cetatenilor, statul trebuie sa suporte consecinte. Depopularea e una din ele.
    • +10 (10 voturi)    
      Dar statul asigură bunăstarea anumitor cetăţeni (Joi, 25 martie 2021, 9:53)

      Mart [utilizator] i-a raspuns lui licasamadau

      Poate cei cu studii medii, plecaţi dfin ţară, chiar au acoperire pentru diplomele de srudii medii şi să ştiţi că, odinioară, studiile meii însemnau ceva.Oricum, dacă cei stabiliţi în altă ţară şi-au găsit bunăstarea acolo, înseamnă că au venituri decente, aduc plusvaloare ţării de adopţie, deci este o pierdere echivalentă pentru ţara asta.
      • 0 (12 voturi)    
        ce treaba are una cu alta (Joi, 25 martie 2021, 10:38)

        licasamadau [utilizator] i-a raspuns lui Mart

        sa fie sanatos fiecare cu studiile lui, nu asta e problema. Poti sa faci un lucru la rang de arta si fara o zi de scoala, dar astea sunt cazuri izolate.
        Ca studiile medii aveau odinioara o anumita valoare este egal cu zero. Se traieste acum, nu odinioara.
        Si care e problema cu pierderea pentru tara? Ar trebui facuti oamenii aceia martiri pentru ca sfanta patrie sa nu inregistreze aceasta pierdere?
        • +8 (10 voturi)    
          N-ai prea înţeles ce am vrut să exprim (Joi, 25 martie 2021, 11:26)

          Mart [utilizator] i-a raspuns lui licasamadau

          Pornim de la ipoteza că acei oameni reprezintă FORŢA DE MUNCA activă, care, prin simpla lor angajare în ţară, contribuie prin taxe şi impozite la bugetul de stat. În multe sectoare productive, există o lipsă acută de forţă de muncă calificată. Nu se pot dezvolta sectoare productive în lipsa forţei de muncă, ca atare nu se produce plusvaloare, care să alimenteze bugetul. Este o reacţie în lanţ.
          • 0 (8 voturi)    
            ce n-am inteles este (Joi, 25 martie 2021, 13:07)

            licasamadau [utilizator] i-a raspuns lui Mart

            unde vrei sa ajungi? Constati niste lucruri pe care le stim cu totii.
            Dar e atat de simplu... se numeste concurenta.
            Sectoarele alea productive sa plateasca mai bine si vor gasi forta de munca fie prin intoarcerea romanilor din strainatate, fie prin aducerea strainilor aici. Dar mai bine sa ne plangem ca nu gasim oameni pe 1.200 lei.
            • +4 (8 voturi)    
              Concurenţa?! (Joi, 25 martie 2021, 13:46)

              Mart [utilizator] i-a raspuns lui licasamadau

              Noi, ca ţară, facem parte din acelaşi bloc fost comunist, care a aderat recent la UE. Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria, etc. NU se confruntă cu emigraţie masivă. De ce? Fiindcă politica statelor respective a încurajat păstrarea şi dezvoltarea producţiei proprii şi a protejat intreprinzătorii autohtoni . Toate aceste state sunt sub incidenţa regulilor impuse de UE la care au aderat de bunăvoie, realitatea e că acele ţări au folosit oportunitatea apartenenţei de UE şi au folosit asta pentru ţară, nu au luat ţara pe proprietate personală.
              • +2 (2 voturi)    
                o mai tinem mult asa? (Joi, 25 martie 2021, 15:12)

                licasamadau [utilizator] i-a raspuns lui Mart

                Dintre toate statele enumerate de tine, ce sa vezi, stam cel mai prost. In urma noastra mai sunt si bulgarii, care, ce sa vezi, se confrunta cu aceeasi problema.
                Si acelasi lucru l-am spus si eu, daca ai fi citit... Statele care nu au imbunatatit standardul de viata al cetatenilor, nu trebuie sa se mire de migratie.
                • +1 (5 voturi)    
                  Despre standardul de viaţă (Joi, 25 martie 2021, 16:36)

                  Mart [utilizator] i-a raspuns lui licasamadau

                  Standardul de viaţă ţine atât de venitul obţinut, cât şi de mediul în care trăieşti.
                  Degeaba ai vile şi iahturi, dacă şoseaua pe care circuli e plină de gropi, dacă trecând prin localitatea X eşti atacat de anumiţi concetăţeni pe care nu-i voie să-i numeşti, dacă lângă vila ta, s-a construit un palat cu turnuleţe de unde răzbat notele manelelor la maxim şi degeaba te plângi, nimeni nu impune respectarea legii, dacă ai o dispută în Justiţie şi cu dreptatea în mână, câştigă definitiv partea adversă şi tu rămâi şi păgubit, şi cu banii luaţi, etc., etc.. Şi nu e vorba umai de partea materială, ci şi de umilinţa la care omul de rând e supus zi de zi şi, aşa cum am spus, de neputinţa de a schimba situaţia. Vedeţi calitatea celor care ne-au condus până deunăzi şi cine populează Parlamentul ţării. Schimbarea scării valorilor determină plecarea celor mulţi şi lipsa de respect faţă de cei corecţi.
  • +31 (33 voturi)    
    Chiar Basescu (Joi, 25 martie 2021, 9:40)

    Zache58 [utilizator]

    a indemnat tineretul cu pregatire superioara sa plece,daca nu-i convine!Acum ,ce tanar cu pregatire si-ar dori sa munceasca in Romania cand vede ca taxele pe munca lui se duc la securistii cu pensie si salariu sau alti functionari romani fara pregatire,unii bubuind de prostie,dar cu functii in guvernoiu si alte institutii ale statului.Stat care si acum protejeaza tortionarii comunisti din anii 50 dar pedepseste luptatorii anticomunisti si victimele comunsmului,cati au mai ramas.Solutia pentru re-intoarcere ar fi o democratie reala ,nu promovarea loazbelor.
  • +12 (16 voturi)    
    LOL ! (Joi, 25 martie 2021, 9:58)

    YamamotoIsoroku [utilizator]

    "Paradoxal, la nivel guvernamental, nu se acordă nicio importanță acestui subiect"
    Nu este nici un paradox, cei care ajung la putere se preocupa de interesele lor sau cel mult ale famililor lor.
    Pentru "prostime" exista doar masuri de suprafata care, cu un minim de sacrificiu pentru interesele lor personale, sa le asigure eventual un nou mandat.
    Nu exista nici o strategie de tara pe termen lung, nu exista nimic cu o viziune pe termen mai lung de cel mult 4 ani.
    Zeci de mii de locuri de munca s-au pierdut in ultimul an, poate chiar sute de mii dar presedintele tarii se duce la schi !
    Angela Merkel este si ea o schioare impatimita, ma intreb daca presa germana a publicat vreo poza cu ea fiind la schi in ultimul an.
  • +13 (15 voturi)    
    Calitatea vietii (Joi, 25 martie 2021, 10:02)

    SwatGuard [utilizator]

    Motivele plecarii din Romania nu sunt doar financiare.
    Salariile din Romania au crescut in domeniile in care exista deficit de personal.
    Mutarea in alta tara presupune si cresterea costurilor, nu te poti raporta la un salariu de afara cu costurile de trai din Romania care sunt relativ mici comparate cu restul Europei civilizate.
    Cred ca in afara de partea financiara se pot face si alte imbunatatiri la calitatea vietii, spre exemplu unul din motivele pentru care as pleca din Romania ar fi lipsa infrastructurii, lipsa suburbiilor civilizate cu utilitati, etc.
    Daca ai pretentia ca un doctor sau un it-st de top sa iti ramana in Romania ai nevoie sa-i oferi o viata de calitate.
  • +22 (26 voturi)    
    ... (Joi, 25 martie 2021, 10:10)

    Ecce_Homo [utilizator]

    M-am gandit de multe ori sa plec. Am master de audit, am diverse certificari nationale si internationale pe HR si Conta. Am firma mea de 14 ani. Am un venit ok. Muncesc mult si am niste interactiuni mizerabile atat cu patroni cat si cu salariatii de care ma ocup. Si m-am gandit de multe ori sa plec. Nu doar pentru bani. Lucrez foarte bine cu straini (polonezi, nemti, francezi) care au afaceri in Romania. Patronii romani sunt ceva mai dificili si cu pretentii aiurea si aere de atotstiutori si atitudine proasta. Nu toti. Ii triez. Am clienti care merg cu mine de 14 ani. Cu toate astea, repet, nu am reprimat inca gandul de a pleca. Pentru ca nu e doar despre bani si munca. Mai e vorba si despre mediul inconjurator, despre nesimtirea celor din jur, despre bagatul in fata la coada, despre procedurile infecte cu care ma intalnesc la fiecare ghiseu, cu micii dumnezei care cred ca sunt mai sus de lege. Multi si de asta pleaca. Vor o viata decenta, linistita, nu nervi.
    • +5 (15 voturi)    
      adevarat (Joi, 25 martie 2021, 10:29)

      SwatGuard [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

      Am studii in conta dar nu lucrez in domeniu, in schimb an cunostinte/prieteni care tin conta romaneasca la patroni romani.
      Romanul este o specie aparte, prima lui grija e cum sa faca sa plateasca cat mai putin spre deloc catre stat.
      • +8 (10 voturi)    
        ... (Joi, 25 martie 2021, 11:05)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui SwatGuard

        Adesea nu vor sa plateasca nici macar contabilul :D
      • -2 (8 voturi)    
        Te plictiseai (Joi, 25 martie 2021, 11:14)

        Victtor [utilizator] i-a raspuns lui SwatGuard

        Ai simtit nevoia sa spui ceva si sa para interesant.
      • +11 (13 voturi)    
        Normal ca toti tre' sa contribuie (Joi, 25 martie 2021, 11:32)

        sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui SwatGuard

        Dar cand vezi pentru cine contribui, la cine se duce grosul din ce dai... sigur n'ai mai da nici un cent ! Care e bucuros sa vada ca darile din munca lui cinstita se duc in buzunarul bugetarului de lux, al tanarului pensionar, in mertanul patriarhului sau in indemnizatiile nerusinate ale parlamentarilor ? In timp ce el isi rupe masina prin gropi si noroaie !
      • +6 (8 voturi)    
        Haha (Joi, 25 martie 2021, 11:37)

        reiand [utilizator] i-a raspuns lui SwatGuard

        Crezi că în alte țări oamenii se bulucesc să plătească taxe cât mai mari?
        • -1 (9 voturi)    
          Institutul fericirii (Joi, 25 martie 2021, 13:25)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui reiand

          Danezii platesc taxe foarte mari. Exista un institut al fericirii la ei care studiaza niste chestii. Au ajuns la concluzia ca un danez obisnuit e impacat cu taxele mari pentru ca stie ca de banii aia primeste infrastructura unei vieti cel putin decente. Hygge e cartea, nu mai stiu autorul.
    • +1 (1 vot)    
      plecat afara ...riscuri si cistiguri! (Joi, 25 martie 2021, 20:49)

      bogmar [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

      Si eu m-am gindit sa plec ...in 2005 ...si am plecat departe ...la "civilizatie' ...si eu am urmat o facultate si am avut destule alte certificari ...si vorbesc 3 limbi bine ...dar am gasit focuri de sute pe hectare facute de fermieri cind nu poti sa resp[iri zile intregi nici in casa ...am gasit trenuri urling 24/24 in orasele cu toate trecerile la nivel automatizate de nu poti sa dormi niciodata in casa ta ...pt ca guvernul considera "safety issue " ca trenul sa urle la maximum zi si noapte cind nici dracu nu e afara ...am gasit fermieri care imprastie chimicale toxice cu avionul chiar peste casa ta si guvernul spune ca e permis desi ...mie personal ...mi-au ucis tot ce misca in curte la mica ferma a mea ...am vazut cum "absolut democratic "...o companie de guvern local poate concedia un angajat pentru "insubordonare " fiind in concediu medical dupa un accident de munca cu operatii si pagube totale ...si alte astfel de minuni ...asa ca atentie la ceea ce astepti si mai ales unde ...Canada e prea departe de asteptarile tale ...si de ale mele dar e prea tirziu pt mine ...deschide bine ochii si ia informatii reale nu doar ...totul e super pt ca e ..afara.
      • 0 (2 voturi)    
        . (Joi, 25 martie 2021, 21:45)

        Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui bogmar

        Nu idealizez strainezia. Dar sunt suficiente tari unde se poate trai decent. Si nici nu am zis ca renunt la firma din Ro. Pot lucra de la distanta, oricum fac asta de 14 ani. Ma gandeam la ceva insula prin Mediterana sau Irlanda (clima total diferita, stiu) dar m-am simtit mereu bine in Irlanda, Malta si Creta. In plus nu vreau sa ma duc sa hamalesc. Repet, nu plec pentru bani.

        Iar despre exemplul dat de tine cu medicalul, ei bine, in Olanda, daca ai 30 de zile de medical esti dat afara. In Japonia femeile care nasc stau acasa pe banii lor si trebuie sa se intoarca la munca foarte repede. Reguli stupide sunt peste tot.
  • +9 (17 voturi)    
    Motivele reale (Joi, 25 martie 2021, 10:23)

    MakeRoGreatAgain [utilizator]

    1. E absolut evident ca oamenii pleaca, daca pot, unde se plateste mai bine. Era foarte previzibil dininainte de aderareea la UE, nici o supriza.

    2. Problema e ca se pleaca foarte mult.
    O buna parte din romanii foarte bine pregatiti pleaca ca vad ca:

    - Se moare cu zile in spitale de la infectii ca-n anii 50
    - Lipsa infrastructurii rutiere
    - Lipsa scolilor
    - Lipsa digitalizarii in relatia cu statul, batai de cap pentru oricine care vrea ceva mai mult

    Lucrurile sunt simple, sunt multi care pleaca desi nu o fac din cauza banilor.
    • +3 (3 voturi)    
      Lipsa şcolilor? (Joi, 25 martie 2021, 11:35)

      Mart [utilizator] i-a raspuns lui MakeRoGreatAgain

      Aici nu ai dreptate! Nu sunt chiar şi facultăţi în vârf de munte?Iar absolvenţii acestora ajung toţi "doctori" în diverse domenii şi demnitari, aşa că...
      • +1 (1 vot)    
        Copiii merg în trei schimburi la școală, (Vineri, 26 martie 2021, 11:13)

        Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui Mart

        chiar și în orașe mari.
    • +1 (1 vot)    
      Ca unul plecat 5 ani si intors (Vineri, 26 martie 2021, 15:15)

      mmagic [utilizator] i-a raspuns lui MakeRoGreatAgain

      Faptul ca se plateste mai bine ... este din ce in ce mai putin valabil si important.
      In vest esti platit in general de 3-4 ori mai bine, dar preturile sunt in general de 3-4 ori mai mari ca aici.

      Spitalele si sanatetea lor au si ele probleme:
      Cel putin de COVID se moare la noi la fel de mult ca in vest proportional cu marimea populatiei.
      O programare la medic dureaza acolo o vesnicie, o analiza la fel, medicamentele desi decontate, ajung dupa decontare sa coste cat la noi, ochelarii desi decontati sunt mai scumpi ca la noi

      Infrastructura rutiera ai dreptate e slaba la noi.

      Scolile lor sunt si ele destul de aglomerate, mai libere la tara si mai pline in orase. Se face carte daca vrea profesorul. Cam ca pe la noi.

      Digitalizarea relatiei cu statul e cam lipsa la noi ... ar trebui lucrat pe partea asta.
  • +5 (7 voturi)    
    Solutii sunt - vrem sa le aplicam? (Joi, 25 martie 2021, 10:25)

    LebadaNeagra [utilizator]

    Banii, serviciile medicale, educatia, pensia, locul de munca, etc - toate sunt importante si contribuie la decizia fiecaruia.
    Totusi, daca vezi ca prin ceea ce faci (singur, in comunitate) incepe sa se schimbe ceva in bine, atunci te mai gandesti.
    Ma refer la a oferi populatiei (intregi) un viitor. Da, facem recalificari si vei avea loc de munca. Da, atragem investitori si vei fi parte dintr-o organizatie, puternica, unde inveti, livrezi si esti bine platit. La alegeri iesim la vot - masiv, ii convigem pe toti cei pasivi de langa noi. La alegeri impingem in fata oameni noi, educati, cu un pic de viziune, de buna credinta si apoi ii sustinem in lupta cu caracatita in care au intrat.
    Noi singuri ne facem curat in casa si o aranjam frumos - nimic nu e de azi pe maine. Dar daca ne implicam zilnic si nu mai acceptam toate porcariile legale, atunci chiar schimbam ceva.
    Si cand schimbi tu si vezi rezultatul tau, atunci te mai gandesti inainte de a pleca.
    Iar schimbarea va prinde o viteza uluitoare : ne trebuie un singur lucru - sa ne apucam de treaba sa ne implicam.
    Pararea mea.
    • +8 (12 voturi)    
      Crezi ca mai exista o speranta? (Joi, 25 martie 2021, 10:55)

      Zache58 [utilizator] i-a raspuns lui LebadaNeagra

      Cand statul isi bate joc de cetateni,cand statul deschide centre de vaccinare NUMAI pentru ''esentiali'',cand statul plateste pensii uriase plus salarii celor din securitate si aparatul de represiune,etc. ce sa mai speri?Orice am vota viata din Romania nu se va schimba,in urmatoarea suta de ani.La noi degeaba transfera SRI-ul dosare la CNSAS;functionarii de acolo continua sa-si bata joc de oamenii care apeleaza la ei.Totdeauna exista solutii dar aplicarea lor aici este practic imposibila.
  • +2 (10 voturi)    
    mai e ceva (Joi, 25 martie 2021, 10:41)

    nicoR [utilizator]

    un comentariu mai sus pune punctul pe ce trebuie: de ce firmele vestice platesc la 1/3 sau mai putin pe salariatii romani in RO, iar cand vine vorba de facturare, de ex autostrazi, sunt la maxim pe EU ? DE CE permite EU asta mare, cu atatia responsabili pe munca si protectie sociala, de ex, acest decalaj ? raspuns: pt ca de aici vine grosul (adica growth). sclaci la noi, bunastare la ei. cine vrea bunastare, sa inceapa la ei (de jos ..). apoi coruptia de la noi, care de asemenea inchide ochii, in loc sa blocheze banii, proprietati, tot ce au parlamentarii si altii la care ancheta e inceputa (nu-i nevoie sa fie terminata). arde-i tata la bani .. arde-i la intrat in Eu,arde-i pe toti din justitie, procuratura, care nu-si fac treaba, pe ei si rudele lor pana la gr. 4, sa vedem ce vor zice verii si ceilalti cand se vor trezi in situatia asta ..
    - dar nu, sa vedem ce zice justitia, etc. asta-i tot o forma de complicitate din partea EU. plus hoardele de parlamentari, care incaseaza niste sume exorbitante ca venituri si ce sa mai zic ca pensii ...
    - toata chestia e facuta ca starea asta sa se mentina de acum in colo, pt ca le convine la maharii din EU. ma refer la cei care ii dirijeaza pe merkelita, micronul, etc - nu politicieni, ca ei sunt "inlocuiti" imediat cand deviaza ...
    • +2 (6 voturi)    
      ... (Joi, 25 martie 2021, 11:10)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui nicoR

      De acord in mare parte cu tine insa am o observatie de adaugat. Am 3 firme romanesti cu cate 100 de salariati fiecare, cu puncte de lucru in Bucuresti-Ilfov si cateva in tara. Salariile din Bucuresti Ilfov sunt mult mai mari pentru aceeasi functie fata de salariile din provincie. Se practica si in interiorul tarii salariul diferit. Nu are neaparat legatura cu costul vietii (cost of living) ci mai degraba cu "asa se face".
      • +2 (6 voturi)    
        este adevarat (Joi, 25 martie 2021, 11:28)

        nicoR [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

        ca difernte de salarii pe aceeiasi functie exista si in tari EU "vechi", gen nordice, olanda, de ex- intre femei si barbati sau intre regiuni, capitala - provincie, dar nu mai mari de 10 - 15% si nu la nivelul de 30% mai putin, ca la ce spui tu. aici e rolul sindicatelor (care la noi nu exista, pt ca au fost politizate, ridiculizate si apoi distruse) pe ramuri sau branse, apoi partidele care ele trebuie sa sustina cresterea salariului min MEREU, cu sanctiuni aspre pt firmele care spun ca "pleaca". adica unde pleaca ? in papuasia si vin apoi sa vanda in EU la preturi de EU ? pune-i taxe de-l ametesti pe schmecherii astia .. aici e si rolul EU: nu merge ca produsele sa se faca ieftin nu stiu unde in afara si apoi sa vina cu preturi astfel ca unii fac profituri de > 20% / an (EBIT) (cica daca-i sub 20% nu tine). si unde se duc profiturile, se impoziteaza corect ? ajuta macar pe aia de fac produsele alea ieftine, ca sa le mai creasca si lo nivelul si sa se deschida poate noi piete ?
  • +11 (13 voturi)    
    Eu am emigrat la 53 de ani (Joi, 25 martie 2021, 10:51)

    Con_stan_tin [utilizator]

    cu toată familia. Am rămas fără job în România și am găsit altul ib
  • +20 (20 voturi)    
    De ce va minunati ? De ce va plangeti ? (Joi, 25 martie 2021, 10:55)

    Torquemada13 [utilizator]

    Sunt oamenii care ar trebui sa conduca Romania. Sunt pline universitatile, marile corporatii si institutele de ceretare din vest cu romani deosebit de capabili (nu agramati cu doctorate de fum). Dupa 1989 (si mai ales dupa intrarea in UE) piramida puterii a fost construita cu mare migala din impostori, borfasi, oameni ai securitatii..........oameni care percuteaza la ordinele venite de la centrele de putere - interne/externe - si care au venituri colosale pentru asta. Nu orice om este dispus sa faca pact cu diavolul. Justitia ? Daca ar functiona tara ar arata cu totul altfel. Aici este explicatia veniturilor colosale (salarii, pensii speciale......).
  • +14 (14 voturi)    
    povesti (Joi, 25 martie 2021, 11:00)

    mihai123456 [utilizator]

    Dincolo de salarii, economie, lipsa perspective de dezvoltare personala mai sunt elefantii din camera: CORUPTIA si NEPASAREA.
    De cate ori nu ati pierdut timp/nervi pentru ca administratia publica/serviciile statului nu si-au facut treaba? Pe deasupra atitudinea batjocoritoare/tonul superior al angajatilor acestora aproape mereu cand interactionati cu ei?
    Din diferite cauze:
    - coruptie (angajari pe criterii - neamuri/amante)
    - nepasare (tipic romanesc) las ca merge, ziua trece, treaba "merge", leafa vine
    Cati nu au intalnit coruptia din spitale?
    - nu putem sa il derajnam pe Dl/Dna doctor de garda noaptea ca dorm
    - da bani in stanga si in dreapta (doctor, anestezist, asistente, infirmiere) ca sa te ia in seama. Lucrul asta e etern, chiar si dupa salariile marite de mii de euro. Comparat cu spagile e o nimica toata.
    Totul incepe de sus de la guvernare, legi, organismele statului. Vina lor in parte ca lasa asemenea situatie sa se perpetueze.
    Aceste probleme vor continua la nesfarsit. Nu vad cum se va rupe acest cerc vicios. Probabil voi mai veni sa mai stau prin tara la pensie, dar nu ma voi intoarce definitiv. Sa fiu bataia de joc a sistemului si sa fiu linsat in spitale(vezi cazul bolnavii Covid la Sibiu care arata atitudinea/modul de operare din spitalele noastre)?
    • +9 (9 voturi)    
      Cercul vicios (Joi, 25 martie 2021, 12:01)

      sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui mihai123456

      Ai pus punctul pe "i" ! Nu ma pot abtine sa nu fac o paralela cu Turcia (am avut un proiect de 2 ani in Ankara, am reusit sa'i cunosc un pic...). Astia n'au fost bolsevici timp de 50 de ani si totusi au aceeasi problema: ADN'ul de ciubucar si pupincurismul fata de sef. Toata reforma lui Atatürk si cei 100 de ani de capitalism n'au reusit sa'i schimbe, Turcia profunda a ramas exact aceeasi (nu dati exemplu Istambulul ca orasul este in alta lume!)
      • +3 (7 voturi)    
        la fel cred si eu (Joi, 25 martie 2021, 13:51)

        mihai123456 [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        Intr-adevar, cred ca lenea, "descurcareala" si facut lucurile in dorul lelii sunt caracteristici ale natiilor sudice. Nici una nu a ajuns sa aiba o economie prospera. E spiritul oamenilor, fiecare se descurca pe cont propriu(no limits) de unde rezulta inegalitati mari, apoi saracie care duce la coruptie.
        Daca ne uitam cu cat o natie e mai aproape de Ecuator cu atat sunt mai adanciti in mlastina coruptiei/saraciei.
      • 0 (0 voturi)    
        o schimbare de cultura (Vineri, 26 martie 2021, 22:43)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        Nu se petrece peste noapte - peste 100 de ani si daca dai peste un lider care reverseaza cursul evenimentelor o iei iarasi de la capat.

        4 ani cu un nebun inseamna 10 ani inapoi.

        erdogan este o virgula, ca si orban delaHu

        rolul politicului si a liderilor pollitici este extrem de important - ei schimba reguli si institutii, uneori si Constitutii in coabitare cu parlamentul - vezi cum a a facut A Nastase.
    • 0 (6 voturi)    
      Ai fi surprins (Joi, 25 martie 2021, 13:50)

      RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui mihai123456

      cat de mult aud "Las' ca merge si asa" din partea olandezilor.

      Iar medici care nu vor sa fie deranjati sunt si in Germania. Da' las' ca vin rezidenti romani sa lucreze in Germania asa ca medicii lor pot sa ramana odihniti.

      Cati dintre voi chiar au prieteni doctori in strainatate? Dar oameni integri, nu de aia care abia se descurcau in Romania si au fugit in vest.
      • -1 (1 vot)    
        clar (Joi, 25 martie 2021, 14:19)

        mihai123456 [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

        Clar ca mai sunt uscaturi si pe acolo. Figuri, atitudini... Totusi sistemul cumva functioneaza in ansamblu. La noi experientele pozitive/oamenii corecti sunt maidegraba exceptia.

        Am niste cunoscuti medici in strainatate. Aici se comporta ireprosabil. Ca nu-i tocmeala si dupa cum au ei chef. Au inteles ca se pune osul le treaba.
      • +3 (7 voturi)    
        N'am prieteni medici (Joi, 25 martie 2021, 14:44)

        sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui RedGuard

        Dar am fost in contact de zeci de ori cu ei in diferite situatii si in diferite locuri (ex. entorsa la schi la copil, operatie de apendicita, ortodontie, etc, etc. etc...). Niciunul n'a scos vreodata o vorba in doi peri, sau sa fie arogant, sau sa'si piarda rabdarea, sau sa se uite piezis, sau sa se grabeasca, sau sa nu explice cu detalii ce se intampla si ce ar urma sa faca ! De ce ? Pentru ca asa a fost la ei de cand lumea: esti pacient, adica client, adica de pe urma ta traieste si e normal sa te trateze de la egal la egal.
        • -2 (4 voturi)    
          Incearca (Joi, 25 martie 2021, 15:07)

          RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

          sa afli mai multe din interiorul sistemului, ca e UK, Olanda sau Germania. Te vei simti ca acasa.
  • +5 (11 voturi)    
    salutari din UK (Joi, 25 martie 2021, 11:06)

    levierul [utilizator]

    sper sa nu va mai vad prea curand.
    1 - nu e vorba de bani, e vorba de voi, cum sunteti.
    2 - nu urasc pe nimeni, doar intoleranta
    • 0 (12 voturi)    
      Hopa, nici nu trecuse romanul (Joi, 25 martie 2021, 11:51)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      Canalul Manecii si deja ii pute cand se gandeste la romanii lasati acasa, auzi braul, e vorba de voi, cum sunteti!!!
  • 0 (22 voturi)    
    Poate o să râdeți... (Joi, 25 martie 2021, 11:11)

    reiand [utilizator]

    ... dar, ca cineva plecat de pest 10 ani, cred că această tendință se va inversa.

    Vestul este idilizat în România în mod nejustificat. Decalajele nu mai sunt atât de mari și se tot micșorează, iar Vestul se confruntă cu probleme adânci, cauzate de secularizarea excesivă, derapajul spre o mentalitate păguboasă, socialistă, mai ales a tinerilor, și imigrația musulmană, care duc la tensiuni sociale profunde.

    Noi putem construi autostrade și spitale cu fonduri europene în câțiva ani, problemele lor sunt mult mai complicat de rezolvat.

    Ușor-ușor românii plecați încep să realizeze lucrurile astea.
    • +4 (6 voturi)    
      partial adevarat (Joi, 25 martie 2021, 11:48)

      John_Re [utilizator] i-a raspuns lui reiand

      in vest se accentueaza "political corectness" si feminismul ceea ce ii face pe multi vestici sa emigreze. nu se scrie nicaieri despre asta dar este o realitate trista.

      referitor la romani, multi doresc sa scape de acest bs din occident dar n-am auzit pe nimeni sa vrea sa se intoarca in romania. sunt multe alte oportunitati cand ai putina minte, vorbesti fluient 2-3 limbi straine si ai bani in buzunar.

      viata e frumoasa. de ce sa ne limitam numai la romania.
    • -3 (9 voturi)    
      In sfarsit (Joi, 25 martie 2021, 11:50)

      RedGuard [utilizator] i-a raspuns lui reiand

      un comentariu pertinent.

      Am stat si eu in "vest" un an de zile. Prima oara cand m-am simtit in pericol cu adevarat. Mi-am dat repede seama ca acolo chiar poate cineva sa imi intre in casa si ma atace. Cei de acolo toti fusesera jefuiti.

      In Romania dormeam cu usa deschisa, am uitat-o de atatea ori si tot ce se intampla era ca mi-o inchidea vecina cand pleca la servici (eu lucrand de acasa pe fusul orar cu coasta de est a Americii).
    • +2 (4 voturi)    
      unii au plecat sa aduca bani (Joi, 25 martie 2021, 12:18)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui reiand

      altii si acum merg cateva luni la munca la sparanghel, capsuni, apoi se intorc in Romania alte cateva.
      Cei care s-au integrat nu se mai intorc, mai ales daca si-au facut un rost. Daca trebuie sa platesti rate sau chirie in Romania, e acelasi lucru daca o faci oriunde altundeva.
      Cei tineri au plecat si pentru turism, pentru o provocare profesionala.
      Oricate autostrazi si spitale s-ar face, ramane mentalitatea celor care conduc.
      Multi tineri iubesc secularizarea, poate doar votantii AUR nu - majoritatea din provincie care vad biserica drept punct de adunare a comunitatii, nereusind sa se integreze in societatile unde au ajuns.
    • +3 (9 voturi)    
      Radem ! :))) (Joi, 25 martie 2021, 12:20)

      sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui reiand

      Ca cineva plecat de 30 de ani n'am cum sa'ti dau deloc dreptate frate!
      Tocmai ca Vestul are mentalitate sanatoasa cu lucrurile asezate si impamantenite de mult in ceea ce priveste functionarea statului de drept. Singura problema pe care Vestul trebuie sa o rezolve este imbatranirea populatiei, de unde politica migratorie europeana (se poate dezbate pe tema asta luni si ani, dar realitatea nu se va schimba). In rest, universitatile din Vest functioneaza brici, invatamantul este subventionat corect, bani sunt injectati in cercetare, viitorul este asigurat cum trebuie.
    • +4 (6 voturi)    
      nu o sa ridem (Joi, 25 martie 2021, 13:14)

      O.V. [utilizator] i-a raspuns lui reiand

      Nu vad in secularizare o problema. O infuenta mai mare a bisericii la noi nu ii face mai credinciosi pe romani. Mai mult increderea in institutia bisericii se erodeaza cu fiecare scandal scos la iveala, impresia mea fiind ca un derapaj a bisericii e taxat de popor mai sever decit derapajul oricarei altei institutii.
      Tarile din vest au mai multi bani si isi permit astfel o finantare mai solida a securitatii sociale, care a incurajat zeci de ani profitorii, dar dupa mine asta e tendinta care se schimba, datorita mai ales crizelor recente( financiara, sanitare, presiunea pusa de imbatrinirea populatiei). In multe tari partidele de dreapta( si din pacate si cele de extrema dreapta) devin mai poupulare in ultimii ani, dovada a schimbarii atitudinii populatiei fata de cei care nu vor sa munceasca.
      Imigratia, ca e ea musulmana sau nu, poate fi susa de prosperitate( vezi aportul comunitatii turce in Germania postbelica). Si aici regulile se schimba: accesul la locuite sociale e mai dificil, presiunea pe gasirea unui loc de munca, etc. Si toate astea pentru ca vestul nu mai are aceeasi rata de crestere economica fata de acum 50 de ani, banii disponibili pentru profitori si lenesi se imputineaza.
      In concluzie nu sunt sigur ca decalajul va diminua semnificativ.
      Inca ceva: declinul populatiei in Romania e foarte important( emigratie, natalitate scazuta, atractivitate pentru imigranti zero) ceea ce amputeaza efortul de a diminua acest decalaj
  • +4 (8 voturi)    
    e problemă de siguranță națională (Joi, 25 martie 2021, 11:33)

    di livio [utilizator]

    exodu creierelor...se va discuta în xat și se va rezolva întocmai și la timp, numa să vină fikusz de la schi...amu devine tot mai interesant, vedem cine o să mai plătească pensiile speciale, măcar de asta ar trebui să se autosesizeze xatu
  • +7 (7 voturi)    
    Nu va mai mirați! (Joi, 25 martie 2021, 11:34)

    consumator2 [utilizator]

    Asta ne indeamna statul, sa plecam in lume dar sa trimitem banii acasa, sa aiba si gura lor ...
  • +15 (15 voturi)    
    mda (Joi, 25 martie 2021, 11:51)

    SoulSearcher [utilizator]

    in romania exista 3 categorii de cetateni:

    - cei speciali sau bugetarii, lucreaza pe munca putina, bani multi, functii, beneficii, pile, afaceri etc

    - cei smecheri care sunt interlopi, samsari, bisnitari si alti afaceristi neplatitori de taxe

    - prostii care muncesc cinstit si platesc taxe

    explica-i tu unui copil astea... si o sa zica.. pai taica.. aici nu-i de mine, eu plec, ca vreau sa fiu un profesionist apreciat si bine platit.
  • +7 (7 voturi)    
    de ce pleaca oamenii bine pregatiti? (Joi, 25 martie 2021, 12:54)

    O.V. [utilizator]

    Sunt convins ca in majoritatea cazurilor nu lipsa banilor e cauza. Avind in vedere penuria de specialisti, un om bine pregatit isi permite sa negocieze un contract bun la angajare.

    Dau exemplul medicilor: au crescut salariile binisor, chiar foarte bine(raportat la timpul de lucru efectiv in spital raportat la programul de lucru din europa occidentala) dar medicii continua sa emigreze.
    Dupa parerea mea sunt trei lucruri fundamentale care lipsesc la noi
    1 meritocratia care implica incurajarea si promovarea oamenilor competenti in domeniul lor si inlaturarea lichelelor( posturi pe spagi, doctorate plagiate etc.). Un specialist competent va accepta cu greu sa fie condus de un dobitoc cu diploma.
    2 respectarea legii de catre TOTI cetatenii(inclusiv de cei care ne conduc). Pedepsirea reala a unuia care sfideaza evident legea intareste sentimentul de dreptate in populatia generala.
    3 bazele unui sistem de educatie sanatos( profesori bine pregatiti, platiti, motivati si condusi de oameni comptetenti). Fara un sistem de educatie bun nu putem pereniza eventualele progrese facute azi.

    Sa nu ne facem iluzii: nu totul e roz in strainatate, e si acolo coruptie, e si acolo injustitie, dar acolo bazele sunt bune, nu putrede.Oamenii au perspectiva acolo.Esti bun, esi rasplatit, esti recunoscut.

    Inca ceva: cei care au plecat sunt bun plecati. Din momentul in care ei si copiii lor s-au integrat ( la locul de munca, la scoala, in comunitate), se intorc in Romania doar ca turisti. Nimeni nu se intoarce de la bine la mai putin bine, oamenii fac planuri pentru ei , pentru copiii lor si vad repede in ce parte inclina balanta.
    • +3 (7 voturi)    
      Tocmai pentru ca nu e totul asa roz in vest (Joi, 25 martie 2021, 18:25)

      mmagic [utilizator] i-a raspuns lui O.V.

      Se mai intorc cativa si de la bine la mai putin bine.
      Am stat si eu in vest 5 ani cu sotie si copii si m-am intors.

      Profesional lucrurile mergeau bine spre foarte bine dar familial, a fost un esec.
      Sistemul educational si de sanatate care ne-a dezamagit.
      Frica de terorism care isi influenteaza fiecare zi.
      Rasismul anti-roman.

      Ca urmare intoarcerea.
  • +4 (4 voturi)    
    Ubi panis, ibi patria (Joi, 25 martie 2021, 13:01)

    Klima [utilizator]

    Este valabil din todeauna. In urma cu 100000 de ani a fost la fel cu sapiensii din Africa care au venit peste neanderthalienii din Europa. Nu va mai lasati spalati pe creier, spalati-va mai mult pe corp si poate scapati si de coronavirus.
  • +4 (4 voturi)    
    Un articol de (Joi, 25 martie 2021, 13:21)

    Observatory [utilizator]

    actualitate și foarte important pentru viitorul țării .
    Articolul însă, trece cu vederea un amănunt esențial : Exemplul este la doctorii care au venit in SUA . Standardul de a practica medicina aici este foarte ridicat .
    Un doctor din România nu poate practica medicina fără a trece prin examene grele, continuarea studiului și trecerea cu brio a examenelor necesare. Procesul costa timp și bani serioși , normal, totul in limba engleză .
    Este important pentru cititor sa știe acest amănunt , greu de realizat de foarte mulți doctori romani.
    Exemplul este actual, nu articole sau comentarii ne - oficiale .
    In rest articolul și-a atins scopul in sensul responsabilități celor ce conduc țara .
    Concluzie personală : in orice ramura a economiei se “simte” lipsa capacităților intelectuale, inclusiv politicienii de slaba calitate intelectuala, care trag sforile economiei românești, dar ei însăși niște coate goale ale intelectualități .
  • +4 (6 voturi)    
    De ce ar trebui oprit acest exod? (Joi, 25 martie 2021, 14:02)

    rsumy_ [utilizator]

    Ca sa ce?

    Nu mai au de unde sa-si ia salariile taietorii de frunza la caini din institutiile bugetare?
    • -1 (1 vot)    
      exod (Joi, 25 martie 2021, 20:18)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui rsumy_

      Ai dreptate! Las' ca vin chinezii, vietnamezii si arabii sa faca cercetare, sa construiasca autostrazi, sa ne invete limba si istoria Romaniei, sa ne vindece( de droguri?), eventual sa si conduca tara.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce pleaca romanii (Vineri, 26 martie 2021, 21:06)

    ..13 [utilizator]

    1. Pentru ca in alta parte este mai bine decat in RO

    2. Pentru ca in RO nu isi pot fructifica talentele, sansele si creste corespunzator copiii decat daca folosesti PCR - nu teste de genul ala...Se vede si cum unii s-au vaccinat peste rand

    3. Pentru ca legea este scrisa pe hartie si nu este respectata si daca ceri sa fie respectata s-ar putea sa o iei tu pe coaja si nu cel/cea care o incalca

    4. Pentru ca nu exista transparenta in administratia locala si centrala - transparenta este prima masura care ajuta sa fie crescuta adevarata concurenta si competenta.

    Sigur ca pct 2,3 si 4 sunt in deficit si la altii dar proportiile conteaza

    la nivel local sunt prea putine parghii care se pot folosi pentru a stabiliza talentele - local avem cam aceeasi mizerie care este la nivel central si basca ca centralul mereu va incerca sa controleze localul - cu bine si mai mai putin binele asociat.

    Marile probleme din RO sunt legate in principal de
    A> partea socio-economica:
    - lipsa unor locuri de munca si in special a locurilor de munca relativ bine platite
    - coruptia si spiritul de gasca politic si nu numai care se vede la tot pasul (local sau/si central)
    - segregarea permanenta intre tabere - niciodata toti focalizati pe o solutie/idee

    B> partial legate de infrastructura:
    - lipsa autostrazi, spitale in care sa nu te imbolnavesti ci sa te faci sanatos, lipsa gradinite, scoli si licee

    C >pentru ca se poarta
    - calitatea absolut infecta a mediului -in special proasta calitate a aerului dar sigur ca se poate si mai naspa in alte tari - nu este o scuza este doar o observatie

    Pe termen scurt bine ar fi daca
    - justitia ar incepe sa functioneze,
    - transparenta sa fie sprijinita
    - persoanele competente sa fie desemnate in pozitii de conducere ca sa poata desfasura planuri de masuri/actiuni pe termen mediu si lung.

    Politicienii pot castiga publicul daca operationalizeaza justitia si asigura transparenta. Daca ai transperanta nu mai poti numi Veorica/Velea

    Vise taica - concluzie!
  • 0 (0 voturi)    
    Brexit si RO intoarceri/scadere flux financiar (Vineri, 26 martie 2021, 22:31)

    ..13 [utilizator]

    Ar fi interesant de cuantificat efectul Brexit asupra intoarcerilor in RO si efectele economice aduse de cei repatriati.- deci un nou studiu...

    Si un articol interesant relativ recent publicat
    Repairing Political Trust for Practical Sustainability


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by